Buitenbak aanleggen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Darliiing7

Buitenbak aanleggen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-22 10:12

Hoi!

Wij zijn al een tijdje verbeteringen aan het uitvoeren aan onze stalling en weide.
Nu hebben we aan onze weide (langs de stallen) een leegstaand stuk, wat we wil in gebruik mogen en willen nemen.
Nu waren we aan het bekijken om er eventueel een buitenpiste op te maken, maar ik vraag me af of dit groot genoeg gaat zijn.
Het stuk is in totaal een 17 x 38 m breed. Dus de bak zou dan ongeveer 15x35 worden.
Het is vooral om te longeren, te werken (grondwerk, oefeningen,...) met de paarden. En het gaat om 2 D-pony´s.

Wat denken jullie, is het de moeite om zo´n bak aan te leggen? Hier in de buurt is er namelijk niemand met een degelijke rijbak, dus rijden doen we nu enkel op de weide of in het bos.
Maar gaat die bak groot genoeg zijn? En zo ja, hoe begin je hieraan?

Het stuk grond is zo goed als volledig leeg. Er ligt enkel nog dode klimop en gesnoeide braambessen op (dit moet allemaal weg, dat weet ik) en er staan een paar rotte, dode bomen op...

rien10

Re: Buitenbak aanleggen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 10:14

Als je zoekt hier op Bokt, zie je al veel topics met dit onderwerp. Dan kan je al veel informatie krijgen. Succes.

lnvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 10:20

ik zou het doen. het is geen officieel maat maar je kan lekker grondwerken longeren en rijden.

DaysOfAutumn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 10:33

Ik zou het ook doen, vooral omdat je al aangeeft met name bezig te gaan zijn met grondwerk.

Darliiing7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-22 10:36

rien10 schreef:
Als je zoekt hier op Bokt, zie je al veel topics met dit onderwerp. Dan kan je al veel informatie krijgen. Succes.

Haha dankje, ja had al wat zitten zoeken, maar be hier geen held in en kwam dan nog niet direct de tips enzo tegen die ik zoek

Darliiing7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-22 10:36

DaysOfAutumn schreef:
Ik zou het ook doen, vooral omdat je al aangeeft met name bezig te gaan zijn met grondwerk.

Ja grondwerk en longeren zijn (zeker nu) het belangrijkste, want het zijn 2 jonge paarden van 4 en 6 jaar, dus nog veel te leren :p

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 10:55

Zeker doen, als het stuk toch beschikbaar is! Dat het geen officiële maten zijn maakt niet uit voor eigen gebruik, je gaat er ook geen tienduizenden euro's aan besteden neem ik aan, er hoeft geen eb- en vloed bodem in toch! Een plek om bezig te zijn met je dieren is altijd meegenomen.

jitskenienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 11:05

Ik zou het ook doen! ik zou wel gaan informeren of je er een vergunning voor moet aanvragen. Verder moet je kijken naar wat voor bodem je heb. vanuit daar kan je gaan kijken hoe je de bak kan aanleggen.

je moet gaan kijken wat voor zand je moet gaan gebruiken, drain er in? enz enz. het is nog een hele klus als je een beetje 'goede' bodem wil hebben.

Je zou er ook in kunnen gaan rijden met deze afmetingen, dan moet je toch wel kijken naar een goede basis bodem :) Als je op zandbodem zit dan zou het al een heel stuk schelen :)

Darliiing7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-22 12:26

jitskenienke schreef:
Ik zou het ook doen! ik zou wel gaan informeren of je er een vergunning voor moet aanvragen. Verder moet je kijken naar wat voor bodem je heb. vanuit daar kan je gaan kijken hoe je de bak kan aanleggen.

je moet gaan kijken wat voor zand je moet gaan gebruiken, drain er in? enz enz. het is nog een hele klus als je een beetje 'goede' bodem wil hebben.

Je zou er ook in kunnen gaan rijden met deze afmetingen, dan moet je toch wel kijken naar een goede basis bodem :) Als je op zandbodem zit dan zou het al een heel stuk schelen :)

Dankjewel voor de nuttige tips!
We zitten sowieso op een zandbodem, hele goede droge grond. Zelfs na de extreme regenval vorige zomer stond onze weide er nog heel droog bij (vergeleken met andere weides), dus dat is dan toch al goed nieuws...

De bak hoeft ook niet het van het te zijn natuurlijk, als er al maar in gewerkt kan worden. Sowieso willen we er, na verloop van tijd, wat extra´s in gaan investeren en bv een soort overkapping er overheen maken (denk dan aan werken met de paarden in de winter, dat wordt alweer een heel stuk aangenamer)!!
Maar voorlopig zijn we al blij als we ergens degelijk met ze kunnen werken

jitskenienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 13:13

kijk dan is het een kwestie van bomen en struiken weghalen en de boel frezen/keren! hek eromheen en de gaten vullen van de boom en je heb al een prima rijbak!!

Dreamboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 13:46

Mijn rijbak is 18x36. Daar kun je makkelijk met twee grote paarden in rijden dus ik zou het zeker doen.

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 13:56

Zeker doen! Maar wel zou ik het volledige opp. benutten, anders krijg je verloren meters waar je niets mee gaat doen en die alleen onderhoud vergen en dat is zonde.

Dus de volledige 17 x 38 m breed gebruiken.

Darliiing7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-22 19:59

eenitraM schreef:
Zeker doen! Maar wel zou ik het volledige opp. benutten, anders krijg je verloren meters waar je niets mee gaat doen en die alleen onderhoud vergen en dat is zonde.

Dus de volledige 17 x 38 m breed gebruiken.

We moeten aan 1 kant rekening houden met de buren (buurvrouw heeft panische angst van paarden) vandaar dat we aan1 kant wat afstand willen houden. Anders rijden we letterlijk op de grenslijn... en om de vrede toch wat te bewaren willen we dat toch voorkomen :D

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 20:03

Absoluut eerst checken of er in jouw gemeente vergunningen nodig zijn! Anders zit je met de gebakken peren.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 20:13

Noem het geen rijbak maar een paddock. Helemaal met afwijkende maten.

Darliiing7

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-22 22:40

belle_boef schreef:
Noem het geen rijbak maar een paddock. Helemaal met afwijkende maten.

En waarom hey geen rijbak noemen? Buiten de afwijkende maten zal het wel hetzelfde worden als een rijbak en er zal ook gewoon in gereden worden etc...

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 22:49

Dat maakt het soms makkelijker met vergunnigen