Afgelopen najaar is de eigenaresse van mijn verzorgpaarden verhuisd van een luxe volpensionstal naar een weiland met een schuilstal. Voor de paarden is deze verandering fantastisch natuurlijk: de hele dag buiten, onbeperkt hooi en veel meer rust. Voor ons is het nu wel een stuk meer werk en zijn er eigenlijk geen voorzieningen verder, maar dat hebben we er voor over.

Het doel van de eigenaresse is om er uiteindelijk een paddockparadise van te maken, zodat ze ook in de winter alle ruimte hebben, zonder dat het land kapot gaat. Omdat zij een beperkt budget heeft, zal het hele proces wel een tijdje duren en zal het beetje bij beetje worden aangelegd.
De paarden staan eigenlijk sinds het najaar stil qua training. Het idee was om op de weide te gaan rijden, maar deze bleek zo onregelmatig en glad, dat ik dat onverantwoordelijk en eng vond (uitglijden, struikelen, etc.). Voor de bejaarde ruin is dit echt geen punt, maar eigenlijk willen we haar jongere merrie ondertussen wel weer aan het werk zetten. We willen nu een simpele bak gaan aanleggen, maar zoals ik al had gezegd, heeft zij een beperkt budget.
Eerst waren we van plan om de grond laten keren, maar we hebben nu van verschillende kennissen in de omgeving gehoord en gezien dat zij na 1,5 jaar eigenlijk nog steeds niet fatsoenlijk in hun bak kunnen rijden, omdat het zand echt te zwaar en mul is. De eigenaresse heeft nu het idee om de grond alleen te gaan frezen. We zitten op zandgrond en het stuk ligt net wat hoger dan het omliggende land. We weten dat rijden in de bak na een flinke regenbui misschien niet mogelijk zal zijn, maar verwachten dat het water wel redelijk snel wegtrekt. We wilden de paarden dan ook toegang geven tot de bak, zodat er geen nieuw gras doorheen zal groeien.
Heeft iemand ervaring met een rijbak die alleen is gefreesd? Is het mogelijk om er in te trainen? En hoe onderhoud je dit, zodat we er blijvend gebruik van kunnen maken?
Om geld te besparen wilde ze een frees huren (zo’n kleine) en zlef de grond gaan frezen in plaats van een loonwerker inhuren. Ikzelf vraag me af of dit wel handig is om te doen bij het aanleggen (af en toe voor onderhoud kan natuurlijk wel) en of het daadwerkelijk kosten gaat besparen. Weet iemand hoeveel je ongeveer kwijt bent aan het laten frezen door een loonwerker? Of is er iemand die zelf de grond heeft gefreesd? De bak zal niet zo groot worden, zo’n 35x18 ongeveer.
We komen helaas allemaal niet uit de landbouwsector, dus zaken als bewerken / onderhouden / inrichten van het land is echt nieuw voor ons. Het is heel leuk om dit nu wel allemaal langzaamaan te onderzoeken en te leren, maar het is stiekem ook wel lastig. Ervaringen van anderen zijn daarom altijd fijn om te horen

Alvast bedankt voor jullie ervaringen en tips!