Wat is beter, weide in stukjes verdelen of juist niet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dito

Wat is beter, weide in stukjes verdelen of juist niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-22 11:49

Hoe doen jullie dat. Vorig jaar heb ik mijn land in stukken verdeeld en elke keer er iets bij.
Maar nu dacht ik joh ze blijven eten tot het op is. Is het hele land dan geven ook niet een idee? Dan eten ze her en der wat en is een bepaald stuk niet in 1x kaal.
Bij de boer waar ik stond verdeelde hij ook niets in vakken. Maar nu staan ze aan huis. Dus ben zelf nog zoekende.

Benieuwd hoe jullie dit doen.

monsera

Re: Wat is beter, weide in stukjes verdelen of juist niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 11:58

Ik deel het in stukken, maar dat komt omdat ze anders tonnetje rond worden. Ik heb lange stroken en werk dan met strook begrazing.
Als mijn paardjes niet tonnetje rond zouden zijn zou ik ze denk ik het hele stuk geven. Als dat groot genoeg is dat ze er de zomer genoeg gras van kunnen eten.

Voordeel van hele stuk meer bewegen en meer hapje stapje.

Voordeel van strookjes is dat ze alles op eten.
Geef je het hele land zul je bepaalde stukken moeten maaien omdat ze dat niet op eten.

Ik haal wel elke dag de mest weg.

Het is maar net waar je je lekker bij voelt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 12:00

Nadeel van 1 groot stuk geven is dat ze selectief worden met eten en dan krijg je plekken met lange stukken gras die ze dan helemaal niet meer eten, wat je weer extra werk geeft omdat je het zelf moet gaan maaien. Plus dat in dat lange gras de mest alleen maar lastiger is om te verwijderen. Hier ook elke keer een strook erbij en dan blijft de wei veel egaler en veel minder stukken met lang gras wat overblijft

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 12:03

Wij hebben 4 vakken en weiden ze altijd om. We geven het nieuwe stuk nooit in 1x. Altijd even een uurtje, dan 2 uurtjes. Tot het wat kaler is. Weide wordt dagelijks gemest en het lange gras wat niet gegeten wordt wordt gemaaid

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 12:12

Ik werk ook met strookbegrazing. Zo kan hij niet te veel eten, en wisselt wat af tussen gras en hooi. En ze mesten niet in het lange gras (want dat is én heel lastig eruit te vissen én ze eten het gras rondom de mest niet meer).
En als de hele wei kortgegeten is dan zet ik de volgende wei weer open en gaat de eerste weer een tijdje dicht.
Uiteindelijk is alles op een nette lengte en is de ergste groei uit het gras, en dan zet ik alle weides open.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 12:21

Mijn ervaring met 1 grote weide is dat ze dan lievelingsstukjes hebben en stukjes waar ze totaal niet grazen. Ook is dan aan het einde van de zomer je wei wel erg kaal. Wij hadden 3 weitjes gemaakt, de pony's stonden in 1 die ze leeg aten, dan strookjes erbij om weer te wennen en dan in de volgende wei. De lege wei ging dan dicht om weer te groeien. Zo schoven we ze iedere keer door. :)

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 12:30

Bij ons hebben ze alles jaar rond tot hun beschikking. Dat er maar op een bepaalde plek gegeten wordt en er op plekken dan lang gras staat, herken ik niet. Ook de winter kaal, herken ik ook niet.
Denk dat het oogt ligt aan hoeveel ruimte heb je met hoeveel paarden.

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 13:18

Kabayo schreef:
Wij hebben 4 vakken en weiden ze altijd om. We geven het nieuwe stuk nooit in 1x. Altijd even een uurtje, dan 2 uurtjes. Tot het wat kaler is. Weide wordt dagelijks gemest en het lange gras wat niet gegeten wordt wordt gemaaid

Ik doe het exact zo aan huis :j

Als ze goed gewend zijn aan het (verse) gras gaan ze wel direct de nieuwe stukken op maar het omweiden zorgt wel dat ik de hele zomer gras kan houden. Vroeger wel in 1 heel stuk of 2 stukken gehad maar dan was het wel vaak sneller op rond augustus en ook echt veel met uitmesten. Nu is het ook makkelijker om dagelijks de mest eruit te halen zonder extreem veel kilometers in je benen te hebben na een lange werkdag :=

Nu kan je de lege stukken weer laten rusten zodat het weer wat aangroeit. Tenzij de zomer weer heel droog is, dan valt het tegen maar goed dat is wat het is.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-04-22 13:21

Bemesten jullie de stukken die kaal gegeten zijn dan weer opnieuw?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 13:23

dito schreef:

Nee wij niet

Capriootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 13:23

Ik doe dat zelf alleen in het voorjaar en in het najaar kalk als het nodig is. Tussendoor geen (kunst) mest meer nee. Ligt er beetje aan hoe snel ze eten, maar ik laat de landjes nooit echt kaal kaal worden. Dan groeit het ook wat makkelijker terug. Dus op tijd verweiden is wel belangrijk.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 13:28

Hoeveel m2 op hoeveel paarden? En hoeveel uren wil je ze erop hebben? Daar hangt toch wel alles vanaf.

Wij hebben een pp met 3 kleine weides en een strook gras apart.

We bouwen laat op en heel langzaam. Ze krijgen een wei in 1x, want ik wil dat ze bewegen en niet op elkaar een stuk kaal staan te vreten.
Voor een wei kaal is, gaan ze naar de volgende. Maar laat dus nooit echt kaal vreten. Maar ze lopen er hier ook niet de hele dag of 24/7 op.

Ze lopen wel 24/7 buiten en hebben eten etc, dus we zijn ook niet afhankelijk van de wei.

Ik zie bij strookbegrazing dat mensen kleine stukjes geven en echt te kaal laten vreten en ook paarden alleen maar staan te eten. Het doel van een wei is ook beweging, dus daarom zou ik alles geven.
In mijn ogen scheelt de opname niet zoveel. Daarbij wil je dat kaal vreten niet.

lovelucydan

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 13:34

Wij hebben 3 "kuddes" en 6 stukjes land. Wij verweiden ook. Als een landje kaal wordt gaan ze naar een nieuwe dan kan de andere weer groeien. Dit werkt heel prima. Bij ons staan ze van april tot oktober/ november op het land. Wel heel rustig opbouwen. En dan staan ze 8 tot 10 uur per dag op het land opgebouwd

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 13:38

Hier ook strook begrazing.

Er word in de lente 1 keer bemest.
Het stuk rondom de schuilstal waar ik van weet dat ze in de zomer veel staan laat ik expres wel bemesten, want dat krijgt het zwaar genoeg te verduren zeg maar.

Dus zet ze dan even op een ander stuk, dat word dan maar niet bemest dit jaar.
Volgend jaar pak ik dan wel een ander stuk.

Maar vanaf nu ongeveer blijven ze dus op hetzelfde stuk staan waar ik aan de zijkanten bijgeef of eventueel ook weer afhaal.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 13:40

Hier gewoon x aantal weiden. De rijpaarden, die gevoelig zijn om dik te worden, staan hele weideseizoen op hetzelfde stuk. Die krijgen hooi bij en hoeven niet te leven van gras zeg maar.
De opfokgroepen weiden we om, die staan 24/7 en leven er dus van.
De fokmerries met veulens weiden we ook om, is lekker voor ze :j

Over kale weilanden rijden we ook af en toe met de grasmaaier. Dan is het lange weg en is het een net stuk. Ook de brandnetels zijn dan weg :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 13:46

Je kan ook een beetje half-om-half doen. Strookbegrazing is leuk, maar niet als ze dat stukje dan tè kort eten. Ik vind het afzetten van een strook wel interessant voor het eerste stukje van een nieuw weitje, of een stuk waarvan je weet dat ze dat gras laten staan als je ze het hele weitje geeft :=

Maar over het algemeen werk ik het liefst met een looppad rond de wei waar ze 24-7 op mogen lopen en grasjes kunnen eten. En dat je dan het middenstuk in een paar verschillende stukken weitjes verdeeld.

