Boterbloem explosie

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sanet

Berichten: 8246
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Boterbloem explosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-22 14:56

Voorgaande jaren had ik wel wat boterbloemen her en der in de wei, niet zo’n onwijze ramp. Maar dit jaar is het echt heel extreem. Ik heb in het voorjaar kalk al gestrooid en de ergste wei begin van de maand kunstmest (en daarna gaan sproeien, want water valt er niet echt..). Maar het is vreselijk. Ik heb zowel die kruipende boterbloem als die hoge dingen.

Behalve gif, wat kan ik nu nog meer doen?
Met de hand eruit halen is geen optie :')

GraceZarif
Berichten: 346
Geregistreerd: 18-08-08

Re: Boterbloem explosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 15:04

De ellende met boterbloemen is dat elke bloem tientallen nieuwe zaadjes maakt. Je kunt een loonwerker vragen primstar te sproeien, dan groeien ze zichzelf explosief snel kapot. Ik had bijvoorbeeld na gebruik paardenbloemen met wel 30 bloemen en die werden ook weer pluis voordat de plant afstierf. Ik weet niet of je dan volgend jaar met hetzelfde probleem zit.

Linkje met meer info https://www.graszaaddirect.nl/luxan-primstar-40-ml.html

Kalea

Berichten: 440
Geregistreerd: 02-04-21
Woonplaats: BE

Re: Boterbloem explosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 15:07

Ik zou eerder de kwaliteit van je grond verbeteren dan met gif beginnen spuiten.. Zoals je aangeeft kalk want de grond is te zuur.

Ir111

Berichten: 12108
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 15:13

Kalea schreef:
Ik zou eerder de kwaliteit van je grond verbeteren dan met gif beginnen spuiten.. Zoals je aangeeft kalk want de grond is te zuur.

Dit inderdaad. Geldt ook voor paardenbloemen, bodem verbeteren en ze verdwijnen. Als is dat ook weer jammer want paardenbloemen zijn heel gezond voor paarden. Paarden eten over t algemeen goed om de boterbloemen heen want ze smaken vies.

Sanet

Berichten: 8246
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Boterbloem explosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-22 15:48

Maar heeft het nu nut om extra kalk nog te gaan strooien dan? Pas in het najaar weer toch?
Kan ik nu ook al iets doen?

marga1
Berichten: 941
Geregistreerd: 11-11-10

Re: Boterbloem explosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 15:52

Kunstmest helpt ook, zit n.l. ook kalk in. maar ik strooi rust kalk nu als het deel wei voorlopig niet beweid wordt.

Sanet

Berichten: 8246
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Boterbloem explosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-22 15:55

Ik heb 2 weken geleden kunstmest gestrooid en daarna gesproeid. Nu dan al kalk doen of is dat te vroeg?

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 15:56

Maaien en kalken blijven de meest ecologische oplossingen ... maar, dit kan ook tot 3 jaar of langer duren voordat je de boterbloem er bijna helemaal uit hebt zo.

* Maaien met beleid om te voorkomen dat bloemen in zaad gaan én zodat de kalk beter zijn werk kan doen. Ook put je zo het wortelsysteem uit.
Voordat je gaat kalken (meestal voor en najaar vanwege groeifases), zeker ook maaien!!
Maai nooit te kort (niet korter dan 2,5cm), zodat je gras weer sneller kan gaan groeien dan je boterbloem.

* Kalken om verzuring tegen te gaan.

* Bemesten om ver-arming tegen te gaan. (maar dan dus ook extra kalken weer want bemesten = zuur maken)

* een koeienboer vragen om elk jaar even wat koeien op je weiland te gooien, deze eten de boterbloemen en ... kaal. + is in het algemeen goed voor je weidebeheer (schapen gaat ook denk ik)

Loonwerker
Berichten: 198
Geregistreerd: 25-09-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 07:19

Kalk strooien is niet dé oplossing voor boterbloemen. Ik zie ze hier ook op kalkrijke kleigrond staan.
Boterbloemen verdragen redelijk voedselrijke grond goed.

