Paddock realiseren op kleigrond

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Hootje

Paddock realiseren op kleigrond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-22 00:04

Hoi mede-bokkers,

Wij zijn dit jaar tot de conclusie gekomen dat wij graag een extra paddock willen realiseren voor onze paarden. Wij staan op een 'doe het zelf' stal waar we winters de buitenbak ter beschikking hebben, maar nu hebben wij dus een extra stuk grond gekregen waar wij een paddock van mogen maken. Dit is voor ons veel gemak omdat wij de paarden niet meer hoeven te wisselen en het paardenwelzijn wordt hier ook weer beter van. Omdat het niet onze eigen grond is willen wij er niet extreem veel geld instoppen, maar we zijn wel van plan om hier nog een hele tijd te staan. Ik ben dus benieuwd hoe andere dit hebben gedaan en wat hier de kosten ongeveer van waren. Op zich hebben wij een paar handige mensen in onze club zitten en vooral mensen die heel graag aan de slag willen om de winterpaddock te realiseren!

Belangrijke info:

- Wij zitten op kleigrond, rondom het stuk zitten aan 3 kanten aflopende greppels.
- Het stuk is zo'n 28 bij 40 meter (ruw uitgemeten)
- Wat er al staat: houten omheining voor 3/4e deel, 1 kant 3 stroomdraden + hardhouten palen
- In de winter zullen er maximaal 8 paarden oplopen, in de zomer hoogstens 2 a 3.
- 'Weinig' onderhoud zou prettig zijn, wel wordt elke dag de mest weggehaald.
- Automatische drinkbak is aanwezig.

Ik hoop dat jullie mij voorbeelden kunnen geven van gerealiseerde paddocks, vooral het stukje kleigrond is hierin belangrijk en de kosten. Ook 'verkeerde' voorbeelden mogen gegeven worden. Over een tijdje gaan wij met onze club weer bij een zitten en hopen wij een begin te kunnen maken aan de winterpaddock!

ღ Holinda, Solinda & Tourterelle
L1+7

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 00:36

Wij hebben hier alles op kleigrond: stal, bak, paddock, track en weides.
Het belangrijkst is echt de afwatering en goed zand (drainagezand/ m3c).
Ondanks drainage en greppels is het bijna onmogelijk om hier alles droog te houden in extreem natte periodes.
Naast normale drainage hebben wij de lager gelegen stukken extra voorzien van verticale drainage, beplanting, bestrating en roosters en daarbij wat afwisseling in ondergrond (lava, puin)

Ondanks dat wij al heel wat jaar bezig zijn met uitbreiding (van traditioneel naar 24/7 buiten op o.a. track) lopen wij nog ieder jaar tegen nieuwe natte prutplekken aan.
Ik maak daar foto's van, los het tijdelijk op met rubber matten en wat kruiwagens zand (heb standaard een bult zand liggen voor de winter) en ga in het voorjaar aan de slag met oplossingen.

Met klei ben je nooit klaar, helaas! Het is iedere winter weer afwachten waar nieuwe problemen ontstaan. Onze hele basis is aangelegd door een loonwerker (drainage en zand) maar ondanks dat gaat het een paar jaar goed alvorens er weer probleem stukken ontstaan.....en dan zitten wij zelfs 1 meter boven slootwaterpijl.

Daar heb je een punt -> .

Hootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-22 10:20

Forcalquier schreef:
Ondanks drainage en greppels is het bijna onmogelijk om hier alles droog te houden in extreem natte periodes.
Naast normale drainage hebben wij de lager gelegen stukken extra voorzien van verticale drainage, beplanting, bestrating en roosters en daarbij wat afwisseling in ondergrond (lava, puin)

Ondanks dat wij al heel wat jaar bezig zijn met uitbreiding (van traditioneel naar 24/7 buiten op o.a. track) lopen wij nog ieder jaar tegen nieuwe natte prutplekken aan.
Ik maak daar foto's van, los het tijdelijk op met rubber matten en wat kruiwagens zand (heb standaard een bult zand liggen voor de winter) en ga in het voorjaar aan de slag met oplossingen.

Met klei ben je nooit klaar, helaas! Het is iedere winter weer afwachten waar nieuwe problemen ontstaan. Onze hele basis is aangelegd door een loonwerker (drainage en zand) maar ondanks dat gaat het een paar jaar goed alvorens er weer probleem stukken ontstaan.....en dan zitten wij zelfs 1 meter boven slootwaterpijl.

