Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Spenk schreef:Weet je wat pas slecht is. Al die veel te dikke paarden waar onbeperkt hooi in gepropt wordt..... ruwvoer is meer dan hooi dat is ook stro en takken bijvoorbeeld.
Hier een voerschema van 3x per dag hooi. Om 08:00 daarna brok en de wei op dus gras. Bij het op stal gaan is er hooi zo rond 17/18 en savonds om 24:00 hooi. Dit is allemaal in een slowfeeder afgewogen dat ze niet teveel krijgen. Stro kan gewoon gegeten worden indien behoefte.
mystery1980 schreef:Daar moest ik ook aan denken inderdaad. Als het zo slecht zal zijn, dan lijkt mij dat stallen het beleid niet aanpassen. Vaak is het brok , zo veel uur later ruwvoer, daarna brok, daarna ruwvoer. Dus verspreid. Maar dan komt een paard van 550 kg nooit aan de 8 kg of meer per dag die ze moeten binnen krijgen - lijkt mij.Mijn ervaring is dat veel stallen gewoon niet fijn voeren en veel paarden onnodig met maagzweren staan.
Voerbeleid is 1 van mijn eerste eisen bij een stal, dat moet gewoon in orde zijn.
Miss_Mii21 schreef:mystery1980 schreef:Daar moest ik ook aan denken inderdaad. Als het zo slecht zal zijn, dan lijkt mij dat stallen het beleid niet aanpassen. Vaak is het brok , zo veel uur later ruwvoer, daarna brok, daarna ruwvoer. Dus verspreid. Maar dan komt een paard van 550 kg nooit aan de 8 kg of meer per dag die ze moeten binnen krijgen - lijkt mij.Mijn ervaring is dat veel stallen gewoon niet fijn voeren en veel paarden onnodig met maagzweren staan.
Voerbeleid is 1 van mijn eerste eisen bij een stal, dat moet gewoon in orde zijn.
Andere kant, lijkt mij dat als het zo slecht was, stallen niet zouden blijven bestaan. Dus vandaar mijn vraag, hoe zit dit. Blijkbaar is dit toch niet zo slecht als het lijkt. 4x per dag kan feitelijk elke 6 uur eten zijn, dan moet het geen kwaad kunnen.. hoewel brok op een lege maag ook schadelijk is.... vandaar dus mijn vraag naar ervaring(en).
Miss_Mii21 schreef:Als het zo slecht zal zijn, dan lijkt mij dat stallen het beleid niet aanpassen.
Spenk schreef:Weet je wat pas slecht is. Al die veel te dikke paarden waar onbeperkt hooi in gepropt wordt..... ruwvoer is meer dan hooi dat is ook stro en takken bijvoorbeeld.
DuoPenotti schreef:Bij veel stallen staan de paarden al op stro, dan is er gewoon al onbeperkt ruwvoer.
En het aantal keer voeren zegt niets over hoeveel hooi ze krijgen. Dat zou je dan moeten wegen voordat je daar iets over kunt zeggen.
Miss_Mii21 schreef:DuoPenotti schreef:Bij veel stallen staan de paarden al op stro, dan is er gewoon al onbeperkt ruwvoer.
En het aantal keer voeren zegt niets over hoeveel hooi ze krijgen. Dat zou je dan moeten wegen voordat je daar iets over kunt zeggen.
Stro is toch vooral bodembedekking? En als ze daar hun uitwerpselen op laten vallen, lijkt mij niet dat dit nog het 'knabbel effect/nut' heeft? Genoeg schoon stro wellicht wel? Wat is jouw visie hier over?