Fructaan bomen-planten-kruiden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Elsje123

Fructaan bomen-planten-kruiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-22 17:48

Ons paard is nogal gevoelig voor hoefbevangenheid en kan bijna niet op de wei, die natuurlijk vol met gras staat. Nu hoorde ik laatst dat paarden niet bevangen zouden kunnen raken van bomen. Ik weet niet of dit echt waar is? Heb ik meteen de volgende vraag: is fructaan die in gras zit schadelijker dan bijv. Fructaan in kruiden of timotheegras? Ik neem tenminste aanzat daar ook fructaan in zit? Het paard staat aan huis, dus we zouden de wei anders in kunnen richten als dat mogelijk maakt dat ons paard ook de wei op kan. Grootste deel van de dag op het zand is ook zo saai! Als het niet anders is, dan houdt het op, maar als er alternatieven zijn, dan zou dat wel heel fijn zijn!

Onali

Re: Fructaan bomen-planten-kruiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 17:52

Je kan inderdaad een assortiment aan kruiden en takken aanbieden.
Overal een beetje en zo dat hij er moeite voor moet doen waardoor hij er langer mee bezig is.

Elsje123

Re: Fructaan bomen-planten-kruiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-22 17:54

Dank voor je reactie. Ik zou ze graag willen planten ipv gras. Er groeit nu bijvoorbeeld heel veel smalle weegbree. Vinden ze ook heerlijk. Vraag is alleen hoe zit het met de fructaan.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 18:20

Interessant topic, goede vraag!
Ik ga even volgen want, ik ben hier ook wel benieuwd naar.

In mijn ogen kan er in elke plant fructaan zitten maar ik denk ook dat er verschillende fructanen zijn en dat het ene schadelijker zal zijn als het andere.
Laatst bijgewerkt door CoRiNa1983 op 10-05-22 18:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Sas_Mon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-22 18:22

Bij andere planten is niet alleen het fructaangehalte van belang maar ook andere dingen. Wilg is bijvoorbeeld bloedverdunnend bij grote hoeveelheden maar hoeveel suiker het bevat weet ik niet.

Elsje123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-22 12:46

Jammer dat we met dit topic niet zo 1-2-3 verder komen, het is natuurlijk ook lastige materie. Ik ga eens op de digitale snelweg kijken of ik ergens anders info hierover kan krijgen. Mocht ik meer te weten komen dan zal ik het hier ook plaatsen!