Hoe heet deze beugel?

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Daihyo

Berichten: 88596
Geregistreerd: 01-06-01

Hoe heet deze beugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-22 08:53

Ik kom er gewoon niet achter :+
Iemand een idee hoe zo'n beugel heet waar je 2 palen mee aan elkaar kunt bevestigen? Dan kan ik weer verder googlen waar ik ze kan kopen :+
Dit hoeft overigens niet met een ring, puur de beugel.


Afbeelding

pillow
Berichten: 7917
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: naast het drents friese wold

Re: Hoe heet deze beugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 09:11

Het lijkt mij een zelf gemaakt iets. Kun je het niet gewoon vragen aan degene van wie de paal is.

yvje86

Berichten: 2719
Geregistreerd: 18-09-12

Re: Hoe heet deze beugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 09:13

Verbindingsstuk voor ronde palen of 2-weg voor ronde palen. Het ziet er alleen wel zelfgemaakt uit op je foto dus het is niet exact hetzelfde als wat ik noem.

Daihyo

Berichten: 88596
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-22 09:16

Nee hoeft ook niet hetzelfde te zijn. We moeten 2 palen aan elkaar verbinden voor een poetsplek en 2 staande palen aan elkaar. Dat willen we met deze beugels doen. Maar ik krijg ze niet gegoogled zeg maar :+
Ik ging er tenminste vanuit dat zoiets ook wel gewoon te koop is.
Het verbindingsstuk is niet wat ik bedoel. Zou voor de poetsplaats wel kunnen. Maar niet voor de andere palen. Dat zijn 2 palen die naast elkaar aan elkaar bevestigd moeten worden.

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 38293
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 09:18


DubbelFun

Berichten: 89898
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 09:20

Als je aan de uiteinden van de 2 palen een halfhoutverbinding maakt kun je ze met een flinke schroef gewoon in de paal er onder vastmaken.

Daihyo

Berichten: 88596
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-22 09:26

DubbelFun schreef:
Als je aan de uiteinden van de 2 palen een halfhoutverbinding maakt kun je ze met een flinke schroef gewoon in de paal er onder vastmaken.

Daar hebben we het materiaal niet voor, vandaar dat we met die beugels wilden werken. Dat leek ons makkelijker. Andere optie is ook nog hele lange bouten/schroeven gebruiken om de balken gewoon op elkaar te schroeven. Of halve riggels. Maar ik vind de beugels op de ronde balken gewoon mooier en het lijkt me ook steviger.

karuna: de site laadt niet, ik probeer dat later nog eens.

DubbelFun

Berichten: 89898
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Hoe heet deze beugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 09:32

En met 'materiaal' bedoel je dan een zaag?? Want je hebt blijkbaar wel genoeg hout om de balken óp elkaar te leggen ??

ElCid

Berichten: 9316
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 09:32


Daihyo

Berichten: 88596
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-22 09:41

DubbelFun schreef:
En met 'materiaal' bedoel je dan een zaag?? Want je hebt blijkbaar wel genoeg hout om de balken óp elkaar te leggen ??

Ja klopt, de zaag. Balken zijn er genoeg. En om voor een paar balken nu een zaag te huren gaat ook wat ver :=

ElCid: ja dat is het!

Edit: het heet een koppelstrip: https://www.bol.com/nl/nl/p/tq4u-koppel ... QcEALw_wcB
Alleen dan zou het langer moeten zijn, of meerdere van deze. Maar hier kan ik wel weer mee verder. Top!
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 31-05-22 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

ElCid

Berichten: 9316
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 09:44

Daihyo schreef:
ElCid: ja dat is het!


Net mijn man aan de telefoon; inderdaad, aluminium strip ( Karwei, Gamma, etc.) kopen in de breedte/ lengte die je nodig hebt en dan buigen, gaatjes erin boren en vastzetten. We hebben er ook nog een paar lange schroeven in gedraaid en daar de beugel overheen.

Edit; het geeft dus een naam ;-).
Laatst bijgewerkt door ElCid op 31-05-22 09:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Daihyo

Berichten: 88596
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-22 09:44

ElCid schreef:
Daihyo schreef:
ElCid: ja dat is het!


Net mijn man aan de telefoon; inderdaad, aluminium strip ( Karwei, Gamma, etc.) kopen in de breedte/ lengte die je nodig hebt en dan buigen, gaatjes erin boren en vastzetten. We hebben er ook nog een paar lange schroeven in gedraaid en daar de beugel overheen.

Dank je! Kunnen we daarmee aan de gang +:)+

ElCid

Berichten: 9316
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Re: Hoe heet deze beugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 09:45

De strips bij bijv. de Gamma zijn 250 cm dus daar kan je zelf de juiste lengte uithalen en het is een stuk goedkoper dan de "koppelstrip" ;-)

love_odin

Berichten: 250
Geregistreerd: 12-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 09:47

Maar als je er een paard aan vast wil zetten, is dan dit niet steviger?

Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88596
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-22 09:52

ElCid schreef:
De strips bij bijv. de Gamma zijn 250 cm dus daar kan je zelf de juiste lengte uithalen en het is een stuk goedkoper dan de "koppelstrip" ;-)

Ja ik zag het inderdaad :D
De officiele koppelstrips zijn ook te kort (30cm), dus een losse strip is sowieso handiger.

love_odin: geen idee. Maar wij hebben palen van 80mm en die heb ik dan weer niet kunnen vinden.
Ik heb wel goede ervaringen met de strips op verschillende stallen met poetsplekken. Dus dat durf ik wel aan. Zeker als je nog extra bouten er in schroeft bij de poetsplaats.
De ander is om een paal staand te bevestigen aan een andere weidepaal om de camera te bevestigen. Omdat deze er soms af moet (als de batterij leeg is, zonnepaneel laadt niet altijd volledig in de winter), is dat makkelijker dan de paal vast in de grond zetten. Hij komt op zo'n 3 meter hoog. En dan is het beugels los schroeven, paal laten zakken, camera er af.

lizy29

Berichten: 6316
Geregistreerd: 05-03-12
Woonplaats: Het land van du vin, du pain, du Boursin

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 10:03

Maar een gewone handzaag is daarvoor toch ook prima. :o?

Daihyo schreef:
DubbelFun schreef:
En met 'materiaal' bedoel je dan een zaag?? Want je hebt blijkbaar wel genoeg hout om de balken óp elkaar te leggen ??

Ja klopt, de zaag. Balken zijn er genoeg. En om voor een paar balken nu een zaag te huren gaat ook wat ver :=

ElCid: ja dat is het!

Edit: het heet een koppelstrip: https://www.bol.com/nl/nl/p/tq4u-koppel ... QcEALw_wcB
Alleen dan zou het langer moeten zijn, of meerdere van deze. Maar hier kan ik wel weer mee verder. Top!

ElCid

Berichten: 9316
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 10:17

Wij zetten er ook paarden aan vast, gaat prima als je er nog extra bouten in schroeft onder de beugel en zorgt dat de palen ver genoeg in de grond staan :o

Ir111

Berichten: 12165
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 10:27

Als je er mee geholpen bent; je mag onze reciprozaag lenen? Zijn maar paaltjes 8 cm toch?

Daihyo

Berichten: 88596
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-22 10:37

Ja palen van 8 cm. Ik ga het even met manlief overleggen :D
Hij moet het in elkaar gaan zetten :+

Ibbel

Berichten: 50111
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Hoe heet deze beugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 10:42

Je zaagt de kopse kant een cm of 4 in met een handzaag. Je zaagt aan het uiteinde van de zaagsnede 4 cm diep de paal in. Er valt een stukkie halfrond hout uit. Herhaal bij de andere paal.
4 hele zaagsnedes van 4 cm en klaar is Klara en je hebt een halfhoutverbinding.
Daar hoef je toch geen elektrisch gereedschap voor te hebben?

DubbelFun

Berichten: 89898
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 10:44

Als de de bovenliggers 'koud' tegen elkaar aanzet heb je idd een 2e ondersteuningspaal nodig, die je ook aan elkaar vast moet zetten voor stevigheid en het uiterlijk + je hebt het dubbele aantal metalen strips nodig (die ook gezaagd moeten worden ;) )
Met een halfhoutverbinding heb je alleen een zaag nodig (en ja dat kan idd ook met een gewone handzaag zéker als je man het gaat maken) en desnoods kun je die verbinding nog versterken met een (enkele) strip al lijkt me dat niet eens nodig.

Daihyo

Berichten: 88596
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Hoe heet deze beugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-22 10:50

Dat klinkt wel makkelijker inderdaad. En zeker steviger icm de strips.

DubbelFun

Berichten: 89898
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 11:05

Ik heb geprobeerd het even simpel inzichtelijk te maken :)

Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88596
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Hoe heet deze beugel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-22 11:07

Ik denk niet eens dat dat hoeft. We hebben een paal van 3 meter lang, die willen we bovenop bevestigen. Langer hoeft het voor een poetsplaats niet te zijn. Dus dan heb je aan 2 palen aan de buitenzijde genoeg.

DubbelFun

Berichten: 89898
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Hoe heet deze beugel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 11:13

Dat maakt het een stuk simpeler :) Dan kun je gewoon van de horizontale balk een stukje afhalen zodat ie plat wordt. Dat ligt steviger dan rond :D en dan vastzetten óf alleen met een lange schroef óf met als extra versteviging een alum. strip er over.