Rijbak laten frezen, ervaringen?

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jel_R07

Berichten: 169
Geregistreerd: 12-01-07

Rijbak laten frezen, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-22 09:22

Wij hebben al een rijbak van gekeerde grond, echter is deze bak in de zomer erg mul.
Inmiddels rij ik er al weken niet meer in. Nou hebben we gelukkig nog een stuk weiland over en heb ik de paarden daar op 20 x 40 het gras kort laten eten om er vervolgens op te gaan rijden.
Er zitten geen dikke kuilen in maar de grond is ook nog niet zo vlak als ik eigenlijk zou willen. Het voelt niet helemaal veilig als ik erop rij ook omdat onze paarden voor op ijzers staan misschien, dit is sowieso wel een puntje want op mijn vrije dagen rij ik graag sochtends vroeg en dan kan het gras nog vochtig zijn natuurlijk.

Nou leek het mij de perfecte oplossing om dit stuk te laten frezen. Mijn man is alleen bang dat het een hobbelig geheel wordt doordat er kapotte kluitjes op komen te liggen.
Wij hebben wel eens een stuk track laten frezen maar daar stond eigenlijk al green gras meer op. Dus echt ervaring met gefreesde grond wat eerst gras was hebben wij niet.

Mijn vraag is dan ook aan de mensen die dit hebben gedaan;
Wordt dit een vlak geheel als je het laat frezen? Geen kluiten/hobbels?
Hoe lang na het frezen kun je het in gebruik nemen? Ik neem aan dat het even in moet klinken?
En sowieso ben ik benieuwd naar hoe een gefreesde bak jullie überhaupt bevalt.

Wij zitten op zandgrond en het is hier zeiknat of kurkdroog (het droogt enorm snel op)
In een regenperiode kunnen we natuurlijk weer uitwijken naar onze andere bak en gelukkig rijden we ook veel buiten.

Hilary

Berichten: 9251
Geregistreerd: 22-05-04

Re: Rijbak laten frezen, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-22 09:25

Je man heeft gelijk wat betreft kluiten. Inklinken doet het uit zichzelf niet, daar moet je echt voor over het gefreesde stuk lopen of met de weiderol eroverheen.
Ik zou het gras houden, egaliseren (dus de kuilen opvullen) en kijken of je iets kunt met de rijbak zodat die niet te droog / mul is.