Prijsverhogingen vlas, zaagsel en voer door oorlog Oekraïne

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chesss

Prijsverhogingen vlas, zaagsel en voer door oorlog Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-22 15:40

Hallo bokkers,

Ik kreeg vorige week de rekening van de Voerhandel voor mijn bestellingen hooi, zaagsel en voer.
Mijn rekening was gewoon bijna twee keer zo duur :( mijn zaagsel is van 7,- de baal naar 8,25.
Ik schrok me dood.

Nu kreeg ik vandaag een app dat er dagelijks met dagprijzen gewerkt gaat worden.

Herkennen jullie dit fenomeen ook..?

Ben ik nou de enige naïeve doos die niet scherp had dat al die producten ook daarvandaan komen.

Anoniem

Re: Prijsverhogingen vlas, zaagsel en voer door oorlog Oekraïne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 15:43

Je bent naïef om niet te denken dat handelaars elke kans mogelijk aangrijpen om de prijzen omhoog te gooien.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 15:45

Je producten komen niet daar vandaan maar brandstof etc is ook voor hun duurder dus dat wordt doorgerekend.
Al ben ik het met je eens dat de verhogingen veelal buiten proportioneel zijn en niet meer zakken als de rest van de kosten daalt

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 15:46

Prijzen van deze dingen stijgen al zo'n 3+ maanden. Bijna wekelijks gaat er ergens wel wat dubbeltjes (of meer) bij. Vertraging zit in het opmaken van oude voorraden, dus ja het begint nu duidelijker zichtbaar te worden.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 15:48

Hier niet dubbel zo duur, maar alles is toch zeker een paar euro per zak duurder geworden tegen 5 jaar geleden. Ik gok dat de prijzen die ik betaal zo’n 20-40% hoger liggen dan wat ik 5 jaar geleden had, voor dezelfde zakken voeding.

Nu is de oorlog van oekraine wel een leuke (heel wat graan komt daarvandaan zeker?), maar deze prijsstijging is al jaren aan de gang.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 15:50

Prijsstijgingen zijn inderdaad al jaren aan de gang, maar dan 1x/6-12 maanden, niet elke 2-4 weken.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 15:51

Het is ook niet altijd transparant en voor veel handelaren een uitgelezen kans om grof meer geld te gaan verdienen.
Kijk ook eens naar de prijzen in de supermarkt. Het gaat nergens meer over tegenwoordig

Chesss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-22 15:53

Prijzen gaan wel omhoog idd maar niet met 2,50 per zak in mijn beleving.
Ik weet wel dat alles duurder wordt maar dit vind ik eerlijk gezegd wel bizar

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 15:59

Brandstof is duur, grondstoffen zijn slecht te krijgen en als ze er zijn, dan zijn ze duurder. Het is dus helaas niet zo raar dat het voer en strooisel ook duurder wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 15:59

Hier ook hoor. Ik koop normaal rechtstreeks bij de groothandel in en op 2 maand tijd zijn er veel voeders van rond de €400 per ton ex btw naar rond de €600 en meer de ton gegaan ex btw. Ik koop het nu dus duurder aan bij de voerhandel hier in de buurt, maar dan met 6 tot 10 zakken per keer. Ik moet voor minimum 1 ton bestellen aan voeder en ik kan geen €650 meer in 1 keer tellen. Het is echt te gek voor woorden.
Bij de corona ging het vlas omhoog omdat de fabrieken die het bleekten in China gesloten waren. Daarna ging de silicone omhoog omdat de oliemijnen werden gesloten om de lucht zuiver genoeg te krijgen voor de olympische spelen, nu is het het voeder door Oekraïne. En ja, het zal allemaal wel zijn invloed hebben hoor, maar die grote spelers op de markt die oh zo hard lijden hieronder zien hun winst nog jaarlijks stijgen. Dus tel maar hoe 'zwaar' ze het hebben. De kleinere spelers en de particulier zijn de enigsten die hier echt onder lijden.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 16:07

Echt niet leuk meer al die verhogingen... Ik ben zaagsel vorige keer vergeten mee te bestellen helaas. Had ik misschien beter wel kunnen doen. Dan was ik al klaar voor de volgende winter (en eventueel zomer als ze op stal moeten ivm hitte)

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 16:12

Je kunt je beter afvragen wat er niet in prijs verhoogd is?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 16:26

Hooi is hier juist wat goedkoper dan een paar winters geleden toen we zo'n droge zomer hadden. Maar wel weer wat duurder dan in goede jaren, uiteraard vanwege de gestegen brandstofprijzen. Zal ook deels komen door vraag en aanbod; als mensen gaan hamsteren en ze kunnen de voorraden niet snel genoeg aanvullen dan wordt het vanzelf duurder.
Van het voer heb ik een aantal weken geleden al een paar zakken extra meegenomen.

Ik schrok vooral van de kunstmest := 25 euro voor een zak, waar ik normaal volgens mij 15 euro voor betaalde := Dat zal wel samenhangen met de gasprijzen.

Zeedraakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 17:04

Nou ik kom net van de aveve. Eigen merk voer waar ik eind vorig jaar €13,75 per zak voor betaalde kost nu €17,30 !!!! Echt niet normaal hoor

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 17:58

Net vorig weekend vlas gehaald, 6 euro per pak, net als 3 maanden geleden. En 1 pak schaafsel voor in de trailer, 6,50.
Dus of ik heb een goedkope foeragehandelaar, of jij zit in een dure regio, of je wordt genaaid :D