Meer mensen met afwijkende bakmaten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Saul

Meer mensen met afwijkende bakmaten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 16:16

Allereerst, excuus als het hier verkeerd staat.

Ik vroeg mij af of (ik denk dat ze er genoeg zijn :D) er mensen zijn die afwijkende bak afmetingen hebben. En dan vooral kleiner dan 20x40.

Mijn vraag is. Wat zijn jullie afmetingen en hoe ervaren jullie het rijden hier in?

Alvast bedankt :)

Sky_As

Re: Meer mensen met afwijkende bakmaten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 16:23

Ik heb ervaring in verschillende soorten bakken. 1 van de kleinste was volgens mij iets van 12 bij 25/27 ofzo (dit was een binnenbakje).
Kleiner dan 20 x 40 is prima om je dier "aan de gang" te houden met slecht weer. maar echt lekker rijden is het niet.
als je een bak wat meer vierkant maakt, heb je al snel het idee de hele tijd op een grote volte te rijden.
Dit is natuurlijk ook allemaal wel afhankelijk van je paard en zijn gangen, maar in kleiner dan 40 meter een keer goed verruimen zit er natuurlijk niet in.
Ik zou wel altijd proberen dezelfde "verhouding" aan te houden, dus liever 10 x 20, dan 15 x 15 bijvoorbeeld.

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 16:26

Op mijn vorige stal hadden we 18 bij 35 ofzo, dat ging prima. Nu waren wij wel voornamelijk recreatieve ruiters met geen slagschepen van paarden. Grootste wat er echt in heeft gereden was 165 denk ik.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 16:27

Vroeger regelmatig in een kleinere bak gereden. Weet alleen niet precies hoe groot, ik gok 35×15/18 oid. Was oke om te longeren en beweging geven, maar echt prettig rijden niet altijd. Daarnaast was er een grotere bak en door die afwisseling was het oké. Alleen hadden we ook lessen in die kleine bak en dat was eigenlijk niks.

Maar het vervelende kan ook komen omdat de balken van het dak erg laag waren en je soms bang was om hoofd te stoten en de muren recht liepen, geen bakrand oid.

Edit, op pony was het minder erg als op de 1,65 plus paarden ja :')

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 16:29

Het scheelt denk ik dat ik een C pony heb :D
Maar hoop ooit wel een D of een E aan te schaffen.

Op mijn vorige pensionstal hadden wij ook een kleinere binnenbak. Ik weet helaas de maten niet meer. Maar dat is was voor mij goed te doen.

Zelf denk ik aan 18 bij 37
Breedte kan tot 22 maar de lengte is een beetje een dingetje.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 16:31

Het hangt er natuurlijk ook vanaf hoe fanatiek je wilt dressuren. Maar ik heb wel gemerkt, dat door het een beetje in dezelfde verhouding te houden, je in ieder geval de oefeningen nog een beetje fatsoenlijk kan rijden. Een gebroken lijn in een vierkante bak voelt gewoon niet oke ofzo.....die krijg je voor je gevoel nooit echt netjes omdat je dan ook geen punten hebt om op te richten. in dezelfde verhouding kun je namelijk wel gewoon nog bordjes ophangen.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 16:34

Ik vond de korte zijde kleiner vervelender als de lange zijde trouwens.

Wij moesten wel eens de 20x60 baan delen en dat was dan 20x30. Vond ik fijner als die 18x35. Nog fijner was buiten waar het 20x 35 oid was. En dat vooral omdat die dan minder smal was en je veel makkelijker van alles kon rijden.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 16:36

Ik ben geen wedstrijd ruiter.
Zou stiekem wel eens eens een wedstrijdje willen doen. Maar dat zit er met deze pony niet in.

Ik heb overigens 1x per week les op de rijvereniging in een 20x60 bak.
Deze mag ik overigens ook gebruiken wanneer ik wil.

Maar thuis is toch wel iets makkelijker dan steeds naar de rijvereniging. Ondanks dat die om de hoek zit :=

Wisselende antwoorden dus.
Ik vind het gruwelijk lastig !

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 16:38

Oh, dan zou ik gewoon doen wat het beste uitkomt. Zoals ik zei had ik ook grotere bak ernaast en dan is het minder van belang oid. En pony is makkelijker, die korte zijde was vooral voor paarden vervelend vond ik.

Maar als je al 1 keer per week een grotere bak hebt zou ik gewoon die 18x37 oid doen :j

Bamii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 16:45

Ik heb 19x30, en toch wel een Fries slagschip. Misschien komt het omdat ik ook niet veel anders gewend ben, maar ik kan me er prima mee uit de voeten. Kan er ook prima met 2 grote paarden in rijden.
Als je echt wedstrijdgericht rijdt kan ik me wel voorstellen dat het vervelend is, maar als je ook 1x per met de goede maat kunt trainen valt dat wel mee

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 16:47

Wij hebben iets van 18/20x30/35. Ik weet het niet exact. Scheelt dat we allemaal grote pony's hebben en dat gaat eigenlijk prima.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 16:48

In een vierkante bak rijdt je al gauw een volte, en heb je dus geen stukken waarin je ze recht stelt met weer een bocht. Ook gebroken lijnen enzo zijn lastiger, en ook wijken is makkelijker in een rechthoekige.

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 16:52

Hier heb ik 25 x 45 laten leggen omdat ik 20x40 al klein vond om met meerderen in te rijden. Uiteindelijk rij ik op zulke rare uren dat ik toch nog steeds alleen ben, maar soit :+
Kleiner zou ik niet meer willen. Al komen nu mijn cirkels etc nooit netjes uit natuurlijk.

