Verwijderbaar rubber in stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bielsje

Verwijderbaar rubber in stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-22 10:19

Ik heb een uitdaging! Ik sta op een pensionstal dus geen eigen beheer. Mijn paard tilt zijn achterbenen niet altijd goed op als hij draait in stal en "sleept" het stro dan naar achteren. Dat heeft soms als resultaat dat het voorste deel van zijn stal "kaal" is en de stalbodem is vrij glad waardoor hij dan kan uitglijden.

Bestaat er iets van een rubber mat die ik erin zou kunnen leggen en tilbaar is zodat ik hem eruit kan halen wanneer ze gaan mesten?
Andere bodembedekking is helaas geen optie vanuit stal.

Jessix

Re: Verwijderbaar rubber in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 10:23

Je hebt van die puzzelmaten. Die kun je in je eentje wel tillen/slepen.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-22 10:27

Jessix schreef:

Zou dat niet uit elkaar gaan als je niet de hele stal vol legt? Gezien de grootte is dat namelijk niet te doen...

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 10:29

Waarom moeten de matten er uit voor het mesten?
Met de mest en strooisel er op is dat wel zwaar en onhandig?

Alleen een mat vooraan gaat alsnog schuiven.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 10:44

Bielsje schreef:
Jessix schreef:

Zou dat niet uit elkaar gaan als je niet de hele stal vol legt? Gezien de grootte is dat namelijk niet te doen...

Bij mij in elk geval niet. Maar ik heb dan ook de hele vloer bedekt dus de muren houden ze ook op hun plek.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-22 10:45

Nibbit schreef:
Waarom moeten de matten er uit voor het mesten?
Met de mest en strooisel er op is dat wel zwaar en onhandig?

Alleen een mat vooraan gaat alsnog schuiven.

Omdat ze machinaal mesten en ik niets aan de stal mag veranderen.
Als ik alleen iets voorin zou kunnen leggen dan hoef ik alleen het stro eraf te schuiven en ik kan het weghalen, poepen en plassen doet hij namelijk achterin. Vandaar dat ik daar een soort oplossing voor hoop te kunnen vinden...

boris_rakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 11:06

Als het je alleen gaat om niet glad zijn dan kun je rubber op rol kopen (2 meter breed) en dat neerleggen. Dat is een paar millimeter dik. Ik heb een stuk rubber van 2x4 meter, dat weeg behoorlijk wat maar opgerold met een touw erom kun je het wel wegslepen in je eentje.

https://www.rubbermagazijn.nl/rubberen- ... r-vloeren/

Ik had achterin mijn stal een stuk van 2x4 meter met daaronder rubbertegels en voorin hetzelfde. Daartussen een strook vlas waar hij op plaste. 1,5 jaar in gebruik en geen enkele slijtage aan te zien. Let wel ff op welke je bestelt als je naar 8mm dik gaat is het echt niet te tillen in je eentje, het gewicht is op verschillende sites vaak wel te vinden.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 11:10

Losse rubber matten kun je zo in de stal leggen. Ze zijn loeizwaar dus verschuiven doen ze niet heel erg snel.
Ik heb een rand voor in de stal en achterin gewoon vlas liggen. Gaat prima en is er zo weer uit te halen als dat nodig is.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 11:22

Ik heb deze matten, zijn licht en dus makkelijk te verplaatsen. Met en zonder puzzelrand te krijgen. Makkelijk zelf op maat te maken als dat nodig is. Ze zijn lekker zacht, goed voor de voetjes. Ik hoor ook dat paarden er graag op liggen (zelfs als ze keuze hebben tussen de kale mat en de mat met schoon strooisel erop).

http://www.stalmatten.eu/contents/nl/d5 ... ingen.html

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 11:48

Bielsje schreef:
Ik heb een uitdaging! Ik sta op een pensionstal dus geen eigen beheer. Mijn paard tilt zijn achterbenen niet altijd goed op als hij draait in stal en "sleept" het stro dan naar achteren. Dat heeft soms als resultaat dat het voorste deel van zijn stal "kaal" is en de stalbodem is vrij glad waardoor hij dan kan uitglijden.

Bestaat er iets van een rubber mat die ik erin zou kunnen leggen en tilbaar is zodat ik hem eruit kan halen wanneer ze gaan mesten?