Ook vermenigvuldigt de kruipende boterbloem zich o.a. via uitlopers, dus maaien is ook niet de complete oplossing.

Kruipende boterbloem zie je wel vaak op bodems met een slechte structuur. Gips strooien zou een beetje kunnen helpen, afhankelijk van je bodemtoestand en grondsoort.

Verwacht niet dat ze opeens verdwijnen als omstandigheden beter worden. Als ze er eenmaal staan, zijn boterbloemen vrij hardnekkig en doen ze het goed op vrijwel alle grondsoorten.

Rocamor

Berichten: 11184
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Boterbloem explosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 07:24

Hier ook een boterbloemenveld en ik mag geen loonwerker laten spuiten tot half juli ivm de gewassen op de omringende stukken. Ik ben dus - helaas- wel met gif op individuele plannen bezig dit jaar. Om zo de druk proberen te verlagen.

hahahatsjoe

Berichten: 2480
Geregistreerd: 01-05-12
Woonplaats: Friesland

Re: Boterbloem explosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 07:28

Ik heb het ook, en madeliefjes. Het is de enige wei die ik heb. Kan eventueel in het najaar iets doen, maar wat is wijsheid. Is vette klei en de wei is niet van mij.

JacKing
Berichten: 37
Geregistreerd: 27-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 17:40

ik ben mij er ook is aan in het verdiepen want hier ook een zee aan boterbloemen :/

zouden jullie kalk strooien of schelpen? las ook al ergens dat kalkcyanamide juist ook heel ongezond is voor je bodemleven? (bijv het product perlka wat ze ook voor paardenweides adviseren- ook leuke veiligheidaanwijzingen!!)
https://www.deboomdokter.be/blog/bodem/kalkcyanamide-is-het-wel-verantwoord-in-de-tuin/

maar hier wel een interessant atikel https://www.levendehave.nl/artikelen/kalk-een-waardevolle-voedingsstof-voor-de-grond iemand ervaring mee?

en lava gruis? is oa goed voor de ph dacht ik maar ook zeer goed voor het verbeteren van je bodem en daar mee het gras.

GraceZarif
Berichten: 346
Geregistreerd: 18-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 18:53

Lavagruis is lavameel maar dan een groter formaat waardoor de opname van de mineralen iets langer duurt. Ik ben begonnen met een mengsel van lavameel+ en lavagruis aangezien alleen het meel zodanig verstuift dat het bijna niet te doen is.

Hieronder een leerzaam linkje https://biosolutions.bio/lavameel/ (naar beneden scrollen voor info). Verwacht geen wonderen want het is een langzaam proces. Geef bij voorkeur Lava+ aan uw bodem en geen kalk! Lava+ bevat 15% kalk en zorgt voor evenwicht in de bodem en is pH verhogend. Het geeft langzaam zijn mineralen vrij en heeft daardoor een langdurende werking.

Op een kleinere wei steek ik de boterbloemen met de hand uit. Hels rotkarwei waar veel uren in zitten. Elke dag een emmertje of 2 .Onderhand 2 kliko’s gedaan. Het ziet er nu na ongeveer 8 werkuren eindelijk weer toonbaar uit.

Jorex

Berichten: 10133
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 19:00

Ik was bezig met bloemetjes te plukken zodat het er in ieder geval geen meer worden. Maar ik vrees voor morgen qua bloemen wegens de regen vandaag. Hier wordt het ook gekalkt en dat helpt wel ietwat in de grotere stukjes. Het kleine stuk is de grootste ramp. Ik heb het opgegeven daar de bloemen eraf te halen. Maar moet t echt wel gaan doen. Hier staan ze ook al jaren. Heb ook zuring, grond hier is arme zandgrond.

GraceZarif
Berichten: 346
Geregistreerd: 18-08-08

Re: Boterbloem explosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 20:00


Arabesk

Berichten: 28700
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Boterbloem explosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 20:56

Ik heb dit jaar ook een boterbloem kwekerij....
Zucht. Op kalkrijke kleigrond.

