Paard verplaatsten bepaalde periode

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Eva_wendy16

Paard verplaatsten bepaalde periode

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-22 18:20

Beste mensen,

Ik heb jullie meningen nodig.
Ik ben in bezit van een 4 jarig paard zelf nu aan het opleiden. Zit totaal geen haast achter!
In oktober ga ik op buitenlandse stage voor 3 maanden. Nou sta ik op een erg dure pensioenstal.
Ik twijfel dus erg wat ik moet doen ik heb 2 opties .

Een verzorger zoeken die er 7 dagen in de week naar toe gaat ( moeilijk te vinden) , verzorger moet hem niet gaan veranderen rijtechnisch en moet kunnen omgaan met zijn aventoe puber gedrag. Denk aan hoge bokken of steigeren.
Als ik zo een verzorger vind betaal 3 maanden lang dure stalling geld terwijl ik er zelf geen vebruik van maakt. Hij kan daar niet de hele dag buiten staan behalve als je er zelf bent vandaar 7 dagen in de week.

2e optie

Een stal met weide zoeken waar hij de hele dag buiten staat met andere paarden en daar een soort break kan hebben. Ik vind dat jonge paarden alle tijd nodig hebben om te groeien . Ik vind ook dat het zeker geen kwaad kan om hem bepaalde tijd op rust te laten. Hij is ook nog maar vier.. . Daarbij zou een verzorger die minimaal 1x in de week komt voldoende zijn, omdat hij toch de hele dag buiten staat.
Ik zie hier (nog) niet veel nadelen aan , alleen dat ik als ik terug kom graag terug zou willen naar de stalling waar ik nu sta.

Tips zijn altijd welkom,vragen en andere opties ook !!

Sorry voor het Nederlands. (Dislectie)

hwn

Re: Paard verplaatsten bepaalde periode

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 18:23

Tweede optie lijkt het fijnst, bij een goede stalling met voldoende toezicht heb je mss helemaal geen verzorgster nodig, mss zou de pensionhouder (als het kleinschalig is) wel eens hoeven uitkrabben en smid laten komen en zo.

Maar ik zou eerst in overleg gaan met de stal waar je nu staat, welke opties je hebt om terug te keren, en of je daarvoor een soort van reserveringskosten moet betalen.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 18:34

Optie 2 en daar altijd blijven staan.
Want zoals ik het lees heeft optie 1 geen of weinig weidegang.

FleurSandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 19:07

Ik zou er zelf inderdaad voor kiezen om hem lekker die 3 maanden weg te zetten en hem vakantie te geven. Kan nooit kwaad bij de jonge paarden

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 19:20

DuoPenotti schreef:

Dat schrijft ze niet. Ze schrijft dat hij daar niet de hele dag buiten kan staan behalve als ze er zelf is. Er is waarschijnlijk geen buitenzetsevice.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 19:25

Lieser schreef:
DuoPenotti schreef:

Dat schrijft ze niet. Ze schrijft dat hij daar niet de hele dag buiten kan staan behalve als ze er zelf is. Er is waarschijnlijk geen buitenzetsevice.

Ik lees dat als ts er is staat hij buiten. Ik lees dat niet als ze zetten hem in de ochtend buiten en ts zet hem 8 uur later binnen.

Dus als ts hem een uur buiten zet en ondertussen wat anders doet is hij buiten.
Bij meer stallen is dat zo.

Eva_wendy16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-22 19:34

DuoPenotti schreef:

Nee hij gaat elke dag naar buiten, maar niet een hele dag. In het weekend blijft hij wel binnen en doe ik het zelf.
In de zomer wel de hele dag buiten
Laatst bijgewerkt door Eva_wendy16 op 16-04-22 19:40, in het totaal 2 keer bewerkt

Eva_wendy16

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-22 19:35

Zijn er mensen die ervaringen hebben met hun paard bepaalde periode “rust” geven op weidegang?

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 19:46

We hebben wel eens een tijdelijke logee gehad. Eigenaresse had de stal aangehouden en paard hier voor 2 maand neergezet.

Ging prima,hoe ze het financiële plaatje met de stal heeft gedaan weet ik niet.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 19:58

Eva_wendy16 schreef:
Zijn er mensen die ervaringen hebben met hun paard bepaalde periode “rust” geven op weidegang?

Ik heb mijn jonkie afgelopen winter 2 maanden rust gegeven thuis op de wei.
Die is zadelmak gemaakt in juni en is 1 oktober de wei opgegaan tot eind november.
En eerlijk? Met de volgende ga ik het precies hetzelfde doen!
Het heeft hem echt deugd gedaan, heel ander paard na 2mnd vakantie

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 20:11

Wij doen het ook wel, maar laten het afhangen van het paard. Sommige paarden kunnen te veel veranderingen in korte tijd niet aan. En je moet een plek vinden waar je paard past. Er was hier een pensionstal/opfokadres waar ze een supergrote wei hadden met een gemengde kudde waar het eigenlijk altijd rommelde. Dan ging er eentje weg, dan kwamen er weer een paar bij... De 'vaste kern' reageerde nergens op en dus was het altijd gezellig en rustig. Ik vond dat ideaal, maar sinds de stal dit niet meer doet (tijdelijk inscharen) heb ik nog geen andere plek gevonden waar dit ook kan. Behalve bij de grote stallen/handelaren en daar breng ik ze liever niet heen.

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 20:53

Eva_wendy16 schreef:

Waar ik mijn eerste pony had staan gingen de paarden van mei tot oktober het land op. hadden op stal alleen paddocks en weitjes van rijbakformaat. Op de wei hadden ze hectares om van te genieten. Gingen er 1 of 2 keer in de week naar toe maar paarden werkte dan niet.

Zou mijn keus nu niet meer zijn (want 3 maanden bezig met afvallen erna :') ) maar het was voor mij toen heel normaal.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 21:13

Het aller-aller belangrijkste is dat je hem bij mensen "achterlaat" die jij 100% kan vertrouwen wbt de gezondheid/managment van je paard.
En daarmee bedoel ik vooral de staleigenaar en niet een verzorger.
Het verhuizen klinkt ansich leuk, maar dan kom je dus wel op een plek met "nieuwe" eigenaren, de vraag is, of jij daarvan 100% zeker weet dat dingen goed komen(dus hoefsmid, eventueel dierenarts, dekens wisselen bijv waar nodig)
Zeker gezien de leeftijd zou ik hem gewoon stil zetten voor die periode.

Vaak, niet altijd, is het zo dat als jij zeker wilt weten dat je terug kan komen bij je stal dat je minimaal de kale boxhuur alsnog zelf moet betalen. (bij ons op stal in ieder geval wel, want we hebben een wachtlijst waar je U tegen zegt, dus een lege box aanhouden voor iemand die niet betaald.. da gaat niet gebeuren)

CharlieVM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 21:24

Optie 2. Het dier is 4 en het feit dat hij zadelmak is vergeet hij echt niet. Lekker pauze geven op de wei voor een paar maanden, worden ze alleen maar beter van! Ik zou hem het liefst 24/7 in de kudde doen voor die paar maanden. Laat hem lekker paard zijn en dan na je stage weer verder!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 21:43

Voor heel veel paarden is een tijdje op de wei en rust juist goed, zowel fysiek als mentaal.

Anastasia24

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 21:50

Lijkt me logisch dat als jij hem in het weekend moet buiten zetten dat je verhuist met hem. Een paard 20-24 uur op stal kan natuurlijk niet.
Mijn haflinger heeft toen ik mijn eigen weide moest opknappen ook haast een jaar stilgestaan na de eerste stappen onder het zadel, hij is toen zeker nog gegroeid (Fysiek&Mentaal) dus ik heb absoluut geen spijt gehad.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 22:01

Ik heb mijn jonge paarden altijd een aantal maanden weg gezet.

De 3 jarigen na het zadelmak maken in het voorjaar tot de herfst.

De 4 jarigen een maand of 3.

Alle oudere paarden minimaal 1 maand. Gewoon ff helemaal niks. Ik heb er met trainen nooit last van gehad. Rustig afbouwen, dan heb je met opbouwen ook weinig last. Alleen conditioneel.

Je moet natuurlijk wel zeker weten dat hij vertrouwd staat als je er zelf niet bent.

Pallatin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 22:27

Eva_wendy16 schreef:

Mijn paard is toen ie 4 jaar was zadelmak gemaakt in het voorjaar en toen tot oktober het land op gegaan, was juist heerlijk voor m….
Ik zou idd even navragen bij je stal wat je aan reserveringskosten zou moeten betalen om je stal aan te kunnen houden. En ik zou idd lekker voor optie 2 gaan, sowieso ;)

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 07:52

Eva_wendy16 schreef:

Bij een stal waar ik vroeger paarden reed werd de dieren Zadelmak gemaakt.
Keer of 10/20 gereden. En dan gingen ze het land weer in.
Altijd.
En dat ging heel fijn.
Daarna kon je ze heel fijn oppakken en leken ze in het hoofd het te begrijpen. Geestelijke stabieler.
Wat niet gebeurde, zelfs als ze 5 waren en je dan door bleef rijden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 08:00

Ik denk dat optie 2 het beste is maar dan is de vraag of je de stal van optie 1 kan behouden. Ik denk het niet tenzij je ervoor gaat betalen. Pensionhouders hebben niet graag een lege stal.

Kaatje_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 08:18

Ja zeker, met 4 zadelmak gemaakt, daarna half jaartje de kleinschalige begrazing weer in en met 4,5 verder doorgereden. Ze verleren echt het geleerde niet. Hoe je het verder kan regelen met je huidige stal moet je natuurlijk bespreken, soms kan je de stal gereserveerd houden met half pensiongeld, als ze echt de garantie krijgen dat je terug komt

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 08:29

Ik zou zelf absoluut voor optie 2 kiezen. Dan heeft je paard vakantie. Dat doet jonge paarden fysiek en mentaal echt heel goed.