Van stalpaard naar buitenpaard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Marigo

Van stalpaard naar buitenpaard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-22 17:19

Hoi,

Ik ben wel benieuwd of er bokkers zijn die de overgang van stalpaard naar buitenpaard hebben gemaakt. Daarmee bedoel ik: van reguliere pension naar paddock paradise of 24/7 huisvestingen. Hoe is het bevallen?

Ik heb die kans op een geweldige plek. Echter maak ik me nu onwijs druk om teken, muggen en ander vliegen ongedierte in de zomer. De kou en nattigheid in de winter. Ondanks een schuilstal. Gaat ie wel slapen? Vindt ie het wel leuk? Zal hij zijn rust op stal missen? Eet hij voldoende? Eet hij te veel? En al die onzekerheden die erbij komen kijken. Gek word ik ervan. Ik vind het moeilijk de controle los te laten.
Hoe zijn jullie daarmee omgegaan?

Eefke85

Re: Van stalpaard naar buitenpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 17:22

De enige manier om erachter te komen is door het gewoon te doen.
Mijn paard vindt het geweldig en wil niet meer in een stal staan met de deur dicht. Als schuilstal met de deur open is prima. Zij is ook veel rustiger geworden.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 17:33

Ik denk dat ik er redelijk 'zonder emotie' naar kan kijken omdat ik het als pensionstalhouder heb gezien bij meerdere paarden nu.

Je moet 2 dingen uit elkaar trekken:

1 kan het paard wennen/past die bij de nieuwe situatie. Voor sommige paarden past het gewoon niet.

2: kan de eigenaar wennen/past die bij de nieuwe situatie.

Als ik lees waar jij je nu zorgen om maakt zou ik nog even 3 keer nadenken, ik heb nu zo vaak meegemaakt dat een eigenaar graag de overstap wil maken maar eigenlijk helemaal niet past in die manier van paarden houden.

Dan krijg je dus echt slapeloze nachten en een paard wat na 3 weken of 3 maanden toch weer van die plek af moet want: * insert reden die inherent is aan je paard zo houden*

Ik zou dus niet zozeer bezig gaan met je paard, maar meer nadenken over hoe jij zelf ben :)

xRaisin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 17:37

Hoe is je paard nu buiten en in de groep?

boris_rakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 17:37

Ik ga morgen verhuizen van een stalling met box van 5x4 en echt fijn en veel buiten, naar een PP.

Ik heb precies hetzelfde qua angsten. Maar heb een goed graasmasker gekocht zodat ik het onbeperkte hooi toch langzamer kan laten eten. En een heel goed passend regendeken gekocht met een liner van 100 gram. In principe staat hij tot nu toe prima zonder. Mocht het dagenlang nat zijn dan kan ik wat opgooien. Dat is alles wat ik er aan kan doen voor hem.

Hij is afgelopen week ziek geweest aan koliek en daarna spierbevangen. We hebben de verhuizing daarom uitgesteld tot hij weer gezond de trailer op kon. Het maakt me wel extra angstig dat hij op de nieuwe plek minder in de gaten wordt gehouden (onbewoond erf en op huidige stal hangt een camera in de box bij ziekte). Maar ik kan niet alles voorkomen en de beweging en vrijheid doet hem hopelijk ook veel goeds. Ook denk ik dat hij een stabiele kudde erg kan waarderen.

We gaan het meemaken… :D paard heeft voor mij allerlei type stallingen gehad waaronder 24/7 weiland maar kwam daar moddervet vandaan. Het is dus vooral mijn hobbeltje dat ik over moet.

Noukie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 17:41

Mijne vindt het ook geweldig, stond tot zijn 3 jaar wel sowieso 24/7 buiten in een kudde maar toen ik hem kocht is hij naar een reguliere pensionstalling gegaan. Toen is daar de regeling verandert waardoor hij in de winter maar een paar uur buiten kwam wat voor mij echt een no go was. Hij heeft van september tot eind februari op deze stalling gestaan.

Toen heb ik hem verhuisd naar een paddock paradise eind februari. Ik had eigenlijk het meeste schrik dat hij ineens 24/7 in het slechte weer zou moeten lopen en hier niet snel aan zou kunnen aanpassen.

