Weide klepelen

Moderators: Dyonne, Neonlight, Sica, C_arola, Coby, balance

Micky2008

Weide klepelen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-22 15:20

Maandag avond word 1 van mijn weide.s geklepeld
Staat mega hoog met witbol brandnetels en distels hier en daar
Nu de vraag mogen ze na het klepelen gewoon op de wei ? Of beter paar dagen wachten

En door te klepelen komen er dan niet meer brandnetels terug ?
Ik word gek van die dingen
Maaide ze eerst zelf met de bosmaaier maar zijn er teveel dus ben er mee gestopt
Hou keurig alles onder me draad bij
En wat er in de paddock groeit
Maar de andere 2 weide.s laat ik wel 2x per jaar doen

superpony

Re: Weide klepelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 15:28

Onze buren hebben vorig jaar de wei laten klepelen. Beter geef je het dan wel even rust. Maar ik vind het geen verbetering. Stond vol JKK en is nu wel minder, maar nog steeds weinig gras tegenover veel zuring, boterbloem etc.
Ik zou dan ook wat meer onderhoud doen.

Wij hadden hier eerst een en al braam, melde, zuring, brandnetel etc. Heel trouw onderhoud gepleegd en nu 3e seizoen zoveel verbetering. Alleen waar schaduw is kan nog beter.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 15:40

Er is idd geen manier om een weide in één jaar helemaal prachtig te krijgen. Klepelen is een goede start. Zuring steken is een k klus, maar geeft een grote verbetering. Mest ook, jkk en melde houden niet van rijke grond. Braam houd van zure grond, kalk vinden ze niet fijn. Elk jaar een bietje

Bejaarde bokkers weten meer

Micky2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-06-22 15:55

mrie schreef:
Er is idd geen manier om een weide in één jaar helemaal prachtig te krijgen. Klepelen is een goede start. Zuring steken is een k klus, maar geeft een grote verbetering. Mest ook, jkk en melde houden niet van rijke grond. Braam houd van zure grond, kalk vinden ze niet fijn. Elk jaar een bietje

Ik haal elke dag de mest weg
Jkk heb ik gelukkig niet

Ik heb de weide sinds november in beheer
Degeen voor mij hebben het nooit onderhouden
Liepen schaapjes en af en toe een pony
Maar natuurlijk nooit uit gemest
Kalken ga ik in het najaar doen

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-22 16:28

Distels maaien is distels zaaien.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Micky2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-22 05:28

pillow schreef:

Wat kan ik tegen die rot distels doen ?
Ik maai ze nu af met de bosmaaier
Uit steken is geen doen me halve wei staat er vol mee
Najaar wil ik kalken maar heeft dat wel zin?
Zit ook te denken aan een verdelger maar welke het mag niet mijn gras aantasten

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 06:39

Micky2008 schreef:
pillow schreef:

Wat kan ik tegen die rot distels doen ?
Ik maai ze nu af met de bosmaaier
Uit steken is geen doen me halve wei staat er vol mee
Najaar wil ik kalken maar heeft dat wel zin?
Zit ook te denken aan een verdelger maar welke het mag niet mijn gras aantasten

Net wortel en al verwijderen. Met een onkruidprikker bijvoorbeeld

Micky2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-22 06:44

Daar is geen beginnen aan
Halve weide staat er vol mee
Dan ben ik maanden bezig

noordje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 06:49

Toch is dat de beste manier. Hier vorig jaar weiland opnieuw ingezaaid na geploegd te hebben, maar nu staat het dus vol met zuring. Die ben ik dus met de hand aan het verwijderen.

Leef je droom,droom niet je leven
Ga mee op reis in prachtig Noorwegen
https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=71&t=2097907&start=25

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 07:00

Toen wij hier net kwamen wonen stond er ook een van de weides met distels. Ongeveer 7500 m2
Aanhanger er naast en trekken maar.
Doe dit voordat ze zaaien en je merkt dat het echt minder word en je het al red met een kruiwagen en later gewoon zo een achterblijver kunt pakken.

Zuring vind ik vervelender. Staat zoveel vaster in de grond.
Maar ook dat werkt het beste.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 07:49

NOg een tip voor de distels. trek ze uit als de grond wat natter is. Zo breken ze niet af net boven de grond en rot het resterende stukje wortel weg. Je moet ze inderdaad wel trekken voordat ze bloeien en maaien terwijl ze in bloei staan is ze inderdaad zaaien.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 11:34

Micky2008 schreef:
Daar is geen beginnen aan
Halve weide staat er vol mee
Dan ben ik maanden bezig

Het kost tijd, maar wij hebben consequent gemaaid en kalk, mest en zaad gestrooid.

2,5jr geleden hadden we alleen maar zuring, Jkk, brandnetel,melde, distels, boterbloem. Nu overheerst gras. JKK is echt compleet weg. Dat hebben we als enige uitgestoken en apart weggegooid. De rest gewoon gemaaid. Wel met opvang en alles weggegooid op de bult.

