mrie schreef:Er is idd geen manier om een weide in één jaar helemaal prachtig te krijgen. Klepelen is een goede start. Zuring steken is een k klus, maar geeft een grote verbetering. Mest ook, jkk en melde houden niet van rijke grond. Braam houd van zure grond, kalk vinden ze niet fijn. Elk jaar een bietje
Micky2008 schreef:pillow schreef:Distels maaien is distels zaaien.
Wat kan ik tegen die rot distels doen ?
Ik maai ze nu af met de bosmaaier
Uit steken is geen doen me halve wei staat er vol mee
Najaar wil ik kalken maar heeft dat wel zin?
Zit ook te denken aan een verdelger maar welke het mag niet mijn gras aantasten
Micky2008 schreef:Daar is geen beginnen aan
Halve weide staat er vol mee
Dan ben ik maanden bezig
pillow schreef:Ik ben afgelopen winter verhuisd, en dit voorjaar bleek een deel van het weiland een distelkwekerij. Er stonden honderden. Ik heb met de drukspuit gespoten, met genoxone zx van luxan. Met een paar weken was alles weg. Toen waren ze zo tussen de 10 a 15 cm hoog het gras ook. Vorige week gehooid zonder distels. Het gras heeft er niks van te lijden gehad. Maar ik denk dat je nu te laat bent om nog te spuiten.
Matheno schreef:Gefeliciteerd, je hebt in ieder geval een mooie voedselrijke bodem! Misschien bevat de grond wel wat teveel stikstof en misschien mild aan de zure kant.
Als de brandnetels en distels nog niet in het zaad staan dan zou ik ze gewoon maaien en laten liggen om te laten composteren. (Win win, vermindert stikstof in de bodem, verhoogt bodemleven en geeft weer de broodnodige mineralen terug aan de bodem)
pillow schreef:Ik ben afgelopen winter verhuisd, en dit voorjaar bleek een deel van het weiland een distelkwekerij. Er stonden honderden. Ik heb met de drukspuit gespoten, met genoxone zx van luxan. Met een paar weken was alles weg. Toen waren ze zo tussen de 10 a 15 cm hoog het gras ook. Vorige week gehooid zonder distels. Het gras heeft er niks van te lijden gehad. Maar ik denk dat je nu te laat bent om nog te spuiten.
Micky2008 schreef:pillow schreef:Ik ben afgelopen winter verhuisd, en dit voorjaar bleek een deel van het weiland een distelkwekerij. Er stonden honderden. Ik heb met de drukspuit gespoten, met genoxone zx van luxan. Met een paar weken was alles weg. Toen waren ze zo tussen de 10 a 15 cm hoog het gras ook. Vorige week gehooid zonder distels. Het gras heeft er niks van te lijden gehad. Maar ik denk dat je nu te laat bent om nog te spuiten.
Is er nog een beste tijd in het jaar om te spuiten ?
Ging vandaag weer even met de bosmaaier aan de gang
Maar is echt geen doorkomen aan zoveel staan er
tengeltje11 schreef:Als het echt overwoekert, is spuiten toch helaas vaak de enige doeltreffende manier. Niet laten spuiten, maar zelf met een rugsproeier heel concreet enkel gaan spuiten wat te veel is, dat kan je eender welk moment gaan doen, het moet gewoon minimum 4 uur droog zijn nadien en warm genoeg zodat er groei in de planten zit.
Hier ga ik ook jaarlijks een 2-tal keer met de rugspuit door de weides. Met de hand niet te doen, en overal rondom ons natuurgebied waar dus niets gesproeid wordt, maar waardoor de wind wel weelderig de distel en jkk zaden in onze weiden blaast….
Gebruikers op dit forum: cabochon1, ComscoreBot, GumGum Verity, Lanoca, Rijsa en 15 bezoekers