Poel aanleggen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bhodi

Poel aanleggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-22 18:03

Hoi,

Wij hebben thuis sinds kort een mini paddock paradise voor onze Shetlanders. Nu lopen we rond met het idee om een poel aan te leggen. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben? Qua oppervlakte heb ik geen idee wat de minimale afmeting zou moeten zijn namelijk :) laat ook vooral foto’s zien, ik ben erg benieuwd. Heb je er veel onderhoud aan?

Alvast bedankt voor de antwoorden!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 21:10

Ten eerste: op veel plekken mag je niet zo maar graven, dus check eerst je gemeente.

Dan: wil je zomer en winter water? Je zit op klei denk ik gezien je woonplaats?
Je zult bijna altijd óf heel diep moeten graven als je zomers ook water wilt (en dan heb je dus > 2 meter diep water in de winter) of ook een grondwaterpomp moeten hebben om er 's zomers water in te houden en/of een waterondoorlatende ondergrond moeten maken om niet al te veel water er in te moeten pompen 's zomers.

Oppervlakte is een beetje afhankelijk van hoe diep je de poel moet/wilt maken, want je wilt wel hellingen van max 30 graden (en 15-20 graden is fijner) hebben om makkelijk de poel in/uit te kunnen.

Cambiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 21:24

Ibbel schreef:
Ten eerste: op veel plekken mag je niet zo maar graven, dus check eerst je gemeente.

Dan: wil je zomer en winter water? Je zit op klei denk ik gezien je woonplaats?
Je zult bijna altijd óf heel diep moeten graven als je zomers ook water wilt (en dan heb je dus > 2 meter diep water in de winter) of ook een grondwaterpomp moeten hebben om er 's zomers water in te houden en/of een waterondoorlatende ondergrond moeten maken om niet al te veel water er in te moeten pompen 's zomers.

Oppervlakte is een beetje afhankelijk van hoe diep je de poel moet/wilt maken, want je wilt wel hellingen van max 30 graden (en 15-20 graden is fijner) hebben om makkelijk de poel in/uit te kunnen.

Euh....net klei is makkelijk en geen onderhoud aan...gewoon graven is de boodschap.

Ze drinken er zelfs van én beleven er ontzettend lol aan.
Na observatie gezien dat ze grootste deel van de dag aan de poel doorbrengen.
Mijn idee eigenlijk dat het een hele hele grote meerwaarde is voor gelukkige paarden!

Vorig jaar stond er continu water in, bij extreem droge periode zoals paar jaar geleden stond hij wel droog.
Ook dit jaar staat er veel water in.
https://youtu.be/FenZceflbME
https://youtu.be/j1dDgMivRwE
Laatst bijgewerkt door Cambiar op 05-06-22 21:37, in het totaal 2 keer bewerkt

Ibbel

Re: Poel aanleggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 21:33

Ook op kleigrond zal je dieper moeten graven dan waar het grondwater normaalgesproken 's zomers staat. En zit dat (heel) diep, zul je of een (te) diepe poel moeten graven, of water bij moeten pompen 's zomers.
Grondwater op -1 meter is vrij gebruikelijk 's zomers, dus je zit zó op een poel van 2 meter diep wil je zomers nog een beetje waterkwaliteit hebben zonder kunstgrepen. Een poel van 30-40 cm diep wordt een stinkende algenmassa met een beetje pech.