Hoe dik wordt er opgestrooid?

Als de mat er uit moet voordat er uitgemest wordt, hoe zie je dat voor je? Zelf alle mest weghalen (waar laat je dat?) en dan de mat er uit?

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-22 12:24

rien10 schreef:
Bielsje schreef:

Hoe dik wordt er opgestrooid?

Als de mat er uit moet voordat er uitgemest wordt, hoe zie je dat voor je? Zelf alle mest weghalen (waar laat je dat?) en dan de mat er uit?

Hij poept en plast achterin en ik wil graag alleen voorin iets hebben indien mogelijk. Schuif ik het stro eraf en ik ben er, verwacht ik :')

Ze strooien enorm dik op maar die van mij schuift alles naar achter en voorin is het soms echt kaal.

Bedankt voor de linkjes allemaal, ga me daar straks even in verdiepen!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 12:25

Wellicht helpt het om de vloer te laten opruwen.
Dan schuift t stro niet zo erg.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 12:41

Wij hebben verschillende matten. De zware blijven goed liggen, maar krijg ik amper alleen weg. De lichte vind ik echt minder mooi liggen en zou ik niet los in ene stal doen denk ik.

Als ze de mest uitschuiven, potten ze op? Hoe lang? Ik heb een onderlaag van vlas in de stal en die zit aardig dicht.

Wat is achterin? Je kan ook kijken of bijv het hooi op een andere plek aangeboden kan worden als hij daarvoor erg draait. De stal is groot zeg je? Is het dan heel erg als het vooraan een beetje kaal is?

In de merrie veulen stal had ik maar half stro bijv. Wel onderlaag van vlas gehad.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-22 14:46

rien10 schreef:
Wellicht helpt het om de vloer te laten opruwen.
Dan schuift t stro niet zo erg.

Dat zou ideaal zijn want al is het stro dan weg, dan gaat hij nog niet op zijn snufferd. Maar, de staleigenaar gaat dat niet doen en ik mag dat niet doen want niet mijn eigendom. Ik neem tenminste niet aan dat ik dat stiekem met een schuurpapiertje kan doen :+

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-22 15:32

superpony schreef:
Wij hebben verschillende matten. De zware blijven goed liggen, maar krijg ik amper alleen weg. De lichte vind ik echt minder mooi liggen en zou ik niet los in ene stal doen denk ik.

Als ze de mest uitschuiven, potten ze op? Hoe lang? Ik heb een onderlaag van vlas in de stal en die zit aardig dicht.

Wat is achterin? Je kan ook kijken of bijv het hooi op een andere plek aangeboden kan worden als hij daarvoor erg draait. De stal is groot zeg je? Is het dan heel erg als het vooraan een beetje kaal is?

In de merrie veulen stal had ik maar half stro bijv. Wel onderlaag van vlas gehad.

Iedere week trekken ze de stal helemaal leeg. De stal zal zo'n 5 meter diep zijn, op de achterste meter doet hij mesten op de 2de meter ongeveer plassen en op de voorste 2 meter schuift hij het stro weg. Er zit een slowfeeder voorin in de stal die niet verplaatst kan en mag worden, hooinet mag niet, los voeren mag niet.

Normaal gesproken zou ik het geen mega drama vinden dat de stal voorin een stuk kaler is maar de vloer is glad en die vreetzak staat altijd voorin bij de slowfeeder. Gebeurt er iets "onverwachts", dat is niet vaak maar sporadisch, en maakt hij een onverwachte beweging dan is er een kans dat hij onderuit gaat, terwijl hij niet eens op ijzers staat.

Als hij onderuit is gegaan dan heeft hij meestal last van zijn achterhand, tilt die benen helemaal niet meer op en zo kom je in een vicieuze cirkel...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 15:36

boris_rakker schreef:
Als het je alleen gaat om niet glad zijn dan kun je rubber op rol kopen (2 meter breed) en dat neerleggen. Dat is een paar millimeter dik. Ik heb een stuk rubber van 2x4 meter, dat weeg behoorlijk wat maar opgerold met een touw erom kun je het wel wegslepen in je eentje.

https://www.rubbermagazijn.nl/rubberen- ... r-vloeren/

Ik had achterin mijn stal een stuk van 2x4 meter met daaronder rubbertegels en voorin hetzelfde. Daartussen een strook vlas waar hij op plaste. 1,5 jaar in gebruik en geen enkele slijtage aan te zien. Let wel ff op welke je bestelt als je naar 8mm dik gaat is het echt niet te tillen in je eentje, het gewicht is op verschillende sites vaak wel te vinden.

