Rare vliegjes en korsten uier merrie

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Happy_Hippie

Berichten: 885
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Rare vliegjes en korsten uier merrie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-22 20:44

Goedenavond,

Ik was net van plan onze jonge merrie van 3 te gaan longeren
toen ik opmerkte dat haar benen onder rare kleine vliegjes zaten, daarna merkte ik op dat ze ook op en voor de uier zaten.

Nu was ik aan het voelen en zaten er hele korsten etc ook op der uier aan de punten.
Heb het helemaal schoongemaakt met een washandje lauw water en ontsmet maar zat echt veeel korsten etc in.
Ik twijfel een beetje wat ik er het beste mee kan doen?
Zit al redelijk wat jaren in de paarden maar heb dit nog niet eerder gehad.
Voor der uier zitten ook 2 bulten, wat vermoedelijk komt door die vliegen (zie foto).



Dit is nog maar een heel klein deel van wat eruit kwam :(
Ook veel stukjes ?oude huid? Met rode stippen erop
Afbeelding

Afbeelding

De kleine vliegjes, zwart lijfje en grijs/wit met zwart lichaampje
Afbeelding

bulten voor der uiter (na schoonmaken)
Afbeelding


Ook mijn ruin zat er vol mee in de kruin onder zijn buik ook dit is een wat harde bult gaan worden:(
Afbeelding

beegee
Berichten: 983
Geregistreerd: 12-02-21

Re: Rare vliegjes en korsten uier merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 21:05

Het uier wordt snel vies. Moet je schoon houden, anders hoopt dat spul zich op wat jij op de foto laat zien. Beetje vettig, maar korrelig spul. Meeste merries vinden het schoonmaken heerlijk! Het kruin is onder de buik is denk ik de navel. Dat hoort ook een “putje” te zijn, loopt niet glad. Die mugjes zijn denk ik gewoon knutten. Begint het de tijd weer voor te worden.

LWDaisy

Berichten: 4899
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 21:22

Mijn merrie haar uier heeft ook altijd zwarte korstjes, en ze vind het héérlijk als ik die weg haal, ze gaat helemaal in trance dan haha! Ik doe het wel regelmatig, dus het ziet niet zo "erg" uit als bij jou, minder groot :D

Ik denk altijd dat het zweet + zand is.

Ik heb om die reden dus ook een nagel-borsteltje op stal liggen :')

Happy_Hippie

Berichten: 885
Geregistreerd: 28-12-17
Woonplaats: Lepelstraat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-22 23:03

beegee schreef:
Het uier wordt snel vies. Moet je schoon houden, anders hoopt dat spul zich op wat jij op de foto laat zien. Beetje vettig, maar korrelig spul. Meeste merries vinden het schoonmaken heerlijk! Het kruin is onder de buik is denk ik de navel. Dat hoort ook een “putje” te zijn, loopt niet glad. Die mugjes zijn denk ik gewoon knutten. Begint het de tijd weer voor te worden.



Bij ruinen wist ik het wel maar bij merrie's wist ik het niet oops.
Die kruin weet ik maar bedoel dat die plek helemaal vol komen met die mugjes en daardoor die bult komt maar ik weet niet goed wat ik ertegen kan doen. Swinters heeft hij die bult niet namelijk.



LWDaisy schreef:
Mijn merrie haar uier heeft ook altijd zwarte korstjes, en ze vind het héérlijk als ik die weg haal, ze gaat helemaal in trance dan haha! Ik doe het wel regelmatig, dus het ziet niet zo "erg" uit als bij jou, minder groot :D

Ik denk altijd dat het zweet + zand is.

Ik heb om die reden dus ook een nagel-borsteltje op stal liggen :')


Ik wist dus niet dat dat bij merrie's ook moest maar ze vond het heerlijk inderdaad haha!

Hoevaak raden jullie aan schoon te maken? Eens per week of eens per maand etc?

lovelucydan

Berichten: 2075
Geregistreerd: 10-10-06
Woonplaats: amsterdam

Re: Rare vliegjes en korsten uier merrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 23:08

Wat nog makkelijker is om schoon te maken is met een handje babyolie los masseren. Gaat super makkelijk en dan afnemen met een handdoek

LWDaisy

Berichten: 4899
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 07:36

Happy_Hippie schreef:
beegee schreef:
Het uier wordt snel vies. Moet je schoon houden, anders hoopt dat spul zich op wat jij op de foto laat zien. Beetje vettig, maar korrelig spul. Meeste merries vinden het schoonmaken heerlijk! Het kruin is onder de buik is denk ik de navel. Dat hoort ook een “putje” te zijn, loopt niet glad. Die mugjes zijn denk ik gewoon knutten. Begint het de tijd weer voor te worden.



Bij ruinen wist ik het wel maar bij merrie's wist ik het niet oops.
Die kruin weet ik maar bedoel dat die plek helemaal vol komen met die mugjes en daardoor die bult komt maar ik weet niet goed wat ik ertegen kan doen. Swinters heeft hij die bult niet namelijk.



LWDaisy schreef:
Mijn merrie haar uier heeft ook altijd zwarte korstjes, en ze vind het héérlijk als ik die weg haal, ze gaat helemaal in trance dan haha! Ik doe het wel regelmatig, dus het ziet niet zo "erg" uit als bij jou, minder groot :D

Ik denk altijd dat het zweet + zand is.

Ik heb om die reden dus ook een nagel-borsteltje op stal liggen :')


Ik wist dus niet dat dat bij merrie's ook moest maar ze vond het heerlijk inderdaad haha!

Hoevaak raden jullie aan schoon te maken? Eens per week of eens per maand etc?


Goh, je moet een beetje kijken/voelen hoe snel de uier vuil wordt :) Hier hoort het er echt bij, omdat ze het zo geweldig leuk vind haha. Ik doe het niet dagelijks hoor, en er zijn momenten dat het wekelijks ook niet nodig is, gewoon even checken hoe vuil hij is :)

onpaard

Berichten: 3025
Geregistreerd: 28-03-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-22 17:41

Schop t topic weer omhoog.

Hoe gaat het nu met de vliegjes? Pony die hier apart staat heeft t ook. Is het besmettelijk?

Of komen ze gewoon op t vuil af?