Rijbak zelf aanleggen?

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

marinke182

Rijbak zelf aanleggen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-05-22 20:05

Hoi,

Afgelopen najaar is de eigenaresse van mijn verzorgpaarden verhuisd van een luxe volpensionstal naar een weiland met een schuilstal. Voor de paarden is deze verandering fantastisch natuurlijk: de hele dag buiten, onbeperkt hooi en veel meer rust. Voor ons is het nu wel een stuk meer werk en zijn er eigenlijk geen voorzieningen verder, maar dat hebben we er voor over. :)

Het doel van de eigenaresse is om er uiteindelijk een paddockparadise van te maken, zodat ze ook in de winter alle ruimte hebben, zonder dat het land kapot gaat. Omdat zij een beperkt budget heeft, zal het hele proces wel een tijdje duren en zal het beetje bij beetje worden aangelegd.

De paarden staan eigenlijk sinds het najaar stil qua training. Het idee was om op de weide te gaan rijden, maar deze bleek zo onregelmatig en glad, dat ik dat onverantwoordelijk en eng vond (uitglijden, struikelen, etc.). Voor de bejaarde ruin is dit echt geen punt, maar eigenlijk willen we haar jongere merrie ondertussen wel weer aan het werk zetten. We willen nu een simpele bak gaan aanleggen, maar zoals ik al had gezegd, heeft zij een beperkt budget.

Eerst waren we van plan om de grond laten keren, maar we hebben nu van verschillende kennissen in de omgeving gehoord en gezien dat zij na 1,5 jaar eigenlijk nog steeds niet fatsoenlijk in hun bak kunnen rijden, omdat het zand echt te zwaar en mul is. De eigenaresse heeft nu het idee om de grond alleen te gaan frezen. We zitten op zandgrond en het stuk ligt net wat hoger dan het omliggende land. We weten dat rijden in de bak na een flinke regenbui misschien niet mogelijk zal zijn, maar verwachten dat het water wel redelijk snel wegtrekt. We wilden de paarden dan ook toegang geven tot de bak, zodat er geen nieuw gras doorheen zal groeien.
Heeft iemand ervaring met een rijbak die alleen is gefreesd? Is het mogelijk om er in te trainen? En hoe onderhoud je dit, zodat we er blijvend gebruik van kunnen maken?

Om geld te besparen wilde ze een frees huren (zo’n kleine) en zlef de grond gaan frezen in plaats van een loonwerker inhuren. Ikzelf vraag me af of dit wel handig is om te doen bij het aanleggen (af en toe voor onderhoud kan natuurlijk wel) en of het daadwerkelijk kosten gaat besparen. Weet iemand hoeveel je ongeveer kwijt bent aan het laten frezen door een loonwerker? Of is er iemand die zelf de grond heeft gefreesd? De bak zal niet zo groot worden, zo’n 35x18 ongeveer.

We komen helaas allemaal niet uit de landbouwsector, dus zaken als bewerken / onderhouden / inrichten van het land is echt nieuw voor ons. Het is heel leuk om dit nu wel allemaal langzaamaan te onderzoeken en te leren, maar het is stiekem ook wel lastig. Ervaringen van anderen zijn daarom altijd fijn om te horen :o .

Alvast bedankt voor jullie ervaringen en tips!

~ Geloof niet alles wat je denkt

tirzasarah10

Re: Rijbak zelf aanleggen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 20:25

Ik zou een loonwerker in de buurt vragen wat handig is :) die hebben veel meer kennis van de grond, ze werken er immers iedere dag mee.
Vraag eerst eens na im de buurt aan een loonwerker wat de kosten zijn. Mijn broertje is bezig geweest met zo een frees en die kon zijn armen amper nog gebruiken erna wat een wat grotere handmachine is loodzwaar. Mijn broertje is 2m en een beer van een gozer die in de bouw werkt.
Als je graag wat wilt doen zou ik in de buurt vragen of je bij iemand in de bak mag tegen betaling.

Sarah 08'10'10~ 12'09'17
'My favorite hello and hardest goodbye'
Soof 16'10'17 ~ 16'08'21
Het geluk was niet voor ons

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 09:19

Frezen zou ik geen voorstander van zijn. De paarden gaan dan de losse stukjes gras uit het zand lopen peuzelen met evt zandkoliek tot gevolg én idd een zware bak.