Het tegendeel was echter waar, hij werd vrij snel door een van de paarden geaccepteerd in de kudde en ik had vrijwel onmiddellijk een ander paard, je zag duidelijker dat hij hier veel gelukkiger van werd. Moet zeggen dat de overgang ook echt soepel verlopen voor hem. Hij kan zelf kiezen of hij binnen in de stallen gaat staan maar eigenlijk doet hij dit amper bij slecht weer, ze staan vooral in de stallen met heel warm weer en wanneer er veel insecten zijn. Wel doe ik hem altijd een vliegendeken en masker op wanneer er veel insecten zijn omdat ik merk dat hij hier veel last van heeft. Hij staat nu al meer dan een jaar op de paddock paradise en ik ben nog steeds heel erg blij met deze keuze!

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 17:51

Ik ben naar 24/7 gegaan voor 3 a 4 maanden. Ik ben een enorme control freak maar kon het (op nachtmerries na dat hij de straat oprende en voor een vrachtwagen kwam :') ) veel beter loslaten dan verwacht! Ik had alleen wel verwacht dat mijn paard er wel aan zou wennen maar helaas... Die heb ik dus weer opgehaald en naar een stal gebracht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 17:55

Bij mij geen succesverhaal helaas, mijn merrie kon maar niet wennen terwijl ze wel goed in het groepje lag.
Stond elke avond te ijsberen, zelfs als ik er niet was, heb het bijna 3/4 jaar geprobeerd maar toch verhuisd naar een plek waar ze snachts op stal kon.

Maar goed het verschilt echt per paard, zou het gewoon proberen, anders blijf je spijt houden dat je misschien wel het perfecte plekje niet geprobeerd heb.

Xxblinkxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 18:07

Hier is het de beste beslissing ooit geweest.

Ze stond eerst op een stal waar ze in de winter 2 uur op een paddock kwam en in de zomer 4 uur op de wei. Nu staat ze 24/7 buiten zonder schuilstal maar met beschutting van bomen en onbeperkt goed hooi. Van een vreselijke hittepetit heb ik nu mijn relaxte pony terug.

Ik heb haar half december vorig jaar verhuisd dus we staan er nog niet zo lang maar ze is er lichamelijk en geestelijk heel veel op bekomen!

Het zal vast niet voor elke paard geschikt zijn. Ik had ook veel last van al die twijfels en onzekerheden maar ik was me er ook van bewust dat waar ze stond ze helemaal niet op haar plek stond. Dus de gok gewaagd, en met succes.

Succes met je keuze, je bent de enige die dit kan beslissen.

Het verschil in korte periode
Afbeelding

Sadira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 18:36

Bij ons op stal zijn er meerdere paarden van 2 uur buiten oid naar 24/7 gegaan en ze zijn allemaal heel gelukkig ermee. De paarden pasten zich bizar snel aan en zijn echt relaxter en fijner en mentaal blijer geworden.

Onze merrie stond vroeger 's nachts op stal. Vooral in de winter was ze dan echt wappie, als je wilde rijden moest je eerst een kwartier losgooien waarin ze uit zichzelf als een wilde rondjes crosste. Sinds ze 24/7 buiten staat merken we bijna geen verschil meer tussen zomer en winter.

Tegen ongedierte en tegen kou kun je een deken opdoen. Schuilstal vind ik wel een must. Om de rust te vinden om te kunnen slapen is ruimte heel belangrijk.

Diva_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 18:40

Ik heb vorig jaar zomer de stap genomen en ik wil niet meer terug. De paarden vinden het heerlijk en zelfs mijn 27 jarige doet het prima 24/7 buiten met schuilstal.
Gelukkig is er in overleg veel mogelijk qua dekens op/af vliegenmaskers op/af dus dat is wel erg fijn :)

nessinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 19:15

Ik heb de overstap ook gemaakt 2 jaar geleden, op advies van de dierenarts. Ik overwoog het al langer en de stal waar ik stond had ook de mogelijkheid. Toch had ik de zorgen, dus duwtje van de DA nodig.
Mijn ervaringen:
- Je moet echt alles zelf in de gaten gaan houden incl voeren, dat betekende dus dat de mijne van 2xpd naar 1xpd vitamines ging. Vergeet ook mestonderzoek niet!
- Hoeven slijten de eerste paar weken ineens razendsnel. Normaliseert na een week of 3.
- Zoals hierboven gezegd: schuilstal is een must
- Paard werd veel ontspannener toen hij eenmaal aan de groep gewend was (en vooral zij aan hem)
- Je hebt niet meer in de hand hoeveel ze precies eten, dus als er onbeperkt staat, komen ze inderdaad aan. In mijn kudde stonden ze allemaal moddervet, daar hadden ze naast enorm veel gras ook onbeperkt voordroog. De lager in rang staande paarden (waaronder de mijne) bleven wel iets slanker
- Slapen doen ze snel, maar misschien op tijden die jij niet gewend bent. Onze pony ging bijvoorbeeld om 12:00 's middags slapen, omdat het kon.
- Onze wei was op zandgrond, en die was dus ook op de natste dagen 95% goed begaanbaar. Echter was de modder rondom de voerruif kniediep, uiteindelijk de doorslag voor mij om te vertrekken.
- In zo'n groep is het ook erg fijn dat er naar elkaars paarden wordt omgekeken.
- Mijn paard vond het inderdaad erg fijn om eerder dan hij op stal gehad zou hebben, een deken op te krijgen. Het jaar daarvoor heeft hij in de winter zelfs helemaal geen deken op gehad.

Hij is echt opgeknapt in de 24/7 weide!

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 19:17

Wij hebben het gedaan, bijna 3 jaar geleden. Van pension met in de winter een paar uurtjes en in de zomer iets meer naar buiten naar 24/7 naar buiten. 's nachts en in de winter staan ze op de paddock met grote schuilstal en een grote ruif hooi, in de zomer staan ze de hele dag op de wei. In een stal staan ze nooit meer. Het gaat om 2 mini's, 2 twenters en 2 KWPN sportpaarden die op Z en ZZ niveau dressuur lopen.

Ik moet zeggen, ik wil echt nooit meer terug. De paarden zijn zo megarelaxt, ze gedijen fantastisch met zoveel beweging en een hele stabiele kudde. Als het hard regent of als het heel warm is en er veel vliegjes zijn gaan ze in de schuilstal staan, al blijven ze vaak in de regen ook gewoon op het gras. Als het zoveel geregend heeft als de afgelopen dagen staat er in een deel van de paddock een grote plas, dat vinden ze fantastisch, ze spelen daar echt uitgebreid in. Gelukkig blijft een groot deel van de paddock altijd droog.

Ik vind wel dat alles valt en staat met hoe je het ingericht hebt. Wij hebben het onszelf echt zo makkelijk mogelijk gemaakt en dat is heerlijk! Altijd voldoende ruimte om droog te staan en te liggen, en altijd toegang tot voldoende ruwvoer en water.

Ik zou je dus zeker aanraden het te doen, maar zorg wel dat je plekje ervoor geschikt is! Succes!

Afbeelding

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 19:20

Bij ons zijn ze na onze emigratie naar 24/7 buiten gegaan. Eerst haalde we ze de nachten nog binnen maar na 2 weken moesten we er echt achteraan om ze te vangen dus ze lekker buiten gelaten. Sindsdien zijn het 24/7 buiten paarden. De paarden zijn gelukkiger en wij hebben er minder werk aan. Win win situatie dus
Laatst bijgewerkt door lizy29 op 09-06-22 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 19:34

Mijn Arabier is 2 maanden terug verhuisd van overdag buiten/nacht binnen naar 24/7 buiten met schuilstal. We verhuisde precies tijdens de enige dag sneeuwval en ijzig koude wind. Maar dikke deken erop en voldoende hooi en hij vond het prima. Nu 2 maanden later helemaal gewend en hij is zo relaxed en heeft zijn draai gevonden en ik ook ondertussen.
Zou niet meer terug willen

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 19:38

Wij zijn jaren geleden al van op stal naar 24/7 vrije keus gegaan.

