borstels schoonmaken

Moderators: Dyonne, Coby, C_arola, Nicole288, balance, Sica, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lantern

Berichten: 44
Geregistreerd: 04-12-20
Woonplaats: Den Haag - Leiden

borstels schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-22 21:15

heeey! ik had een vraagje, hoe maak je het beste je roskam schoon? ik wil even al mijn borstels en mijn poetskist een goede schoonmaak vinden, maar ik wist niet hoe je het beste tussen de roskam schoonmaakt, dus ik dacht ik vraag het even!

alvast bedankt, xx Am!

Skessa_
Berichten: 10876
Geregistreerd: 02-10-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 21:16

Ik gooi ze zelf in een emmer met dettol. Daarna goed afdrogen en weer klaar :)

Duality

Berichten: 3840
Geregistreerd: 18-09-09
Woonplaats: Earth

Re: borstels schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 21:38

Ik gooi mijn borstels gewoon in de vaatwasser, werkt altijd perfect en ze komen er mooi schoon uit! Ik heb wel allemaal kunststof borstels.

snorkel1986

Berichten: 3168
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 21:43

lantern schreef:
heeey! ik had een vraagje, hoe maak je het beste je roskam schoon? ik wil even al mijn borstels en mijn poetskist een goede schoonmaak vinden, maar ik wist niet hoe je het beste tussen de roskam schoonmaakt, dus ik dacht ik vraag het even!

alvast bedankt, xx Am!


Met de hoeven krabber

snorkel1986

Berichten: 3168
Geregistreerd: 27-07-12
Woonplaats: overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 21:44

Duality schreef:
Ik gooi mijn borstels gewoon in de vaatwasser, werkt altijd perfect en ze komen er mooi schoon uit! Ik heb wel allemaal kunststof borstels.


Echt.. Dat vind ik niet zo fris :=

Anoniem

Re: borstels schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 21:46

Ik maak ze een beetje haar vrij en gooi ze in een emmer sop.

Duality

Berichten: 3840
Geregistreerd: 18-09-09
Woonplaats: Earth

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 21:56

snorkel1986 schreef:
Duality schreef:
Ik gooi mijn borstels gewoon in de vaatwasser, werkt altijd perfect en ze komen er mooi schoon uit! Ik heb wel allemaal kunststof borstels.


Echt.. Dat vind ik niet zo fris :=


Dat valt wel mee hoor :') Even een spoelronde erna met een tabletje en er is niks aan de hand. Je moet ook geen supergore borstels erin gooien, althans, ik wacht nooit tot ze enorm smerig zijn (en haren halen we er sowieso altijd uit voor ze erin gaan) Maar borstels voor 5 paarden elke keer in een emmertje gooien en soppen wordt een dagtaak. Ken overigens best veel mensen die het zo doen, zo gek is dat niet.

Daenerys
Berichten: 2369
Geregistreerd: 09-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 22:02

Duality schreef:
Ik gooi mijn borstels gewoon in de vaatwasser, werkt altijd perfect en ze komen er mooi schoon uit! Ik heb wel allemaal kunststof borstels.

Haha meen je dit! Dat vind ik echt goor :')

Ik deed mijn borstels altijd in een emmer dettol met heet water. Daarna goed uitspoelen en aan de lucht laten drogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 22:03

Ik vind een dekje in de wasmachine waar ik ook mijn kleding in was al goor... Laat staan borstels in de vaatwasser :')

Anastasia24

Berichten: 2888
Geregistreerd: 07-10-17
Woonplaats: 'T mooie zuiden.

Re: borstels schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 22:29

Goh, valt toch best mee na n' spoelronde. nog nooit van gehoord maar zo'n slecht idee is het niet.
Ik gooi de borstels hier ook eens per zoveel tijd in n emmer sop met kokend water. Maar ik gebruik slechts één borstel, dus de rest vangt letterlijk stof, maar niet van het paard.

Art_Ificious
Berichten: 12831
Geregistreerd: 30-06-13

Re: borstels schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-22 22:35

Om welke roskam hebben we het?
Zo'n rubberen of die plastieken met keiveel tandjes?

Die plastieken kan je zo goed mogelijk haar vrij maken door ermee tegen een muur of grond te kloppen, de haren zakken dan als het ware naar beneden en kan je eruit plukken dan.

Daarna idd in een emmer sop of indien mogelijk afspuiten met een tuinslang en een hardere straal erop.

Zelf gebruik ik die plastieken roskam niet meer, mijn paarden verkiezen de rubberen en die is handiger schoon te houden.

lantern

Berichten: 44
Geregistreerd: 04-12-20
Woonplaats: Den Haag - Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-22 23:14

Art_Ificious schreef:
Om welke roskam hebben we het?
Zo'n rubberen of die plastieken met keiveel tandjes?

Die plastieken kan je zo goed mogelijk haar vrij maken door ermee tegen een muur of grond te kloppen, de haren zakken dan als het ware naar beneden en kan je eruit plukken dan.

Daarna idd in een emmer sop of indien mogelijk afspuiten met een tuinslang en een hardere straal erop.

Zelf gebruik ik die plastieken roskam niet meer, mijn paarden verkiezen de rubberen en die is handiger schoon te houden.

rubberen idd

AmenteC
Berichten: 32
Geregistreerd: 15-04-18
Woonplaats: Gelderland

Re: borstels schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 02:29

Hier gaan ze in ‘n kussensloop en dan zo in de wasmachine. Wel tegelijk met ‘n dekje of twee.

Art_Ificious
Berichten: 12831
Geregistreerd: 30-06-13

Re: borstels schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 08:16

Oh die rubberen zijn toch juist heel makkelijk schoon te maken?

LaDonna75

Berichten: 2277
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: borstels schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 08:45

In een emmer met dettol heeft volgens mij niet veel zin. Dettol en andere desinfecterende middelen werken alleen op een schoon oppervlakte. Als er vuil op zit, doet desinfectans niks. Dan kun je net zo goed/beter willekeurig welk schoonmaakmiddel gebruiken. Dat is dus wat ik doe: de borstels in een emmer met sop (allesreiniger).

Ineke2

Berichten: 33357
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Re: borstels schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 08:50

Gewoon in een sopje met afwasmiddel of allesreiniger.

DuoPenotti

Berichten: 33687
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: borstels schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 08:55

Zo'n rubberen gewoon even onder de kraan houden.

Borstels met haren maak ik zuiver door ze over een ijzeren roskam te halen.
Wil ik ze extra schoon in een emmer met groene biotex. Maar geef toe dat ik dat weinig doe. Bij wisselend paarden bestand zou ik dat wel vaker doen.

MiekeFS
Berichten: 199
Geregistreerd: 30-05-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 09:11

Haren zoveel mogelijk verwijderen door een mensenkam erdoor te halen.

Met wat vloeibaar afwasmiddelmiddel (vetoplossend) sopje maken, even laten weken en dan met een afwasborstel met stevige harde borsteharenl en wat afwasmiddel tussen de tandjes borstelen. Afspoelen met heet water en dan zijn ze weer helemaal schoon.

Zachte haren borstels slaan het afwasborsel deel over.

Op een oude handoek te drogen leggen

fjordjes

Berichten: 12365
Geregistreerd: 03-07-05

Re: borstels schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 09:26

Ik maak ze zoveel mogelijk haarvrij en dan in een oude kussensloop dichtgeknoopt of met elastiek erom inde wasmachine en dan handdoeken erbij voor het botsen in de trommel. Worden ze het schoonste van.

Marie111
Berichten: 4734
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 09:33

snorkel1986 schreef:
Duality schreef:
Ik gooi mijn borstels gewoon in de vaatwasser, werkt altijd perfect en ze komen er mooi schoon uit! Ik heb wel allemaal kunststof borstels.


Echt.. Dat vind ik niet zo fris :=


Waarom niet? Op 65 graden gaan alle "beestjes" dood.

GamblersCup
Berichten: 13431
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 15:58

Als ik tijd heb en ze niet vergeet mee te nemen naar huis gaan ze hier ook in een kussensloop de wasmachine in. Als ik op stal ben en ik krijg een schoonmaakbui dan gooi ik ze in emmers heet water met groene biotex. De houten borstels gaan nooit de wasmachine in trouwens.

kiki_01
Berichten: 32
Geregistreerd: 23-05-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-22 19:39

Ik maak het altijd schoon in een emmer met ontsmetting alcohol. Daarna nog even goed omspoelen.

chayenne1998
Berichten: 37
Geregistreerd: 05-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 15:03

LaDonna75 schreef:
In een emmer met dettol heeft volgens mij niet veel zin. Dettol en andere desinfecterende middelen werken alleen op een schoon oppervlakte. Als er vuil op zit, doet desinfectans niks. Dan kun je net zo goed/beter willekeurig welk schoonmaakmiddel gebruiken. Dat is dus wat ik doe: de borstels in een emmer met sop (allesreiniger).



Spoel je ze dan ook eerst nog voor? Zodat alle haren en de meeste vuil er af is??

LaDonna75

Berichten: 2277
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: borstels schoonmaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 15:45

Ik klop ze eerst uit evt met de hoevenkrabber, en dan in een sopje met allesreiniger, dan uitspoelen en dan evt nog in een oplossing van halamid.

chayenne1998
Berichten: 37
Geregistreerd: 05-06-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-22 15:46

LaDonna75 schreef:
Ik klop ze eerst uit evt met de hoevenkrabber, en dan in een sopje met allesreiniger, dan uitspoelen en dan evt nog in een oplossing van halamid.


Dankjewel voor je reactie! Doe je je poetskist ook gewoon met allesreiniger of dat wel met bv. dettol?