Dan begin je met wei 1 die je een aantal uurtjes per dag open zet. Afhankelijk van de wei en de knollies ;)

Als die wei na een X-aantal dagen op een nette lengte afgegraasd is (dus niet te kort!) doe je die wei dicht zodat die kan rusten, en zet je wei 2 enkele uurtjes per dag open. Vervolgens naar wei 3, enz. En als wei 1 dan weer aan de beurt is, heeft die even kunnen rusten en bij groeien :)

Voordeel van deze aanpak is dat de knollies de hele dag lekker rond kunnen lopen over het perceel, dankzij het looppad. Dat ze dagelijks lekker een paar uurtjes kunnen vreten in een wei waar ze de ruimte hebben (hapje-stapje, lekker liggen in het gras enzo) maar ze zichzelf niet kogelrond vreten, en je wei wordt ook ontzien en heeft hersteltijd tussendoor :)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 16:01

dito schreef:

Ja halverwege de zomer gaat er een keer kunstmest op en bij droogte beregen ik 1x per week.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 15:58

Wij willen de wei in 7 stukken verdelen en ze dan elke dag een nieuw stuk geven, dan komen ze na een week weer terug. Eigenlijk zou ik zelfs 14 delen willen, maar daar gaat mijn moeder niet in mee (en zij betaalt, dus zij bepaalt).

Op deze manier heeft het gras relatief veel tijd om te herstellen. Strookbegrazing heeft als risico dat ze het deel dat ze eerder kregen veel te kort eten.

Standbegrazen, dus alles langdurig in hetzelfde gebied, heeft een hoger gemak maar een lagere voeropbrengst. Wil je het gras zo veel mogelijk als voer inzetten, moeten ze er zo kort mogelijk op staan. Bij koeien is het zelfs zo dat iedere dag verweiden op een dergelijk stuk dat ze het gras vrijwel gelijkmatig op hebben ruimschoots het minste bijgevoerd hoeven te worden.

De richtlijn is overigens dat koeien en paarden zo'n 28m2 aan gras per dag eten en schapen zo'n 4m2 per dag aan gras eten.

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 16:25

Hier 4 verschillende weides en strook begrazing. 1 wei doen ze een week mee, 1 wei 2 weken en 2 weides samen 1 week. Iedere wei heeft dus steeds 3 weken om te rusten en te groeien. Ik zet ze met strook erop zodat ze alles eten en niet in het hoge gras poepen.

En bemesten, de dag dat ze eraf gaan sleep ik de wei met de paar poepjes die er nog in liggen. Verder laat ik de rest over aan mijn tuin man :')

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 16:42

hier track rondom op de weides. Het middenstuk is verdeeld in vijf weitjes. Staan 1 a 2 weken op een weitje en dan naar een ander stuk. Poep uit de wei halen. ( in het voorjaar maar halve dagen op de wei, rest van de dag dan op track en paddock)
Geen strookbegrazing in de weitjes omdat ze dan steeds over hetzelfde stuk naar het strookje gaan en daarmee de boel makkelijker kapot trappen en eea toch gewoon te kort afgrazen.

MukiwaCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 17:17

Ik heb onze weide in 4 stukken verdeeld voor het eerst dit jaar. Vorig jaar had ik 2 stukken maar dat was teveel in een keer.
Blauw is totale wei (5.100m2)
Rood is stukje paddock + schuilstal
Geel is de stroomdraad zoals ik het heb afgezet
Afbeelding

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 18:43

1 Ha verdeelt in 5 stukken voor 3 paarden, een Sheten een jaarling en 2 mini-koeien.
De jaarling en Shet staan van 6-18 op 1 stuk met strookbegrazing en toegang tot paddock/stal met hooinet.
De 3 paarden (Haflingers) staan op 1 stuk van 14-18 met strookbegrazing en toegang tot paddock/stal met hooinet.
De 2 koeien staan op 1 stuk met strookbegrazing van 6-21, 's nachts op stal en als het kalf volgende week is geboren gaan ze 24 uur op de wei met iglo om te schuilen.
Dan blijft 1 stuk over om te hooien, gemiddeld 1,5 snee 150 baaltjes á 20 kg en 1 stuk om de koeien van onderen en de paarden van boven te laten begrazen.

Mest wordt bij de paarden elke dag verwijderd en lang gras dat is blijven staan gemaaid. In maart drijfmest en na de 1e ronde nog een keer drijfmest of kunstmest, maar drijfmest is gratis en kunstmest kost een vermogen.

