Weide en paddock afmetingen te klein?

Moderators: Dyonne, Neonlight, Sica, C_arola, Coby, balance

ChristaPuk

Weide en paddock afmetingen te klein?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-22 16:28

Hoi,

Ik kan prive wat huren.

Wei 1 is 700m2
Wei 2 is 500m2
Paddock met schuilstal 225 m2

Hierop zouden 2 shetjes en een pony van 150 moeten lopen... Kan dat of is dat echt te triest voor woorden??
Ik kan het niet goed inschatten.

Waar ze nu staan hebben ze in de winter een verharde paddock van 8x8
En als het niet te nat is zettwn ze de rijbak open om te rennen, liggen en rollen.
De weides heb ik niet nagemeten bij ons.

Sting

Re: Weide en paddock afmetingen te klein?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 16:32

Hangt ook wel een beetje van de indeling van de weides af qua afmetingen. En wil je ze er 24/7 op hebben staan, of af en toe om te snoepen?

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 16:34

Je zult waarschijnlijk het jaar rond hooi bij moeten voeren en de weides als extraatje. Maar ik vind dat het wel kan. Je huidige paddock is 64m2 trouwens, dus je paddock is straks bijna 4 keer zo groot!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 16:36

Het is erg klein. Vooral omdat ze een groot deel van het jaar maar weinig grond hebben en alleen kleine stukjes. Een bak is meestal 800m2, 20 bij 40. Jou paddock is 225m2 voor 3 dieren en he hebt maar 2 kleine stukjes wei er bij.

Ik zou liever even verder zoeken of kijken of je een groter stuk wei er bij kan huren voor de zomer.

Kun je op die nieuwe plek ook een rijbak gebruiken? Zodat ze in de winter ook even de benen kunnen strekken?
Laatst bijgewerkt door joyce B op 25-03-22 16:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 16:37

Ik vind het vrij krap, maar mogelijk een verbetering bij wat je nu hebt. Bij elkaar is de hele ruimte nog geen 2 rijbakken groot, want een normale rijbak is 800m2 (40x20 meter). En zowel wei 1, als wei 2 + paddock is kleiner dan dat. Voor de shetten zou het prima zijn, maar je E-pony erbij is de twijfel.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 16:45

Mijn winterpaddock is 1200m2 voor 1 1/2 paard en daar staat echt geen gras meer op.

Sommige mensen worden totaal niet gehinderd door enige vorm van intelligentie.
;)

yarkayunda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 16:46

Als het te klein is zou je er misschien een paddock paradise van kunnen maken. Zo kun je de ruimte die je hebt optimaal benutten en kunnen de paardjes altijd de benen strekken.

trotse eigenaar van Yarka, Lilli en Jacky
Ig: @connected.horsemanship

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 16:50

yarkayunda schreef:
Als het te klein is zou je er misschien een paddock paradise van kunnen maken. Zo kun je de ruimte die je hebt optimaal benutten en kunnen de paardjes altijd de benen strekken.

Hoe kun je in vredesnaam een PP maken op een stuk te grootte van een buitenbak?

;)

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 16:50

yarkayunda schreef:

Ja zoiets zou ik ook doen. Dan is het prima te doen denk ik.
Als de indeling een beetje oké is en je een mooie track kunt maken waar ze hun benen kunnen strekken.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 16:53

carika schreef:
yarkayunda schreef:

Ja zoiets zou ik ook doen. Dan is het prima te doen denk ik.
Als de indeling een beetje oké is en je een mooie track kunt maken waar ze hun benen kunnen strekken.

3 paardjes in een buitenbak hebben al weinig ruimte.. laat staan als je een gedeelte af gaat zetten.
Dan houden ze nog minder ruimte over om hun benen te strekken.

;)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 16:54

Een pp maakt de ruimte niet ineens magisch groter.
Al die palen maken het alleen maar krapper.

Wat is de grond voor soort?
Gedraineerd? Of niets aan gedaan?
Want zo klein en geen goed doorlatende grond is recept voor modder.

Zelf zou ik er niet voor kiezen.
Maar wat je nu hebt helemaal niet paard waardig en zou verboden moeten worden. Dat is nog te klein voor een konijn.

Dus ja dan kun je dit beter huren en ondertussen verder kijken.

Life is what happens to you while you’re busy making other plans

ChristaPuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-22 17:00

Bedankt, ik weet genoeg

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 17:06

Brainless schreef:
Hoe kun je in vredesnaam een PP maken op een stuk te grootte van een buitenbak?

Mijn idee. Hoewel er heel wat te vinden zijn die zo'n stuk meeega vinden voor een PP :j

Sorry TS. Het is weinig oppervlakte. Maar als het alternatief nog kleiner is, dan zou ik toch kiezen voor iets meer dan je nu hebt, ook al is het niet ideaal, en goed hooi bijvoeren.

Sanaa (keur, Welsh partbred, 1,46m) M1 tussen de paarden
5 mei 2024 Roosje geboren v. Orchard Bellingcat. Volg Sanaa en Roosje Welsh x Duitse sportpony in de maak
Deudericks Belle Rose, Welsh partbred geboren 5-05-2024

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 17:07

Ehmm ik snap dat 1500m2 nou niet super ruim is maar we hebben het over 2 Shetjes die waarschijnlijk sowieso beter op een paddock/track gehouden kunnen worden dan op de wei + een paard van 1.50m.

Ik denk dat als je de gedachte los laat om je wei alleen in de zomer te gebruiken maar daar ook paddock van moet maken. Dan kun je prima met een afzettingen en wat creativiteit ervoor zorgen dat ze sprinters kunnen trekken.
Of een track handig is, is afhankelijk van de indeling, maar met zo’n kudde(tenzij je echt ruziemakers hebt) heb je ook geen track van 4 meter breed nodig.

Als de wei echt niet te gebruiken is in de winter, wordt het wel altijd.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 17:08

Met 2 shetjes zou dat nog wel werken denk ik, maar met een grote erbij word het echt wel heel krap.
Je zou wel kunnen kiezen om enkel paddock te hebben, dan hebben ze best een leuke ruimte.

ChristaPuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-22 18:14

Er is ook nog een braakliggend stuk van 120 meter lang bij 30 meter breed. Hier staat wel gras op, maar verder nog niks. Stroom is aan te leggen.

Zou je hier een track op kunnen maken?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 18:20

ChristaPuk schreef:
Er is ook nog een braakliggend stuk van 120 meter lang bij 30 meter breed. Hier staat wel gras op, maar verder nog niks. Stroom is aan te leggen.

Ja, dat is 3600m2 en breed genoeg om de bocht om te kunnen. Ik heb hier ook ongeveer zo'n maat qua afmetingen.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 18:24

Wij hebben hier ongeveer 2000m2 voor de pony’s. Schuilstal, kleine bak van 25x15 ( 2 D pony’s )
Snackweitje
Track rondom en wel door de bak heen. Hier staan ze amper en lopen ze alleen door. Nog een kleine zandpaddock en een paddock van 30x10. Dus jaarrond hooi voeren en ze staan hier top.

Moet ik er wel bijzeggen dat de opslag voor hooi/stro/stalspullen apart van de ruimte is.

Laat je niet te gek maken, maar je moet echt heel erg goed indelen, plannen, en dan kan je echt heel ver komen.

Het is tegenwoordig met de huidige markt erg moeilijk om aan grote stukken grond te komen zonder dat het al in de familie is. Wij hebben een oude woning / bouwval gekocht met 4000m2 grond ongeveer, en zo doende bouwen we dit op.

Woonachtig in Overijssel op onze voormalig boerderij met onze pony’s aan huis.

Tinkers.... <3

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 18:32

ChristaPuk schreef:

Dat lijkt me een heerlijk stuk inderdaad. Met een pad in de vorm van een 8 heb je dan 2 mooie weides + een fijne track, met zelfs ruimte om aan de voorkant een hangplek/paddock(/rijbak als je er zand op doet) te maken van 30x15. Mag/kan er iets van een schuilstal op gebouwd worden, of is dat geen optie?

ChristaPuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-22 20:01

tamary schreef:
ChristaPuk schreef:

Ja, dat is 3600m2 en breed genoeg om de bocht om te kunnen. Ik heb hier ook ongeveer zo'n maat qua afmetingen.

Heb je een foto / tekening/plattegrond?

ChristaPuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-03-22 20:05

Mizora schreef:
ChristaPuk schreef:

Dat lijkt me een heerlijk stuk inderdaad. Met een pad in de vorm van een 8 heb je dan 2 mooie weides + een fijne track, met zelfs ruimte om aan de voorkant een hangplek/paddock(/rijbak als je er zand op doet) te maken van 30x15. Mag/kan er iets van een schuilstal op gebouwd worden, of is dat geen optie?

Rijbak gebruik ik zelden, enkel voor wat grondwerk en longeren als ik langer niet gereden heb.
Dus ik zou de track ook kunnen gebruiken als "rijbak" voor als ik niet veel tijd heb voor een ritje.

Er zijn verschillende routes vamaf daar. De kleinste route is 5km.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 20:38

Het is in eerste instantie hangplek/paddock, maar is ook inzetbaar als rijbak, zo'n breder stuk. Een track is heerlijk voor de paarden om rechtdoor te gaan, maar niet om zijwaarts te spelen. Dat voegt zo'n voorstuk echt toe. Het is dus een onderdeel van de track.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 21:23

Ik heb 2 Shetlanders op 1600m2 (zal ongetwijfeld geen ideaalbeeld zijn voor vele, maar ik ben blij met mijn plekje) en heb een soort paddock paradise gecreëerd. Ze hebben een vast stuk met een track, verschillende voerplekken, schuilstal en dan nog 3 weides waar ze kunnen snoepen. Ze kunnen een sprintje trekken, wat af en toe ook echt gebeurt en de track stimuleert ze om te lopen :) ook mijn dierenarts vindt dit een hele mooie plek.

Hier wat foto’s ter illustratie:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Rock this day like there is no tomorrow

cheybinky

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-22 09:08

En TS, ben je al uit over je keuze?

Woonachtig in Overijssel op onze voormalig boerderij met onze pony’s aan huis.

Tinkers.... <3

ChristaPuk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-03-22 11:10

cheybinky schreef:
En TS, ben je al uit over je keuze?

Hoi, ik ben druk aan het tekenen geweest. En kom nu uit op een track van 400 meter lang.

Met 3 weitjes van en een longeercirkel van 16 meter, waar ze ook in kunnen liggen/spelen.

Overkapte hooibak met betonplaten als ondergrond (die liggen er al)

en 3 palen met hooizakken waarbij ik dacht snackhooi te doen.

Een hoekje met stenen/boomschijfjes waar worteltjes, appel en andere snacks verstopt kunnen worden.

Op een kort stukje track wilde balkjes leggen