Graszaadhooi en paarden die dik worden van lucht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flynnieman

Graszaadhooi en paarden die dik worden van lucht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 17:16

Ik wou toch eens polsen naar wat hier de meningen zijn over hoe ik het best mijn 2 koudbloedjes (Welsh cob x tinker en shetje) een beetje op gewicht kan houden. Deze winter ben ik overgestapt op graszaadhooi, heel grof 'smaakloos' hooi waar ze dus in verhouding minder van eten dan 'normaal' hooi. Ze kregen tot nu toe onbeperkt graszaadhooi en een 7tal kg per dag lekker hooi voor hun 2 samen. Daar zijn ze al redelijk van afgevallen en ze zijn eindelijk niet meer obees en zien er zelfs goed uit yey _/-\o_. Nu krijgen ze al een aantal weken wat gras, max een uurtje per dag bovenop dus het hooi wat ze al krijgen, je raad het al, ze komen weer aan :').
Nu raden ze af om enkel graszaadhooi te geven aangezien hier weinig voedingsstoffen in zitten, dus ik durf niet zo goed het normale hooi helemaal weg te laten. Mijn vraag is nu, is dat uur per dag gras voldoende in combinatie met graszaadhooi? Zouden ze niet tekorten kunnen opbouwen (ik heb voorlopig een heel eentonige grasmat, dus weinig soorten gras)? Kan dit mss eventueel opgevangen kunnen worden met een vitamine korrel zoals de daily complete van vitalbix?
Alvast bedankt voor de adviezen

Eatshay

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 17:21

Logisch dat ze aankomen als je een uur gras toevoegt aan het dieet; zéker als ze er een uurtje op mogen zullen ze waarschijnlijk vreten wat ze vreten kunnen :D
Is het geen optie om dat uurtje een graasmasker om te doen, zodat je de inname wat kunt beperken zonder ze hun lekkere gras te ontnemen?

Verder zou ik m'n hooi even laten analyseren, bij bv Pavo. Dan weet je precies wat je tekort komt en kun je dat aanvullen met bv een balancer of losse supplementen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 17:24

Als je arm hooi voert, zul je voedingsstoffen moeten compenseren met een balancer. Brok raad ik af, omdat je daar meer volume van moet voeren.

Ik heb begrepen dat graszaadhooi meer bestrijdingsmiddelen kan bevatten, dus ik ben er mee gestopt.

Ik voer hooi in fijnmazige netten. En ik bied altijd stro aan.
Je kunt ook stro door je hooi mengen.

Lenexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 17:27

Mijn bolle haflinger staat in een kudde waar ze alleen graszaadhooi krijgen, we hebben hooi recentelijk laten testen en ik heb bij Vitalbix advies opgevraagd. Dat voer ik al, dus ik was vooral benieuwd of ik nog iets anders te kort kwam. Behalve dat er weinig eiwit in zit was de normale hoeveelheid vitaminebrok voldoende om aan te vullen wat ze nodig heeft. Ik voer dus nu wat eiwit bij, maar ik heb niet het idee dat ze het eigenlijk nodig heeft.

Een van de andere paarden is recentelijk bloed getrokken en dat was ook allemaal in orde.
Het bevalt mij dus prima, ze kan er heel veel van eten en met beweging blijft ze dan prima op gewicht.
We merken in de kudde wel dat de warmbloeden er vaak wel wat schraal van worden, die halen er dan blijkbaar toch te weinig uit. Maar onze vooral koudbloeden kudde doet het er prima op!

Flynnieman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 17:40

Goh, graasmaskers begin ik liever niet aan, ze krijgen het hier al amper kaal met hun 2tjes, dus dat ze veel eten vind ik op zich nu niet zo een probleem. Tenzij ze natuurlijk helemaal tonnetje worden natuurlijk :o, dan zal ik er toch eens naar moeten kijken.

Verder voer in beide soorten hooi in netten met mazen van 3x3cm, maar ze worden heeel handig. Vandaar dus de overstap naar graszaadhooi. Mijn leverancier garandeert wel dat het hooi geschikt is voor dieren, dus maak me niet zo een zorgen over de bestrijdibgsmiddelen.

Stro heb ik inderdaad ook overwogen, maar was bang dat ze het niet zouden eten en kon dus bij mijn hooileverancier ook aan graszaadhooi komen en dacht dat dus eerst te proberen en dat bevalt wel goed. Ook zit er een analyse automatisch bij mijn hooi.
Dit is wat op hun website erbij staat
Afbeelding
Ik zou eens kunnen informeren of ze meer gegevens hebben dan enkel dit, want voor zover ik begreep doen ze ook de analyse via pavo :).

@lenexa, ah das al gunstig om te lezen. Kan me wel voorstellen dat het voor een warmbloed dat vol in de sport loopt ofzo niet voldoende is, maar die van mij groeien dicht zodra ze hooi ruiken :') en krijgen niet heel veel beweging qua rijden dus hebben denk ik minder nood aan eiwitten.

Ik zal er eens achteraan gaan qua analyse en eens kijken hoe het zit met de overige voedingswaarden. En dan kan ik eens proberen op enkel graszaadhooi en grasjes

Marjo89

Re: Graszaadhooi en paarden die dik worden van lucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 18:37

Voeren in hooinetten en zorgen voor voldoende beweging.
En alleen graszaad hooi is erg ongezond. Zou zeker Duits kruidenhooi of weidehooi.

En ruwvoer aanbieden in andere opties zoals takken en kruiden.

Flynnieman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 20:54

Marjo89 schreef:
En alleen graszaad hooi is erg ongezond. Zou zeker Duits kruidenhooi of weidehooi.

Hooinet ten doe ik al :). En ze staan 24/7 buiten en krijgen regelmatig taken aangeboden. Het gewone hooi dat ik geef is Duits kruidenhooi toevallig, daar doen ze het nu ook erg goed op!
Beweging kan ik hopelijk vanaf 1 April aanbieden, moet nog geduld hebben, ben nog maar net 4 weken geleden bevallen mag nog niet rijden van de gynaecoloog haha :')

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 14:43

Beweging kan natuurlijk op vele manier dan alleen rijden, maar weet dat alleen graszaadhooi echt veel te weinig is voor paarden en pony's.
En ze kunnen er zelfs ziek van worden.

Mdrf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 14:51

Een deel van het kruidenhooi vervangen door graszaadhooi of gerste stro kan prima, dat laatste eten paarden ook wel makkelijk omdat het zachter is dan tarwestro.

En daarnaast is het gras nu heel rijk, dus als ze snel te dik worden zou ik ze nu niet op het gras laten maar pas over een 1,5 maand. Hoe hoger het gras, hoe gezonder want dan bevat het meer vezels.

En daarnaast voldoende vitamines en mineralen, hebben ze die tekort dan worden ze ook dik omdat ze elk beetje gaan opslaan. Er moet wel een balans zijn. En verder zorgen voor beweging, in welke vorm dan ook. Ga een half uur wandelen bijvoorbeeld.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 14:58

Op alleen hooi, en dan maakt het eigenlijk bijna niet uit wat voor hooi, ga je nooit genoeg vitamine en mineralen binnen krijgen, simpelweg omdat de meeste bodems waar hooi vandaan komt te arm zijn en lang niet alle vitamine en mineralen aanwezig zijn. Vitamines gaan daarnaast ook verloren in het droogproces en zitten alleen in vers gras

Een aanvulling voor de vitamine en mineralen is dus sowieso aan te raden

Simoontje04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 15:02

Marjo89 schreef:

Ik voer al 4 jaar alleen graszaad kwa hooi en dat gaat altijd al heel goed! Kwa brok krijgt hij mineralenbrok en nog extra magnesium en mineralen van de koeien.

Moonlight17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-22 15:35

Waarom begin je niet gewoon met de eenvoudigste methode.
Onbeperkte graszaadhooi, 1 uur gras en daarnaast wat minder gewoon hooi aan te bieden. Moet je even puzzelen met hoeveel kilo dat gaat moeiten zijn.
Dan kunnen ze hopelijk alvast wat kwijt raken van hun aangekomen gewicht en kun je daarna rustig gaan uitzoeken of een balancer/vit-min brok je zou willen gaan geven.

Houdt er wel rekening mee dat het normaal is voor paarden om wat dikker te zijn aan het eind van de zomer en wat dunner aan het eind van de winter zonder dat het extremen gaat aannemen natuurlijk.