Hoeveel betalen/zouden jullie betalen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

martiekenzo

Hoeveel betalen/zouden jullie betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-22 21:21

Wij hebben de kans gehad om de weide aangrenzend aan de tuin te kopen. Dat hebben we dus ook gedaan!
Nu ben ik rustig aan het zoeken naar de mogelijkheden voor onze wei. Ik neig naar een soort pensionklant of 2 omdat ik gezelligheid en een paardenvriend(in) soms wel mis hier alleen in de weide. Op termijn wil ik misschien wel graag een 2e paard voor mezelf, daar hebben we dan ook zeker de ruimte voor.
We moeten dus ook gaan nadenken over de prijs die we zouden vragen als hier iemand zijn paard bij ons komt stallen.

- Weide van totaal 1.4ha
- stalling, schuilstal aanwezig
- Geen piste maar wel op 5min wandelen van manege waar grote piste gehuurd kan worden.
- 24/7 toezicht door ons en zeer vriendelijke buren
- Paarden zoveel mogelijk buiten (24/7 of ten minste 12/7, ook in winter), paddock of wei
- Taken (voeren, hooien, mesten) gebeuren enkel door ons of om de beurt in samenspraak
- Stromend water en elektriciteit

Toekomstplannen op korte termijn
- Track ronde de weide
- stuk weide (20/40) beter maken om in te rijden (nu ook geschikt om te rijden maar een upgrade is nodig, wel gewoon gras, geen echte piste)
- deel track/paddock onder handen nemen om in de winter zo weinig mogelijk modder te hebben.

Specifieke vragen
- Wij dachten zelf aan 150-200€. Vinden jullie dit een redelijke prijs? Zouden jullie dit er aan geven?
- Hoe is de regeling bij jullie met hooi? Bij aankoop ieder de helft of meegerekend in maandelijkse huurprijs? Indien mogelijk gaan we zelf ook een stuk van de weide hooien, afhankelijk van hoeveel gras er over blijft.
- Moeten we rekening houden met specifieke vergunningen, regels (België) mbt verhuur?

Indien jullie dat zien zitten mogen jullie ook altijd delen wat jullie ongeveer betalen voor een gelijkaardige situatie.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 21:24

Voor in principe alleen een weiland met schuilstal en verder geen voorzieningen zoals een rijbak etc zou ik zelf .. een euro of 100 max willen betalen denk ik.

Amado

Re: Hoeveel betalen/zouden jullie betalen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 21:28

Tip: kijk eens rond in de omgeving wat ze vragen en voor welke faciliteiten

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 21:32

Welke regio zit je? Daar is nog wel een groot verschil in.
150-200 euro zonder hooi zou ik wel aan de hoge kant vinden. Ik zou het hooi bij de maandelijkse prijs tellen.

Ik heb op een stal gestaan met gedraineerde buitenpiste en longeercirkel en verder ook weides en paddocks. 'S nachts op stal. Hier betaalde ik 275.
Nu sta ik op een stal met dezelfde faciliteiten alleen zitten hier ook ontwormingen en vaccinaties bij inbegrepen. Nu betaal ik 310.
Beide stallen in provincie Antwerpen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 21:36

Ik zou vooral goed nadenken of je dat wil…. De kans op iemand waar het 200% mee klikt is klein en dan beging het gezaag, de een vind het hooi niet goed, de ander wil geen klusjes doen,pensionpaard breekt de omheining,gezaag omdat alles te nat is in de winter en ga zo maar door.

Je eigen baas zijn, zonder gemoei van eender wie is enorm veel waard, neem desnoods een kleine shet als gezelschap….

Faelynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 21:44

Ik betaalde voor redelijk vergelijkbare locatie €75 per maand en nog apart het hooi, hoeveelheid verbruikte balen gedeeld door aantal paarden, dit betaalde we dan 1x per half jaar. Daarmee zaten we totaal rond de €120 per maand all in, we hielpen wel mee met klusjes 3x in de week. (hooi was voordroog, van mij had t iets duurder mogen zijn als ze betere kwaliteit voerde, dus onverpakt) Ze stonden dan 24/7 buiten dus geen kosten aan bodembedekking, daarvoor zou je dus ook nog wat bij kunnen tellen.
Was wel veel meer land aanwezig, een aparte longeercircel en aan het bos voor buitenritten, maar verder vergelijkbaar. Moet wel zeggen dat dat echt extreem goedkoop was voor deze omgeving, en het is ook wel echt omgeving afhankelijk. Maar met zo weinig faciliteiten zal je waarschijnlijk niet heel veel kunnen vragen.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 21:49

Waar zit je ongeveer ts? In Brabant, of nouja mijn ervaringen, is 200-250 niet gek en dan hielp je gewoon mee met de klusjes. Mijn eigen weiland zonder verzieningen ook 250 excl. Hooi en onderhoud.

