De wondere wereld van de dompelpomp

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Elaine_
Berichten: 2169
Geregistreerd: 19-07-04

De wondere wereld van de dompelpomp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-22 13:35

Hi!

Ik ben mij aan het oriënteren om een dompelpomp aan te schaffen.
Hij zal voornamelijk gebruikt worden om een stuk paddock (15x15m) te besproeien bij droogte met slootwater.
Maar nu zat ik wat rond te snuffelen, en kan zoveel soort zoveel specificaties..

Waar moet ik op letten?
En zijn ze er evt ook op zonne energie/accu?

Wie o wie kan mij wat op weg helpen in deze wereld waar ik geen kaas van gegeten heb :D

8nnemiek

Berichten: 43809
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 13:46

Ik volg even. Wij hebben nl ook een goede dompelpomp nodig.
Ik ben vooral benieuwd of iemand weet hoeveel liter per uur je nodig hebt om twee sproeiers tegelijk te laten werken.

Op zonne-energie wordt lastiger ben ik bang. Met accu is wel mogelijk, maar die pompen gebruiken redelijk veel stroom dus dan heb je best een groot paneel nodig, een redelijk grote accu en daar komt ook nog een lader en omvormer bij.
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 22-06-22 13:50, in het totaal 1 keer bewerkt

pillow
Berichten: 7911
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: De wondere wereld van de dompelpomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 13:49

Met een dompelpomp een sproeier laten draaien zal nog niet meevallen. Ten eerste hebben ze geen hele hoge wateropbrengst, ten tweede raken je sproeiers verstopt omdat er rommel mee opgezogen wordt.

DubbelFun

Berichten: 89577
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De wondere wereld van de dompelpomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 14:21

Je moet geen dompelpomp hebben, maar een vuilwaterpomp. Die kunnen nl kiezels aan van 10 mm en zullen dus minder snel verstopt raken.
Ik heb er al jaren eentje om de paddock na een stortbui leeg te zuigen zodat de paarden iets minder lang in een zwembad hoeven te staan :D
Bij de specificaties van elk merk/model staat wat de opvoerhoogte is en de minimale diepte waarop de pomp nog werkt. Verder is een automatische afslag handig als het minimum zuigpunt bereikt wordt anders blijft ie pompen en draait ie zich kapot.
Die van mij is een Güde (blauwe) en ik ben er erg tevreden over.

Ibbel

Berichten: 49914
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 14:29

Je kunt een dompelpomp niet gebruiken om waterdruk op te bouwen (en je hebt waterdruk noidg om te besproeien). Die dingen zijn bedoeld (net als vuilwaterpompen) om veel kuubs per uur af te voeren met weinig druk.
Wat je nodig hebt om te besproeien is een aanzuigpomp.

8nnemiek

Berichten: 43809
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 14:33

Als je wil sproeien dan heb je weinig aan een vuilwaterpomp die kiezels kan opzuigen.
Er zijn redelijk veel dompel/bronpompen die slootwater kunnen pompen. Maar het is dan wel inderdaad belangrijk dat het slootwater schoon is, de aanzuiging mag niet op de bodem liggen, en ik zou er een filter tussen doen. Een klein beetje zand en alg kan een goede sproeier wel verwerken.

Wij hebben in het verleden altijd een bronpomp gebruikt om te sproeien met water uit de put (9 meter diep) en dat ging perfect, die was wel echt speciaal voor het beregenen van weilanden.. zelfs met meerdere sproeiers tegelijk. Ik weet alleen niet meer welke druk en hoeveel l/h die verbruikte.
Nu hebben we een gewone aanzuigpomp, maar dat ding werkt veel minder goed dan de bronpomp.

pillow
Berichten: 7911
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 15:25

DubbelFun schreef:
Je moet geen dompelpomp hebben, maar een vuilwaterpomp. Die kunnen nl kiezels aan van 10 mm en zullen dus minder snel verstopt raken.
Ik heb er al jaren eentje om de paddock na een stortbui leeg te zuigen zodat de paarden iets minder lang in een zwembad hoeven te staan :D
Bij de specificaties van elk merk/model staat wat de opvoerhoogte is en de minimale diepte waarop de pomp nog werkt. Verder is een automatische afslag handig als het minimum zuigpunt bereikt wordt anders blijft ie pompen en draait ie zich kapot.
Die van mij is een Güde (blauwe) en ik ben er erg tevreden over.

Ik zeg dat een dompelpomp niet kan omdat de sproeiers verstopt raken. Kom jij met een vuilwaterpomp. _/-\o_

Ibbel

Berichten: 49914
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 15:30

pillow schreef:
Ik zeg dat een dompelpomp niet kan omdat de sproeiers verstopt raken. Kom jij met een vuilwaterpomp. _/-\o_


Ik vermoed dat DubbelFun de OP verkeerd heeft gelezen/geinterpreteerd en dacht dat het ging om het leegpompen van een paddock. Waar dompel- en vuilwaterpompen beter geschikt voor zijn.

_Elaine_
Berichten: 2169
Geregistreerd: 19-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-22 16:20


ellepel

Berichten: 47853
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 17:44


_Elaine_
Berichten: 2169
Geregistreerd: 19-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-22 15:45


Cath

Berichten: 3612
Geregistreerd: 28-12-04
Woonplaats: Laren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-22 15:53