Bedankt voor je reactie! Wij hadden inderdaad ook al door dat kleigrond eigenlijk helemaal niet fijn is voor dit soort taferelen. Wat heeft dit ‘grapje’ jullie ongeveer gekost als ik mag vragen?

L1+7

monsera

Re: Paddock realiseren op kleigrond

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 10:47

Je hebt dus een buitenbak en nog een stukje grond ook ter grote van een buitenbak.
Mogen ze dat beide gebruiken in de winter of wil je ze dan alleen op dat nieuwe stukje houden?
Zit het aan elkaar vast?

Wij zitten ook op de klei. Hebben een pad van 50 meter aangelegd. Stuk weg laten graven en drainage buizen en doek er op en drainage zand.
Was een duur geintje. Maar wel droge voeten in de winter. 2 jaar geleden laten doen. Je moet in de buurt eens na vragen hoe duur het is. De prijzen zulken wel niet meer zijn zoals 2 jaar geleden.

Voor 8 paarden is het stukje wel erg klein en zul je nog harder je best moeten doen om het droog te houden denk ik.

Een goede cooling-down is de warming-up voor de volgende dag

Hootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-22 11:01

monsera schreef:
Je hebt dus een buitenbak en nog een stukje grond ook ter grote van een buitenbak.
Mogen ze dat beide gebruiken in de winter of wil je ze dan alleen op dat nieuwe stukje houden?
Zit het aan elkaar vast?

Wij zitten ook op de klei. Hebben een pad van 50 meter aangelegd. Stuk weg laten graven en drainage buizen en doek er op en drainage zand.
Was een duur geintje. Maar wel droge voeten in de winter. 2 jaar geleden laten doen. Je moet in de buurt eens na vragen hoe duur het is. De prijzen zulken wel niet meer zijn zoals 2 jaar geleden.

Voor 8 paarden is het stukje wel erg klein en zul je nog harder je best moeten doen om het droog te houden denk ik.

We mogen het beide gebruiken en het zit niet aan elkaar vast. Klopt dat het een niet heel groot stuk is, maar we hebben stabiele kuddes en dit is de beste oplossing voor nu. In de buitenbak wordt swinters niet gereden en daar staan na een regenbui ook de plassen in, niet ideaal maar voor een paddock is dat voor ons acceptabel.

L1+7

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 12:01

8 paarden op zo'n stukje in de winter 24/7 en met klei als ondergrond...
Ik kan je alleen maar heel veel succes wensen...
Dit hou je niet droog, zelfs betonnen veeroosters zullen verzakken uiteindelijk

Marsie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 12:10

Als je goede afwateringsmogelijkheden hebt, kun je drainage overwegen. Wat over het algemeen redelijk goed helpt is simpelweg ophogen met geel (straat)zand. Is de goedkoopste oplossing. Je zal tzt wel weer eens een keer wat bij moeten laten storten ivm het wegzakken ervan.

Hootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-22 12:21

Little_Gift schreef:
8 paarden op zo'n stukje in de winter 24/7 en met klei als ondergrond...
Ik kan je alleen maar heel veel succes wensen...
Dit hou je niet droog, zelfs betonnen veeroosters zullen verzakken uiteindelijk

Het zijn maximaal 8 paarden, op dit moment hebben we er 4 a 5 die daar op zouden komen te staan. Het hoeft niet gortdroog: het gaat er meer om dat de paarden (en wij) niet vast zullen staan in de klei. Onze buitenbak is winters ook niet droog maar daar staan de paarden ook met plezier in.

Er is wel budget, maar het is niet de bedoeling dat dit 15 of 20.000 euro gaat kosten.

L1+7

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 12:22

Met 5 paarden op kleigrond op zo'n miniem stukje, zul je wel degelijk vast staan in de modder tenzij je alles uitgraaft, andere bodem laat aanbrengen of overgaat tot asfalteren en ik denk dat zowel voor uitgraven en andere bodem aanvoeren als volledig asfalteren, je geen vergunning zal krijgen.

Hootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-22 12:24

Little_Gift schreef:
Met 5 paarden op kleigrond op zo'n miniem stukje, zul je wel degelijk vast staan in de modder.

