Paard nachtje in de tuin?

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Darliiing7
Berichten: 399
Geregistreerd: 22-01-19

Paard nachtje in de tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-22 21:53

Hoii,

Ik heb even een gekke vraag. Aangezien onze weide net bemest is, mag ons paardje er een paar nachtjes niet op staan.
Nu dacht ik zo, we hebben een hele grote tuin achter ons huis waar het gras redelijk hoog staat. Misschien is het een idee om hem hier een nachtje of 2 te zetten?
Zo kan ´ie toch nog lekker verder grazen ipv op stal opgesloten te moeten worden (heeft ie echt een bloedhekel aan).

Nu is het wel zo dat we in de tuin natuurlijk geen stal hebben. Wel bomen en dus schuilmogelijkheden genoeg. Het gaat de komende dagen ook niet regenen, dus dat is ook al geen probleem...
Maar is het wel een goed idee om dit te doen? De buren hebben al aangegeven dat ze dat helemaal niet erg vinden...
Wat denken jullie ervan?

hwn
Berichten: 5031
Geregistreerd: 26-05-13

Re: Paard nachtje in de tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 21:56

Ik weet niet of gazon gezond is voor een paard om te grazen. En ben je zeker dat er niets van giftige bomen of planten rond staat?

lnvdh
Berichten: 964
Geregistreerd: 01-07-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 21:57

als het voor bijv twee nachten is en je hebt echt genoeg gras en de buren klagen niet zou het kunnen. maar kan hij dan zeker niet bij andere giftige planten en staat hij dan alleen?? kan hij niet over een schutting heen of dingen kapot maken?? ik ken je tuin niet natuurlijk.. bij mij zou het niet kunnen...

Anoniem

Re: Paard nachtje in de tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 22:03

Ik zou sowieso ook even het gras in je tuin testen dan. Weet niet wat voor paard je hebt maar als dat gras ineens bomvol suikers zit dan kan dat wel eens problemen opleveren natuurlijk. :)

Azmay
Berichten: 18034
Geregistreerd: 01-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 22:05

Gazongras is heel fijn gras en volgens mij ook snel vrij hoog in fructaan. Weet niet of ik dat zomaar aan zou durven. Buiten dat er misschien ook niet veel gazon meer over blijft :+

Lins_Vetra

Berichten: 3157
Geregistreerd: 27-06-05
Woonplaats: Leiderdorp

Re: Paard nachtje in de tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 22:09

En met 2 dagen in de tuin ben je er toch nog niet? Wei wordt gemest maar heeft daarna ook nog tijd nodig om te groeien toch?

Dan zou het om een langere tijd gaan. Nee een siertuin die nooit gemaakt is om een paard te houden lijkt me niet geschikt.

Anastasia24

Berichten: 2888
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: Paard nachtje in de tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 22:12

Als het gras geen giftige onkruiden heeft, waarom niet? Als het voor langere tijd is(Paar weken, want zoals gezegd denk ik niet dat je het met 2 dagen gaat redden) zou ik er wel een vriendje bij zetten.
Moet je paard anders 24 uur op stal? lijkt me toch dat je evt. een andere oplossing zou moeten vinden.

marleen_usar

Berichten: 24864
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 22:48

Als ik mijn weide mest mogen ze er 2 weken niet op.

oomens

Berichten: 8812
Geregistreerd: 12-04-07
Woonplaats: 's-Gravenhage

Re: Paard nachtje in de tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 22:48

Heb je anders geen balkon waar hij op kan?

Darliiing7
Berichten: 399
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-22 22:49

hwn schreef:
Ik weet niet of gazon gezond is voor een paard om te grazen. En ben je zeker dat er niets van giftige bomen of planten rond staat?


Er staan enkel 2 grote hazelaren, verder geen planten of bomen in de buurt. Dus daar kan al niets mee mislopen denk ik zo?

Darliiing7
Berichten: 399
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-22 22:50

marleen_usar schreef:
Als ik mijn weide mest mogen ze er 2 weken niet op.



We hebben nog een 2e weide en die is net geen 2 weken geleden bemest, dus daar kunnen ze vanaf zondagavond weer op... het is dus echt maar om een paar nachtjes te overbruggen zeg maar ;)

LWDaisy

Berichten: 5027
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 22:51

Het idee op zich zou ik nog durven uitvoeren, mits de tuin groot genoeg is en schuilopties biedt.

Maar ik hou hier ook de 2-weken-regel aan na bemesting, ik betwijfel of 2 nachtjes wel genoeg is. Zeker als het niet regent, wij bemesten net wanneer het een paar dagen wél gaat regenen.

Ik lees net dat je nog een andere weide hebt - kan je dan niet even wachten met het bemesten van de 2de wei, en je paard naar de al bemeste weide overzetten?