Onze toen 20jr merrie werd er alleen maar beter van. Niet meer stijf uit stal, geen dikke benen meer en vol energie.
Mijn ruin met oude peesblessures heeft beter gelopen. Die wilde ook echt niet meer opgesloten worden.
De shet vond het leuk, maar wilde de laatste tijd ook wel weer even binnen staan. Nooit lang, maar hij koos er wel vaker voor.
Mijn andere ruin vond het ook prima. Die heeft eerst wel naar China staan graven in de regen.
We kregen een ruin van stal en stond ook altijd alleen. Die vond het geweldig. Was een luchtzuiger en dat stopte ook meteen.
Dan heb ik nu nog een ruin die beiden wel prettig vindt, maar daarom ook de keus.
Mn merrie kwam van stal en wilde eerst ook bij elk spatje regen schuilen en kan ook wel behoorlijk roepen als ze wat wil of als je naar ze toe loopt.

Ik heb nu nog alleen de laatste 2 en die merrie heeft een veulen van een maand. Ze zijn nu een paar weken 's nachts op stal geweest. Ook omdat zij geen rust pakte en alleen in stal gaat liggen en plassen etc.
De ruin stond in stal met uitloop naast zijn moeder van 29, maar die is overleden 2wk terug en toen was hij behoorlijk aan het rond rennen. Dus hij staat nu 2 weken naast zijn zus en neefje op stal 's nachts. Maar dat is van 12 tot 7.

Vanaf vanavond blijven ze weer buiten met vrije keus.

Of het werkt hangt niet altijd van het paard af, maar vooral van de plek en de baasjes. Veel mensen zijn het niet gewend en maken zich snel druk. Dat doe ik ook nog steeds na zoveel jaren.

Ik vind wel dat ze vriendjes moeten hebben, voldoende droge plekken om te staan en liggen en te eten, voldoende goed ruwvoer en schuilmogelijkheden. En zoals zomers kunnen dat ook bomen zijn. Ik zie ze vaak kiezen voor onder de bosrand te staan en op onze vorige plek stonden ze altijd onder een boom.

Je moet ook bedenken dat er altijd en overal wel dingen gebeuren. Paarden die op stal staan krijgen een ongeluk of koliek of worden ziek. Paarden die buiten staan ook.
Paarden die kort buiten komen zijn vaak explosief en krijgen vaker blessures dan die het gewend zijn. Die van ons kunnen ook goed omgaan met heuvels, bochten werk, andere ondergronden etc.

Bij storm en onweer vind ik het fijn dat ze zelf kunnen kiezen. Meestal kiezen ze zelf de beste plek en vrijwel altijd ook samen. Ja, je hoort weleens van een inslag en dat is echt naar, maar brand op stal is erger (lijdensweg) en gebeurt vaker.

Paarden die vrij bewegen hebben een goede basis conditie en vorm. Mijn ruin is 23 en rij hem weinig, maar ziet er super uit. Merrie is 15 en die net zo, op zwangerschaps buikje na :)

Ze kunnen even wat krasjes oplopen, maar een goede stal doet de introductie netjes en geeft het kennismaken en wennen ook tijd.
24/7 buiten is niet naar buiten pleuren en niet naar omkijken of zoals vele vooroordelen in de modder laten staan. Waar paarden ook hele dagen in vieze stallen staan, want 1x daags uitmesten geeft in 3x3 voor een paard geen echt schone stal.

Niet gek laten maken, contact houden met de stalbaas en het ervaren.

_Tristan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 19:41

Ik lees mee,
Ik ben ook al meer dan 13 jaar gewend dat mijn pony in de winter op stal gaat.
Nu staat hij al in de zomer 24/7 buiten met schuilmogelijkheid en dat vindt hij heerlijk.
Ik heb nu een tweede paard erbij en ze blijven straks in de winter ook buiten met schuilstal maar het word voor mij nog best even wennen denk ik.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 20:03

Toen ik mijn paard kocht stond hij 23/7 op stal (Spanje) hij is bij mij 's nachts op stal gegaan en na een paar weken 24/7 op de wei/paddock. Ik heb een heel ander en veel rustiger paard terug gekregen toen hij eindelijk natuurlijk gedrag kon gaan vertonen samen met soortgenoten.

