Paddock paradise zonder zand??

Moderators: C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance, Coby, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

AnnoNiemand

Paddock paradise zonder zand??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-22 11:56

Wij zijn de mogelijkheid aan het onderzoeken voor onszelf een PP/track aan te leggen. Echter heb ik meerdere pony’s lopen die gevoelig zijn voor zandkoliek. Ik zou ze dus ook nooit op een zandtrack durven zetten. Ze gaan dan alle randjes opsnoepen en alle uit de netten gevallen sprietjes hooi stofzuigen met koliek tot gevolg. Nu ben ik aan het onderzoeken, wat dán? Want ik kan toch ook moeilijk een hele track verharden (voor mezelf geen probleem hoor, maar altijd alleen op een verharde track lijkt me niet goed voor de pony’s). Wie heeft ideeën?

En zijn er mensen die dit ook hebben?

Update: Traditionele houderij (weiland, evt. strookbegrazing) ga ik sowieso niet doen. :) Ik wil wel weiland, maar daar gaan ze met maskers op (gebeurt nu ook al op pension).

Het is voor 3 a 4 A-pony’s bedoeld, dus geen groot paardenformaat. :)
Laatst bijgewerkt door AnnoNiemand op 01-05-22 12:18, in het totaal 2 keer bewerkt

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Paddock paradise zonder zand??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 12:01

Hooinetten zou ik sowieso boven verharding hangen.

Maar gewone traditionele wei? Hapje stapje eten?
Of zijn ze veel te snel dik?
Mijn voorkeur is nog altijd hapje stapje eten tegenover PP.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 12:10

Zou in de voor strook begrazing kiezen
Heb zelf ook een paard op het harde overdag effe rollen en rennen in de bak en er uit dus max 10 min ( en ja ik blijf er dus bij) wand ze gaat gewoon zand eten en alles wat misschien eetbaar kan zijn elk sprietje ( er staan een paar paarden naast de bak die nog al knoeien..) dus idd stofzuigen en ook gewoon zand eten.. Ja ze krijgt ruim voldoende ruwvoer en vitamine brok en ze heeft een lik steen.. sommige paarden doen dat gewoon ( heb mij er bij neergelegd )

Zunzuncito

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 12:12

Hoeveel pony's moeten erop en hoe groot wil je het hebben? Zou grind een optie zijn? Ik ken wel ondergrondvariatie op tracks, maar een hele track zo aanleggen heb ik nog nooit gezien. Dat gezegd hebbende zie ik vooral bij shets kleine tracks,, waar dat meer een optie lijkt dan bij het houden van grotere dieren.

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-22 12:21

snorkel1986 schreef:
Zou in de voor strook begrazing kiezen
Heb zelf ook een paard op het harde overdag effe rollen en rennen in de bak en er uit dus max 10 min ( en ja ik blijf er dus bij) wand ze gaat gewoon zand eten en alles wat misschien eetbaar kan zijn elk sprietje ( er staan een paar paarden naast de bak die nog al knoeien..) dus idd stofzuigen en ook gewoon zand eten.. Ja ze krijgt ruim voldoende ruwvoer en vitamine brok en ze heeft een lik steen.. sommige paarden doen dat gewoon ( heb mij er bij neergelegd )

Ja Snorkel dat herken ik dus dat gedrag. Alles wat maar eetbaar lijkt moet gegeten worden. Ieder sprietje, takje etc.
Heb mijn post wat verduidelijkt. Ik wil perse een track omdat ze me op vierkantjes/ rechthoekjes veel te veel stil staan.
Strookbegrazing doe ik niet, of nouja, in ieder geval gaan ze hier met maskers op de wei en dat bevalt heel goed. Dus dat houd ik zo.

Heb voor inspiratie bijv. ook bij Femke Dolle gekeken, maar die heeft dus ook zand en ook een A ponytje aan zandkoliek verloren. Dat durf ik dus écht niet aan. Ze staan nu de halve dag verhard, de halve dag op de wei (met maskers) en in de nacht in een groepsstal. Dat gaat qua zand goed. Ga ik ze op een zandpaddock zetten dan is het meteen hommeles.

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 12:26

Van die grove houtsnippers op de track ?

AnnoNiemand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-22 12:27

Galja schreef:

Dat is ook een idee, maar dat gaat natuurlijk wel composteren. Wordt het dan niet een grote zware dreklaag?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 12:35

Ja dat wordt een dreklaag na een X-aantal jaar :j

Verharden met paddockroosters / grastegels / grindroosters zou natuurlijk het mooiste zijn om te voorkomen dat de track een modderboel wordt. Hier hebben we gewoon 2 inloopstalletjes. Daar omheen bestrating.

