Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Forcalquier schreef:Wij hebben hier alles op kleigrond: stal, bak, paddock, track en weides.
Het belangrijkst is echt de afwatering en goed zand (drainagezand/ m3c).
Ondanks drainage en greppels is het bijna onmogelijk om hier alles droog te houden in extreem natte periodes.
Naast normale drainage hebben wij de lager gelegen stukken extra voorzien van verticale drainage, beplanting, bestrating en roosters en daarbij wat afwisseling in ondergrond (lava, puin)
Ondanks dat wij al heel wat jaar bezig zijn met uitbreiding (van traditioneel naar 24/7 buiten op o.a. track) lopen wij nog ieder jaar tegen nieuwe natte prutplekken aan.
Ik maak daar foto's van, los het tijdelijk op met rubber matten en wat kruiwagens zand (heb standaard een bult zand liggen voor de winter) en ga in het voorjaar aan de slag met oplossingen.
Met klei ben je nooit klaar, helaas! Het is iedere winter weer afwachten waar nieuwe problemen ontstaan. Onze hele basis is aangelegd door een loonwerker (drainage en zand) maar ondanks dat gaat het een paar jaar goed alvorens er weer probleem stukken ontstaan.....en dan zitten wij zelfs 1 meter boven slootwaterpijl.
monsera schreef:Je hebt dus een buitenbak en nog een stukje grond ook ter grote van een buitenbak.
Mogen ze dat beide gebruiken in de winter of wil je ze dan alleen op dat nieuwe stukje houden?
Zit het aan elkaar vast?
Wij zitten ook op de klei. Hebben een pad van 50 meter aangelegd. Stuk weg laten graven en drainage buizen en doek er op en drainage zand.
Was een duur geintje. Maar wel droge voeten in de winter. 2 jaar geleden laten doen. Je moet in de buurt eens na vragen hoe duur het is. De prijzen zulken wel niet meer zijn zoals 2 jaar geleden.
Voor 8 paarden is het stukje wel erg klein en zul je nog harder je best moeten doen om het droog te houden denk ik.
Little_Gift schreef:8 paarden op zo'n stukje in de winter 24/7 en met klei als ondergrond...
Ik kan je alleen maar heel veel succes wensen...
Dit hou je niet droog, zelfs betonnen veeroosters zullen verzakken uiteindelijk
Little_Gift schreef:Met 5 paarden op kleigrond op zo'n miniem stukje, zul je wel degelijk vast staan in de modder.
Little_Gift schreef:Met 5 paarden op kleigrond op zo'n miniem stukje, zul je wel degelijk vast staan in de modder tenzij je alles uitgraaft, andere bodem laat aanbrengen of overgaat tot asfalteren en ik denk dat zowel voor uitgraven en andere bodem aanvoeren als volledig asfalteren, je geen vergunning zal krijgen.
Hootje schreef:Forcalquier schreef:Wij hebben hier alles op kleigrond: stal, bak, paddock, track en weides.
Het belangrijkst is echt de afwatering en goed zand (drainagezand/ m3c).
Ondanks drainage en greppels is het bijna onmogelijk om hier alles droog te houden in extreem natte periodes.
Naast normale drainage hebben wij de lager gelegen stukken extra voorzien van verticale drainage, beplanting, bestrating en roosters en daarbij wat afwisseling in ondergrond (lava, puin)
Ondanks dat wij al heel wat jaar bezig zijn met uitbreiding (van traditioneel naar 24/7 buiten op o.a. track) lopen wij nog ieder jaar tegen nieuwe natte prutplekken aan.
Ik maak daar foto's van, los het tijdelijk op met rubber matten en wat kruiwagens zand (heb standaard een bult zand liggen voor de winter) en ga in het voorjaar aan de slag met oplossingen.
Met klei ben je nooit klaar, helaas! Het is iedere winter weer afwachten waar nieuwe problemen ontstaan. Onze hele basis is aangelegd door een loonwerker (drainage en zand) maar ondanks dat gaat het een paar jaar goed alvorens er weer probleem stukken ontstaan.....en dan zitten wij zelfs 1 meter boven slootwaterpijl.
Bedankt voor je reactie! Wij hadden inderdaad ook al door dat kleigrond eigenlijk helemaal niet fijn is voor dit soort taferelen. Wat heeft dit ‘grapje’ jullie ongeveer gekost als ik mag vragen?
Visitor schreef:Als goedkope oplossing: tweedehands (soms gratis) kunststof varkensroosters gebruiken als paddockroosters. (Die moet je dus nog wel bedekken met zand.) Zal allicht beter zijn dan zo maar zand erop gooien, want dat gaat uiteindelijk zich vermengen met de ondergrond van klei en dus niet helpen.
Of, een wat duurdere optie, maar wel als je weggaat weer mee te nemen, kijk eens naar mud control roosters/matten