Hooi voeren in een Kliko?

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
GamblersCup
Berichten: 13431
Geregistreerd: 11-07-06

Hooi voeren in een Kliko?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-22 20:48

Mijn ezeltjes krijgen als ze terugkomen van de wei, hun hooi gevoerd op de stenen bodem van de uitloop van hun box (als het droog is, anders krijgen ze in hun box gevoerd). Maar ze maken er gelijk een zooitje van! Lopen het door de hele paddock heen, piesen eroverheen, mesten er op en willen het dan (natuurlijk) niet meer eten. De paddock ziet er binnen 10 minuten uit alsof ze de hele paddock willen bedekken zo ongeveer, de lummels :D
Zo moet ik heel veel hooi weggooien en dat vindt ik zonde. Bovendien hebben ze dan honger en dat maken ze erg duidelijk :') Ik heb al kleinere porties geprobeerd, maar daarmee gebeurt hetzelfde, en dan weer honger. Dus wil ik het hooi ergens in doen om te voeren, waardoor ze niet meer alles door de paddock kunnen lopen. Iets wat makkelijk van boven te vullen is door de staleigenaar (dus geen netten of slowfeeders waar nog een net of iets anders overheen moet).

Ik zat aan een kliko te denken (of twee, voordat ze ruzie krijgen :') ) want dat is de deksel openen, hooi erin, deksel dicht, klaar. Mooi waterdicht, en makkelijk schoon te maken. Maar hoe doe ik dat aan de onderzijde? Gewoon een gat? (het moet geen slowfeeder-functie krijgen, ze moeten makkelijk kunnen eten) En hoe gaat dat met het hooi wat dan achterin blijft liggen, waar ze niet bij kunnen?

Of heeft iemand nog andere ideeën om het hooi in te doen?

capopjekop

Berichten: 30988
Geregistreerd: 30-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 20:57

Je kunt onderin een schuine plank doen zodat het hooi door schuift. Onderin zou ik wel een net doen. Anders trekken ze er grote plukken uit en is de hele functie weg. Maar je kunt dan een grotere Maas nemen.

Afbeelding
Ik heb zelf dit systeem. Het hooi zakt naar beneden en het vullen is makkelijk en snel

GamblersCup
Berichten: 13431
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-22 18:24

Een schuine plank... dat is een goed idee! Dan schuift alles automatisch naar voren. Een net doe ik liever niet. Hele plukken mogen ze eruit trekken, dat wordt wel gegeten, als ze maar niet door een hele berg hooi kunnen banjeren.

Jouw hooinet is ook niet gek! Maar te open voor hier, heb het liever dicht van boven, omdat het niet onder een afdak staat.

Iemand nog andere ideeën?

ellepel

Berichten: 47853
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 18:26

en als je het gewoon in een palletbox doet dan?
makkelijk te vullen en ze knoeien weinig.

GamblersCup
Berichten: 13431
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-22 19:03

Ze zijn zo klein, dan heb ik een extra lage nodig. En dan kan er niet meer genoeg in denk ik? En dat is open aan de bovenkant toch, dat is zo'n plastic box?

danamuts

Berichten: 1482
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 19:07

GamblersCup schreef:
Jouw hooinet is ook niet gek! Maar te open voor hier, heb het liever dicht van boven, omdat het niet onder een afdak staat.

Iemand nog andere ideeën?


Kun je niet zoiets maken en dan gewoon een klep erop?

Anders een grote blauwe voerton. Bodem eruit, netje met grote Maas eronder en deksel er weer opdraaien. Beetje hetzelfde idee

Je kunt ook overwegen om in de kliko diverse grote gaten te maken (rond 10cm ofzo). Kunnen ze er wel flinke plukken uit krijgen, maar niet zoveel dat ze er een bende van maken

GamblersCup
Berichten: 13431
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-22 19:17

Oh, die laatste optie klinkt handig! Paar gaten erin, staat nog leuk ook :D

danamuts

Berichten: 1482
Geregistreerd: 31-05-06
Woonplaats: Valkenswaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 19:20

GamblersCup schreef:
Oh, die laatste optie klinkt handig! Paar gaten erin, staat nog leuk ook :D

Wel even opletten dat je ze goed rond schuurt en dat de gaten niet te dicht bij elkaar zitten. Dat harde plastic wordt echt vlijmscherp.

GamblersCup
Berichten: 13431
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-22 19:50

Dat ga ik zeker doen. Anders halen ze hun smoeltjes open. Dank voor de tips!!
Ik ben niet zo creatief, ik koop gewoon altijd alles wat ik hebben wil :') Maar hiervoor heb ik nog geen kant en klare oplossing gezien, dus dat wordt knutselen!

snorkel1986

Berichten: 3133
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Hooi voeren in een Kliko?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 20:26

Afbeelding

Inmiddels beton gaas vervangen door hooi net ivm kortere stengels ( ze trok het gat leeg en kon niet bij de rest)
Deksel zit een spin overheen ivm los doen door mij paard

GamblersCup
Berichten: 13431
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-22 09:38

Ze zijn zo klein dat ze niet bij het deksel kunnen, gelukkig. Mijn paard zou het deksel wel open doen, makkelijker en sneller eten :D

Zou je misschien een foto kunnen maken van hoe het hooinet in je container zit?