Wat je kunt doen is de bovenlaag (aarde en gras) laten verwijderen door een loonwerker tot je op het zand komt en die laag met rust laten. Maar dat werkt alleen als de bak een stuk hoger ligt en je niet té diep hoeft te schrapen.
Anders zul je het moeten keren (aarde/gras onder en zand naar boven halen) en dan heel goed laten aandrukken om een zware bak te vermijden.
Met een flinke graafmachine kan een loonwerker dit in een dag doen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 09:21

Frezen lijkt mij ook niet handig, wat je het beste kunt doen is keren en zorgen voor een toplaag. Zandgrond zonder toplaag draagt niet en daarom kun je er niet in rijden..houtsnippers er door of kokosvezels en je hebt een bodem die draagt en bruikbaar is.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 09:41

Houtsnippers zou ik niet doen; die zijn scherp en kunnen verwonden aan koten en hoefzweren geven. Als ze gaan rotten moet je ze óf (duur) laten verwijderen óf je zit met een bak die totaal dichtgeslagen is en een grote modderpoel wordt.

Kokosvezels is een optie, maar dat moet ook bijgehouden/aangevuld worden. Slepen wordt moeilijker en uitmesten wordt er ook niet simpeler op.

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 09:49

Elisa2 schreef:
Frezen lijkt mij ook niet handig, wat je het beste kunt doen is keren en zorgen voor een toplaag. Zandgrond zonder toplaag draagt niet en daarom kun je er niet in rijden..houtsnippers er door of kokosvezels en je hebt een bodem die draagt en bruikbaar is.

Maar dit is echt niet budget-proof.
Toen wij onze bak (20x40) 10 jaar geleden lieten keren was dat al zo’n 10.000 euro. Zal natuurlijk afhankelijk zijn hoe diep ze moeten graven tot het witte zand.
En daarna houtchips erover. Vooral de eerste keer wel een flinke laag, +5.000 euro en dit iedere paar jaar aanvullen a 2.000 euro.

Klinkt niet alsof daar het geld voor is :')

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 09:56

Ik weet dat het per regio verschilt. Maar enkel keren gaat je geen 10k kosten.

Wij hebben er over nagedacht.
Ons witte zand zit op een kleine 90cm diep.
Voor 19x38 zouden ze 2 dagen bezig zijn en de kosten €1400 zijn.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 09:57

Ik zou ook nagaan of je dat wel mag doen.
Niet overal is toegestaan om bodemveranderingen aan te brengen.

Ik rij tevens gewoon in een afgezet deel van de wei dat is prima te doen op den duur komt er vanzelf ook een hoefslag in en delen waar gras niet meer groeit.
Zand storten of omkeren mag hier niet helaas.

Le Baron vd Zilverberk friesxtinker
2de premie Tinker Stamboek België

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 10:10

Wij hebben de bak 17 jaar geleden laten keren en hij is nog steeds fijn.
We hebben toen wel laten keren dat niet alleen de gele bovenop kwam maar wel wat gemend met de zwarte.

Maar het is idd per stuk grond anders, dus wat hier werkt hoeft idd bij jou niet zo te zijn.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 13:46

Dispar_Vulgo schreef:
Elisa2 schreef:

Maar dit is echt niet budget-proof.
Toen wij onze bak (20x40) 10 jaar geleden lieten keren was dat al zo’n 10.000 euro. Zal natuurlijk afhankelijk zijn hoe diep ze moeten graven tot het witte zand.
En daarna houtchips erover. Vooral de eerste keer wel een flinke laag, +5.000 euro en dit iedere paar jaar aanvullen a 2.000 euro.

Klinkt niet alsof daar het geld voor is :')

Zoveel heeft dat bij ons echt niet gekost, houtsnippers waren gratis (informeer bij de gemeente). Ik zou gewoon informeren bij verschillende bedrijven als ik ts was.

Wij hebben ook nooit problemen met houtsnippers gehad, ze verotten alleen wel en verzadigen dan de bodem. De kokos houdt het al langer heel goed, andere toplagen zijn duurder en ook problematischer met afvoeren. Geen problemen ook met slepen of uitmesten met de kokosvezels maar nat houden is wel belangrijk in de droge zomers voor kokos. Voor alles geldt dat er om de zoveel tijd eens een diepwoeler doorheen moet om de ondergrond los te houden zodat het water weg blijft lopen als deze dichtslipt. Wat eerder gebeurd als de paarden er in staan er ook in gemest wordt.

Een nieuw paard kopen is duurder als deze slijt door een slechte bodem of naar uitglijdt door modder denk ik.

Andere optie is een bak in de buurt zoeken waar eventueel tegen betaling te rijden is.

