Welke plantjes in hooi zijn dit?

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Gambler21

Berichten: 560
Geregistreerd: 13-01-08

Welke plantjes in hooi zijn dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 10:23

Wie weet welke plantjes dit zijn in het hooi?


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik denk dat het 3 verschillende zijn. Vind de paarse stengel wat eng ivm jkk, maar er zit geen enkel blad of bloempje aan, is echt alleen een stengel.

Ibbel

Berichten: 49638
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 10:27

Bovenste lijkt me akkerdistel of evt melkdistel, middelste zuring.
Onderste zou heel goed JKK kunnen zijn, vind 'm wel echt die paarse kleur hebben en zou niet weten welke andere paarse stengels je zou kunnen aantreffen eigenlijk... Kan zijn dat al het blad gewoon helemaal verpulverd is, dat doet het wel bij lang drogen, en dat het bloemscherm toevallig bij het snijden van het hooi gesneuveld is en dus ergens anders in het hooi terecht is gekomen.

Gambler21

Berichten: 560
Geregistreerd: 13-01-08

Re: Welke plantjes in hooi zijn dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 10:33

Dank je wel Ibbel. Echt balen die paarse stengel, het is het 2e kleine baaltje wat we hebben open gemaakt van een nieuwe partij hooi, dus even kijken of het in nog meer balen te vinden is. Anders maar de hele partij proberen terug te doen naar de leverancier.

Ibbel

Berichten: 49638
Geregistreerd: 01-09-04
Woonplaats: West-Veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-22 10:38

Er zit zo te zien sowieso wel heel veel zuring in. Dat vreten ze niet (is in theorie licht giftig omdat er oxaalzuur in zit) en je betaalt er wel voor.

Ook, ik bedenk net: het zóu ook een braamsliert kunnen zijn, die kunnen ook wel eens roodachtig/paars zijn. Voel even voorzichtig of er nog (resten) doorntjes aan zitten, dan weet je het :D

Gambler21

Berichten: 560
Geregistreerd: 13-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-22 10:46

Er zitten geen doorntjes aan, het is een gladde stengel, het 1e baaltje zat helemaal niks in qua zuring/onkruid, dus straks maar even kijken of we meer kunnen vinden zonder veel baaltjes open te hoeven snijden.