BarbaraNova

Berichten: 4244
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Vierpolders

Re: Hooi voeren in een Kliko?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 09:59

Ik vindt het altijd zo naar dat ze zo schuin hooi er uit moeten trekken, voor hun nek en houding lijkt me dat niet goed

Dus ik heb een boxpallet inderdaad.

snorkel1986

Berichten: 3133
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Re: Hooi voeren in een Kliko?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 12:31

Zal ik vanavond even doen maar aan de binnen kant zitten 4 ijzeren strippen waar net in gevlochten is qua eten vind ik wel mee vallen maar op stal krijgen ze gewoon los

Sky_As

Berichten: 5087
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 12:46

BarbaraNova schreef:
Ik vindt het altijd zo naar dat ze zo schuin hooi er uit moeten trekken, voor hun nek en houding lijkt me dat niet goed

Dus ik heb een boxpallet inderdaad.


Dit inderdaad. Daarbij hebben ze vaak al een voorkeurshouding waardoor ze 1 kant nog meer belasten. en ook dus tanden scheef afslijten.
Voor mijn oudjes heb ik een slowfeeder gemaakt van ibc bakken, als je dat op google op zoekt komt er genoeg naar boven. Tevreden over.
deze: https://www.marktplaats.nl/v/dieren-en- ... ak-voerbak

gaan bij ons al jaren mee! hooguit af en toe een klipje vervangen om het rek mee vast te zetten

GamblersCup
Berichten: 13431
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-22 12:52

Daarvan heb ik er net twee weggegeven, die zijn me te groot voor op de paddock. En te hoog voor de heren. Dan moet ie helemaal vol, en dan komen ze net aan de bovenste laag. Een hele "maas" minder, betekend weer te laag, dan gaan ze erin staan en krijg je hetzelfde effect; dan willen ze het niet meer eten.
Daarom leek een kleine oppervlakte, maar dan de hoeveelheid hooi "de lucht in" (dus een hoge container) me geschikt. Maar de hoofd/halshouding zit óók weer wat in...

Sky_As

Berichten: 5087
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Re: Hooi voeren in een Kliko?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 13:20

maar je kunt toch een inkeping maken bij die bakken waardoor ze er wel gewoon bij kunnen?
(ja oke, je hebt ze weggegeven...hihi, maar misschien snap je wat ik bedoel)

GamblersCup
Berichten: 13431
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-22 13:30

Dan zijn de bakken nog steeds te groot voor de hoek in de paddock :)
En geloof me, als er een inkeping zit, groot genoeg voor twee hoofdjes, dan staan ze erin :')

Ik moet hier nog eens over nadenken...

Daihyo

Berichten: 88414
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Hooi voeren in een Kliko?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 13:42

En misschien te simpel gedacht, maar waarom geen hooinet met grote maas (minimaal 6 cm) aan de box?
Dan kunnen ze wel makkelijk eten, maar heb je niet dat geknoei.
Koop wat extra netten en leg ze gevuld klaar, dan is het kwestie van wisselen door je stalhouder.

GamblersCup
Berichten: 13431
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-22 13:51

Nope, gaat m niet worden. Er ligt geen hooi, de pensionhouder voert elke voerbeurt zelf en brengt het overgebleven hooi weer weg. Geen plek om ze neer te leggen ook. Dus hooinetten vantevoren vullen kan niet. En wil ik niet, ik heb er zo'n hekel aan! Ik heb 1 hooinet hangen in de schuilstal op het weiland, en die is groot... die moet ik gemiddeld 2x per week bijvullen. Ik háát het. Geen hooinetten voor mij! :D

Daihyo

Berichten: 88414
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Hooi voeren in een Kliko?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 14:31

_O-
Duidelijk :D
Ik moet zeggen dat ik ook meer fan ben van de enveloppen dan van de ronde hooinetten. Zonder vulhulp is dat een ***klus :))

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 14:54

Nou deze hooinet is simpel te vullen.
Heeft aan beide kanten ritssluitingen en blijft open staan door de ronde vorm.

Als je ze niet helemaal vol doet kan je deze ook verticaal hangen zodat 1 opening vanboven is. Dan kan je het te openen ring vastmaken aan de middenste verstevigingsring zodat het voor stal houder makkelijk te bereiken is.
Afbeelding

Nou ben ik wel heel nieuwsgierig naar jouw ezels aangezien ze zo klein zijn.

GamblersCup
Berichten: 13431
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-22 15:42

Ik begrijp niet helemaal hoe het zit met dit hooinet, waar komt deze vandaan? Dan kan ik het even opzoeken.

De pensionhouder gaat geen netten vullen, maar ben wel nieuwsgierig naar deze (evt voor in het stalletje op de wei)!

Dus moet alsnog een idee opdoen voor het hooi in de uitloop.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 17:40

GamblersCup schreef:
Ik begrijp niet helemaal hoe het zit met dit hooinet, waar komt deze vandaan? Dan kan ik het even opzoeken.

De pensionhouder gaat geen netten vullen, maar ben wel nieuwsgierig naar deze (evt voor in het stalletje op de wei)!

Dus moet alsnog een idee opdoen voor het hooi in de uitloop.

Agradi

https://www.agradi.nl/kerbl-hooinet-tunnelvorm.htm

GamblersCup
Berichten: 13431
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-22 14:21

Dankjewel!

Niet dat Agradi er meer info of foto's bij heeft staan... het blijft een onprofessioneel bedrijf :') Gelukkig heb ik jouw foto zodat ik de afmeting een beetje kan schatten.

Ik denk dat ik het eerst maar eens met gewone speciekuipen (en dan die rechthoekige) ga proberen. Wie weet lukt dat gewoon tegen de ergste rommel en onnodig weggooien.

Daihyo

Berichten: 88414
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Hooi voeren in een Kliko?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 16:18

Die tunnel is 150x50cm.