Weiland in gebruik nemen + oude schuur opknappen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Dees90

Weiland in gebruik nemen + oude schuur opknappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-05-22 23:08

Hallo iedereen,

Na jaren veelal meelezen hier en op bokt in het geheel zit ik zelf met een serieuze vraag.

Heb de mogelijkheid om ruim 1.7 hectare land in gebruik te nemen waar een schuurtje op staat nu van 49 m2. Deze zou ik het liefst flink opknappen, aanpassen en uitbreiden. Tevens zou ik graag een goede paddock oid aanleggen voor de stal zodat ze altijd een droog stuk hebben en ook een stuk zonder gras voor bepaalde omstandigheden.

Het gehele perceel (nummer 343, met zwarte lijn afgekaderd) is hieronder te zien (blauw is een sloot) het gebouwtje onder de rode stip is de schuur van 49m2:

Afbeelding

Afbeelding
Staat een witte pijl op de plattegrond, vanaf die plek heb ik een foto genomen in de richting van het huis, waar de pijl ook naar toe staat, zo kun je een beetje een beeld krijgen van een gedeelte van de wei.

Afbeelding

Hieronder een overzicht van het kavel van site ruimtelijkeplannen.nl:
enkelbestemming agrarisch met waarden -> natuur en landschapswaarden
dubbelbestemming waarde -> archeologie
Afbeelding

Bovendien is een groot gedeelte van het kavel een natura2000 gebied, maar niet alles, ongeveer 0.43 hectare is geen natura2000 gebied, zie hieronder (rood doorstreept is natura2000 gebied):
Afbeelding

Te lezen valt in het bestemmingsplan voor Buitengebied:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Heb nu een hele hoop gelezen erover, zie door de bomen het bos niet meer, wil dit gewoon privé gaan gebruiken om paarden op te houden, er lopen nu 12 koeien op van maart t/m oktober en die hebben geen schuur nodig of overige voorzieningen, ik zou wel graag aanpassingen doen, maar hoe meer ik lees, hoe minder ik weet op het moment en hoe meer ik denk: is wat ik wil wel mogelijk, mag ik uberhaupt dingen aanpassen?

Iemand die wat licht in de 'duisternis' kan geven, klein advies? Beetje hoop? :o

-- Trotse moeder van een knappe dochter van 20.09.2009 --

Dees90

Re: Weiland in gebruik nemen + oude schuur opknappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-22 00:01

Toevoeging…

Omschrijving in het kadaster (eigendomsinformatie) is als volgt:
Berging - stalling (garage-schuur)
Terrein (grasland)

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 01:33

Al je vragen opschrijven en daarmee naar de gemeente gaan.
De enige plek waar ze je correct antwoord kunnen geven.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 08:48

Alles begint met: waar ligt het bouwvlak?

Op het bouwvlak mag je bouwen met in achtneming van wat er in het bestemmingsplan staat.

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-22 08:54

Er is geen bouwvlak aangeduid in het perceel.

Bertje16

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 09:23

Als er geen bouwvlak is aangegeven dan mag je er ook niet bouwen. Grote kans dat de huidige schuur zonder vergunning staat. Als je dan naar de gemeente gaat zal dat uitkomen. In het verleden werden zulke gebouwen soms gedoogd maar in de huidige tijd zeker niet (ms als je zelf goede relaties hebt). Een stukje rond de schuur afheiningen zal wel kunnen. Binnen het Natura 2000 stuk mag je sowieso geen zand aanbrengen of zo. Daarbuiten moet je voor het aanleggen van een paddock vergunning aanvragen.

life is a roller coaster, you just gotta ride it. vh Lami

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 09:45

Wil je het huren of kopen?

Je kan wel bij de gemeente/provincie navragen wat de planning zijn voor het Natura2000 stuk. Want hier in de regio wordt alles natura2000 van bestemming Agrarisch naar bestemming Natuur, met verschillende sub bestemmingen.
Iedere sub bestemming (Hier een overzicht van alle (sub)typen) heeft andere verplichte beheer maatregelen.

Bv. Ons land wordt verplicht ‘Kruiden en faunarijk grasland’ (anders koopt de provincie ons uit). Dit betekent dat wij regels hebben over wanneer paarden er op mogen, wanneer hooien en wanneer/waarmee bemesten etc.
Behoorlijk gedoe! Als eigenaar krijg je daar wel een kleine vergoeding voor.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 09:48

Schakel hiervoor een bestuursrecht jurist in, met ervaring in het omgevingsrecht. Je moet hiervoor gedegen advies gaan vragen, de antwoorden hier zijn veel te onbetrouwbaar voor zo’n investering/keuze! Ik zie overigens best wel mogelijkheden voor je wensen hoor, maar laat je serieus adviseren. Hoeft niet eens veel te kosten, heb je wel zekerheid. :)

Lola. <3

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-22 09:51

Dispar_Vulgo schreef:

Je kan wel bij de gemeente/provincie navragen wat de planning zijn voor het Natura2000 stuk. Want hier in de regio wordt alles natura2000 van bestemming Agrarisch naar bestemming Natuur, met verschillende sub bestemmingen.
Iedere sub bestemming (Hier een overzicht van alle (sub)typen) heeft andere verplichte beheer maatregelen.