Sanet

Berichten: 8246
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Boterbloem explosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-22 22:53

Ik heb me gisteravond wel uitgeleefd. 3 bakken vol met de zitmaaier met boterbloempjes gemaaid en daarna over dat stuk een hele zak kalk gedonderd.
Vandaag mooie bui er overheen. Vanaf een afstandje lijkt het nu in ieder geval al weer mooi groen :)

GraceZarif
Berichten: 346
Geregistreerd: 18-08-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-22 23:40

Arabesk schreef:
Ik heb dit jaar ook een boterbloem kwekerij....
Zucht. Op kalkrijke kleigrond.


If you can’t beat them, join them
Afbeelding

JacKing
Berichten: 37
Geregistreerd: 27-02-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 09:05

plukken is hier niet te doen veels te veel! en bijna 1 ha aan weide en dan nog paar ha aan hooiland
ik wil het dus echt in bodem verbetering zoeken

@arabesk heb je de grond ook op ph gemeten? (er zijn handige meters die ga ik zelf ook aanschaffen)
en miss toch arme grond ? te weinig bodemleven ?

@GraceZarif de kalk waar ik naar kijk is natuurlijk maar idd die lava+ is dan miss ook nog een idee


@Rocamor spuiten is mogelijk even leuk (hebben aantal jaar gelden ook gedaan, maar nu weer 1 gele zee)
de clue zit hem in de bodem verbeteren zodat het onkruid daar niet meer wil groeien.
tot zover ben ik iig :D nu nog uitvogelen met wat etc :j

Rocamor

Berichten: 11184
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Boterbloem explosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 10:43

Jac, ben ik met je eens, maar ik moet ergens starten. Dus kalken en bodemtesten + zorgen dat de bloemen nu even niet in het zaad komen en alsnog een lading zaad in de bodem blazen.

Hier ook dikke kleigrond en vermoedelijk is hier tot een jaar of 3 terug nooit veel aan de grond gedaan, behalve dat de paardenvoetjes alles aangetrapt hebben.

BillyJ

Berichten: 1371
Geregistreerd: 02-10-16
Woonplaats: België

Re: Boterbloem explosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 11:13

Het levert wel mooie plaatjes op :')
Afbeelding

JacKing
Berichten: 37
Geregistreerd: 27-02-20

Re: Boterbloem explosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 11:41

rocamor je leest ook over maaien en bloten dat dat zou kunnen helpen?
billy omg dat zijn er pas veel. dit zijn hoge boterbloemen wij hebben de lage (scherpe?) zit ook weer verschil in. miss ook qua aanpak??

Rocamor

Berichten: 11184
Geregistreerd: 21-11-02

Re: Boterbloem explosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 11:53

Jac, jazeker dat gebeurt nu ook. Dus EN links en rechts paar keer met gif gewerkt EN ik maai EN ik zorg voor de bodem.

Overigens staan hier beiden, die hoge en die lage.

pien_2010

Berichten: 45078
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 12:01

hahahatsjoe schreef:
Ik heb het ook, en madeliefjes. Het is de enige wei die ik heb. Kan eventueel in het najaar iets doen, maar wat is wijsheid. Is vette klei en de wei is niet van mij.



Vind je Madeliefjes ook een probleem? Zo ja waarom?

Na jaren het gevecht aangaan (kalk, maaien, uitgraven) lieten we ze gewoon staan. Paarden lusten de boterbloem niet en die van mij aten en eet er omheen. Wel maaide ik om te zoegen dat ze geen zaad gingen vormen.

herr_balou
Berichten: 1561
Geregistreerd: 03-06-19
Woonplaats: Zuiden van Noord-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 15:51

Hier op sommige stukken ook heel veel van die kruipende boterbloem.
Eerdere jaren heb ik op wat kleine plekjes verschillende dingen geprobeerd. Maaien hielp in elk geval niet. Uitgraven werkt wel maar is gruwelijk veel werk op grote stukken. Verrassend genoeg werkt een paar keer kapot steken met een spade - recht door het hart naar beneden - heel goed, althans hier.