Santos_05

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 22:06

Hoeveel ruimte heb je om hooi op te slaan? En de partijen gescheiden van elkaar te houden?

Vergelijk het vooral met de prijzen in je regio. Hier is 230-260 een veel gevraagde prijs (volpension incl binnenbak), maar andere regio's is dat al makkelijk 300 euro.

Zonder voorzieningen drukt de prijs, maar scheelt je ook veel onderhoudskosten.

Hooi is ongeveer 50 euro per maand. Als in jou regio 200-250 euro zonder voorzieningen (excl. Brok) een normale prijs is, kan je dat zo aanbieden.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 22:17

Ik persoonlijk vind dat een vors bedrag voor een stuk grond waar geen bak bij zit en dan ook nog zonder hooi.

Vorig jaar stond ik op een doe het zelf stal voor €90,- euro in de maand. We moesten dan wel letterlijk alles zelf regelen van hooi/zaagsel/brokken tot binnen en buiten zetten van de paarden. Maar we stonden met 3 super makkelijke stalgenoten daardoor hoefde je niet elke dag naar stal. :) We hadden daar een (slechte) buitenbak met verlichting en super goed onderhouden weides. Geen luxe stallen maar wel alles mooi binnen en bij elkaar, zelfs een keukentje en toilet. Buitenritten maken kon ook redelijk in die omgeving.
Laatst bijgewerkt door Petrichor op 12-06-22 22:22, in het totaal 2 keer bewerkt

Kalea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 22:21

Als je zo kort bij een manege zit kan je daar misschien contacten leggen om samen te (gaan) rijden? Zo leer je mensen van in de buurt kennen en kom je misschien ook een geschikte pensionklant tegen? Dan zit je tenminste niet met een compleet vreemde thuis..

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 23:08

Ik zou eerst kijken of jouw aanpassingen wel toegestaan zijn. Waar ik sta mag niks zonder vergunning. Zeker geen schuilstal of zand op het land voor paddock, track of rijbaan.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 23:11

Vergis je niet in de hoeveelheid werk dat zelf hooien kost.

Django_Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 23:21

Wij hebben een pensionklantje die 220 per maand betaalt voor:
- Hooi
- Bodembedekking
- Stromend (warm) water en elektriciteit
- 24/7 weidegang in het weideseizoen (april-oktober)
- 's Winters 24/7 buiten op gedraineerde paddock
- Buitenbaan van 15x30
- Inclusief voeren. Ze heeft vrije keuze in brokken - schaft deze echter wel zelf aan - maar ik ben de beroerdste niet om het 2x (of meer, mocht het nodig zijn) per dag te geven. Hooi krijgen ze 3x per dag afhankelijk van het seizoen.
- 24/7 geopend. We zijn particulier dus ze is vrij om te komen wanneer ze dat wil :)

Wij hooien 1x per jaar een stuk van ongeveer 4 à 5000 m2, dat laten we doen door een loonwerker in de straat en kost ongeveer 1000 euro voor maaien, 2x schudden, op ruggen leggen en verpakken.

Wij zitten in midden-Nederland :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 01:26

Je zit in Belgie?

Ik vind het een nette prijs als alles ook netjes is, dus goed afgezet, alles werkt en het niet snel verandert in een modderpoel.

Wij huurden 2 schuurtjes met 3 stallen in totaal en de paddock, een weitje en rijbak. Incl stroom en water via pomp 150 euro per stal, dus 450 in totaal.
Dat was dus ex vlas, hooi, mestafvoeren ( 150 per maand ) onderhoud, bak slepen. Hij kocht wel de palen, isolatoren, lint. Wij deden dan de reparaties, maar het bleef ook daar.

Wees kritisch wie er bij je komt staan. Als je te makkelijk bent, gaan mensen er helaas snel misbruik van maken en sta je iemands paard te verzorgen, mag je dekens wisselen, extra voer geven, medicijnen, wonden verzorgen etc. Niet erg, maar bedenk of je dat kan wilt en gaat aanbieden.

Is er opslag ruimte? Apart hooi geven wordt niks als de paarden samen lopen. Dus kijk wat je zelf wilt geven en geef dat aan. Als jij onbeperkt voert en iemand wil dat niet, dan kan diegene niet bij jou staan.

HOe is de toegang? Als mensen via je tuin gaan of je gaat samen in huis zitten, want het lijkt zo gezellig, gaat het ook vaak mis.
Maar mensen willen misschien ook een keer naar het toilet kunnen. Ga je dat accepteren?

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 06:09

Idd eerst nadenken wil je dit echt?
Ik heb het gehad en daar kwam miserie van. Haar paard en mijn paard begonnen te spelen maar op nogal ruwe manier waardoor zij haar paard niet meer bij mijne wou hebben. Ook vond ze altijd wel iets om over te zeuren.