Zoals ik al zeg: in onze buitenbak staan dezelfde hoeveelheid paarden en daar staan we ook niet vast met onze laarzen. Onze buitenbak is winters ook niet droog, staan ook de plassen in. Vandaar dat we zoeken naar een betere oplossing.

L1+7

Hootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-22 12:26

Little_Gift schreef:
Met 5 paarden op kleigrond op zo'n miniem stukje, zul je wel degelijk vast staan in de modder tenzij je alles uitgraaft, andere bodem laat aanbrengen of overgaat tot asfalteren en ik denk dat zowel voor uitgraven en andere bodem aanvoeren als volledig asfalteren, je geen vergunning zal krijgen.

Weet ik niet, er is hier veel mogelijk en er zijn al een aantal vergunningen maar dat zouden we na moeten vragen bij de gemeente.

L1+7

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 12:38

Ik ben absoluut geen expert in grondwerken, en er zullen vast goede mogelijkheden zijn als je de boel op de juiste manier laat afgraven en weer in lagen op laat bouwen, met afwatering en de juiste toplaag.

Maar in de praktijk hoor je toch vaak dat er weinig zaligmakend is, voor een nog een beetje acceptabele prijs. Afwatering verstopt vaak. Gronddoek komt omhoog. Roosters gaan scheef liggen of worden een rommeltje... dat soort dingen. Dat zal dan vast te maken hebben met verkeerde aanleg / materialen ofzo. Maarja daar kom je dan pas achter nadat je al een berg geld uitgegeven hebt...

Al met al vind ik gewoon grof zand er op storten nog niet zo'n slechte optie. Dat hebben we hier in een paddock gedaan. Om de paar jaar moet je dan wel een nieuwe vracht laten komen omdat het zand natuurlijk langzaam in de bodem verdwijnt....maar die wordt dan ook door de jaren heen steeds steviger door dat zand.

Grove korrel zodat het water er doorheen loopt en het niet zo snel wegwaait in de zomer ;)
En als je een greppel er omheen hebt / je paddock hoger is dan omliggend land (of sloot of greppel) dan watert het natuurlijk ook makkelijker af, puur dankzij de gratis zwaartekracht +:)+

Je moet wel met een voldoende dikke laag beginnen zodat de paarden er niet doorheen in de klei trappen en de boel gaan mengen met dikke modderklonten. En in het begin ligt het natuurlijk wel wat zwaar. Maar voor een paddock vind ik dat persoonlijk acceptabel.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 12:38

Ik weet niet in hoeverre je wil investeren om de paarden droog te houden, maar voor mij waren grastegels de oplossing. Voordeel is dat je ze ook terug kunt nemen, al denk ik dat ze eens ze stevig liggen dat wel een helse klus moet zijn. Hier werkte zand en tapijt niet, weggegooid geld. Zou de tegels zo opnieuw kopen. Ik ken hier echt niemand die zo een begaanbare paddock heeft de hele winter door.

uva uvam vivendo varia fit

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 12:40

Ik heb destijds op de Groninger zeeklei een paddock gemaakt van 10-15. 50 cm afgegraven, 3drainage buizen er in, met daarop drainage zand, en daar weer overheen gewoon geel zand. Paddock was altijd mooi droog

Afbeelding

Afbeelding

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 12:56

Hootje schreef:
Forcalquier schreef:

Bedankt voor je reactie! Wij hadden inderdaad ook al door dat kleigrond eigenlijk helemaal niet fijn is voor dit soort taferelen. Wat heeft dit ‘grapje’ jullie ongeveer gekost als ik mag vragen?

Ik wil niet weten wat het exact gekost heeft maar denk totaal toch al zo'n 16k :')
Voordeel was wel dat mijn oom een loonwerkersbedrijf had waardoor de kosten aanzienlijk lager waren.
Ondanks dat alles netjes is aangelegd in de bak (drainage,puin,doek,zand) wordt de boel echt nat tijdens extreem weer. Zodra het even droog is trekt de bodem gelukkig snel droog maar ik zet er absoluut geen paarden op zolang er plassen staan.

