Paard wassen... Geen stromend water beschikbaar

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Art_Ificious
Berichten: 12831
Geregistreerd: 30-06-13

Paard wassen... Geen stromend water beschikbaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-22 23:08

Hoi,
Mijn oudste paard heeft een schimmelinfectie op de huid over z'n hele lichaam. Om die reden moet hij gewassen worden met isobetadinezeep.

Ik heb echter geen stromend water ter beschikking, alleen water uit een waterput, waterkoker heb ik wel en zou eventueel van thuis een bidon heet water kunnen meepakken (20 liter bidon).

Hoe zouden jullie dit doen?

Het paard is vandaag volledig geschoren zodat alle schimmelplekken zichtbaar zijn en goed behandeld kunnen worden tijdens het wassen.

StillAngel

Berichten: 6168
Geregistreerd: 03-03-07
Woonplaats: Vlakbij Alkmaar

Re: Paard wassen... Geen stromend water beschikbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 23:13

Rondje wandelen en vragen of je ergens mag wassen? Evt tegen vergoeding

Siers83
Berichten: 7583
Geregistreerd: 04-08-07
Woonplaats: Oudeschild, Texel

Re: Paard wassen... Geen stromend water beschikbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 23:18

Inzepen met een spons werkte voor ons. Ook hier geen stromend warm water en met koud water wassen vond ik niet kunnen

c_alsemgeest

Berichten: 21478
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 23:19

Bij dw action hebben ze grote onkruid sproeiers... die kan je dan vullen met water en kan je redelijk goed mee afspuiten.

danamuts

Berichten: 1482
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Valkenswaard

Re: Paard wassen... Geen stromend water beschikbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 23:59

Moet je de isobetadine uitspoelen, anders zou je kunnen overwegen hem goed af te sponzen. Evt daarna zoveel mogelijk met lauw water eraf spoelen.

Forcalquier

Berichten: 2079
Geregistreerd: 07-01-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 02:04

Zelfde aan de hand gehad met mijn hengst. Stal is 500m van huis. Normaal was ik mijn paarden thuis in de tuin maar mijn jonge hengst vindt alles buiten het erf nog iets te spannend.

Ik heb zo'n campingdouche/buitendouche zak gekocht en aan de overkapping van de stal gehangen, 60 liter behoorlijk warm water meegenomen van huis en gemengd met koud op stal. Ter versterking nog een grote tuin-gieter omdat er niet heel veel druk op de douchezak staat.. wat bij afspoelen wel handig is.

Diane_

Berichten: 2013
Geregistreerd: 28-08-07
Woonplaats: Woudenberg

Re: Paard wassen... Geen stromend water beschikbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 07:01

Ik heb ook geen stromend water. Pak gewoon altijd emmers uit de waterbak en over paard heen gieten. Nu het nog koud is zou ik het dan aanlengen met warm water inderdaad.

prugelpiet

Berichten: 12738
Geregistreerd: 20-01-12

Re: Paard wassen... Geen stromend water beschikbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 07:31

Emmer water uit de put aanleggen met heet water van thuis/uit de waterkoker. Met een spons kan je aardig goed natmaken en inzepen. Alleen uitspoelen moet je even kijken. Als je een heel braaf paard hebt kan je de emmer er rustig over leeg gieten. En anders met een spons, maar dan moet je wel steeds je spons uitspoelen want daar zit dan weer zeep in.

Bowo
Berichten: 2933
Geregistreerd: 11-04-18

Re: Paard wassen... Geen stromend water beschikbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 07:34

Bij schimmel gebruiken wij altijd imaverol. Voordeel is ook dat je dat klaar maakt in een emmer, paard afsponst en dan niet meer moet/mag afspoelen.
Is imaverol dan niet handiger of heb je precies een schimmel die daar niet op reageert?

neetoch
Berichten: 1055
Geregistreerd: 16-06-19

Re: Paard wassen... Geen stromend water beschikbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 08:08

Daar heb je ook een injectie tegen , informeer eens bij de da.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 08:16

Moest je tot hier geraken mag je hier wassen :) Enkel koud water buiten maar met emmers kan er voldoende warm water binnen genomen worden.

Suzanne F.

Berichten: 50990
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 08:57

Vragen of je ergens de tuinslang aan de douche mag koppelen, slang door het raampje naar buiten en wassen maar.
Hebben buren ook geen stromend water daar?

LWDaisy

Berichten: 5027
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 10:09

Mijn paard had destijds in december een schimmelinfectie.
Wij hadden wel stromend water, maar dat was ijskoud water, wat imo geen optie was. Ik heb de waterkoker gebruikt, emmertje gevuld, en mijn paard volledig ingezeept met isobetadine en de spons. Dat mag/moet je niet afspoelen, dus dat werkte bij ons perfect. Op stal, uit de wind, laten drogen. Werkte perfect :)

Kidde
Berichten: 3613
Geregistreerd: 24-10-09

Re: Paard wassen... Geen stromend water beschikbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 10:43

Het wordt hier dinsdag 23 graden. Misschien nog even wachten tot dan? Dan maakt koud water ook niet uit

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Re: Paard wassen... Geen stromend water beschikbaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 11:04

Isobetadine mag je laten zitten maar de zeep is behoorlijk agressief. Niettemin heb ik ook nog wel eens gewoon afgesponst in de winter bij regenrot.

Art_Ificious
Berichten: 12831
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-22 13:07

Dierenarts wil eerst proberen met isobetadine. Moest dat niet werken nemen we imaverol.

Bloed wordt ook onderzocht op eventueel tekorten en op cushing omdat hij van alle 3 de enige met schimmel is, dus waarschijnlijk mindere weerstand. Ook verdenkt ik hem al van vorig jaar aan Cushing ivm slecht verharen tov andere paarden.

Ik wacht idd tot de warmere dagen. Sowieso mag ik hem nu nog niet wassen want ze zijn ook alle 3 tegen Luis behandeld omdat er 2 luizen gevonden waren maar verder niks. Toch voor zekerheid alle 3 behandeld. Dat product mag dus nog niet afgewassen worden. Alleen de plekken op het lijf zijn niet door de Luis zei de dierenarts, en mijt ook niet want dan zou hij continu liggen schuren/jeuken en dat is niet het geval.

Ze vertelde me wel dat er dit jaar veel gevallen zijn met schimmel of andere problemen zoals Luis door de zachte winter die we gehad hebben.


Ik kan vragen aan weidebazin. Die woont op 200m maar ik moet dan clin ook meenemen, Merho is heel onrustig zonder clin in de buurt.
Weet alleen niet of daar warm water is. Wel stromend water aan haar stallen aan huis.
Laatst bijgewerkt door Art_Ificious op 10-04-22 13:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious
Berichten: 12831
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-22 13:09

Moestuin schreef:
Moest je tot hier geraken mag je hier wassen :) Enkel koud water buiten maar met emmers kan er voldoende warm water binnen genomen worden.
durf ik niet aan ivm de zwakke achterbenen van merho.