Darliiing7
Berichten: 399
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-22 22:51

Anastasia24 schreef:
Als het gras geen giftige onkruiden heeft, waarom niet? Als het voor langere tijd is(Paar weken, want zoals gezegd denk ik niet dat je het met 2 dagen gaat redden) zou ik er wel een vriendje bij zetten.
Moet je paard anders 24 uur op stal? lijkt me toch dat je evt. een andere oplossing zou moeten vinden.


We hebben nog een 2e weide die net geen 2 weken geleden bemest is geweest. Daar zouden ze vanaf zondag weer op mogen. Voorlopig staat hij sowieso een paar weekjes alleen omdat zijn weidemaatje op training is. Maar die komt volgende week weer thuis ;)

Er staat ook geen onkruid of giftige planten in onze tuin, enkel 2 grote hazelaren ;)

Lins_Vetra schreef:
En met 2 dagen in de tuin ben je er toch nog niet? Wei wordt gemest maar heeft daarna ook nog tijd nodig om te groeien toch?

Dan zou het om een langere tijd gaan. Nee een siertuin die nooit gemaakt is om een paard te houden lijkt me niet geschikt.


We hebben nog een 2e weide, maar die is ook een 2 tal weken geleden bemest geweest. Daar mogen ze normaal vanaf zondagavond terug op. Dus het is echt maar om een paar nachtjes te overbruggen. En vooral omdat hij bijna de stal afbreekt nu hij daar ´opgesloten´ staat :/

Lins_Vetra schreef:
En met 2 dagen in de tuin ben je er toch nog niet? Wei wordt gemest maar heeft daarna ook nog tijd nodig om te groeien toch?

Dan zou het om een langere tijd gaan. Nee een siertuin die nooit gemaakt is om een paard te houden lijkt me niet geschikt.


Het is geen ´siertuin´ maar een doodnormale tuin met gras en 2 hazelaren. Verder staat er niets in :p

En we hebben een 2e weide maar die is ook pas recent bemest, daar zouden ze vanaf zondagavond weer op mogen...

lnvdh schreef:
als het voor bijv twee nachten is en je hebt echt genoeg gras en de buren klagen niet zou het kunnen. maar kan hij dan zeker niet bij andere giftige planten en staat hij dan alleen?? kan hij niet over een schutting heen of dingen kapot maken?? ik ken je tuin niet natuurlijk.. bij mij zou het niet kunnen...



Tuin is rondom rond afgemaakt met 2 meter hoog hekwerk, dus weg zal ie niet geraken. Er staan geen giftige planten in de tuin, dus dat is ook al geen probleem...
Ja hij staat dan alleen, maar staat sowieso voorlopig 2-3 weken alleen omdat ons weidemaatje op training is. Die komt normaal halfweg volgende week terug naar huis ;)

hwn schreef:
Ik weet niet of gazon gezond is voor een paard om te grazen. En ben je zeker dat er niets van giftige bomen of planten rond staat?



Er staan hier enkel 2 grote hazelaren in de tuin, verder geen andere bomen of planten. Dus dat lijkt me al geen probleem?
Laatst bijgewerkt door C_arola op 17-04-22 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

fohadie
Berichten: 4513
Geregistreerd: 03-05-11
Woonplaats: Muggendonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 22:57

En zoals eerder geopperd, wachten met bemesten zodat ze veilig op de andere weide kunnen? Vanwaar de haast?

Darliiing7
Berichten: 399
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-22 22:58

LWDaisy schreef:
Het idee op zich zou ik nog durven uitvoeren, mits de tuin groot genoeg is en schuilopties biedt.

Maar ik hou hier ook de 2-weken-regel aan na bemesting, ik betwijfel of 2 nachtjes wel genoeg is. Zeker als het niet regent, wij bemesten net wanneer het een paar dagen wél gaat regenen.

Ik lees net dat je nog een andere weide hebt - kan je dan niet even wachten met het bemesten van de 2de wei, en je paard naar de al bemeste weide overzetten?


Nee helaas, de boer kan enkel morgen nog komen. En aangezien dit een boer is die de hele bemesting van onze weides gratis doet voor ons, hebben we ons naar hem aan te passen :/

fohadie schreef:
En zoals eerder geopperd, wachten met bemesten zodat ze veilig op de andere weide kunnen? Vanwaar de haast?


De boer die dit komt doen, doet dit helemaal gratis voor ons. Maar natuurlijk wel op voorwaarde dat wij ons naar hem aanpassen... dus vandaar dat de 2e weide nu al bemest gaat worden...

oomens schreef:
Heb je anders geen balkon waar hij op kan?


Wat een belachelijke reactie dit... Ik vermoed dat mijn tuin nog groter is en betere onderhouden is dan sommige hun weides!! Als je niets nuttig toe te voegen hebt, dan kun je beter gewoon niet reageren
Laatst bijgewerkt door C_arola op 17-04-22 19:12, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd, dit kan met de wijzig knop

tamary

Berichten: 29603
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Paard nachtje in de tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 23:06

Die hazelaars ben je kwijt dan. Beter een klein stukje wei afzetten morgen wat de boer niet bemest en hooi voeren voor die paar dagen.