3mm of zelfs 6mm gaat aan flarden in een paardenstal. Die zijn te flexibel en scheuren te makkelijk.
Je zou kunnen gokken op een zware kwaliteit ringmat bv met rand er om.
https://rubbermatten24.nl/ringmat-90-150 (14,5kg)
Of zonder: https://rubbermatten24.nl/ringmat-90-150-hd (15kg)

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 16:14

Ik had vroeger (nu zelf geen paarden meer aan huis) gewoon rubberen tegels in de stal zoals ze die op speelpleintjes gebruiken. Je hebt ook rubberen terrastegels en dergelijke. Mss is dat wat?

Wij haalden ze er circa elke 3maand uit om de stal volledig schoon te spuiten.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 16:39

Bielsje schreef:
superpony schreef:

Iedere week trekken ze de stal helemaal leeg. De stal zal zo'n 5 meter diep zijn, op de achterste meter doet hij mesten op de 2de meter ongeveer plassen en op de voorste 2 meter schuift hij het stro weg. Er zit een slowfeeder voorin in de stal die niet verplaatst kan en mag worden, hooinet mag niet, los voeren mag niet.

Normaal gesproken zou ik het geen mega drama vinden dat de stal voorin een stuk kaler is maar de vloer is glad en die vreetzak staat altijd voorin bij de slowfeeder. Gebeurt er iets "onverwachts", dat is niet vaak maar sporadisch, en maakt hij een onverwachte beweging dan is er een kans dat hij onderuit gaat, terwijl hij niet eens op ijzers staat.

Als hij onderuit is gegaan dan heeft hij meestal last van zijn achterhand, tilt die benen helemaal niet meer op en zo kom je in een vicieuze cirkel...

Dat zal toch wel meevallen?
Ik neem aan dat er meer paarden staan?

Wij hebben vlas en mijn ruin maakt er ook een slagveld van zodat de onderste laag niet dicht en vast wordt.

Hebben ze wel genoeg stro?

Forcalquier

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 17:18

Ik heb ook simpele ringmatten. Zonder ijzers schuilt daar geen gevaar in en werkt net zo prima als dure stalmatten.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-22 18:00

superpony schreef:
Bielsje schreef:

Dat zal toch wel meevallen?
Ik neem aan dat er meer paarden staan?

Wij hebben vlas en mijn ruin maakt er ook een slagveld van zodat de onderste laag niet dicht en vast wordt.

Hebben ze wel genoeg stro?

Wat zal toch wel meevallen?

De paarden krijgen meer dan genoeg stro, al eet die van mij wel een gedeelte op, maar de rest trekt geen stuk kaal en heeft dus geen problemen. En ik heb ook een jaar geen problemen gehad op stro in de huidige stal maar 1 week was er schijnbaar minder stro en nu zit ik in die cirkel. Om hieruit te komen moet ik een hele ruime periode zien te voorkomen dat hij onderuit gaat, daar zoek ik dus een oplossing voor.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-22 18:01

Forcalquier schreef:
Ik heb ook simpele ringmatten. Zonder ijzers schuilt daar geen gevaar in en werkt net zo prima als dure stalmatten.

Dat klinkt goed!

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 18:04

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 18:06

Bielsje schreef:
Forcalquier schreef:

Dat klinkt goed!

Nadeel vind ik dat ze vrij zwaar zijn en er allemaal troep in komt wat het ook nog rommelig maakt om ze te verplaatsen.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-22 18:31

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-22 18:33

Ir111 schreef:
Bielsje schreef:

Dat klinkt goed!

Nadeel vind ik dat ze vrij zwaar zijn en er allemaal troep in komt wat het ook nog rommelig maakt om ze te verplaatsen.

Ik moet over een drempel van zo'n 10cm gok ik dus zal hoe dan ook moeten tillen. Is denken dat die troep er dan gewoon uitvalt te positief gedacht? :')