Daarnaast betaal ik 70€/maand per paard voor enkel een wei (2HA) zonder hooi/voer dat wordt apart betaald of aangekocht, wel waterput waar ik zelf water uit moet scheppen. En ook een "graspiste" in de wei.
Wel oerdegelijke stallen (uit beton gebouwd dus geen houten schuilstal). En stroom in de stallen.
Ik mag echt in mijn handjes knijpen met deze plaats. 24/7 weidegang ook in de winter

Ik zit in België en eerlijk? Wat mensen vragen voor kale wei vind ik ronduit verschrikkelijk. Heb prijzen gezien van 250 voor maar een halve hectare zonder stroom of andere voorzieningen. Dan ben je beter af op een pensionstal. Heb het idee dat mensen gewoon geld willen verdienen aan verhuren van een stuk grond die vaak ook nog eens erg nat wordt in de winter.

karrij

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 06:28

Bij ons staan 3 pensionpaarden, voor 125.00 euro per paard, dit is 24/7 buiten met de stallen om te schuilen/drinken,gebruik weide, gebruik goede buitenbak en wij voeren in de ochtend en onderhouden verder boel. Dus geen hooi/kuil/voordroog, stro en voer in begrepen, ook hoefsmid entingen ed op eigen rekening en zelf uitmesten!

Maak van te voren heel goede afspraken en zet ze op papier of in de groepsapp, zodat ze altijd voor iedereen na te lezen zijn.

Bij ons gaat het nu goed

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 07:27

Ik vind 150 euro zonder verdere faciliteiten erg veel.

Ik rij nu een paard bij op een stal waar paarden in een kudde leven. Waar een grote inloopstal is (loods)
Waar de paarden 24/7 naar buiten kunnen. De wei is swinters meestal afgesloten dan hebben de paarden een verharde uitloop. De wei alleen dat zijn eigenlijk 4 weilanden met samen iets van 4 hectare maar kunnen ook afgesloten van elkaar gebruikt worden. De stal met verharde uitloop zijn samen 1 hectare. In de loods is een deel wat als aparte stal afgesloten kan worden als bijvoorbeeld een paardje hoefbevangen is of om andere reden stalrust moet. En een watertank.

Verder hebben we een buitenbak, kasten, verlichting, toilet gebruik mogelijk (bij de boer in zijn hal)

En de pensioenklanten betalen 95euro per maand om hun paard daar te stallen. Er staan 2 paarden en 4 pony's waarvan twee shet.

De overige kosten zoals hooi, stro, ontworming , voer etc dat betalen de pensioenklanten zelf. Voor de regio is de stal niet duur en toch aardig wat mogelijkheden.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 08:16

Wij boden 5 jaar geleden iets gelijkaardigs aan:
- kleinschalig pension
- 24/7 buiten in de zomer met strookbegrazing
- winter minimaal 12u buiten, ‘s nachts op stal
- alles voorzien, alleen in de winter zelf stal mesten
- voer incl. Naar keuze met budget
- dekens wisselen, individueel krachtvoer 1x per dag.
- geen piste, mochten wel rijden in de weides.
Wij vroegen 200 euro en hadden alle stallen vol. Daar ging wel nog belasting vanaf. Nu kan je zelfs rond de 230 vragen.
Prijs met een buitenpiste nu ligt rond de 300 en dan zijn er nog wachtlijsten. Wel alleen volpension nog.

Die getalletjes van 90-150 zijn grappig, maar aan die prijzen komen tegenwoordig tegenwoordig alleen postzegeltjes voorbij waar je gewoon een wei hebt en alles zelf moet doen.

Qua hooi etc: doe dit bij het maandbedrag van het stalgeld. Anders is het elke keer achter je geld lopen en dat breekt snel op. En als je kan zelf het mesten en voeren in handen houden, halfpension hier heeft met geen enkele van die eigenaars gewerkt. Allez voor hen werkte het, maar een stal die standaard 1 of 2 keer per week werd uitgemest was voor mij te veel frustratie.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 08:32

Eerst zou ik mezelf de vraag nog eens stellen of je dit echt wel zou willen.
Naast gezelligheid kan het ook een hoop gezeur geven. Is het dan bv niet handiger om een "jonge" pony voor de opfok erbij te zetten (shet vind ik niet zo handig omdat die toch altijd al teveel eten).

Dan is de prijs heel afhankelijk waar je zit. In randstad is 200 denk ik heel netjes, landelijker gebieden 100.
Reken bij je kosten evt. ook nog de afvoer van de mest, kunstmest etc. Wat doe je met wormenkuur/onderzoek? Enten?
Prijs zelf hooien indien je bv niet zelf kan schudden is bijna niet lonend tov kopen. Dan is het bv voor zomerseizoen handiger om een koppel jonge paarden in te laten scharen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 08:40

Hier betalen we € 180

Zomer:
24/7 buiten. Weide, paddock, schuilstal. Nagenoeg onbeperkt ruwvoer.