De paddock is een ander verhaal. Helaas heb ik vorig jaar de bovenlaag van de paddock, na 5 jaar gebruik,al moeten laten afgraven. Deze is enkel voorzien van drainage met m3c zand. Echter het zand zakt weg en uiteindelijk trekken de paarden (4 stuks) de klei omhoog.

(Delen van) de track laat ik dicht wanneer er grote plassen op staan. We wachten tot het overtollig water verdwenen is alvorens de paarden er weer op mogen...vochtig is niet erg, zeiknat is gegarandeerde blubber-party welke je niet meer netjes krijgt zonder de toplaag te vernieuwen.
Grindroosters heb ik geprobeerd (op een kruispunt van de track) die zakken op den duur weg.

Daarnaast bestel ik standaard ieder jaar een volle vrachtwagen zand, €640 incl.

Daar heb je een punt -> .

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 14:27

Als goedkope oplossing: tweedehands (soms gratis) kunststof varkensroosters gebruiken als paddockroosters. (Die moet je dus nog wel bedekken met zand.) Zal allicht beter zijn dan zo maar zand erop gooien, want dat gaat uiteindelijk zich vermengen met de ondergrond van klei en dus niet helpen.
Of, een wat duurdere optie, maar wel als je weggaat weer mee te nemen, kijk eens naar mud control roosters/matten

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 14:36

Visitor schreef:
Als goedkope oplossing: tweedehands (soms gratis) kunststof varkensroosters gebruiken als paddockroosters. (Die moet je dus nog wel bedekken met zand.) Zal allicht beter zijn dan zo maar zand erop gooien, want dat gaat uiteindelijk zich vermengen met de ondergrond van klei en dus niet helpen.
Of, een wat duurdere optie, maar wel als je weggaat weer mee te nemen, kijk eens naar mud control roosters/matten

Zullen alle kanten opschuiven met 5 tot 8 paarden eroverheen in kleigrond

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 18:20

Als je het echt goed stevig legt, op een hardere onderlaag, goed opgesloten langs de zijkanten, goede afwatering en voldoende dikke zandlaag er bovenop, dan kunnen roosters heel goed werken :j

Maar als je ze zó op de klei gooit....dan kunnen ze dermate gaan verschuiven en bobbelen dat je liever alleen maar zand had gehad want daar zitten dan geen harde stukken in waar je je nek over breekt :=

Zelfde geldt voor worteldoek trouwens, daar heb je na verloop van tijd alleen maar last van als het niet op een stevige onderlaag ligt :(:)

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-22 18:30

Klopt, maar om die veeroosters dan effectief zo stabiel te krijgen... Zit je ook weer aan fikse kosten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 09:47

Is het de bedoeling dat ze verhard / droog staan, of een paddock waarin ze kunnen rennen?

Ik zou investeren in mudcontrol panelen (of varianten hierop). Deze kan je zo op de grond leggen zonder onder of toplaag, waardoor ze sowieso niet meer wegzakken en indien je het proper houdt ook droog staan.

Ernaast zou ik gewoon scheldezand storten, dikke kans dat het alsnog nat wordt, maar ze zakken er niet meer in weg.

Voordeel van de mudcontrol platen: als je weggaat kan je die gewoon meenemen

hannelot

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 09:54

klei is altijd nat, maar met dreinage en veel zand moet het lukken

Keep calm and love horses

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 11:09

Niet veel uitgeven, maar wel kleigrond, dat gaat hem niet worden. Kleigrond houdt zoveel water vast dat er wel drainage in moet. Als je dat niet doet is de paddock een jaar goed, maar de winter erna is hij net zo modderig als eerst :n Wij hebben vorig jaar een rijbak van 15 x 30 en een paddock van 5 x 15 aan laten leggen. Kostte in totaal zo'n 12.000 euro.

Insta: @feddethebarockpinto

jitskenienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 11:15

wij zijn bezig met een track te maken op kleigrond. ik graaf 30 cm uit. daar komt een drain in gegraven. drain vul ik op met grind. dan worteldoek en die 'naaien'' wij vast in de grond met grond ankers. en dan zand er overheen. Hier totaal geen last dat kleigrond lang nat blijft of veel water vast houd. de scheuren staan zo in de grond bij ons... en die zijn echt heel diep haha.. maar het is uitproberen.. ik zou wel aanbevelen om te graven en dan zand te storten en het worteldoek echt vast te naaien in de grond...

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie