Welke onkruidbrander (voor in de bak)

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lijsken
Berichten: 1096
Geregistreerd: 10-02-22

Welke onkruidbrander (voor in de bak)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-22 08:29

Nadat zowel de paarden als ikzelf een tijdlang ziek, zwak en misselijk zijn geweest (en deels nog zijn) is mijn bak helaas behoorlijk overgroeid geraakt met gras en onkruid.
Ik sleep nu regelmatig maar dit helpt niet afdoende. Wieden is te zwaar voor me. Ik wil absoluut geen gif spuiten.

Zou een onkruidbrander (icm slepen) een oplossing zijn? En heeft iemand tips over welke brander prettig werkt?

_Lorette_

Berichten: 12193
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Re: Welke onkruidbrander (voor in de bak)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 08:49

Ik lees even mee. Hier is het ook een ramp met de bak... Vorig jaar heb ik hem meerdere keren helemaal laten opknappen, maar met enkele maanden was het weer mis, ondanks het slepen.

pillow
Berichten: 7911
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Welke onkruidbrander (voor in de bak)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 09:12

Hoe sleep je de bak. Als je regelmatig met een eg of een bakvlakker sleept trek je het bovenste laagje inclusief het onkruid los.

Lijsken
Berichten: 1096
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-22 09:15

pillow schreef:
Hoe sleep je de bak. Als je regelmatig met een eg of een bakvlakker sleept trek je het bovenste laagje inclusief het onkruid los.


Bakvlakker. Het onkruid zit helaas dieper dan het bovenste laagje. Ik zoek dus echt een extra optie naast slepen.

Ibbel

Berichten: 49914
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 09:34

Onze ervaring is dat je met een onkruidbrander op bestrating iig de wortels niet doodt. Maw, dat komt net zo hard weer terug. Ik vermoed dat dit in zand ook gebeurt. Zeker als je zegt dat het onkruid diep wortelt.

Zo'n gastank is overigens erg zwaar, hoe dacht je die te verplaatsen door je bak?

Lijsken
Berichten: 1096
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-22 11:01

Ibbel schreef:
Onze ervaring is dat je met een onkruidbrander op bestrating iig de wortels niet doodt. Maw, dat komt net zo hard weer terug. Ik vermoed dat dit in zand ook gebeurt. Zeker als je zegt dat het onkruid diep wortelt.

Zo'n gastank is overigens erg zwaar, hoe dacht je die te verplaatsen door je bak?


Dat het terugkomt vind ik niet heel erg, ik zoek vooral een fysiek minder zwaar alternatief dan wieden. Ik hoop dat het met bijhouden met de brander onder controle te houden valt, zeker als er straks weer volop in de bak gereden wordt. Voor alle ziektegevallen hadden we dit probleem namelijk niet.

Een gastank is inderdaad zwaar. Er zijn ook apparaten met kleinere gasbusjes en elektrische versies. Lange verlengkabels en stroom heb ik zonder problemen in de buurt.

Achterom
Berichten: 23201
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Welke onkruidbrander (voor in de bak)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 11:07

Als het bij ons weer te erg wordt dan trekken we de bak gewoon los met de cultivator, daarna weer slepen. Dat doet al een hoop

tienus63

Berichten: 13158
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Welke onkruidbrander (voor in de bak)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 11:45


DuoPenotti

Berichten: 32770
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Welke onkruidbrander (voor in de bak)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 12:20

Lijkt mij onbegonnen werk.
Wij gebruiken een elektrische op de stoep en schiet ook niet op :D

De bak zou ik doortrekken met een cultivator en dan elke week slepen.

Lijsken
Berichten: 1096
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-22 12:29

tienus63 schreef:
Kijk eens waar je een professionele onkruidbrander kunt huren.
Zoiets:
https://www.loxam.nl/p/onkruidbrander-7 ... 059-016875
Of dit:
https://harsma.nl/onkruidbrander-huren/



Dank! Ik ga hier naar kijken! Iets in eigendom lijkt me (ivm bijhouden) handiger maar dit is wellicht wel een idee voor een eerste slag.


@DuoPenotti en @achterom: Doorslepen met een cultivator is de laatste optie die ik in mijn hoofd heb. De bak is niet heel best aangelegd dus ik ben bang meer kapot te maken dan ik er mee win...

In elk geval nog weinig enthousiaste reacties over branders, dat is helder...Ik had zoiets als deze in mijn hoofd, ook voor iets grotere oppervlakken geschikt en wordt behoorlijk heet.

https://www.welkoop.nl/gloria-thermofla ... r-_1304922
of
https://www.onkruidbrander.com/nl/hozel ... 78QAvD_BwE

Niemand die zoiets geprobeerd heeft?

tamary

Berichten: 29503
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Welke onkruidbrander (voor in de bak)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 12:55


Lijsken
Berichten: 1096
Geregistreerd: 10-02-22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-22 14:29


pillow
Berichten: 7911
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Welke onkruidbrander (voor in de bak)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 19:41

Met een triltandcultivator kun je zelf bepalen hoe diep je hem zet, dus lijkt mij prima kunnen. Zo'n ding op je bosmaaier lijkt me nogal een klus om een hele bak mee te doen. Met een schoffel werkt het vast veel lichter. Ik doe de mijne met een bakvlakker. Als er veel onkruid staat zet ik de aandrukklep omhoog zodat de tanden dieper gaan en cross lekker rond. Mocht er nog wat blijven staan dan pak ik die met de schoffel.