Is deze plant giftig?

Moderators: C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance, Coby, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Mizora

Is deze plant giftig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-22 19:49

Ik heb gekeken of ik een algemeen topic kon vinden, daar was ik niet succesvol in.

Het gaat om een plant in onze nieuwe weide. Het doet de meeste mensen als eerste aan klaver denken, maar in plaats van paarse bollen als bloemen, zitten er gele bloemetjes in. Het heeft echter een heel ander blad dan boterbloem. Het is meer dan kniehoog, en de plant is op de grond een vrij smal plantje met daar aan veel lange sprieten.

Iemand die komt helpen op stal zegt dat het giftig is, maar dat berust wel op zijn kennis van bijna 70 jaar terug, in de tussentijd heeft hij niet tussen de paarden gezeten, en hij weet ook niet hoe het heet. Voor nu verwijderen we steeds een stukje, maar het staat er best ruim tussen. De paarden lijken het niet te eten, maar het gras staat vrij hoog dus dat is niet helemaal eerlijk zichtbaar.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Herkent iemand het?

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 19:52

https://www.hovenierroelzuidema.nl/tuin ... averzuring

https://huis-en-tuin.infonu.nl/tuin/174 ... laver.html

https://buitenleven.nl/bestrijd-springk ... atuurlijk/

Is het dit plantje?

Zo ja dit wordt er over gezegd

Citaat:
Is gehoornde klaverzuring eetbaar?
Afbeeldingsresultaat voor klaver gele bloemen
Alle delen van het hele plantje zijn eetbaar en rijk aan vitamine C. Let wel op dat je niet te veel eet, want dan onttrekt het oxaalzuur kalk aan het lichaam. Klaverzuring wordt gebruikt als smaakmaker in salades en soepen. De blaadjes en de gele bloemetjes zijn decora

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 19:55

Als ik de onderste foto door PlantNet haal krijg ik:
- medicago polymorpha / ruige rupsklaver (13% match)
- melilotus italicus (12% match)
- medicago arabica / gevlekte rupsklaver (9% match)

Als je die opzoekt en de plaatjes vergelijkt, zit er dan iets bij wat erop lijkt?

MelissaV

Re: Is deze plant giftig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 19:58

Volgens ObsIdentify is het hopklaver.

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 20:01

De foto’s zijn te onduidelijk om zeker te zijn. Het zou inderdaad hopklaver kunnen zijn, waar de bladeren meer op lijken. Of Fenegriek, waar de bloempjes in deze kwaliteit meer op lijken maar de bladeren weer wat breed voor zijn.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-22 20:10

Mijn moeder gaat morgen een foto van de bloemen maken, haar telefoon heeft een veel betere camera.

Ik kreeg nog wel deze foto doorgestuurd:

Afbeelding

En een uitsnede van deze foto:
Afbeelding

Voor nu doet het ons het meeste denken aan ruige rupsklaver denken, dat is echter een zeldzame plantensoort. Maar morgen leveren we dus betere foto's.

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 20:13

Ik denk dat ruige rupsklaver alvast een goede gok is:)

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 21:00

Op de laatste 2 foto's zegt Obsidentify gevlekte rupsklaver.

Galeobdolon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 21:28

MelissaV schreef:
Op de laatste 2 foto's zegt Obsidentify gevlekte rupsklaver.

Dat is hem sowieso niet want hij heeft geen vlekken. Identificatie apps zijn fijn om een richting mee te krijgen, maar te onbetrouwbaar als het aankomt op zekerheid willen krijgen rond eetbaarheid. Of dit nou voor paarden of mensen is en of dit planten of paddestoelen zijn.

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 21:31

PlantNet gaf echt meerdere opties en allemaal lage percentages, dus inderdaad leuk voor een indicatie (“waarschijnlijk een rolklaver”), maar voor een echte identificatie zijn betere close-ups nodig van blad en bij voorkeur ook bloem.

Ik haalde vorige week twee foto’s van één boom door de PlantNet-app; uitslag van het blad was appelboom soort A, uitslag van de bloesem was appelboom soort B. Oké, appelboom dus. Meer info had ik ook niet nodig.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-22 21:25

Ik heb nieuwe foto's gekregen en deze hebben wel vlekken (en dus waarschijnlijk gevlekte rupsklaver), maar ik ga morgen zelf weer de wei in en maak ik nieuwe foto's. Ik ben nieuwsgierig of we soms meerdere soorten in de wei hebben, want de eerdere foto's hadden die vlek in het midden van het blad echt niet.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bij deze twijfel ik of het niet per ongeluk een ander onkruid is als ik naar het voorste blad kijk (boterbloem?)
Afbeelding

BriPi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 22:03

Mizora schreef:
Ik heb nieuwe foto's gekregen en deze hebben wel vlekken (en dus waarschijnlijk gevlekte rupsklaver), maar ik ga morgen zelf weer de wei in en maak ik nieuwe foto's. Ik ben nieuwsgierig of we soms meerdere soorten in de wei hebben, want de eerdere foto's hadden die vlek in het midden van het blad echt niet.

[ [url=m/VJacj5.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/ZFcJxv.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/yJXoxn.jpg]Afbeelding[/url] ]

Bij deze twijfel ik of het niet per ongeluk een ander onkruid is als ik naar het voorste blad kijk (boterbloem?)
[ [url=m/oB4ags.jpg]Afbeelding[/url] ]

Toch even reageren, dit is duidelijk een soort klaver. Klaver hoort bij de vlinderbloemigen en dat zie je aan de bloem. De boterbloem vallen onder de ranonkelfamilie en de samenstelling/bouw is heel anders (ook het blad).
Hopklaver is blijkbaar juist goed voor paarden, dus dat zou geen probleem zijn.
Met de nieuwe foto's krijg ik 100% gevlekte rupsklaver in ObsIdentify. Rupsklaver zie ik in voeding voor paarden voorkomen dus ik denk dat dat ook geen kwaad kan? Ik kom er zo even op terug.
Dit is in ieder geval een soort klaver, dat weet ik vrij zeker. Hoe groot zijn de bloemen ongeveer?

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 22:12

De laatste lijkt op hoornklaver.

BriPi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 22:15

Ik vond dit over gevlekte rupsklaver: "Bur clover is mainly used as good quality forage. All classes of livestock, except horses and mules, eat it readily. Its use for sheep may raise problems because the prickly burs stick in the wool and can reduce its quality (USDA NRCS, 2002)."

Sowieso is het de stikstofschimmel waar vlinderbloemigen mee samenwerken die paarden ziek maakt en dit verschilt per soort klaver. Hier wat algemenere informatie daarover: https://horsesdaily.com/article/spring- ... ity-horses

Klaver kan voor zover ik weet op zich geen kwaad, het is meestal juist een prima bodembedekking.
Tenzij iemand anders daar iets concreter over heeft?

BriPi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 22:16

prompter schreef:
De laatste lijkt op hoornklaver.

Volgens mij heeft hoornklaver smaller, langwerpiger blad?