Bv. Ons land wordt verplicht ‘Kruiden en faunarijk grasland’ (anders koopt de provincie ons uit). Dit betekent dat wij regels hebben over wanneer paarden er op mogen, wanneer hooien en wanneer/waarmee bemesten etc.

Het is al ruim 30 jaar in bezit van familie dit stuk land.

Bedankt voor je reactie mbt natura2000, dit wist ik niet. Even nakijken!

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-05-22 10:27

Dat er geen bouwvlak aanwezig is, betekent niet dat er helemaal niks mogelijk is toch? Dat wordt hier gezegd maar ik interpreteer anders als ik stukken lees op internet.

Wat betreft de schuur, deze staat nu ruim 30 jaar. Weten niet meer of hier ooit een vergunning voor aangevraagd eigenlijk. Kan dat ergens nagekeken worden?

Elanor schreef:
Schakel hiervoor een bestuursrecht jurist in, met ervaring in het omgevingsrecht. Je moet hiervoor gedegen advies gaan vragen, de antwoorden hier zijn veel te onbetrouwbaar voor zo’n investering/keuze! Ik zie overigens best wel mogelijkheden voor je wensen hoor, maar laat je serieus adviseren. Hoeft niet eens veel te kosten, heb je wel zekerheid. :)

Ja dat is ook het beste, alleen ik zie bedragen voorbij komen van minimaal Euro 500,- mbt advies van een bestuurjurist - omgevingsrecht. En als ik er niks legaal mag bouwen / verbouwen / aanpassen heeft de hele locatie uberhaupt geen zin voor mij dus dan vind ik het wel zonde van mijn geld eigenlijk.

Dees90 schreef:
Dispar_Vulgo schreef:

Het is al ruim 30 jaar in bezit van familie dit stuk land.

Bedankt voor je reactie mbt natura2000, dit wist ik niet. Even nakijken!

Heb net gekeken op de site van provincie Zuid-Holland -> Natuurbeheerplan 2022
En een groot gedeelte van het Natura2000 gebied staat daar aangeduid als: Vochtig weidevogelgrasland. Dit is nog wel een stuk van 'ons' stuk vandaan, en op ons stuk zijn er geen beheertypen aangeduid.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 11:43

Of de schuur ooit vergund is, kun je wel navragen bij de gemeente. Stel dat dat niet zo is, dan is het bijvoorbeeld interessant om te (laten) bekijken of hij onder het overgangsrecht van een vorig bestemmingsplan is komen te vallen en/of hij vergunningsvrij zou mogen worden gebouwd/gerenoveerd. €500 voor advies waarmee je zeker weet waar je aan toe bent lijkt mij overigens de gok wel waard, zeker als je verder weinig kosten aan het land zou hebben omdat het al in de familie is. Maar ik snap dat ik niet in je portemonnee kan kijken. :)

Lola. <3

Dees90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-06-22 09:57

Bedankt iedereen nog voor de reacties, ik wilde eigenlijk nog reageren als ik iets meer zou weten maar momenteel loopt het allemaal niet zo'n vaart. Ik weet dat de schuur gebouwd is met een vergunning in 1982.

Verder, wacht ik nog steeds op een voorgesprek met de gemeente, alleen doorlooptijd hiervan kon wel tot 10 weken zijn........ We wachten dus nog even af!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 12:46

Ik huur sinds kort ook een stuk land en zat ook met dit soort vragen. Ik kon via internet een (bel) afspraak maken met de gemeente omgevingsvergunning. Dat kon binnen een week. Apart dat het bij jullie zo lang duurt? Ik moest toen mijn vragen mailen zodat ze dat vast uit konden zoeken.
Gaaf stuk btw!

Bit_babe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 12:59

Je loopt al vast op het stukje gebruik.

Je mag het stuk alleen gebruiken (en dus eventueel bebouwen) als je een volwaardig agrarisch bedrijf hebt.

Als je het stuk wilt gebruiken voor privé gebruik, dan zal de gemeente bereid moeten zijn om af te wijken van de gebruiksbepalingen uit het bestemmingsplan. Dat is een vraag waar alleen de gemeente antwoord op kan geven.

Inderdaad een afspraak maken, of even bellen of mailen met je vraag. Dan kunnen zij dit voor je uitzoeken (zo gaat het tenminste bij ons in de gemeente)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 13:18

Bit_babe schreef:
Je mag het stuk alleen gebruiken (en dus eventueel bebouwen) als je een volwaardig agrarisch bedrijf hebt.

Het is van familie.. mijn vriendin huurt een hectare (+ stal op het bouwblok) bij een boer voor haar paarden en dat is absoluut geen probleem.
Mijn weiland was agrarisch bij aankoop, konden wij gewoon kopen zonder dat wij een (agrarisch) bedrijf hadden en particulier gebruiken.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie