Schimmel van tuig halen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kbr2510

Schimmel van tuig halen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-22 15:21

Hallo,
Ik ben er vandaag achtergekomen dat mijn oudste schimmel blijkt te hebben. Nu hebben we mijn veulen ook bekeken en blijkt zij er ook hebben. Met de dierenarts is er een behandelingsplan opgesteld. Maar hij zei ook dat de schimmel ook in het tuig zal zitten maar hoe zorgen jullie ervoor dat de schimmel weg gaat uit de halsters, dekens, zadeldoeken, singels,…
Alvast bedankt!

mvdende

Re: Schimmel van tuig halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 15:33

Alles wat niet van kunstof of leer in in het anti-schimmel middel wassen. Daarna wasmachine. Of dekens weg brengen naar een dekenwasserij.

BillyJ

Re: Schimmel van tuig halen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 16:31

Dekens kan je idd naar de dekenwasserij brengen.
Zadeldekjes bvb op minimum 65° (dacht ik?) wassen. Dit kan je eventueel zelf. Ook kan je dit met bvb schimmeldodend middel doen en dan is de temperatuur van minder belang.

Zeker ook je borstels uitwassen (makkelijkst is ook in een sopje gooien -eventueel met azijn- van boven de 65° en minstens 10min laten staan.
Zeker ook je borstels van beide paarden gescheiden houden!

Halsters, touwen, .. ed; ook gewoon in een emmer oid met heet water.

Lederen tuig kan je gewoon afnemen met een doekje met bvb azijn of een geschikt schimmeldodend middel. (vraag je DA of apotheek om raad voor welk middel)

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 16:41

Halsters, touwen en borstels in een emmer met Imaverol, soda of Dettol. Een dagdeel laten weken, af en toe even omroeren zodat het allemaal goed doordrenkt is. En dan uithangen.

Dekjes en singels, pijpkousen enz zelf wassen in de machine met hetzelfde middel. Hoeft niet per sé heet, want sommige materialen kunnen daar niet tegen. Kies wel een lang programma, dus niet 15 minuten.

Dingen die moeilijk te wassen/reinigen zijn hang ik zoveel mogelijk goed in de zon. Ook na het bovenstaande wasprogramma: hang het vooral in de zon. Schimmels en ongedierte houden meestal niet van zon.

Gevoelige plekjes bij je paard (bijv. de neus) kan je behandelen met anti-schimmelzalf van de drogist of apotheek. Even dagelijks voorzichtig insmeren.