Koker ruin schoonhouden?

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EmptyWords

Berichten: 10584
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Koker ruin schoonhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-22 21:06

Sinds een tijdje heeft mijn ruin jeuk bij zijn koker. Als ik kijk zit er ook genoeg huidverzorging waardoor ik met babydoekjes en handschoenen in de weer ga. Vandaag stonk het ook echt. Dus weer in de weer met doekjes en toen kwamen er heel fijn ook 3 maden uitvallen :Y) :r
Na het poetsen meteen de waterslang in zijn koker gezet en grondig doorgespoeld. Paard vond alles helemaal prima en genoot er zelfs van.

Nu is de stink weg, geen korrels vet meer te vinden (en ik zat er tot bijna mijn elleboog in :') )

Maar hoe kan ik nu het beste schoonhouden? En de vliegen buiten boord houden is ook een fijn idee.

Eileen_

Berichten: 4824
Geregistreerd: 16-02-11
Woonplaats: Omgeving Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 21:14

Ik zou eigenlijk even de dierenarts bellen om advies te vragen, vooral ivm de maden.

Wij hadden een paar jaar terug (in Canada) een paard met maden in de koker. Dat leken er eerst een paar, totdat we verder schoonmaakten en er wel tientallen maden uit kwamen -O- Beest had ook ontzettende jeuk en viel bijna om van genot bij het schoonmaken.
Ik vond het echt super sneu. Zoveel jeuk is erger dan pijn en is natuurlijk gewoon ontzettend lijden.

future_vet
Berichten: 2637
Geregistreerd: 01-05-10

Re: Koker ruin schoonhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 21:22

Ik zij ook even de dierenarts laten komen en laten schoonmaken. Wie weet zit er wel een ontsteking waar vliegen eieren in hebben gelegd.

EmptyWords

Berichten: 10584
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Koker ruin schoonhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-22 21:25

Die is gebeld, spoelen, spoelen spoelen. Meer kon hij nu niet doen. Is ook niks te voelen er in. Uitschachten doet hij ook en alles ziet er netjes uit.

girlyggirl

Berichten: 3106
Geregistreerd: 06-11-07
Woonplaats: den helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 22:09

EmptyWords schreef:
Die is gebeld, spoelen, spoelen spoelen. Meer kon hij nu niet doen. Is ook niks te voelen er in. Uitschachten doet hij ook en alles ziet er netjes uit.


Ms even bij de welkoop een grote fles glijmiddel halen en is flink de binnenkant poetsen en mocht hij zn ... laten hangen check dan meteen voor een boon.

EmptyWords

Berichten: 10584
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-22 22:25

girlyggirl schreef:
EmptyWords schreef:
Die is gebeld, spoelen, spoelen spoelen. Meer kon hij nu niet doen. Is ook niks te voelen er in. Uitschachten doet hij ook en alles ziet er netjes uit.


Ms even bij de welkoop een grote fles glijmiddel halen en is flink de binnenkant poetsen en mocht hij zn ... laten hangen check dan meteen voor een boon.

Bonen check ik regelmatig.

Maar de boel even glad maken met glijmiddel is wel een goede tip

EmptyWords

Berichten: 10584
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: Koker ruin schoonhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-22 22:27

Afbeelding
Heb echt 10 minuten zo gestaan vanavond. Daarna nog gecontroleerd en was echt geen viezigheid meer te vinden

beegee
Berichten: 983
Geregistreerd: 12-02-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 23:03

Ik zou dus echt niet met babydoekjes en glijmiddel daarbinnen gaan klooien. Gewoon warm water er in en alles losweken. Dat er maden in zaten vind ik wel echt zorgwekkend maar goed dat je de DA al hebt gebeld. Zou het komende dagen wel gewoon even met rust laten. Als je er elke dag in gaat wroeten en spoelen lijkt mij dat dat gaat irriteren. Hij is niet gewend er dagelijks een onderarm in te hebben :7. Het is nu schoon, even natuur zijn werk laten doen en over tijdje weer checken.

Bullebeest
Berichten: 3260
Geregistreerd: 08-09-10

Re: Koker ruin schoonhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 23:21

Ik doe het ook alleen met water eens in de zoveel tijd. Laatst weer gedaan want was al veel te lang geleden. Wel even mee bezig geweest en hij liet het allemaal toe. Hij vond het wel fijn geloof ik

Onali

Berichten: 18644
Geregistreerd: 16-03-06

Re: Koker ruin schoonhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 23:31

Dat hij je toelaat tot je elleboog erin :')

Allebei mijn shets (en ook mijn overleden fjord) beginnen met dreigen als het ze niet zint :+
Kan net het begin schoonmaken maar verder niet.

bcd94
Berichten: 711
Geregistreerd: 09-03-17

Re: Koker ruin schoonhouden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 07:11

Stoppen met schoonmaken met babydoekjes enz.
Gewoon alleen met water.

Ik zou de komende dagen even elke dag goed spoelen ivm die maden