Gras vervangers voor in de winter?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

xLeticia

Gras vervangers voor in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-22 11:05

De titel zegt al waar ik naar opzoek ben. Context: Bij mijn paard was eigenlijk de hele winter wel een zichtbare harde buikspier / opgetrokken buik te zien. Nu ze weer sinds kort dagelijks in het gras komt trekt het weg. Ik leg toch daar de link naar. Ze krijgt gewoon voldoende hooi in de winter.
Ze heeft als veulentje in de winter in de kliniek gestaan voor maagzweren. Toen gaven ze haar elke dag vers gras van het land. Ik link het daarom zo een beetje aan elkaar..

In ieder geval de vraag dus; wat zijn nou echt goede grasvervangers om bij de voeren?

superpony

Re: Gras vervangers voor in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 11:19

Wij voerden altijd vanaf September Wiesencobs/Nuggets bij. Mijn oudste was 29 en nu overleden, maar denk dat we het gewoon blijven doen.

Weet ook dat veel mensen wel tevreden zijn over de grasmix van Hartog en er zijn grasbrokken.

Je hebt natuurlijk ook de Havens Gastro+ en bijv de Hartog Digest en andere merken. Mooiste is als je het verdeelt over de dag kan geven en ze dus de hele dag kan eten.

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 14:41

Grasbrok, lucernebrok en/of bietenpulp zou ik bij voeren in de winter.
Moeten wel geweekt worden.

Hartog heeft ook hele mooie ruwvoer mixen.
Ik heb zelf altijd de senior mix omdat die het zachtste is.

Een goede cooling-down is de warming-up voor de volgende dag

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 14:50

monsera schreef:
Grasbrok, lucernebrok en/of bietenpulp zou ik bij voeren in de winter.
Moeten wel geweekt worden.

Hartog heeft ook hele mooie ruwvoer mixen.
Ik heb zelf altijd de senior mix omdat die het zachtste is.

Hartog grasbrok hoeft niet geweekt, voer het zelf ook. Het kan wel maar dan valt het gewoon uit elkaar, en als t wat langer ligt wordt het wel een papje, maar het hoeft dus niet, geef nu zelf handje bij bij de supplementen en vitaminebrok, waarschijnlijk in de winter dat ik die ophoog, zodat ze niet invalt (is 25), dan hoef ik niet weer met een andere voersoort aan de gang. Grasmixen eet ze slecht.

Ts wat voor hooi krijgt ze? Is het echt hooi of is het voordroog, of meer kuil? Dat kan ook nog van invloed zijn. Weet namelijk niet of een grasmix of grasbrok echt het gewenste effect heeft, dat blijven droge producten. Heb je ook wel eens geprobeerd vitamine E bij te voeren? Dat zit namelijk wel in vers gras maar in hooi stukken minder, dat kan ook vage klachten geven

Paola ❤ elke dag met haar is een cadeautje [o]

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 16:25

Ik denk niet dat je naar een grasvervanger moet kijken maar naar een preventieve kuur tegen maagzweren telkens ze niet op het gras kan.
Vooral pepticure is een aanrader!

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 17:30

Je zegt dat ze genoeg krijgt, hoeveel is dit dan ?

Ik voer zelf in de winter geweekte grasbrok+bietenpulp bij. Daarnaast hebben ze onbeperkt hooi uit fijnmazige netten. Hun maag is dus nooit leeg.

uva uvam vivendo varia fit

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-22 18:06

ja als je die lijn ziet ondanks genoeg voer kan er ook nog zijn dat er toch te weinig in komt.
wat ik goede vervanger vind is de fibrenuggets van Pavo.
of een gewone grasbrok, er zijn meerdere merken.
Marstall heeft weisen-fasern,dat is losse grasvezels.
hartog inderdaad,ik vind de grasmix een heel mooi product.

xLeticia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-22 11:07

Little_Gift schreef:
Ik denk niet dat je naar een grasvervanger moet kijken maar naar een preventieve kuur tegen maagzweren telkens ze niet op het gras kan.
Vooral pepticure is een aanrader!

Ik weet niet of ze maagzweren heeft.. Ze is als veulen in de kliniek in de winter bijgevoerd met gras van het land. Toen had ze maagzweren.

xLeticia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 07-06-22 11:19

ellepel schreef:
ja als je die lijn ziet ondanks genoeg voer kan er ook nog zijn dat er toch te weinig in komt.

Dat denk ik dus ook. Ze krijgt niet onbeperkt uit netten daar het op de pensionstal niet zo geregeld is. Maar wel over de dag heen meerdere royale voerbeurten. De helft vd tijd ligt er bij de volgende voerbeurt nog hooi in van de vorige beurt. Zo niet staat ze op dik stro waar ze ook van kan eten.

Officieel is het geen hooi wat ze krijgt maar kuil omdat het in plastic verpakt zit. Maar droog en stengelig genoeg om te denken dat het dus hooi is. Echt hooi van de fouragehandel heeft ze wel gehad, onbeperkt in netten. Maar daar vermagerde ze mee.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie