Verhuizen naar Duitsland met paarden

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mabu
Berichten: 101
Geregistreerd: 29-04-13

Verhuizen naar Duitsland met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-22 16:03

Hallo allemaal,

Ik ben voornemens te verhuizen naar Duitsland, om precies te zijn naar laar, Nedersaksen, landkreis grafschaft.
Ik kan alleen nergens de regelgeving vinden over het Max aantal te houden paarden op 1,6 hectare wei, elke deelstaat is het weer anders. Maar waar te vinden, geen idee?
Zijn er mensen die het weten?

Autumnn

Berichten: 8342
Geregistreerd: 26-03-10

Re: Verhuizen naar Duitsland met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 16:05

Kan je niet beter die gemeente bellen dan het te vragen op Bokt? Bokt is nou niet echt een hele betrouwbare bron mocht je controle krijgen :+ “ja maar Bokt zei dat het mocht” :')

Mabu
Berichten: 101
Geregistreerd: 29-04-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-22 16:53

Ja zou ik zeker willen, maar laar zelf stuurt me door om naar landgraft te bellen en die weten het ook niet behalve dat ik hoor dat staat op de site, maar waar?? Dan zijn helpende handjes van mensen die dit al eens hebben gedaan en weten waar ik kan zoeken best handig

Mungbean

Berichten: 36067
Geregistreerd: 21-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 19:36

Het zal niet zozeer afhangen van het aantal hectare maar aan de eissen bij de specifieke vergunning voor het specifieke perceel. Zulke informatie krijg je doorgaans pas bij de gemeente als je heel gericht gaat informeren voor bij interesse voor koop (en dan nog kunnen de buren bezwaar indienen bij de vergunning). Beste naar objecten zoeken waar al paarden staan.

ClaudiaHS

Berichten: 8086
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Verhuizen naar Duitsland met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 20:03

Goh eigenlijk nooit mee bezig gehouden.
Wij hadden 9000m2 en 4 paarden, 2 grote en 2 pony's.
Mijn buurvrouw heeft er ook 4 op 1.5 ha.
Woon nu weer in NL, maar wij woonden in Getelo.
Zelfde regio.

BigOne
Berichten: 39731
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Verhuizen naar Duitsland met paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 20:14

Het is grafschaft Bentheim. En volgens mij is er een Duitsland topic dus even zoeken . Die kunnen vast je vragen beantwoorden.

callippo

Berichten: 3294
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 20:22

Ik woon in de Grafschaft. Het beste neem je eerst contact op met de Landwirtschaftkammer, als je de juiste persoon treft (ze zijn niet allemaal heel vriendelijk) kun je daar veel informatie krijgen.

Je kunt daar ook voorschriften vinden over het houden van dieren (volgens die richtlijnen mag je veel meer paarden per hectare houden dan praktisch of verstandig is). Info over vergunningen voor schuilstal en omheining (je mag niet zomaar wat neerzetten), subsidie (vanaf 1 hectare ben al Landwirt en kun je Zuschüsse krijgen voor je land). Mestwet, ook niet onbelangrijk, zeker sinds de nieuwe regels van 2020 over een afgedekte mesthoop en afvoer van de mest (tot +- 5 paarden geldt nog als hobby, daarboven worden ze strenger). Bestemming van het stuk land dat je op het oog hebt kun je bij de gemeente of misschien bij het Bauamt opvragen (sowieso nuttig daar info te vragen als je een woning koopt, bij ons bleek een deel van het huis en de hele garage zonder vergunning te zijn gebouwd :-( )


Ik heb intussen alle instanties op de stoep gehad en hoef me met mijn 4 tot 5 paarden op 3000m eigen grond geen zorgen te maken. Maar bij meer paarden zien ze het als bedrijfsmatig en worden ze strenger.