Winter:
Overdag buiten (8.30-9.00 tot 16.00-17.00
Nacht op stal. Ook nagenoeg onbeperkt ruwvoer.

Maandag t/m vrijdag: alles wordt gedaan incl voeren en mesten.
Weekend met elkaar mesten, voeren (en met de winter binnen/buitenzetten. Dit betekend ca 1 dienst per weekend.

Ruime paddocs met schuilstal, buitenbak, longeerpaddock, weides.
Zitten op zandgrond en daardoor kunnen ze vaak in de winter ook altijd wel een paar uurtjes de wei op (mits fructaan laag is) Krachtvoer zelf kopen. Indien ze met de nacht op stal staan wordt dit gegeven, bij 24/7 buiten zelf geven

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 09:21

Alles zal ook regio gebonden zijn, wat gangbaar is qua prijs

martiekenzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-22 10:29

Bedankt voor alle antwoorden allemaal!

Ik zit in regio Hasselt (Limburg, BE). Hier in de omgeving zijn eigenlijk enkel de grootschalige sport-pensionstallen en daar zijn de prijzen natuurlijk compleet anders dan voor iets kleinschalig en privé.

Er is een aparte ingang voor de 2e persoon aan de straat, waardoor ze eigenlijk niet op onze prive (tuin, huis) zou moeten komen.
Ruimte voor opslag van hooi is er zeker genoeg, we hebben een grote schuur waar toch heel wat hooi inpast.

Alles zal vastgelegd worden in een contract om zo veel mogelijk gedoe achteraf te vermijden.

EllyC schreef:
Eerst zou ik mezelf de vraag nog eens stellen of je dit echt wel zou willen.
Naast gezelligheid kan het ook een hoop gezeur geven. Is het dan bv niet handiger om een "jonge" pony voor de opfok erbij te zetten (shet vind ik niet zo handig omdat die toch altijd al teveel eten).
Reken bij je kosten evt. ook nog de afvoer van de mest, kunstmest etc. Wat doe je met wormenkuur/onderzoek? Enten?
Prijs zelf hooien indien je bv niet zelf kan schudden is bijna niet lonend tov kopen. Dan is het bv voor zomerseizoen handiger om een koppel jonge paarden in te laten scharen.

Jonge paarden in het zomerseizoen is zoals het nu is maar ik merk dat mijn paard daar echt niet tevreden van wordt om elk jaar nieuwe paarden erbij te hebben die ook weer weg gaan. Ik wil nu graag een vast gezelschap voor mijn paard, stabiliteit en rust.

Jullie hebben ook een aantal punten aangegeven waar ik nog niet goed genoeg over nagedacht heb. Altijd fijn om bij twijfel toch dat topic op bokt te openen om handige bruikbare feedback te krijgen!

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 10:38

Het is ook maar net wat je er zelf voor wilt hebben. Iemand kan 150 euro wel duur vinden. Dan mag die lekker op zoek naar een andere stal. Ik denk dat als je de paarden 24/7 buiten kunt houden dat daar wel wat tegen over mag staan. Het kost ook genoeg om dat te onderhouden. Dat ze mooi droog kunnen staan.
Dan mag je vaak al blij zijn als ze 2 a 4 uurtjes buiten komen in de winter. Iedereen is natuurlijk vrij om te gaan staan waar je wilt en wat je daar voor over hebt.

Noukie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 10:44

Ik betaal in België (Oost-Vlaanderen) 150 euro per maand voor mijn paard op een paddock paradise inclusief ruwvoer en buitenpiste, waarvan ik de enige ben die ze gebruikt omdat ik alleen bij particulieren sta. Is wel geen perfecte bodem op de piste maar ligt er vrijwel altijd berijdbaar bij.
Wel ruim ik zelf vrijwel alle mest van de vier paarden meerdere keren per week op, dus ook van hun paarden, maar eigenlijk moet ik dit maar 1 keer per week doen.

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-22 10:46

tengeltje11 schreef:
Ik zou vooral goed nadenken of je dat wil…. De kans op iemand waar het 200% mee klikt is klein en dan beging het gezaag, de een vind het hooi niet goed, de ander wil geen klusjes doen,pensionpaard breekt de omheining,gezaag omdat alles te nat is in de winter en ga zo maar door.

Je eigen baas zijn, zonder gemoei van eender wie is enorm veel waard, neem desnoods een kleine shet als gezelschap….

Kan ik alleen maar beamen. Daarbij kan je een deel van de weide zelf hooien als wintervoer voor je eigen paard. Moet je wel stockage ruimte hiervoor voorzien.