Paard eet nauwelijks gras

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dreamboy

Paard eet nauwelijks gras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-22 09:09

Dit voorjaar hebben wij onze kleine weide opnieuw ingezaaid met speciaal paardengras. Eigenlijk mogen ze er dit jaar nog niet op omdat het het eerst goed moet wortelen. Maar hun smachtende blik naar die heerlijke grasjes kon ik niet langer aanzien en dus heb ik een klein stuk afgezet zodat ze toch wat kunnen knabbelen. Mijn shetlander vindt dit natuurlijk helemaal geweldig maar mijn paard neemt af en toe een paar hapjes om vervolgens toch weer aan zijn hooi te beginnen. Nu had ik gelezen dat dit soms kan nadat een weide bemest is en het niet genoeg geregend heeft daarna maar hier heeft het na bemesting flink geregend. Bovendien is het al enige weken terug dat het bemest is. Binnenkort gaan ze naar een grote weide hier verderop en ik maak dan best wel wat zorgen want stel dat hij daar ook geen gras eet. Iemand dit al eens mee gemaakt? Zijn gebit is overigens goed.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 09:12

Dit kun je beter gewoon aankijken als ze daadwerkelijk op de grote weide staan. Misschien vond hij zijn hooi gewoon nu wat lekkerder.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-22 09:14

Cherdenise schreef:
Dit kun je beter gewoon aankijken als ze daadwerkelijk op de grote weide staan. Misschien vond hij zijn hooi gewoon nu wat lekkerder.

Ik zal wel weer een apart paard hebben denk ik :j

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 09:15

Pas ingezaaid gras trekken ze vaak met wortel en kluitje in geheel eruit. Pas op voor zandkoliek!

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-22 09:17

Matheno schreef:
Pas ingezaaid gras trekken ze vaak met wortel en kluitje in geheel eruit. Pas op voor zandkoliek!

Het is behoorlijk lang. Maar ik hou het zeker in de gaten. Ze staan er ook niet de hele dag op. Verder krijgen ze standaard regelmatig een kuur tegen zand.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 09:57

Ik denk dat als ze honger krijgen ze wel aan het gras zullen beginnen :P

Mijn merrie at eerst ook geen gras (was dit letterlijk niet gewend om te doen) maar toen ze andere paarden zag grazen en er geen hooi voorhanden was begon ze er heel snel mee.

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-22 10:32

Gitana schreef:
Ik denk dat als ze honger krijgen ze wel aan het gras zullen beginnen :P

Mijn merrie at eerst ook geen gras (was dit letterlijk niet gewend om te doen) maar toen ze andere paarden zag grazen en er geen hooi voorhanden was begon ze er heel snel mee.

Daar ga ik ook vanuit inderdaad. Het gekke is dat als ik hem aan de hand meeneem, hij wel graast. Hij heeft voorheen wel altijd op gras gelopen, dus hij kent het wel.

Mungbean

Re: Paard eet nauwelijks gras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 10:36

Hooi is makkelijk. Je hoeft niet te bewegen en je kan het in grote happen naar binnen sluisen.
Ik zou me niet direct zorgen maken.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 10:39

Ik lees dat je paardengras hebt ingezaaid, maar welk hooi heb je? Ook van paardengras of niet?
Want als niet dan kon het gras wel eens schraler zijn (en dus minder 'lekker') dan het rijkere hooi :)

Heb hier ook zo'n fijnproever staan:
Daar hoef ik gras of hooi niet te testen op voedingswaarden.. Dat kan ik direct zien aan de graagte waarmee iets gegeten wordt

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-22 10:42

Punz schreef:
Ik lees dat je paardengras hebt ingezaaid, maar welk hooi heb je? Ook van paardengras of niet?
Want als niet dan kon het gras wel eens schraler zijn (en dus minder 'lekker') dan het rijkere hooi :)

Heb hier ook zo'n fijnproever staan:
Daar hoef ik gras of hooi niet te testen op voedingswaarden.. Dat kan ik direct zien aan de graagte waarmee iets gegeten wordt

Hooi is niet van paardengras dus dat zou het zomaar kunnen zijn. Verwend ding.

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 10:44

Ik denk dat je de oplossing gevonden hebt :)

( zal hem dat tegenvallen straks: schraal gras ipv lekker rijk "snack" hooi _O- )

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 10:51

En wat voor hooi heb je? Van een gewoon graszaad?
Dan zal het wellicht zoeter smaken dan paarden gras. Dat zijn vaak minder zoete smaken.

Edit
Laat maar ben spuit 11. :+

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-22 11:11

DuoPenotti schreef:
En wat voor hooi heb je? Van een gewoon graszaad?
Dan zal het wellicht zoeter smaken dan paarden gras. Dat zijn vaak minder zoete smaken.

Edit
Laat maar ben spuit 11. :+

Beter laat dan nooit. Dank je.