Middel tegen nachtschade

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
denisesilver

Berichten: 3453
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Middel tegen nachtschade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-22 16:44

Hallootjes,

Wij hebben onlangs de akker waar onze wei moet komen laten ploegen en inzaaien. Nu komt er helaas extreem veel nachtschade opzetten.

Iemand enig idee of er een middel is dit giftige plantje te bestrijden?

Ibbel

Berichten: 49638
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Re: Middel tegen nachtschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 16:49

Meer dan genoeg, dat weet je loonwerker wel. En die kan je ook vertellen hoeveel tijd er tussen inzaaien en kiemen van je graszaad en het spuiten moet zitten. Net gekiemd gras kan spuiten (ook met selectieve middelen) nog niet zo goed hebben.

Sunny
Berichten: 404
Geregistreerd: 20-07-01

Re: Middel tegen nachtschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 20:13

Wij hadden destijds ook extreem veel nachtschade na het inzaaien. Op gegeven moment kwam t gras op en verdrong het de nachtschade. Nog 1x gemaaid en toen was t weg. Even geduld hebben denk ik.

denisesilver

Berichten: 3453
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-22 16:33

Oma is langs geweest en die zegt dat het geen nachtschade is *\o/*

Waarschijnlijk melganzevoet als ik zo op foto's kijk. Ik heb afgesproken met de loonwerker dat we het eerst maaien, zodat het gras kan doorzetten, en dan eventueel van de zomer spuiten.

Afbeelding

kiki_01
Berichten: 32
Geregistreerd: 23-05-22

Re: Middel tegen nachtschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 19:25

Meestal blijft nachtschade terug komen. Hier heeft alleen geholpen alles een voor een eruit trekken. Heel veel succes.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Middel tegen nachtschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 19:34

Inderdaad geen nachtschade.

Mloui

Berichten: 1645
Geregistreerd: 29-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 19:46

Dat is inderdaad Melganzevoet en die is gék op net omgewerkte grond. Ik heb mij laten vertellen dat het vooral de eerste 2 jaar na het omwerken een probleem is en daarna, zeker als de grasmat beter wordt nauwelijks nog een probleem gaat zijn. Ik denk dat je je serieus moet afvragen of je voor een dergelijke plant bestrijdingsmiddelen moet willen gebruiken. En om bij te dragen aan de bestrijding; het is eetbaar en schijnt naar spinazie te smaken :+

denisesilver

Berichten: 3453
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-22 18:15

Mloui schreef:
Dat is inderdaad Melganzevoet en die is gék op net omgewerkte grond. Ik heb mij laten vertellen dat het vooral de eerste 2 jaar na het omwerken een probleem is en daarna, zeker als de grasmat beter wordt nauwelijks nog een probleem gaat zijn. Ik denk dat je je serieus moet afvragen of je voor een dergelijke plant bestrijdingsmiddelen moet willen gebruiken. En om bij te dragen aan de bestrijding; het is eetbaar en schijnt naar spinazie te smaken :+

Ieww spinazie :')

Ik wil zelf liever ook geen bestrijdingsmiddelen gebruiken. Even afwachten wat het doet. Van wat ik op het internet lees is het niet giftig voor paarden?

Kendra

Berichten: 8802
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Middel tegen nachtschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 18:19

Nee hoor, mel is niet schadelijk. Maar het overwoekert wel, paarden eten ze uiteindelijk wel op - als er verder niks meer is. Maaien helpt en als ze groter zijn (wel voor het zaden) kun je ze ook uittrekken.

Loonwerker
Berichten: 198
Geregistreerd: 25-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 07:13

Melganzevoet laat zich inderdaad vrij gemakkelijk bestrijden, zowel mechanisch als chemisch.

Als je het heel regelmatig blijft maaien, tot het gras er mooi op staat, komt het bijna niet meer terug.
Wel op tijd beginnen, anders kun je kale plekken krijgen vanwege concurrentie met het gras.

Het is alleen jammer dat er nog geen gras staat.

Lynn_Nikita

Berichten: 25681
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Re: Middel tegen nachtschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 07:15

Ik weet niet hoe groot het perceel is maar dit laat zich ook heel makkelijk uittrekken

prompter

Berichten: 11800
Geregistreerd: 28-09-02

Re: Middel tegen nachtschade

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 07:28

Het is ook nog net te vroeg voor nachtschade nu, ik zie het hier nog niet opkomen. Fijn dat je een onschuldige plant hebt!

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-22 08:30

Hier na het zaaien ook veel ganzenvoet. Tip van de loonwerker was blijven maaien. Gras kan daar prima tegen maar ganzenvoet niet. Nu een jaar later begint het een mooie grasmat te worden. Zonder ganzenvoet. Overigens een beetje ganzenvoet eten kan geen kwaad. Teveel krijgen ze slappe mest van.

denisesilver

Berichten: 3453
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Re: Middel tegen nachtschade

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-22 16:11

Bedankt allen! Ben het momenteel aan het maaien, met de hand :D

Zwaar werk, maar het gras stond er nog niet heel mooi op en ik heb voor mijn (lichtere) trekker nog geen maaibalk. Even zwoegen, en tegelijk zoeken naar een tweedehandse, zodat ik het perceel maar een keer zo rond hoef :j