Ervaringen met de feed-x gate timer of soortgelijk?

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
pluisje88

Berichten: 8262
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Ervaringen met de feed-x gate timer of soortgelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-22 18:56

Ik heb twee paarden in een weiland staan van 7300 m2. Daaromheen hebben we een track gemaakt van 3
Meter met een tussenpad. De blokken in het midden hebben we zo opgedeeld dat we ze elke keer een ander stukje wei kunnen geven.

Nu is mijn rijpaard echt super onhandig met draden. Ik noem haar gekscherend autistisch want ze is gebaat bij stabiliteit en altijd hetzelfde. Ze is snel in paniek als ze ergens door wordt aangeraakt. Nu de draden: Ze is er echt bang voor, maar weet zich toch elke keer weer in de nesten te werken waardoor ze of een mega klap krijgt en in paniek is, of alles aan gort trekt of allebei. Nu gebeurt het vrijwel altijd snachts. Vannacht is ze voor het eerst door de buitenomheining gevlogen. Gelukkig in het weiland daarnaast, maar ook daar is ze nog doorheen gegaan. Ik weet niet wat haar zo bang heeft gemaakt, maar leuk was het niet. Dat weet ik zeker. Ze liep na die tweede omheining in ee schapenwei waar ze dus nooit had mogen kopen. Aan de buitenkant van die wei zit prikkeldraad. Gelukkig is ze aan die kant niet geweest. De buitenomheining is 5 draden boven elkaar dus het is niet zo dat het aan elkaar geknoopte half half pruttel is. Binnendraden zijn 3 draden boven elkaar. Het valt me wel op dat ze bijna altijd achteraan op de track dit soort akkefietjes heeft.

De verklaring die ik hiervoor kan bedenken is dat de weitjes in het midden natuurlijk elke keer op een andere plek zitten. Ik denk dat ze in het donker de omheining niet ziet en erin verstrikt raakt .
Nu wil ik dit uiteraard voorkomen en ik ben aan het denken naar een oplossing. Uiteraard wil ik het liefst dat ze op de hele track kunnen lopen maar in de afgelopen maanden heeft ze al
Zo vaak in een draad gehangen dat dat voor mij toch niet zo aantrekkelijk meer is. Overdag is er nooit een probleem. Blijkbaar heeft ze moeite met de veranderende draden/weitjes in het donker.

Nu zit ik te denken om een stuk van mijn weiland en track af te kaderen als simpele paddock voor de nacht en ze alleen overdag op de track te laten. Dan kunnen ze toch lekker buiten lopen maar zijn ze wel “veiliger”. Nu komt het:
Ik woon op een half uur rijden van de paarden dus in principe ben ik er alleen in de avond. Wat mij betreft mogen de paarden zodra het licht wordt weer de track op dus ik zou graag een doorgang willen die open kan met een timer zodat ze het aantal licht uren maximaal
Kunnen benutten maar ik wil daarmee
Niet de stal eigenaar belasten om die track open te maken.

Hoewel ik niet heel blij wordt van maar 1 draadje ben ik wel op zoek naar een systeem wat een nog te bouwen opening (hek of draadje) automatisch los kan laten op een timer.

Heb ook al gedacht aan een magneet die dicht blijft door stroom en die als
Je de stroom eraf zet het hek open laat vallen ofzo. Maar daar heb ik dus geen idee van hoe dat werkt of gaat.

Iemand ervaring met een gate timer in welke vorm dan ook? Of een ander geniaal idee?

pluisje88

Berichten: 8262
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Ervaringen met de feed-x gate timer of soortgelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-22 21:16

Niemand?

tamary

Berichten: 29436
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Ervaringen met de feed-x gate timer of soortgelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 21:20

Is je paard al getest op nachtblindheid? Want dan zou ze beter 's nachts op stal kunnen met lampje aan.

Mariska_28

Berichten: 10585
Geregistreerd: 19-01-03
Woonplaats: Ees (Drenthe)

Re: Ervaringen met de feed-x gate timer of soortgelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 21:40

Ik vind draad ook mooier, maar in zo'n geval zou misschien lint duidelijker zichtbaar zijn 's nachts?

pluisje88

Berichten: 8262
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Ervaringen met de feed-x gate timer of soortgelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-22 21:42

We hebben ook een deel lint maar dat maakt geen verschil.

@tamary nee ik wist niet dat dat bestond?

tamary

Berichten: 29436
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Ervaringen met de feed-x gate timer of soortgelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 21:51

Het is typisch voor apaloosa, ik weet van 1 kaspische pony die het heeft en er zijn er volgens mij op bokt ook wel een paar langs gekomen bij de warmbloeden.

pluisje88

Berichten: 8262
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Ervaringen met de feed-x gate timer of soortgelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-22 22:01

Ze is kwpn. Binnenhouden vind ik eigenlijk geen optie want ze heeft pssm en knapt juist heel erg op van het buiten staan nu in de zomer. Maar een simpele paddock die altijd hetzelfde is is natuurlijk dan wel een optie

Brusi06
Berichten: 11
Geregistreerd: 14-05-15

Re: Ervaringen met de feed-x gate timer of soortgelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 22:47

Ik maak gebruik van de gate timer. Bevalt goed, in de avond splits ik de merries een paar uur omdat de voer behoefte ver uit elkaar ligt. Net na middernacht springt de draad (ik heb wel een dubbele) open en staan ze weer samen. Ook handig als ze maar een paar uur op de wei mogen, draad gaat vanzelf open en ik hoef ze er alleen weer af te halen.

NinaZ
Berichten: 23
Geregistreerd: 09-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 22:54

Ik heb ook een paard met nachtblindheid gehad en dat zal bij jou paard de paniek goed verklaren. Mijn meisje durfde op een gegeven moment niet meer te bewegen als het donker werd, bang om in de draad te lopen. Ik heb er voor gekozen om haar 's nachts op stal te zetten, maar met pssm is dat niet zo'n goed idee. Dan zal een nachtpaddock een uitkomst bieden. Mijn tip, laat haar daar met licht wennen en laat alles altijd hetzelfde en op dezelfde plek staan.

pluisje88

Berichten: 8262
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-22 23:04

NinaZ schreef:
Ik heb ook een paard met nachtblindheid gehad en dat zal bij jou paard de paniek goed verklaren. Mijn meisje durfde op een gegeven moment niet meer te bewegen als het donker werd, bang om in de draad te lopen. Ik heb er voor gekozen om haar 's nachts op stal te zetten, maar met pssm is dat niet zo'n goed idee. Dan zal een nachtpaddock een uitkomst bieden. Mijn tip, laat haar daar met licht wennen en laat alles altijd hetzelfde en op dezelfde plek staan.


Ik zorg wel altijd dat ze voor de schemer weer buiten zijn als dat kan. In de winter is dat natuurlijk lastig. Als ik savonds kom kijken lijkt ze eigenlijk heel relaxt te zijn. Afgelopen weken heeft ze op een kleiner stuk gestaan Ivm hooien en toen heb ik niks aan haar gemerkt. Nu staat ze weer op de track. Daar zijn meer draden en die draden wisselen dus en het is bingo. Heb er nooit aan gedacht maar misschien hebben jullie wel gelijk. Dat zou inderdaad heel veel verklaren.

pluisje88

Berichten: 8262
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-06-22 08:45

Brusi06 schreef:
Ik maak gebruik van de gate timer. Bevalt goed, in de avond splits ik de merries een paar uur omdat de voer behoefte ver uit elkaar ligt. Net na middernacht springt de draad (ik heb wel een dubbele) open en staan ze weer samen. Ook handig als ze maar een paar uur op de wei mogen, draad gaat vanzelf open en ik hoef ze er alleen weer af te halen.


Klinkt super! Enkel draadje vind ik te weinig maar dubbel zou wel mooi zijn. Rolt die goed op? Het ziet er op het promofilmpje allemaal nogal fragiel uit moet ik zeggen.

Brusi06
Berichten: 11
Geregistreerd: 14-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 10:29

pluisje88 schreef:
Klinkt super! Enkel draadje vind ik te weinig maar dubbel zou wel mooi zijn. Rolt die goed op? Het ziet er op het promofilmpje allemaal nogal fragiel uit moet ik zeggen.


Dat vond ik ook maar gaat soepel, hij rolt niet op maar door het zakken van het gewicht, trekt hij de poort open. Ik heb ook gezien dat anderen alleen de gatetimer zelf hebben en daar een poortrol bij gebruiken. Ik weet niet hoe je dat bij een dubbele draad zou moeten doen.

pluisje88

Berichten: 8262
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-22 16:15

Ik ben er nog eens over aan het nadenken maar ik vind rondvliegende poortgrepen toch maar niks bij paarden die een deken op hebben. Ik heb nu deze gezien

https://youtu.be/DZMry1IaAGA

Heel veel duurder maar wel een mooi systeem. Vraag me af of het mogelijk is om de gate x op deze manier te gebruiken. Die is toch wel een stukje goedkoper… iemand een idee?

tamary

Berichten: 29436
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Ervaringen met de feed-x gate timer of soortgelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 16:56

Ja, want beide doen hetzelfde nl het tegenhouden van een beweging wat het ding (hooinet of hek) wil doen. Je hebt dus wel een hek nodig dat zonder tegenwerking geheel open wil gaan, maar dat kan je doen door de manier van ophangen of zelfs de bevestiging van een veer. Er zal echter wel een max. zitten aan hoeveel beweging je kan tegenhouden met zo'n ding, dus gewicht hek en kracht veer zullen beperkingen kennen. En ik zou ook daarom een stroomdraad hoog, midden en laag op zo'n hek zetten ter voorkoming van duwen en schoppen er tegen door drammende paarden.

Wildgirl

Berichten: 11689
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Re: Ervaringen met de feed-x gate timer of soortgelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 17:32

Wellicht raar gedacht maar is het geen idee het middenstuk gewoon volledig te gebruiken en te werken met strookbegrazing?

pluisje88

Berichten: 8262
Geregistreerd: 22-05-07
Woonplaats: Ergens in de Achterhoek

Re: Ervaringen met de feed-x gate timer of soortgelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-22 17:43

Dat zou wel mooi zijn. Die gate timer van Gallagher kost namelijk het dubbele dan deze. Het is toch wel een klap geld. Gelukkig zijn het niet echt drammers zo ver ik tot nu toe gezien heb.

Ik doe nu ook strookbegrazing door de weilandjes. Wil de track wel graag houden want het zorgt ervoor dat de paarden veel meer km lopen per dag dan zonder. De losse paddock voor de nacht gaat perfect. Denk dat het dus toch nachtblindheid is. Super bedankt voor de tip. Dat had ik zelf nooit bedacht.

Hilary

Berichten: 9229
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-22 20:43

Ik ga heel even zoeken, een kennis van me heeft iets met een echt hek en één van die automatische systemen, maar hoe en wat ehhh…
Edit: ik kan haar post wel vinden, maar info over het hoe en wat ontbreekt. Ik pb je even.