Pensionstalling en voer (+suppl)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Iris82

Pensionstalling en voer (+suppl)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-22 19:50

In een topic over stalling en voeding kwam ik een opmerking tegen van een Bokker die zei: ik ken 3 pensionstallen die er binnenkort mee stoppen want klanten zijn zo moeilijk.

Bij mijn bijrijdpaarden staat 1 pensionpaard wat inderdaad een heel eigen brouwsel van voer met supplementen krijgt. 1 is nog wel te doen maar wat als je er 70 hebt? Hoe regel je dat?

Ben benieuwd hoe dat op andere stallen aan toe gaat. Worden supplementen door de pensionhouder gevoerd? Moet je t van te voren klaarzetten of doen ze een schepje van dit en dat en een slobber maken enz?

LaDonna75

Re: Pensionstalling en voer (+suppl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 19:54

Bij mij zet elke eigenaar het voer klaar en we voeren dit dan. Dus in een ophangvoerbak alles wat het paard hebben moet bij elkaar. Ze krijgen allemaal tegelijk krachtvoer. We hebben er alleen geen 70 staan maar 7 ;)

Keizerinnnn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 19:58

Bij ons op stal +/- 60 paarden zet iedereen bakjes klaar die omgekiept worden in de voerbak tijdens de tijden dat ze krachtvoer krijgen. Dus iedereen heeft een ton of bak voor stal staan met daarop de bakjes.

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 20:01

Zelf klaarzetten, stal eigenaar geeft 2x daags het bakje.
Mijne krijgt van de staleigenaar ook iedere ochtend een pilletje.
Die geef ik 1x per week in een strip mee.
Staan ook geen 70 paarden, denk dat er een 25 staan. Waarvan niet eens alle eigenaren dagelijks of wekelijks komen.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 20:14

Bij ons op stal zet iedereen z'n voer en hooi klaar voor de stal. Ik heb bijv een bak waar voor een aantal dagen bakjes voer klaar staan en daar doe ik zelf de nodige supplementen in. Staleigenaar hoeft bakje alleen leeg te gooien.
Slobber maken we van te voren klaar zodat staleigenaar de emmer alleen om hoeft te kiepen.

linda_gigant

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 20:18

Ik maak het klaar in een bakje. In de ochtend voert de staleigenaar samen met hooi wat ik klaar zet

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 20:21

Zelf bakjes klaarzetten idd. Ik ken een pensionstal die kastjes aan de deur had waar je je bakjes in kon zette.

Dat is ook echt een gigantische stal

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 20:42

Als het in een bakje kan is het nog niet zo'n probleem, het word pas leuk als je iets in moet geven met een spuit :')

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 15:02

Ik sta volpension op een stal met ongeveer 30 paarden, 5 eigen paarden en ongeveer 25 pensionpaarden.

Bij ons is in overleg met de stalbaas veel mogelijk. Mijn ruin krijgt buiten het weide seizoen 2x daags slobber en dat wordt door de stalbaas klaargemaakt en gegeven. Ik heb twee voer tonnen voor zijn stal staan en ik zorg dat de zwarte ton altijd gevuld is met droge slobbermix die de stalbaas kan pakken. De groene ton is gevuld met aanvullende brok/mix en dat voer ik zelf.

Er zit dagelijks 2 scheppen brok bij het pension, maar als eigenaar bepaal je zelf hoeveel je paard daarvan krijgt en dat zet je op het krijtbordje op de stal.
Aanvullende brok en supplementen geven we doorgaans zelf, maar als je het in bakjes of zakjes klaarzet doet (in overleg) de stalbaas het voor je.
Mijn merrie krijgt bijvoorbeeld maar een bodempje brok per voer beurt en zelf geef ik een halfje aanvullend brok na flinke arbeid.
Mijn ruin krijgt 2x daags een volle schep brok en van mij een volle schep aanvullend na elke arbeid.

Mijn beide paarden hebben hooinetten op stal en die vul ik zelf of mijn bijrijder. Stalbaas voert 2 of 3 keer per dag hooi, mochten de netten leeg zijn, dan voert hij gewoon los hooi in de stal, hij vult geen hooinetten voor ons, wat ik heel goed snap.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 15:33

Ik denk dat klanten in de loop der jaren steeds veeleisender zijn geworden. Stalgelden stijgen en men verwacht steeds meer service voor het geld terwijl de prijzen van hooi, vlas, brok ook zijn blijven doorstijgen .
De afgelopen 15 jaar dat ik in pension sta (8 boxen) heb ik een heel scala aan ‘paardenmensen’ en ‘mensen met paarden’ zien passeren. Mensen met attitude, wensen en eisen ( niet in verhouding tot het stalgeld) tot hele laconieke simpele mensen ( gerust een week niet komen en het paard in de stront laten staan).

Door omstandigheden is de pension mogelijkheid gestopt en sta ik er enkel nog privé met 5 paarden/pony’s en ik moet zeggen ik vond het ook wel een verademing.

Het was voor een aantal nooit goed. Deed je het voor Jantje goed, wilde Pietje wat anders. Vond Pietje wat van Klaasje en bemoeide klaasje zich met Jantje. Misschien heb je dat ook wel sneller op een kleinschalige stalling in het lagere prijs segment?

Gelukkig ook wel heel veel leuke stalgenoten gehad, maar die gingen uit eindelijk toch voor andere stalling met meer luxe en service.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 16:34

Ik vind het meest ideale om zelf bakjes klaar te zetten met voer en supplementen die dan 2x daags door de staleigenaar gegeven worden.

Wat voor bakjes gebruiken jullie voor het klaar zetten? Die makkelijk door de voer opening kunnen maar waar ook een flinke schep luzerne in past.

Charmaine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 16:41

Mijn ervaring is juist andersom linda_arnold. Hoe hoger en luxer de stalling hoe veeleisender de pensionklanten zijn.
Als je (kleinschalig) staat met een meedenkende en welwillige staleigenaresse is dat zoveel waard. Ook al wil die liever alles in eigen hand houden qua voeren. Als het nodig is past ze aan, heel fijn!

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 16:58

Ik sta kleinschalig en mijn stalhoudster vind het niet erg/leuk om het te doen.
Maar ik probeer het wel te beperken. Sowieso ben ik al geen voorstander van 10 verschillende poedertjes en mengsels.

Muesli, vit korrel en magnesium zit gewoon in een ton/emmer met maatschep erbij.
De fibrenuggets zet ik meestal vast klaar voor de avond ook omdat ik dit zelf na het rijden ook nog geef als extraatje. Dan gaat het in 1 moeite door. Maar als ik er niet ben doet mijn stalhoudster het.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 17:10

Bij ons is krachtvoer (en evt supplementen) voor eigen rekening, alleen ruwvoer zit bij het stalgeld in.

Ochtendvoerronde wordt door stalbaas gedaan, die voert wat je klaar zet voor je box. Als jij dus bij het ochtendvoer een supplement wil hebben, stop je dat er zelf de avond te voren al bij in, stalbaas kiepert alleen je emmertje voer leeg in de voerbak en gooit een bak hooi over de deur, of klikt een hooinet vast wat je klaar hebt hangen.

Avondvoerronde voer je in principe zelf, dus dan kun je ook gewoon zelf supplementen toevoegen.

Als je dus supplementen wil voeren, kun je dit dus of zelf bij de avondvoerronde geven, of bij je ochtendvoer klaarzetten.

Tango1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 17:14

Wij staan op een kleinschalige stalling. 10 paarden van 8 eigenaars. Wij hebben een voerhok waar je het krachtvoer in emmertjes/bakjes met daarop naam paard op een plank kan zetten. Je kan dus voor ongeveer 5 dagen bakjes klaar zetten. Dit wordt s ochtends en s avonds dan gegeven.

Het krachtvoer moet je ook zelf kopen, wordt wel gezamenlijk besteld

Utixo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 17:32

Bij mij wordt er gevoerd vanuit stal. Medicijnen voorgeschreven door de veearts kunnen in overleg gegeven worden, supplementen dienen zelf gegeven te worden. 45 Paarden.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 18:18

Utixo schreef:
Bij mij wordt er gevoerd vanuit stal. Medicijnen voorgeschreven door de veearts kunnen in overleg gegeven worden, supplementen dienen zelf gegeven te worden. 45 Paarden.

Idem. Eigen voer/supplementen regel je zelf, levert ook geen problemen op. Onderling is alles zo opgelost als het je zelf niet lukt. 35 binnenboxen en daarnaast 35 paarden 24/7 buiten, dus een grote stal.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 18:31

vorige stal met veel paarden moest je t klaar zetten. huidige stal met 5 paarden wordt t klaargemaakt en gegeven.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 19:31

Hier moet je ook zelf je bakjes klaarzetten en dat wordt dan gevoerd door degene die aan het werk is.
Als je paard in de groepsstalling staat, haal je je paard er zelf uit en voer je zelf buiten de groep.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 15:23

Gewoon klaarzetten bij ons, geen probleem. Het is of basisbrok van stal of eigen bakje laten geven (geen prijsreductie). Poeders geef ik zelf door de slobber.