Welke omheining/ materiaal adviseren jullie? Ervaring kunststof?

Moderators: C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance, Coby, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Tantejeanne

Welke omheining/ materiaal adviseren jullie? Ervaring kunststof?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-22 19:55

Wij willen onze weides opnieuw voorzien van omheining (met schrik koord). Het liefst zo duurzaam mogelijk. We hebben al rond gekeken op bokt maar er zijn ook meer oudere topics over bijvoorbeeld kunststof omheining wat qua kwaliteit materiaal wellicht nu weer verbeterd is de afgelopen jaren

Welke omheining adviseren jullie? Gecreosoteerd hout, geïmpregneerd hout of kunststof?
Klopt het dat de kunststof palen broos worden van de zon? Of krom gaan staan?
Wat is dan de ideale diameter voor de kunststof omheining en hoe hebben jullie dat met de hoeken opgelost?

Tips qua leverancier ook erg welkom. Hoor het graag!

tamary

Re: Welke omheining/ materiaal adviseren jullie? Ervaring kunststof?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 20:12

Kunststof kan je geen draden op opspannen.
Qua duurzaam kijk ik ivm slijtage (microplastics en ellende met recycling) liever maar biologisch afbreekbaar, inert of andersinds natuurlijk materiaal (incl. metaal of zelfs beton) en vermijd ik plastics waar mogelijk. Kans is mij te groot dat het deels lokaal en verder elders in het milieu terecht komt met alle ellende die daar bij hoort.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 20:16

Toen we hier kwamen wonen stond hier een omheining met grotendeels lint, maar dat vond ik eigenlijk helemaal niet zo duurzaam. Alsin: ik was er constant mee aan het klooien.... dan lieten de isolatoren weer los, of zaten er breuken in het lint.... we hebben nu een complete gecresoteerde houten omheining, ideaal.

Tantejeanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-22 20:27

tamary schreef:
Kunststof kan je geen draden op opspannen.
Qua duurzaam kijk ik ivm slijtage (microplastics en ellende met recycling) liever maar biologisch afbreekbaar, inert of andersinds natuurlijk materiaal (incl. metaal of zelfs beton) en vermijd ik plastics waar mogelijk. Kans is mij te groot dat het deels lokaal en verder elders in het milieu terecht komt met alle ellende die daar bij hoort.

Wat ik heb begrepen kun je er gaatjes in boren. Qua duurzaamheid en microplastics snap ik je punt. Het zouden dan wel gerecyclede worden.

Tantejeanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-22 20:28

Achterom schreef:
Toen we hier kwamen wonen stond hier een omheining met grotendeels lint, maar dat vond ik eigenlijk helemaal niet zo duurzaam. Alsin: ik was er constant mee aan het klooien.... dan lieten de isolatoren weer los, of zaten er breuken in het lint.... we hebben nu een complete gecresoteerde houten omheining, ideaal.

Ja dat is ook super mooi! Maar kost ook veel meer :o

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 20:30

Dat is waar :j
Geimpregneerde palen zou ik sowieso niet adviseren trouwens, hebben we in de tuin ook, maar dat rot weg waar je bij staat.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 20:33

Wij gaan nu voor kunststof palen.

De houten, geimpregneerde palen vreten ze als bevers aan, en ze knappen af bij vorst en nat weer. :')

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 20:39

Hier oude treinbilzen met schrikdraad. Is naar mijn ervaring duurzamer dan lint en onze Bilzen zitten nu al 12 jaar in de grond en is nog niets aan(zware klei, de kastanjepalen rond de bomen zijn al jaren terug gewoon omgevallen omdat ze rot waren…)

Tantejeanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-22 20:40

pinto_1 schreef:
Wij gaan nu voor kunststof palen.

De houten, geimpregneerde palen vreten ze als bevers aan, en ze knappen af bij vorst en nat weer. :')

Ja dat vrezen we dus ook. En tegelijkertijd lezen we over kunststof dat ze verkleuren door de zon, Krom staan en gaan weken waardoor ze afbreken.
Voor welke diameter kiezen jullie? En waar ga je ze kopen als ik vragen mag?

Tantejeanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-22 20:41

tengeltje11 schreef:
Hier oude treinbilzen met schrikdraad. Is naar mijn ervaring duurzamer dan lint en onze Bilzen zitten nu al 12 jaar in de grond en is nog niets aan(zware klei, de kastanjepalen rond de bomen zijn al jaren terug gewoon omgevallen omdat ze rot waren…)

Heb je dan de hele wei met bielzen gedaan of alleen de hoeken? Wij kiezen indd ook voor draad

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 20:55

Ik heb gedeeltelijk hout/gedeeltelijk lint. Ziet er super strak uit vind ik.

Hier het stuk met lint

Afbeelding

En dit is met hout en gaas aan de onderzijde (achter het hout zie je nog lint doorlopen).

Afbeelding

En wil je echt duurzaam dan kun je ook voor permanent kabel gaan. Dat heb ik in een andere wei van mij. Groot voordeel is dat paarden er nooit in vast kunnen blijven zitten.

Afbeelding

Gecreosoteerd hout wordt niet meer gemaakt. Ik heb nu Dura hout. Ziet er waanzinnig mooi uit.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 20:57

Tantejeanne schreef:
tengeltje11 schreef:

Heb je dan de hele wei met bielzen gedaan of alleen de hoeken? Wij kiezen indd ook voor draad

De hele weide, de palen laten induwen met een kraan.

Tantejeanne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-22 20:58

xmarliez schreef:
Ik heb gedeeltelijk hout/gedeeltelijk lint. Ziet er super strak uit vind ik.

Hier het stuk met lint

[ Afbeelding ]

En dit is met hout en gaas aan de onderzijde (achter het hout zie je nog lint doorlopen).

[ Afbeelding ]

En wil je echt duurzaam dan kun je ook voor permanent kabel gaan. Dat heb ik in een andere wei van mij. Groot voordeel is dat paarden er nooit in vast kunnen blijven zitten.

[ Afbeelding ]

Gecreosoteerd hout wordt niet meer gemaakt. Ik heb nu Dura hout. Ziet er waanzinnig mooi uit.

Super mooi marliez! Heel strak en chique zo. Hoe lang staan de dura palen bij jou? Ben benieuwd of het zo lang mee gaat als gecreosoteerd.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 21:05

Ik heb dat Dura pas net laten zetten. Maar ze werken er nu een jaar of 3/4 mee en heb al bij diverse gezien dat het er nog super uit ziet. De gecreosoteerde palen/planken ben ik nu na 3,5 jaar weer opnieuw in de carboleum aan het zetten. Want ik vond ze echt te licht geworden. Dura hout blijft altijd donker.

Je ziet op de foto van de houten omheining ook de linkerkant is Dura en het midden is gecreosoteerd hout. Dat ben ik dus nu weer opnieuw aan het insmeren want vrijwel alles is er al af gegaan door de warmte in de zomer etc.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 14:28

Gecreosoteerd is inderdaad niet meer toegestaan in Nederland.
Ook Dura zal naar verloop van tijd verkleuren.
Alternatief voor Dura is Nobifix (bruin) of Nerafix (zwart), ook deze verkleuren na verloop van tijd
Nobifix en ook Nerafix heeft een levensduur gelijk aan gecreosoteerd hout.
Aanvreten valt heel erg mee. Alleen als de paarden op een heel klein perceel staan waar ze zich dood vervelen (maar ja dan vreten ze in principe aan alles)