Darliiing7
Berichten: 399
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-22 23:08

tamary schreef:
Die hazelaars ben je kwijt dan. Beter een klein stukje wei afzetten morgen wat de boer niet bemest en hooi voeren voor die paar dagen.


Dat kan geen kwaad hoor, waren toch van plan de hazelaar weg te doen :D dus dat is geen ramp, wou sowieso de takken enzo bijhouden voor hen :P

Sandrabokt
Berichten: 61
Geregistreerd: 03-02-22

Re: Paard nachtje in de tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 00:46

Ik zou het nier durven op gazon gras. Te grote kans op gaskoliek.
Ik zou stukje van je nu onbemeste wei afzetten en daar evt hooi bijvoeren.
Na een flinke regenbui kan hij dan naar bemeste wei.
Stukje dat niet bemest is kan dan een andere keer als de boer tijd heeft. Is dat volgend jaar ook goed.

superpony
Berichten: 25534
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Paard nachtje in de tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 00:54

Wat voor paardje is het?? En hij staat normaal hele jaar rond op gras?

Hoe groot is je tuin ongeveer? En wat voor grasmat heb je?

Onze tuin is te klein, maar de shet liep wel met me mee de tuin in en mocht ook grazen en eten. Maar we hebben geen gazon gras en geen giftige planten.

Een hazelaar zal het wel overleven als hij verder gras staat te eten. Onze paarden eten ook van de bomen en die gaan niet gelijk dood.
Maar ik wil ze absoluut niet op gazon gras hebben en ik vind ons tuindeel te klein en niet veilig genoeg voor de andere 3. Die zijn te groot, te lomp en 3 is teveel.

Sakura789

Berichten: 2841
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Paard nachtje in de tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 06:14

Nou ik zou ze gewoon op de andere weide gooien. Net geen twee weken geleden bemest zou ik wel aandurven, vooral als er genoeg regen is gevallen. Gazon zou ik nooit gaan doen, ander gras, andere plek.

LWDaisy

Berichten: 5027
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 07:34

tamary schreef:
Die hazelaars ben je kwijt dan. Beter een klein stukje wei afzetten morgen wat de boer niet bemest en hooi voeren voor die paar dagen.


Ja, dat kan natuurlijk ook! Ik heb een pensioen-merrie, waarbij ik dit wel eens gedaan heb. Stukje zand afgezet voor 2 weken, want paardjelief beweegt toch niet echt :') Dan doe je ze ook het gedoe van een verhuis niet aan.

VogeltjeM

Berichten: 3830
Geregistreerd: 31-12-07

Re: Paard nachtje in de tuin?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 07:42

Mijn bezwaar zou zijn inderdaad een ander soort gras en de stress van een andere plek (ook nog in zijn eentje).

Ik zou hem op de wei zetten die anderhalve week geleden bemest is. Er is zoveel water gevallen nu dat dat waarschijnlijk goed kan.

Popstra
Berichten: 14593
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 07:49

oomens schreef:
Heb je anders geen balkon waar hij op kan?
:')

Ineke2

Berichten: 33357
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 07:55

Darliiing7 schreef:
oomens schreef:
Heb je anders geen balkon waar hij op kan?


Wat een belachelijke reactie dit... Ik vermoed dat mijn tuin nog groter is en betere onderhouden is dan sommige hun weides!! Als je niets nuttig toe te voegen hebt, dan kun je beter gewoon niet reageren

Ik vind het wel humor zo’n reactie, niet te serieus nemen :D

Ik zou je paard op de al bemeste weide zetten, of een klein stukje van de wei die nog bemest moet worden afzetten en hem daarop zetten voor die paar dagen.

Darliiing7
Berichten: 399
Geregistreerd: 22-01-19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-22 07:58

superpony schreef:
Wat voor paardje is het?? En hij staat normaal hele jaar rond op gras?

Hoe groot is je tuin ongeveer? En wat voor grasmat heb je?

Onze tuin is te klein, maar de shet liep wel met me mee de tuin in en mocht ook grazen en eten. Maar we hebben geen gazon gras en geen giftige planten.

Een hazelaar zal het wel overleven als hij verder gras staat te eten. Onze paarden eten ook van de bomen en die gaan niet gelijk dood.
Maar ik wil ze absoluut niet op gazon gras hebben en ik vind ons tuindeel te klein en niet veilig genoeg voor de andere 3. Die zijn te groot, te lomp en 3 is teveel.


Onze tuin is een halve hectare groot, even groot als hun weide dus :p
Er staan ook heen giftige planeten ofzo.
Het is een Franse draver die inderdaad het hele jaar door op de weide staat;)