In de winter lopen de paarden op een stuk van 2,5 ha overdag, wat verpacht wordt aan een boer, maar van september tot februari voor ons gebruik is. Hierdoor kan de andere wei mooi bijkomen, maaien en slepen.

MercuryDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 19:10

Wij hebben de paarden ook thuis staan. We hebben 2 Ha voor 5 paarden. 2kwpners, 2 PRE’s en een shetlander.

De grote wei van 1 Ha krijgen ze in de winter helemaal. Alleen overdag, ‘s nachts op stal. De andere weide van 1 Ha is opgedeeld in 2 stukken waar ze in de zomer in principe dag en nacht in mogen. Als het ene stuk op is, dan gaan ze in het andere stuk. Als de winterweide weer is aangetrokken draait die ook weer mee in de roulatie maar dan splits ik die wel in 2 stukken met prikpaaltjes.

Voorheen had ik de PRE’s nog wel eens in de zandpaddock maar na gedoe met zand binnenkrijgen (met gemorst hooi) begin ik daar niet meer aan. En eigenlijk sinds ze gewoon altijd op de wei kunnen vreten ze zich ook niet meer te barsten. Net alsof ze beseffen dat ze toch altijd gras hebben. Het is overigens wel ingezaaid met zgn ‘paardenmengsel’ dus geen enorm rijk koeiengras. Wellicht dat dat ook scheelt.

We kopen het hooi aan, dus alle weiland is beschikbaar voor de paarden.
Ze vinden het heerlijk om rond te rennen en gebruiken echt het hele stuk. Daarom wil ik niet al te kleine ‘postzegel’ landjes afzetten. Stukken die ze niet eten maait mijn man af en daarna ff slepen. Is weinig moeite.

Ik lees eigenlijk juist dat de meeste mensen juist wel kleinere stukjes of stoken afzetten. Waarom vinden jullie dat fijner?

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 09:02

Ik heb 3 echt kleine weitjes, met een track (van gras) er omheen. Ons perceel is in totaal namelijk maar 5000m2 en daar gaat het huis etc ook nog vanaf. Wij hebben voor de paarden (2 stuks) gekozen voor een groot stuk bestrating en speels ingerichte ruime paddock, dus er is slechts 2500/3000m2 aan weide over. De track (180 meter totaal, 3,5 meter breed) die om het grootste weitje heen loopt staat van mei tot eind september van sochtends tot in de vroege avond open. Hier staan tevens 2 grote schuilhutten gevlochten van wilgen, en die blaadjes vinden ze ook erg lekker! Het weitje wat daarbinnen ligt geef ik dmv strookbegrazing, smiddags als mijn man thuis komt zet hij daar dan het draadje open en ik haal ze daar na werk weer vanaf. Komt in praktijk neer op 3 tot 4 uurtjes per dag. Dit tot het weitje kort gegeten is en dan weiden we om naar de 2 weitjes die aan de zijkant van de track grenzen en die zijn écht klein: de ene is 15x25 meter en de andere 25x35m maar hier zit een poel/vijver in dus is in praktijk niet veel groter qua hoeveelheid gras. Deze lenen zich dus niet voor strookbegrazing, die krijgen ze gewoon in 1x. Deze 2 stukken zijn wel van elkaar gescheiden dmv een hek dus ze krijgen niet beide stukken tegelijkertijd. Zo krijgt “de hoofdweide” even tijd om te herstellen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-22 09:09

ik heb strookbegrazing gedaan,maar vind het een rotwerk om steeds de draad te verzetten.
en de paarden eten die strook dan heel snel leeg en staan vervolgens de hele dag vervelend te zijn.
dus daar mee gestopt, paarden zijn veel relaxeder en zie eigenlijk ook niet dat ze dan te dik zijn.
dus hier zijn er nu 8 blokken voor een groep van nu 11 paarden.
er loopt een pad omheen waar ze winters op staan.
een blok gaat open,als het wat leger word is gaan de 2 oude paarden vast naar het volgende blok omdat die natuurlijk meer mogen eten en dan volgt de rest later.
de mest word er niet uit gehaald,de weilanden worden in oktober gesloten tot ongeveer mei voor rust.