Gewoon proberen!! :) Desnoods rustig opbouwen.

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 10:28

Ook de overstap gemaakt, met twee paarden, met de eerste jaren terug al. De eerste was ongeveer 16 en had ik al een jaar of 12 in pension met overdag in groep buiten en in de nacht op stal. De tweede was 6 en kwam uit een handelsstal waarbij hij in z'n eentje één uur buiten kwam in paddock en in stapmolen. Beiden hebben zich heel snel aangepast en zijn veel rustiger, happier geworden. Beide hadden schuilstal en droge eetplekken. Vliegen- of regendeken op waar nodig (hangt er ook vanaf hoe fijn ze de schuilstal vinden). Als je nog vragen hebt, stuur maar Pb, inmiddels bijna 10 jaar ervaring hiermee, op verschillende plekken.

Hoe oud is je paard en wat is ie nu gewend qua buiten staan in groepen? En hoe is ie opgegroeid. Veel paarden in NL hebben drie jaar in de opfok ook al het groeps- en buitenleven ervaren. Voor een paard is het ook normaal om op die manier te leven. Je paard zal zich dus waarschijnlijk snel aanpassen. (Uitzonderingen daargelaten, en de opzet van het leefgebied moet ook wel goed zijn, voldoende ruimte, iets tegen modder rondom de hooi plaatsen, etc.)

Edit: wat ik het vaakst 'mis' zie gaan is de voerbehoefte. Als de plek waar je heen gaat één groep heeft en één regime voor voer, moet dat wel bij je paard passen. Daar zou ik goed op letten. Heb je bijvoorbeeld een koudbloed en komt ie 24/7 op gras te staan, gaat dat vaak op de lange termijn niet ideaal zijn. Maar is een PP zonder gras weer perfect vaak. Zulke dingen.

MaanNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 11:14

Hier alles 24/7 buiten wel met goede schuilgelegenheid. Altijd alleen maar super gezonde en gelukkige (!) paarden mee. Fijne stabiele groep en passend voerbeleid zijn natuurlijk wel belangrijk (al geldt dat voor stal paarden natuurlijk ook). Ik vind 't overigens wel grappig dat al het jonge spul toch vaak grotendeels buiten staat, zonder dekens etc. Als ze een jaar of drie zijn moet alles op stal onder dekens in de beschermers en wordt ineens over alles nagedacht (lees: moeilijk gedaan) :7

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 11:23

Ik ben op dat punt heel nuchter en mijn paard idem. Ik heb dus zonder twijfel hem verhuisd naar 24/7 buiten toen ik een geschikte plek voor zowel hem als voor mij vond. Hij verhuist heel makkelijk dus hij was ook gewoon heel snel gewend. Zorgen heb ik me geen seconde gemaakt.

Ik vind de opmerkingen die ruitje maakt ook wel een goede om over na te denken!

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 11:30

Ik ben met mijn pony van overdag een hele grote paddock met groep en snachts op stal naar een pp gegaan. Pony gaf duidelijk aan niet meer op stal te willen vandaar de keuze.

De pp was geen goede match en we zijn naar een andere stal gegaan met een kleinere paddock met een maatje en snachts op stal. Pony raakte helemaal over de zeik en er was geen land meer mee te bezeilen. De stal eigenaresse is zelfs zo ver gegaan als te zeggen dat de pony ingeslapen moest worden.

Hierop zijn we verhuisd naar een 24/7 wei. Pony doet het perfect en is de kalmte zelf.

Ik las hierboven dat iemand zei dat ze hoeven in het begin veel slijten. Op gras heb ik die ervaring helemaal niet. Juist een explosief snelle groei, hou daar dus rekening mee.

Ir111

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 11:37

ruitje schreef:
Ik denk dat ik er redelijk 'zonder emotie' naar kan kijken omdat ik het als pensionstalhouder heb gezien bij meerdere paarden nu.

Je moet 2 dingen uit elkaar trekken:

1 kan het paard wennen/past die bij de nieuwe situatie. Voor sommige paarden past het gewoon niet.

2: kan de eigenaar wennen/past die bij de nieuwe situatie.

Als ik lees waar jij je nu zorgen om maakt zou ik nog even 3 keer nadenken, ik heb nu zo vaak meegemaakt dat een eigenaar graag de overstap wil maken maar eigenlijk helemaal niet past in die manier van paarden houden.

Dan krijg je dus echt slapeloze nachten en een paard wat na 3 weken of 3 maanden toch weer van die plek af moet want: * insert reden die inherent is aan je paard zo houden*

Ik zou dus niet zozeer bezig gaan met je paard, maar meer nadenken over hoe jij zelf ben :)

Ik denk dat dit de meest zinnige post is. :j

Praktisch: voor de meeste dingen kun je oplossingen voor bedenken; insecten kun je evt een deken voor op doen. Slapen, is er genoeg ruimte en zijn er genoeg droge(!) ligplekken, ook in de winter. Etc.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 11:43

Hier van ‘s nachts op stal naar 24/7 buiten. Heb verder nu ook geen deken om. Zij was na 1 dag al gewend. Ze slaapt ook gewoon liggend en rolt lekker. In het begin at ze vrijwel non-stop omdat ze ineens onbeperkt hooi had. Nu ze door heeft dat er altijd hooi is, staat ze ook gewoon te chillen. Had eigenlijk in het begin beter even een graasmasker op kunnen doen.

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 11:47

Wat ik je als pensionstal houder mee wil geven is dat verreweg de meeste paarden (uiteindelijk) beter worden van volledig buiten staan. Er zijn uitzonderingen maar die zijn uiterst zeldzaam.
Veel paardeneigenaren denken hun paard te kennen van de paar uur per dag die ze er zijn (als het niet minder is).
Wat ik heel goed begrijp, maar het tegendeel is vaak waar.
Ik heb hier meerdere paarden (gehad) waar van de eigenaren van alles dachten (te weten) over hun paard. Dat ze een hekel hadden aan regen, graag binnen stonden, te weinig rust/slaap hadden buiten, echt de rust van stal nodig hadden, niet tegen kou konden, niet stoppen met eten en noem alles maar op.

De paarden die bij mij zijn gekomen die voorheen veel of volledig op stal stonden hebben zeker moeten wennen en hun draai moeten vinden, maar dat is logisch voor elke verhuizing/verandering.
Maar allemaal echt allemaal zijn ze, tegen de verwachting van hun baasjes in, enorm veranderd ten goede.

Paarden die al jaren "druk" of onhandelbaar waren zijn weer veilig en makkelijk in de hand en rijdbaar.
Paarden die al jaren voor het hek gingen rennen omdat ze naar binnen wilden, zijn niet meer naar stal te krijgen. Paarden die niet stopten met eten, eten nu wanneer ze honger hebben.

Vergis je niet in de kracht van de (stabiele) kudde.
Een paard zal altijd beter, gezonder, gelukkiger en rustiger worden van de veiligheid en geborgenheid van een stabiele kudde. Naast de fysieke voordelen van vrije beweging en (zo goed als) onbeperkt ruwvoer.

De zaken waar jij je druk om maakt zoals ongedierte, kou, vindt ie het wel leuk, voldoende rust en eten zijn ook niet gegarandeerd als hij op stal staat.

Op stal is ook ongedierte, welliswaar minder maar hij kan zich er veel slechter tegen weren op stal (niet weglopen, rollen etc. )
Zelfde geldt voor de kou, hij kan zich niet warm lopen en vaak ook niet warm eten (tenzij je in de nacht onbeperkt ruwvoer hebt op stal.
Hoe weet je of hij de stal leuk vind? Daar echt voldoende rust ervaart?

Zorgen over ons paard maken doen we denk ik allemaal, maar het zijn onwijs krachtige, sterke dieren met een enorm aanpassingsvermogen en daarnaast veel beter bestand tegen het buitenleven dan wij.

Wat ruitje zegt is denk ik inderdaad meer van belang... denk je dat jij zelf kunt wennen/ past bij de nieuwe situatie?