Show jouw schuilstal/Tips voor schuilplek gezocht

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nikysa90

Berichten: 792
Geregistreerd: 08-09-13

Show jouw schuilstal/Tips voor schuilplek gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-22 09:25

Hoi allemaal,
ik ben op zoek naar tips om een relatief eenvoudige, maar wel veilige, schuilplek te creëren voor 2 a 3 paarden op een wei/paddock aan de kust, dus waar het vaak waait. Ik bedoel dus niet een stenen schuilstal bouwen. Ik las dat je een vergunning moet aanvragen zodra iets wat op bebouwing lijkt neerzet op agrarische grond. Zou dat ook al moeten voor een houten beschutting van 3 wanden en een dak?
Ik heb wat op internet gezocht en heb al eentje gevonden die mooie verhuurt, die je daarna ook kunt kopen (of meteen kunt kopen uiteraard) maar ben ook benieuwd naar wat jullie hebben staan.
Tent/zeil valt dus al af vanwege de wind. Ik zoek dus iets wat goed in de grond vast te zetten is. Veiligheid is alles.
Alvast bedankt voor jullie reacties!

Hilary

Berichten: 9230
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Show jouw schuilstal/Tips voor schuilplek gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 09:33

Drie wanden en een dak is gewoon een bouwwerk en mag dus niet zomaar. Kijk op bijv ruimtelijkeplannen.nl wat de bestemming van het perceel is en kijk in de bestemmingsplannen wat je daar wel en niet mag.

Ibbel

Berichten: 49638
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Show jouw schuilstal/Tips voor schuilplek gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 09:55

Bouwen zonder bouwblok mag niet. Ook niet als iets 'vergunningsvrij' gebouwd mag worden.
Op agrarische grond zit zelden een bouwblok. Als dat er wel op zit, staat er een boerderij plus stallen op :D

Bowo
Berichten: 2889
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Show jouw schuilstal/Tips voor schuilplek gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 10:46

Volgens mij kan je altijd een zeecontainer plaatsen. Is alleen niet ideaal als bescherming tegen warmte.

Ibbel

Berichten: 49638
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 10:52

Bowo schreef:
Volgens mij kan je altijd een zeecontainer plaatsen. Is alleen niet ideaal als bescherming tegen warmte.


Nee, ook dat mag niet zonder bouwblok.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 12:01

4 palen en alleen een dak? Of mag dat ook niet? Eventueel zo maken dat er beplanting aan 1 of meerdere zijdes is als extra windbreker?

In ieder geval, zoiets hebben vrienden van mij omdat gemeente een gewone stal (lees 3 wanden en dak) niet goedkeurt. En over dat wat ze nu hebben doet gemeente niet moeilijk.


Ik vind het eigenlijk zo vreemd geregeld.
Je bent verplicht om voor schuil mogelijkheden te zorgen, maar je mag niks neerzetten van stallen? Da's zo tegenstrijdig.

nikysa90

Berichten: 792
Geregistreerd: 08-09-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-22 15:31

Art_Ificious schreef:
Ik vind het eigenlijk zo vreemd geregeld.
Je bent verplicht om voor schuil mogelijkheden te zorgen, maar je mag niks neerzetten van stallen? Da's zo tegenstrijdig.


Ja dat inderdaad!

pinto_1

Berichten: 2599
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Nordhorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 16:22

Wij hebben onze (schuil)stallen laten bouwen door buitenhuis in Vaassen. Volgens mij heet het nu ABhorsestable als ik erop google.

Wel met een vergunning, maar het concept vonden we wel mooi. Metalen frame, en daar worden dan kunststofplankjes ingezet. Doordat we zelf meehielpen de balkjes erin te schuiven scheelde het ook nog in tijd en kosten.

Wij hebben 4 stallen naast elkaar. Wel met deuren erin, maar die zijn dus open zodat ze er zelf in en uit kunnen lopen.

Ibbel

Berichten: 49638
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 16:25

Art_Ificious schreef:
Ik vind het eigenlijk zo vreemd geregeld.
Je bent verplicht om voor schuil mogelijkheden te zorgen, maar je mag niks neerzetten van stallen? Da's zo tegenstrijdig.


Je bent niks verplicht in NL. En zolang je je wei achter een bouwblok hebt (of je daar nu zelf woont of niet) kan er gewoon een schuilstal op dat bouwblok komen, normaalgesproken. Tenzij een blok al volledig volgebouwd is.

Het is gewoon niet en nooit de bedoeling geweest van agrarische percelen om dieren daar 24/7 te laten lopen. Niet-huiskavels worden over het algemeen gebruikt om te hooien en/of evt droogstaand vee of jongvee te hebben lopen, de huiskavels om je koeien te weiden (en evt 's avonds op te stallen)

Gladijs
Berichten: 539
Geregistreerd: 11-04-14

Re: Show jouw schuilstal/Tips voor schuilplek gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 17:01

Een weidetent! Perfecte optie

Hilary

Berichten: 9230
Geregistreerd: 22-05-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 17:16

Gladijs schreef:
Een weidetent! Perfecte optie

En zelfs die vinden sommige gemeenten niet goed. Dus eerst uitzoeken wat er wel en niet mag; voordat je wat gekocht hebt en het dan weer moet afbreken…