De bestrating komt weer uit op een zandpaddock / longeerring. En daar vandaan kom je uit op de track. Dat is gewoon klei. Hoe breder je de track houdt, hoe minder het tot een maanlandschap getrapt wordt.

Op de aller-natste dagen gaat de track dicht.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 12:50

Ik heb hier op Bokt ook oude atletiekbanen of ski-borstel banen voorbij zien komen als bedekking.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 12:51

Lastig, strookbegrazing met graaskorf is al een redelijk aparte keuze. Dan kan het strookje ook kleiner en kunnen de graaskorven af.
Maar geen zand, rollen en keer sprinten moet wel mogelijk zijn. Op verharding of grind is dat niet echt fijn. Houtsnippers gaat net als grind ook in hoeven zitten. -O- houdt je dan wel een paardvriendelijke optie over waarin ze fijn op kunnen bewegen en rollen en eten?

Textielvezel? Kokos?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 12:56

Zorgen dat het hooi alleen op het harde word gegeven. In slowfeeder bakken.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 12:57

Houtsnippers werken op zich goed, maar je moet er ieder jaar 10-15cm nieuwe snippers op laten storten en je moet dik genoeg beginnen. Hier is dat wegens omstandigheden de afgelopen 3 jaar niet gedaan en afgelopen winter was het dus inderdaad drek (bij ons is het slechts 1 zijde, dan 2 zijdes zand en 1 zijde bestrating). Dat laten we dit jaar afgraven en over het land uitstrooien, we hebben dus eigenlijk eigen compost gemaakt, en dan wordt er een nieuwe laag van ruim 40cm gestort, want dat heb je nodig.

Het nadeel is wel dat de afgelopen 5 jaar de houtsnipperprijs van 7€/m3 naar 20€/m3 is gegaan, dat maakt het een veel grotere uitgave, en die prijs stijgt waarschijnlijk nog verder omdat de oorzaak van de prijsstijging is dat het in biocentrales tot stroom wordt omgezet en de stroomprijzen verder zijn gestegen, waardoor het nog rendabeler is geworden en vaak de prijs van houtsnippers meestijgen.

@karuna: strookbegrazing met korf betekent dat ze het gras trager eten, een kleinere strook geeft minder gras totaal en dus eigenlijk langdurig zonder eten en grote kans dat het gras veel te kaal/kort gegeten wordt, wat een veel trager herstel oplevert.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 13:07

Als je geen zand op je track wil zou ik er zowiezo niet aan beginnen. Hoe langer ze hetzelfde riedeltje rond wandelen hoe zanderiger het word want het blijft geen keurige grasbaan.
Het word simpelweg kapot gelopen

KLC

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 13:38

Kijk eens naar Lava icm paddockroosters. Mocht je Instagram hebben, Paardentuinen heeft dit (deels) liggen.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 14:03

Van die stalmatten / speelstenen
En verder heb je ook van die roosters waar gras door kan groeie. Hier misschien snippers op.

Wn dan uiteraard een stukje waar se wel kunnen rollen en rennen

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 14:07

Popstra schreef:
Als je geen zand op je track wil zou ik er zowiezo niet aan beginnen. Hoe langer ze hetzelfde riedeltje rond wandelen hoe zanderiger het word want het blijft geen keurige grasbaan.

Precies. En als ze geen gras hebben, gaan ze toch weer onder de omheining door stofzuigen naar gras helaas

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 14:33

https://paddockparadise.eu

Het overgrote deel van deze paddock paradises hebben een ondergrond van een heel fijn soort puin.

Zelf heb ik ook zand. Ik heb alles laten frezen en vervolgens af laten schrappen. Ik heb dat een halve meter breder gedaan dan de omheining... zo kan er ook niet naar sprieten gezocht worden langs de kant.
Verder is het dan een kwestie van veel slepen. En maandelijks zandkuren.

Uiteindelijk is het dan nog steeds fingers crossed. Maar ze doen het gewoon beter op een track, zitten beter in hun lijf en spieren. Ze lopen meer dan op een vierkant stuk land.
Met pony's is altijd gras nu eenmaal ook geen optie.... dan groeien ze dicht.

Verder altijd maar zorgen voor knaag. Dan gaan ze minder 'zoeken'.

En tot slot: ik probeer erin te berusten dat ik niet alles voor kan zijn... hoe tragisch ook. Gewoon consequent de voerplekken schoon houden en vaak een zandkuur, en een beetje geluk.
Hun leven slijten op bestrating is ook niks....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 17:56

Popstra schreef:
Achterom schreef:
Precies. En als ze geen gras hebben, gaan ze toch weer onder de omheining door stofzuigen naar gras helaas

Als je onderste stroomdraadje laag genoeg hangt (15 cm) laten ze dat wel uit hun hoofd.
Zelf heb ik langs de randen een stuk van 50 cm winddoek hangen (dubbel over een strak gespannen draad en in de grond gewerkt). Hierdoor valt er niets te sneupen }>

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 18:14

Ah! Winddoek…. Slim! Goed idee, niet te duur en mooi groen dus niet heel opvallend!

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 21:53

AnnoNiemand schreef:
Galja schreef:

Dat is ook een idee, maar dat gaat natuurlijk wel composteren. Wordt het dan niet een grote zware dreklaag?

Daar duurt wel een x aantal jaar. Overigens zal je elk jaar/ om het jaar een nieuw laagje moeten aanbrengen, dan blijft het wel aardig droog.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-22 22:22

Puinlaag en dan oude sportveld kunstgrasmatten werkt heel goed, en voeren zou ik in jouw geval sowieso boven verharding doen, als je dan de omheining niet op de rande van de matten zet maar er net binnen valt er ook niets te snoepen onder draden door, en er groeit niets in de randjes wat voordeel is qua zaailingen zeg maar. Hierop kunnen ze ook goed rennen en rollen, maar stukje zand met genoeg brede rand tegen randeters voor echt rollen is misschien wel fijn, desnoods ingesloten een vierkant in je verharde stuk zodat er geen gras langs randen komt, en zorgen dat de voerplekken ver genoeg weg zijn van het zand.

Je weet wel zeker dat ze niet aan het zand gaan likken of iets door tekorten?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 10:50

Hangt er van af wat je voerbeleid is.
Bij onbeperkt hooi en dat enkel gevoerd op een verharding hoef je daar geen schrik voor te hebben, dan staan ze eerder hooi te eten dan sprietjes te peuzelen.
Als je beperkt hooi geeft gaan ze idd randjes gaan afmaaien dus dat is niet zo handig.
Ik heb gewoon een track in aarde rondom de weitjes, en onbeperkt hooi, dus die staan ofwel aan het hooi en gebruiken de track om eens een rondje te rennen, of ze kunnen op een van de weitjes waar genoeg gras staat om te knabbelen zonder veel zand binnen te krijgen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 11:06

Wij hebben ze al jaren 24/7 op zand en geen problemen.

Maar altijd goed hooi. Goed hooi zorgt ook voor betere afvoer van zand. Hooi wordt aangeboden op verschillende plekken.

We hebben het nu thuis deels laten aanleggen met zandpaden en deels is op zwarte grond pad.

Ze snoepen wel langs de randen en overal waar wat groeit. Maar ik zie met strookbegrazing ook dat paarden gras veel te kort eten.

Bij een pp is variatie belangrijk is onze ervaring. Het blijven dezelfde stukken die ze lopen, maar ze lopen de ene keer zus en de andere keer zo.
Op een zandpaddock stonden ze 1 bak hooi leeg te eten en begonnen daarna aan een andere. Nu nemen ze wat hapjes en gaan naar de volgende.

Wij planten ook aan en dat is wel een belangrijk deel van een pp. Andere bomen, planten, struiken en kruiden die ze kunnen zoeken en eten.

Bij ons is gras voor de fun en lekker. We zijn wel al 2jr bezig met het herstel van een verwaarloosde grasmat, maar het is geen voetbalveld.

Ik zie onze paarden de hele dag en ze lopen behoorlijk veel rond, tegenover de pony's naast ons die een zomer 24/7 op gras staan. Ook dat is weer erg belangrijk voor een gezonde darmwerking.

Natuurlijk ben je bang voor zand. Wij ook en doen elke maand een psyllium kuur. Maar je gaat naar een andere situatie. Minder verveling, beweging etc.

lissisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 11:12

Gewone track (op zand), verharde plekken waar altijd hooi staat wat ze kunnen eten, eventueel strook begrazing en van tijd tot tijd een kuurtje zand weg. Lijkt me dat het dan goed moet komen?
Of idd gewoon 24/7 op een groot land met schuilstal.

Helemaal verhard lijkt me ook geen optie.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-22 11:26

Als je trouwens genoeg weide hebt en je maag daar wat mee, kan je daar ook een mooi natuurgebied van maken.

Je kan een poel graven. De grond die daaruit komt een heuvel van maken die begroeit.

Overal bomen en planten zodat je doorgangen krijgt, plekken waar ze graag gaan staan of liggen.