Omdat we een pp hebben, doen we de rest wel met de bosmaaier, anders komt het weer in de weides.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 15:09

Ik ben afgelopen winter verhuisd, en dit voorjaar bleek een deel van het weiland een distelkwekerij. Er stonden honderden. Ik heb met de drukspuit gespoten, met genoxone zx van luxan. Met een paar weken was alles weg. Toen waren ze zo tussen de 10 a 15 cm hoog het gras ook. Vorige week gehooid zonder distels. Het gras heeft er niks van te lijden gehad. Maar ik denk dat je nu te laat bent om nog te spuiten.

Micky2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-22 15:23

pillow schreef:
Ik ben afgelopen winter verhuisd, en dit voorjaar bleek een deel van het weiland een distelkwekerij. Er stonden honderden. Ik heb met de drukspuit gespoten, met genoxone zx van luxan. Met een paar weken was alles weg. Toen waren ze zo tussen de 10 a 15 cm hoog het gras ook. Vorige week gehooid zonder distels. Het gras heeft er niks van te lijden gehad. Maar ik denk dat je nu te laat bent om nog te spuiten.

Dus nu maaien ? Met de bosmaaier en dan in t voorjaar spuiten?

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 15:27

Klepelen en maaien van distels kan prima, VOOR ze in bloei staan, anders zaai je ze uit, dus nu allesinds niet meer maaien of klepelen, dat is te laat helaas.

Micky2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-06-22 15:33

tengeltje11 schreef:
Klepelen en maaien van distels kan prima, VOOR ze in bloei staan, anders zaai je ze uit, dus nu allesinds niet meer maaien of klepelen, dat is te laat helaas.

Dus de kleintjes kan ik niet meer weg maaien ?
Had begrepen voor eind juni te maaien

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 15:56

Degene die nog niet in bloem staan kan je perfect maaien hoor.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 20:01

Je moet ze nu voor de bloei maaien. Daarna gaan ze weer groeien en kun je ze alsnog spuiten.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 20:30

Gefeliciteerd, je hebt in ieder geval een mooie voedselrijke bodem! Misschien bevat de grond wel wat teveel stikstof en misschien mild aan de zure kant.

Als de brandnetels en distels nog niet in het zaad staan dan zou ik ze gewoon maaien en laten liggen om te laten composteren. (Win win, vermindert stikstof in de bodem, verhoogt bodemleven en geeft weer de broodnodige mineralen terug aan de bodem)

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Micky2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-06-22 14:47

*\o/* Bedankt voor de tips

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-22 17:37

Matheno schreef:
Gefeliciteerd, je hebt in ieder geval een mooie voedselrijke bodem! Misschien bevat de grond wel wat teveel stikstof en misschien mild aan de zure kant.

Als de brandnetels en distels nog niet in het zaad staan dan zou ik ze gewoon maaien en laten liggen om te laten composteren. (Win win, vermindert stikstof in de bodem, verhoogt bodemleven en geeft weer de broodnodige mineralen terug aan de bodem)

Dan moet het verhakseld worden en niet gewoon gemaaid.

Micky2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 02-07-22 19:35

pillow schreef:

Is er nog een beste tijd in het jaar om te spuiten ?
Ging vandaag weer even met de bosmaaier aan de gang
Maar is echt geen doorkomen aan zoveel staan er

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 19:44

Micky2008 schreef:
pillow schreef:

Is er nog een beste tijd in het jaar om te spuiten ?
Ging vandaag weer even met de bosmaaier aan de gang
Maar is echt geen doorkomen aan zoveel staan er

Een groeizame dag en geen regen voorspeld in de komende dagen. Maar dan kijk je wel tegen de dooie planten aan. Dat is ook werk. En ook nog eens niet goed voor de natuur.
Dus toch even doorzetten met de bosmaaier zou ik zeggen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-22 20:14

Als het echt overwoekert, is spuiten toch helaas vaak de enige doeltreffende manier. Niet laten spuiten, maar zelf met een rugsproeier heel concreet enkel gaan spuiten wat te veel is, dat kan je eender welk moment gaan doen, het moet gewoon minimum 4 uur droog zijn nadien en warm genoeg zodat er groei in de planten zit.

Hier ga ik ook jaarlijks een 2-tal keer met de rugspuit door de weides. Met de hand niet te doen, en overal rondom ons natuurgebied waar dus niets gesproeid wordt, maar waardoor de wind wel weelderig de distel en jkk zaden in onze weiden blaast….

Micky2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-07-22 06:38

tengeltje11 schreef:
Als het echt overwoekert, is spuiten toch helaas vaak de enige doeltreffende manier. Niet laten spuiten, maar zelf met een rugsproeier heel concreet enkel gaan spuiten wat te veel is, dat kan je eender welk moment gaan doen, het moet gewoon minimum 4 uur droog zijn nadien en warm genoeg zodat er groei in de planten zit.

Hier ga ik ook jaarlijks een 2-tal keer met de rugspuit door de weides. Met de hand niet te doen, en overal rondom ons natuurgebied waar dus niets gesproeid wordt, maar waardoor de wind wel weelderig de distel en jkk zaden in onze weiden blaast….

Dank je Ja ik ga zelf aan de slag met een drukspuit
Dan even de weersberichten in de gaten houden en dan ga ik aan de slag