Waterafrastering, werkt dit goed?

Moderators: Coby, Dyonne, Nicole288, C_arola

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Plop1997

Waterafrastering, werkt dit goed?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-22 12:12

Hallo allemaal,

Mijn vriend en ik zijn voor het eerst in Friesland en zagen hier en daar paardenweides met alleen een sloot als omheining. We vroegen ons meteen af of dit goed werkt. Dus uit pure nieuwsgierigheid en interesse wilde ik het navragen op bokt.

Ons leek dat een beetje handig paard er wel overheen kon springen of het water juist als verkoeling kon gebruiken om vervolgens alsnog aan de overkant te kunnen staan. Dus hoe goed houd het de paarden binnen?
Is het dan ook puur als afrastering of wordt het ook gebruikt om uit te drinken?
En hoe doe je het dan in de winter als het vriest? of gaan paarden niet zo snel over ijs heen?
Kan een paard niet ook vast komen te zitten in de sloot als die er per ongeluk invalt?

Zo veel vragen maar we hadden het nog nooit eerder gezien dus ik ben benieuwd naar de ervaringen hier op bokt. :D

Groetjes, twee Limburgers die normaal niet verder dan Eindhoven komen :+

Valentijn - Fries? x Tinker - ruin - 17/04/2018
Nirvana - Shetlander- merrie - 06/05/2019
https://linktr.ee/dwallyshorses

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 12:14

Het enige wat ik merk is dat ze wel eens uit de sloten menen te moeten drinken, waardoor de slootkanten snel slechter worden.

belle_boef

Re: Waterafrastering, werkt dit goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 12:39

En paarden vast in de sloot komt elk jaar meerdere keren voor.
Met ijs ook weer gevaarlijk.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 12:42

belle_boef schreef:
En paarden vast in de sloot komt elk jaar meerdere keren voor.
Met ijs ook weer gevaarlijk.

Ja, maar de vraag is of bedrading dit probleem direct op zou lossen.
Dit beperkt weer de optie om zelf aan de kant te komen namelijk.

Niet alle dwalers bennen verdwaald

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 12:43

Ik woon in Friesland :D

Wij zijn hier niet anders gewend. Ze drinken meestal ook gewoon uit de sloot. Ik zie geen problemen ;)

Soms zie ik er wel eens een draadje voor staan en sommige mensen hebben een watersysteem zodat ze niet uit de sloot hoeven te drinken. Als de mijne kunnen kiezen welk water ze kunnen drinken gaan ze voor slootwater boven leiding water.

Een goede cooling-down is de warming-up voor de volgende dag

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Waterafrastering, werkt dit goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 12:44

Haha ts, mij verbaasd het ook hoor :)

Hier zijn we dat niet gewend en vind het ook bijzonder dat paarden in hun wei blijven.
Mijn vorige paard zo zeker weten wei hoppen dan :P

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 12:45

Ik werd pas bekend met draad toen ik in Twente kwam te wonen. In de de randstad ( rondom Gouda ) was de (natuurlijke) afrastering 15 jaar geleden zowieso de slootjes. Daar werd niets extra’s aan toegevoegd.

Je moet enkel opletten met het drinken.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 12:46

Dat ligt wel een beetje aan de sloot.

Wij hebben aan 2 kanten schouwsloot en die is vrij smal en staat grootste deel van het jaar wel droog. Daar zouden ze gewoon doorheen kunnen stappen.
Nog erger; als we ze aan de andere kant laten grazen, lopen ze door de sloot. Is ongeveer een meter diep en een meter breed.

Maar op de landerijen tegenover ons is de sloot echt heel diep en breed. Zou dat paardenwei zijn, kunnen ze misschien met niet op tijd remmen of elkaar opjagen erin vallen, maar ze zouden daar nooit zelf in gaan. Daarin vallen, gaat ook niet zonder botbreuken.

20jr geleden stond mn oude ruin in een wei met sloot aan 2 kanten. Die stond ook droog en toen liep hij mee met de melkkoeien naar de melkput..........Was gewoon door de droge sloot gegaan.

Wij hebben zelf 2 poeltjes en die lopen schuin af, dus drinken ze uit en lopen ze in of door. Maar de ene heeft een hele hoge, steile kant en dat is afgezet.

Moska

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 12:50

Mijn paard heeft in de opfok in Groningen gestaan waar ook grotendeels alleen sloten als afrastering waren. Ze dronken ook uit de sloot. Heb er een keer eentje in zien vallen (al spelend, grond was toen erg nat en glad door regen) en hoorde regelmatig dat ze er een uit moesten halen. Vorig jaar was er een in de groep die doorkreeg dat ie eroverheen kon springen. Wat dan ook regelmatig gebeurde. De rest volgde gelukkig niet, alhoewel ik sommigen wel heel geïnteresseerd zag kijken. Overigens sprong hij alleen bij de smallere sloot, de brede sloot tussen het land en het spoor heb ik nooit iets over gehoord of gezien.

In de winter staan ze hier meestal niet in het land, maar met ijs en sneeuw zou ik liever een draadje spannen.

Natuur*28-04-1995<>24-10-2021 Y;(
O’Laska(Jamboree TNxOl Metta) future is bright

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 12:58

Dat idd.
Hier ook een put gegraven tussen huis en weide op gaan lelijke palen te hebben. De kanten worden erg afgelopen en enkele jaren terug stond er toch een pony in de tuin, want sommige paarden zwemmen dan echt een rondje en die raken dan echt wel aan de overkant…. Vooral als het gras begint op te raken, is zwemmen naar de overkant erg aanlokkelijk…. Puur dat als omheining tussen bv weide en de straat zou ik nooit vertrouwen, hier zitten ze dan nog vast in de tuin als ze oversteken, dus geen erge gevaren.

Plop1997

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 19-04-22 13:06

DuoPenotti schreef:
Haha ts, mij verbaasd het ook hoor :)

Hier zijn we dat niet gewend en vind het ook bijzonder dat paarden in hun wei blijven.
Mijn vorige paard zo zeker weten wei hoppen dan :P

Ja het zal niet voor eventing paarden zijn. Het ziet er wel mooi uit maar ik denk dat mijn lompe tinker in de sloot zal raken en daar dan als een dodo in het zonnetje staat te kijken tot iemand hem er uit komt begeleiden.

Valentijn - Fries? x Tinker - ruin - 17/04/2018
Nirvana - Shetlander- merrie - 06/05/2019
https://linktr.ee/dwallyshorses

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie