Welke accu

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Micky2008

Welke accu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-22 14:31

Ik heb mijn nieuwe apparaat binnen
Het is de Helos 4 geworden
Nu wil ik een scooter accu erop aansluiten
Hoelang doe ik ongeveer met 1 accu ?
Koop er zo wie 2 zodat ik kan wisselen
Maar die man van de scooteraccu.s zegt met een 7ah accu doe je ongeveer 16 uur ?
Wie gebruikt er ook scooter accu.s

Auto accu word voor mij te zwaar om die mee te nemen op mijn scooter

8nnemiek

Re: Welke accu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 15:25

Ik moest even googlen, maar het gaat dus om een schrikdraadapparaat begrijp ik.
Kleine auto accu's zijn goed te tillen, en dat formaat heb je wel nodig.
Maar is het geen idee om een klein zonnepaneel te installeren? Dan hoef je nooit of hooguit alleen in de wintermaanden te laden/slepen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 15:30

Hier hangt er een fors (70W maar ongunstig gelegen) zonnepaneel aan, maar dan nog is het tussen november en maart slepen ivm zon tekort voor bijladen.
Minimaal voor schrikklok is hier 65ah, eventueel zakken naar 45ah, maar dan zit je echt op het minimum, zulke accu's worden niet zo blij van leeggetrokken worden. Auto blijft laden omdat ze voornamelijk tijdens het rijden gebruikt worden (op starten na dan). Scooter accu is te klein, dan sleep je er elke dag mee en ontlaad je te ver, wat je accu rap sloopt. Je zou kunnen schakelen, maar dan loop je risico's als 1 zozo is die de rest sloopt. Grotere accu nemen dus.

Micky2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-22 15:38

tamary schreef:
Hier hangt er een fors (70W maar ongunstig gelegen) zonnepaneel aan, maar dan nog is het tussen november en maart slepen ivm zon tekort voor bijladen.
Minimaal voor schrikklok is hier 65ah, eventueel zakken naar 45ah, maar dan zit je echt op het minimum, zulke accu's worden niet zo blij van leeggetrokken worden. Auto blijft laden omdat ze voornamelijk tijdens het rijden gebruikt worden (op starten na dan). Scooter accu is te klein, dan sleep je er elke dag mee en ontlaad je te ver, wat je accu rap sloopt. Je zou kunnen schakelen, maar dan loop je risico's als 1 zozo is die de rest sloopt. Grotere accu nemen dus.

Micky2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-22 15:40

tamary schreef:

Dus toch een auto accu ?
Zonnepaneel schaf ik volgende maand aan kan even niet alles tegeljjk
Alles heeft al aardig wat gekost
Hoelang zou ik dan doen met een 45ah
Accu ?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 15:45

Elke 4 weken opladen is advies dat ik kreeg. En eerst aan de lader thuis voordat je accu aan je stroomklok hangt.

Micky2008

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-22 15:47

tamary schreef:
Elke 4 weken opladen is advies dat ik kreeg. En eerst aan de lader thuis voordat je accu aan je stroomklok hangt.

En wat voor lader gebruik ik daarvoor ?
Ben alleen batterijen gewend dit is echt nieuw voor me

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 15:59

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 16:02

Micky2008 schreef:
tamary schreef:

En wat voor lader gebruik ik daarvoor ?
Ben alleen batterijen gewend dit is echt nieuw voor me

Een fatsoenlijke acculader:
https://stroomwinkel.nl/omvormer-lader/ ... ector.html

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 11:35

Ik heb 2 speciale accu's voor schrikdraad apparaat, gaan 2 weken mee. We hebben een vrij lange omheining. Die zijn er speciaal voor gemaakt.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 12:20

Tinka schreef:
Ik heb 2 speciale accu's voor schrikdraad apparaat, gaan 2 weken mee. We hebben een vrij lange omheining. Die zijn er speciaal voor gemaakt.

De vraag is alleen of de meerprijs opweegt tegen de voordelen.
Ja, een auto-accu zou je wat eerder moeten laden (ze kunnen slecht tegen diep-ontlading) maar die "speciale" accu is wel 2-3 keer zo duur.

Tinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-22 15:07

Ja goedkoop was ie niet.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 14:48

Beter 1 keer een goede kopen dan steeds maar weer de goedkopere.
De autoaccu's kunnen er inderdaad niet tegen dat ze helemaal ontladen worden.
Daarnaast hebben de speciale accu's een heel lage zelfontlading.
Auto accu's moeten een korte tijd (bij het starten) een hoge stroom afgeven terwijl de speciale schrikdraadapparaat accu's constant een lage stroom moeten afgeven.
Vergelijk het maar met een wielrenfiets en een mountainbike, op beide kun je fietsen maar de mountainbike is het meest geschikt voor ruw terrein terwijl je met een wielrenfiets het beste op asfalt kunt fietsen.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 15:46

Ik heb twee accu's die ik steeds wissel.
Een Volvo accu die gaat ongeveer 3 maanden mee en een accu van de Cranenbroek (kleiner) die ongeveer twee maanden mee gaat.

In de zomer flink wat draad maar in de winter koppel is de helft af zodat enkel rondom de paddock stroom op de draden staat. Dat scheelt enorm veel aan accu's sjouwen.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 21:30

keeyzie schreef:
Ik heb twee accu's die ik steeds wissel.
Een Volvo accu die gaat ongeveer 3 maanden mee en een accu van de Cranenbroek (kleiner) die ongeveer twee maanden mee gaat.

In de zomer flink wat draad maar in de winter koppel is de helft af zodat enkel rondom de paddock stroom op de draden staat. Dat scheelt enorm veel aan accu's sjouwen.

https://zoo-enzo.nl/boten-toebehoren/mi ... ower-cente

Scheelt je zeulen met een accu.
Past een 65Ah accu in en dat is nog net te tillen. Dan kun je ze ook gewoon elke maand wisselen, wat beter is voor de accu.
Enne, de accu die je niet gebruikt, gewoon onder lading laten staan. Die moderne, iets duurdere, laders houden ze dan netjes op peil.