Ervaringen mestsleep

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
betadine

Berichten: 3247
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Ervaringen mestsleep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-22 18:40

Heeft er hier iemand ervaring met deze soort mestsleep (zie video hieronder) ?

Zie het niet zo zitten om de hele zomer drollen te rapen en denk eraan om zo een systeem aan te schaffen.

Hoe doen jullie dat op een kleiner perceel ?


snorkel1986

Berichten: 3112
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Ervaringen mestsleep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 19:23

Denk dat dat niet werkt..

Wij scheppen gewoon met de hand.. elke dag.. :D

tamary

Berichten: 29436
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Ervaringen mestsleep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 19:27

Hoe egaal gerold en netjes kort gegraasd is jouw weide? Alles dat niet 100% biljartlaken is, maakt dit ding een oefening in frustratie en extra werk aan weide onderhoud.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Ervaringen mestsleep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 20:17

Klein perceel... Gewoon uitmesten. Ik weet niet hoeveel paarden er staan, maar met 3 paarden heb ik 2 kruiwagens per dag, en het neemt niet zoveel tijd in beslag op een klein perceel (het neemt meer tijd in beslag op een groot perceel van bv 1ha ivm zoeken naar de mest en langere afstanden afleggen).

Als je echt niet wil uitmesten dan kan je misschien 1x per week de weide slepen. Niet zo'n ding als uw filmpje, dat gaat immers niet werken. Maar een gewone weidesleeo die de mest doorheen haalt.

Echter...aan de mest van je paard kan je veel zien over zijn gezondheid en of vertering van voeding. Dus als je uitmest kan je sneller veranderingen zien.

betadine

Berichten: 3247
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Re: Ervaringen mestsleep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-22 22:49

Tamary: daar vreesde ik al een beetje voor. Oneffenheden genoeg zeg maar.
Art_ificious: paddock komen ze ook mesten, dus ik krijg wel wat mee over hun darmflora :D

Vroeger had ik een grote wei en mestte ik niet. Dat zag je ook niet echt liggen en werd jaarlijks wel is gesleept of met de bosmaaier opengemaaid :o
Nu zit ik met 2 paarden op 30 are ongeveer en is het geen doen om ze te laten liggen. Ook is er er niet genoeg gras waardoor ik i.v.m. wormen toch liever weghaal dan dat ze er rond zitten te eten.

Is dat met een weidesleep te doen als het stuk in gebruik is ? Ik bedoel, kan die opengereden mest geen kwaad ?
Het is wel de bedoeling dat ik binnenkort het stuk in 2 deel en ze om de 2 weken te wisselen. Bij slecht weer hou ik ze meestal op de paddock en uiteraard onbeperkt ruwvoer bij, want op 1 week eten ze dat stuk volledig op.

Heb vroeger altijd gras genoeg gehad en zomer was altijd een beetje vakantie qua mesten. Dan was het voornamelijk klussen. Was wel luxe om 6 maand niet te moeten mesten.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 06:19

Euhm... Sorry maar 30 are en liever niet uitmesten? Dat ligt binnen 3 weken vol mest dan.

Het is nu eenmaal een klusje wat erbij hoort vind ik.

Wat is de reden dat je het niet wil uitmesten?

OK met 2 paarden hoeft het niet elke dag, je zou ook 2 vaste dagen per week kunnen plannen. Heb je iets meer werk dan wanneer je het dagelijks zou doen. Maar ik zou het toch echt wel oprapen.

Paddock komen ze mesten... Sta je dan op pension of heb je een verzorger doe dat uitmest? En waarom wordt de weide dan niet ineens meegenomen?

betadine

Berichten: 3247
Geregistreerd: 19-08-10
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-22 09:44

Art: ik heb niet gezegd dat ik niet uitmest. Ik mest dagelijks mijn stallen en de paddock uit. De weide mest ik ook uit, maar niet dagelijks. Het is het eerste jaar dat ik het met minder dan een hectare moet doen en inderdaad op zo een klein stuk is laten liggen geen optie, maar ben wel benieuwd hoe anderen het doen. Mest uit het gras rapen vind ik een rotklus daarom dat ik het hier vraag en me afvroeg of er alternatieven bestaan.

Edit: heb mij mistypt in mijn vorige post. Ik bedoelde dat de paarden in de paddock komen mesten. Paddock mest ik zelf uit tenzij mijn vriend mij voor is.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 11:26

Ik denk eigenlijk niet dat er een goed alternatief is om niet op te rapen voor zo'n klein stuk.
Indien het egaal is zou zo een sleep bak wel kunnen werken. Maar denk dat je het gras ook kapot sleept of de mest niet volledig meepikt.

Nou dan...
Hoe ik het doe: in erg lang gras met de mest boy of mestvork en als het echt te lastig gaat gewoon met mijn handen de mest oprapen (handschoenen aan).
Op korter gras mestboy of mestvork.
Als de mest door vogels of kevers doorheen gehaald is keer ik het bijeen en raap zoveel mogelijk op.

Als de wei kaal is en ik door tijdgebrek niet heb kunnen rapen sleep ik de weide. (gebruik ik mijn draver voor) en de grovere stukken mest haal ik dan alsnog weg.

Ik doe het ook niet elke dag. Maar let 3 paarden heb ik dan na 2 dagen wel al snel 5 tot 6 kruiwagens :+

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: Ervaringen mestsleep

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 11:31