''De echte discipel van de rijkunst heeft niet de erkenning door andere mensen nodig maar veel meer het gevoel om met zijn paard een te zijn. Ontbreekt deze harmonie, dan ontstaat in het beste geval volmaakte techniek, maar er ontstaat nooit volmaakte (rij)kunst.''

-Kurt Albrecht-

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 15:05

ik denk voor 20x40 keren 10.000 euro er een bedrijf heel hard heeft zitten lachen :D
Had je toen echt meerdere bedrijven benaderd?

17 jaar geleden 20x60: 800 euro...

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 15:31

Het ligt eraan of de aan te leggen goed bereikbaar is en hoe diep je moet werken. Met een grote bandenkraan en 1 m1 diep moet het in 1,5 dag a twee dagen zeer goed te doen zijn.

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 15:39

Mijn 20 x 60 bak koste met alleen keren ook rond de 1000 euro. Dus idd die 10k is belachelijk.

Faja V. Modim M. Franzi V. Vento x Max

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 16:38

Het idee om de paarden in de bak te laten zodat er geen gras gaat groeien is leuk, maar dan lopen ze ook je bak verrot. Een bak waar geen paarden los in lopen, blijft kwalitatief veel beter.

Kunnen jullie wel investeren is een goede manier om te slepen? Goed onderhoud is ook essentieel. Glad trekken wanneer regen komt, zorgt ervoor dat je bak veel sneller weer rijdbaar is en ook gelijkmatig blijft

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 16:59

Onze rijbak is een heel verhaal en hier ook niet van toepassing als je het over lowbudget hebt, de longeercirkel wel. Hier hebben wij alleen de graszoden laten afgraven en een laag van 10 cm Stremmerzand laten aanbrengen. Hij wordt heel intensief gebruikt, ligt er nu 1,5 jaar en nooit te nat, te droog of te zwaar.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 19:37

DuoPenotti schreef:
ik denk voor 20x40 keren 10.000 euro er een bedrijf heel hard heeft zitten lachen :D

Dat denk ik niet. Met 800 euro heb je gewoon mega veel mazzel gehad. Ik zou de grond laten keren maar daar zat te weinig zand onder. Ze moesten een meter diep en dachten dat het met 40 uur wel klaar zou zijn. Na een dag gaf de machinist al aan dat 40 uur niet haalbaar was. Eerder 80 uur a 180 euro per uur. Dit was voor de extreme brandstof ellende.

Sarah 08'10'10~ 12'09'17
'My favorite hello and hardest goodbye'
Soof 16'10'17 ~ 16'08'21
Het geluk was niet voor ons

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 20:51

tirzasarah10 schreef:
DuoPenotti schreef:

Dat denk ik niet. Met 800 euro heb je gewoon mega veel mazzel gehad. Ik zou de grond laten keren maar daar zat te weinig zand onder. Ze moesten een meter diep en dachten dat het met 40 uur wel klaar zou zijn. Na een dag gaf de machinist al aan dat 40 uur niet haalbaar was. Eerder 80 uur a 180 euro per uur. Dit was voor de extreme brandstof ellende.

Dat zijn echt geen normale prijzen hoor.
Heb bij ons oude en huidige huis meerdere keren grond laten keren en ten eerste nog nooit 180 euro per uur gerekend gehad en al zeker niet zoveel uur.
Het loont zich echt wel om goed rond te vragen in de buurt.
Al het werk dat wij in de jaren hebben laten doen incl mengen toplaag met rotoregg etc hadden we zelf echt nooit voor minder zelf kunnen doen.

Fidelity 10-7-2010 Zhivago x Sandro King.
Phoebe La Vie 16-5-2020 For Ferrero x Zhivago
Solaine La Vie 2-4-2022 For Ferrero x Zhivago.
La Fidèle 3-6-2016 Valdez x Zhivago.
Par Fiero 11-4-2020 For Ferrero x Valdez.

Rust zacht Ajesca ik mis je meisje! 27-09-2012

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 21:09

180 euro?
Ja daar heeft er echt 1 hard gelachen.

Tip. Bel maar eens goed rond voor prijzen.

Happinez

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 21:29

DuoPenotti schreef:
180 euro?
Ja daar heeft er echt 1 hard gelachen.

Tip. Bel maar eens goed rond voor prijzen.

Nou inderdaad :+ Ik heb pas ( week of 2 geleden )nog wat laten afgraven maar betaalde iets van € 75 per uur. En dan praat ik dus over de "nieuwe" prijzen.

<3 Follow your dreams ....
[HTT] Van bouwval tot landgoed

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie