Geen maatje kunnen vinden

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Geen maatje kunnen vinden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-22 15:50

Hoi! Ik weet niet of dit op het goede topic staat sorry!

Ivm een onverwachts veulen etc etc. zijn wij een tijd geleden van onze vaste stalling af gegooid ( die nu dus vol zit helaas ) en heb ik mijn merrie met veulen aan huis gezet. Er was nergens stalling te krijgen, nu is ondertussen het veulen bijna 2 weken weg en ben ik constant opzoek naar stalling maar alles is te ver weg.. ( ik woon een beetje afgelegen ) of zit vol

Ik heb ook gekeken naar een maatje voor hier aan huis maar wij hebben geen stroom omheining ( is bij haar niet nodig, maar voor heel veel wel ) en geen tweede stal..

Ik vind het zelf verschrijkelijk dat ze alleen staat en ik weet dat een maatje ook echt nodig is voor een paard, dus aub geen reacties van " je paard mag NIET alleen staan ... " ik vind het zelf ook echt niet leuk maar hier momenteel geen keuze..

Als het goed is heb ik nu een stalling gevonden maar kan ik daar pas over 2 weken in.. nou is mijn vraag of er dingen zijn die ik in de tussentijd kan doen om het toch wat leuker voor haar te maken, ik weet dat een mens zeker geen vervanging is als maatje maar probeer aub te begrijpen dat dit een beetje mijn enige optie is.. ze staat de hele dag op de wei en er is genoeg te zien maar het is toch eenzaam zo lijkt mij..

Ik ken ook helaas niemand met paarden in de buurt, waar ze bij zou kunnen staan, ze staat nog niet extreem lang alleen maar toch voel ik mij er schuldig over omdat ik er zo 123 geen oplossing voor heb

Graag hoor ik wat!

ikke

Berichten: 37870
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 15:55

Joh, 2 weken.... ik zou me iets minder druk maken en gewoon geduld hebben.
Ja, paarden hebben een maatje nodig, maar ze gaan er niet dood van als ze even alleen staan. De periode is gelimiteerd en te overzien. Gewoon wat extra tijd aan je paard besteden en haar vertellen dat het goed komt.

mooney

Berichten: 7826
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 16:00

Als je zeker weet dat ze over 2 weken naar een plek kan met maatjes en ze oogt niet gestresst dan zou ik het even zo laten. Een paard heeft sociaal contact nodig, maar nu 2 weken of minder een vriendje, dan weer verhuizen en andere paarden geeft denk ik meer onrust dan rust.

Als ze onrustig was en/of niet al 2 weken zo stond had ik er anders in gestaan, maar nu lijkt dit me het beste uit de niet optimale opties die er zijn

santie

Berichten: 1391
Geregistreerd: 27-03-05
Woonplaats: Hippolytushoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 16:09

Soms zijn dingen wat ze zijn en moet je niet overal een probleem van maken...

Het veulen staat toch bij haar? Ik denk niet dat moeder het heel erg vind om de 1e periode alleen met haar kind door te brengen en 2 weken is ook weer zo voorbij.

Happyhrs
Berichten: 196
Geregistreerd: 05-12-21

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-22 16:55

santie schreef:
Soms zijn dingen wat ze zijn en moet je niet overal een probleem van maken...

Het veulen staat toch bij haar? Ik denk niet dat moeder het heel erg vind om de 1e periode alleen met haar kind door te brengen en 2 weken is ook weer zo voorbij.




Het veulen is ondertussen al bijna 2 weekjes weg, dus als ik haar eenmal naar stal heb verhuisd heeft ze bijna een maand alleen gestaan, daar voel ik me gewoon erg schuldig over :(

Poosje81
Berichten: 21242
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-22 17:35

Happyhrs schreef:
santie schreef:
Soms zijn dingen wat ze zijn en moet je niet overal een probleem van maken...

Het veulen staat toch bij haar? Ik denk niet dat moeder het heel erg vind om de 1e periode alleen met haar kind door te brengen en 2 weken is ook weer zo voorbij.




Het veulen is ondertussen al bijna 2 weekjes weg, dus als ik haar eenmal naar stal heb verhuisd heeft ze bijna een maand alleen gestaan, daar voel ik me gewoon erg schuldig over :(


Duidelijk dat je heel goed voor je merrie wil zorgen, chapeau! Maar voel je niet schuldig over dat maandje, je hebt er alles aan gedaan en je hebt een oplossing gevonden toch!

GamblersCup
Berichten: 13431
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 16:05

Als je hier neerzet waar je ongeveer zit, misschien is er een bokker met een leenpony dat er tijdelijk bij kan. Zo heb ik ook wel eens een leenpony aangeboden gekregen van een bokker! Soms kom je in een situatie terecht waar je even niets aan kunt doen. Maar twee weken (waarvan nu alweer een halve voorbij is) lijkt me ook geen ramp. Als je dier er rustig onder is, houdt ze dat ook nog wel 1,5 week uit joh.

Sintara

Berichten: 7644
Geregistreerd: 07-03-18
Woonplaats: Denemarken

Re: Geen maatje kunnen vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 16:10

Staat ze misschien naast andere grazers, koeien /schapen, enzovoorts? Dat helpt ook al een hoop

GamblersCup
Berichten: 13431
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 14:21

Nee, dat helpt niet.

Kaatje_S

Berichten: 1021
Geregistreerd: 06-05-04
Woonplaats: Linschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-22 16:06

GamblersCup schreef:
Als je hier neerzet waar je ongeveer zit, misschien is er een bokker met een leenpony dat er tijdelijk bij kan. Zo heb ik ook wel eens een leenpony aangeboden gekregen van een bokker! Soms kom je in een situatie terecht waar je even niets aan kunt doen. Maar twee weken (waarvan nu alweer een halve voorbij is) lijkt me ook geen ramp. Als je dier er rustig onder is, houdt ze dat ook nog wel 1,5 week uit joh.


Dit zou ik dan weer niet doen. Een hoop gedoe en stress voor zo'n korte periode. Daarna verhuizen en weer aan andere paarden geïntroduceerd worden. Dan maar even een paar weken alleen

GamblersCup
Berichten: 13431
Geregistreerd: 11-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 23:26

Dat ligt natuurlijk helemaal aan het paard. De mijne hoef ik geen halve dag alleen te zetten, die flipt. Is blij met elk soortgenootje.

DaysOfAutumn
Berichten: 57
Geregistreerd: 17-01-22

Re: Geen maatje kunnen vinden

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 00:02

Je hoeft je niet schuldig te voelen. Het is vervelend maar je doet wat je kan voor je paard. Over een korte tijd kun je verhuizen en heeft ze weer vriendjes.

Tot die tijd kun je niet meer doen dan haar aandacht geven. Wellicht de weide wat interessanter maken met wilgen takken, een sloppybal (let op het handvat) of iets anders wat ze leuk vindt.

Koper

Berichten: 30904
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 09:58

Het veulen is er nu af, je merrie is dus niet meer alleen met ook nog 24/7 de verantwoordelijkheid voor een veulen. Een veulen is leuk en hoort bij de moeder, maar een merrie met een veulen is een merrie die alleen staat. Een alleenstaande moeder. Met daarnaast nog in haar eentje de zorg voor een veulen. Geen kuddegenoten die veiligheid bieden. Een veulen is geen volwassen paard waar je merrie verantwoordelijkheden en taken mee kan delen en is dus geen "volwaardig" gezelschap voor een kuddedier. Een veulen is een aanhangsel van een kuddedier. Een soort bijlage.

Een merrie (of ander paard) wat met andere volwassen paarden leeft en sociaal, fysiek contact met die paarden heeft en waar bij voorbeeld de dieren om beurten rusten en waken is een paard wat niet alleen is.

Ik begrijp niet helemaal hoe in april een veulen net 2 weken van de merrie af kan zijn. Was het dan een jaarling?

Aangezien je merrie alleen staat (al dan niet met de zorg voor een veulen) sinds je bij die stalling weg bent kunnen die twee weken er nog wel bij. Ideaal is het niet maar blijkbaar kan ze er tegen.