Heb je in die 18x35 bakken niet sneller kans op blessures aangezien het veel meer bochtenwerk is?

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 16:54

Scheelt misschien dat ik alleen stap en draaf vanwege een blessure. En voor de lange stukken gebruik ik de track. Die is 100 meter lang en 50 meter breed ofzo. Dus nee, daar heb ik in ieder geval geen last van.
Met een paard van 1.70 zou ik het ook niet doen denk ik. Maar met mijn haflinger van 1.50 heeft een kleinere bak niet echt een probleem gegeven.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 16:55

Oww maar 18 bij 37 vind ik wel een prima maat, er zal best een categorie rijbakken zijn die doorgaan voor 20X40 doorgaan terwijl ze werkelijk maar 19 bij 38 ofzo zijn hoor..

In Principe is het alleen maar een "klein" voordeel op gewone wedstrijden, want als je gewend bent in een kleinere bak te rijden komt het beter uit als je in een grotere bak moet rijden.

stitchlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 16:55

Wij hebben een bak welke qua afmetingen geen enkele zijde even lang is waardoor je een afwijkende vorm (soort scheef vierkant). Ook geen 20x40 in uit te meten.

Het is prima om je paard beweging in te geven, maar proefgericht oefenen gaat natuurlijk niet. Uitstrekken op de rechte lijn is ook lastig oefenen. Onze bodem is trouwens wel prima, behalve als het écht nat is.

Ik doe het ermee en als mijn jonkie er aan toe is, dan denk ik dat ik af en toe met de trailer bij de verenigingsbak ga rijden om lijntjes te oefenen.
Het was voor mij (als dressuurruiter) een concessie, mijn paarden staan 24-7 buiten als een god in Frankrijk op een gezellige stal aan het bos. Dat is mij meer waard!

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 16:58

Oww ja, stitchlover, dat ken ik ook, daar kan je inderdaad niets mee...

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 17:00

Ik had een 100x45
Nu heb ik een vierkant, weet niet eens de maat maar klein. Ik mis mijn oude bak wel hoor

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 17:09

Bedankt allemaal voor de reacties ! Stof tot nadenken dus.

20x60 is hier absoluut niet nodig. Die gebruik ik nooit helemaal als ik les heb. Duurt zolang voordat ik aan de overkant ben :')

En ik kan op de rijvereniging kiezen uit 20x60 en 20x40.

Ik denk dat het dan 18x37 wordt of 20x38.

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 17:24

Op mijn eerste stal was de binnenbak 15x30, dat was goed te doen. Ik had zelf een Haflinger en verder stonden er veel Fjorden en andere ponies, dat scheelt natuurlijk veel.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 21:22

Saul schreef:
Bedankt allemaal voor de reacties ! Stof tot nadenken dus.

20x60 is hier absoluut niet nodig. Die gebruik ik nooit helemaal als ik les heb. Duurt zolang voordat ik aan de overkant ben :')

En ik kan op de rijvereniging kiezen uit 20x60 en 20x40.

Ik denk dat het dan 18x37 wordt of 20x38.

Als je de ruimte hebt zou ik in ieder geval de 20 meter breedte aanhouden.
Net iets fijner qua figuren en bochten-rechtstellen

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 21:27

Doordat de grens met de buren schuin loopt, is mijn buitenbak aan de ene kant een 7tal meter langer dan de andere kant, zal zelfs meer zijn. Het gekke is: geen kat die het merkt (behalve de omheingbouwer). Soms wat moeilijk figuren rijden omdat de bakletters natuurlijk niet helemaal correct hangen, en om te slepen ook wat onhandig, maar anders geen probleem.

Ik heb ook een overdekte longeercirkel (roundpen tent) van 15m doorsnede, dat is natuurlijk wat onhandiger rijden, vooral stuuroefeningen red ik dan alleen in stap, maar bij extreem rotweer is het beter dan niks (al ben ik allesbehalve fanatiek en rij ik dan liever niet, maar voor pensionklanten was dat zeker een meerwaarde).

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 21:07

Ik heb een bak van 18 x 30
Ik heb altijd grote paarden, >1,70
Nooit problemen. Mijn buurvrouw heeft wel een 20x40 bak, maar die is vreselijk zwaar. Ik rij dus altijd thuis of op de club.

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 21:30

Mijn 'bak' is 12 x 30-en-een-beetje, maar eigenlijk geen bak want de grond is hard en hij loopt ook nog eens enorm hard af naar een hoek :')

Ik ben geen wedstrijdruiter (dat zou überhaupt niet kunnen waar ik woon) en geef toe; heel praktisch is mijn bak niet. Een hele ronde galop onder het zadel is echt een uitdaging, zelfs niet met mijn Spaanse die draait op een dubbeltje.
Is dat handig? Nah...
Voelt het heerlijk om de paarden aan huis te hebben EN een soort van bak om in te rijden en te werken als ik wil? Dat echt wel!

De korte zijde te kort en dat aflopen is eigenlijk vervelender. Die lange zijde kom je wel mee weg als 'ie wat korter is in mijn ervaring.

Ik gebruik hem echt veel, maar doe er minimaal net zoveel grondwerk in als dat ik rijd. Voor grondwerk (klassiek, lange lijnen, liberty) is het echt een prima maatje.
Uiteindelijk rijd ik zelf het meest buiten.

Binnenkort komt er een trailer en met de mogelijkheid afentoe ergens in een 'echte' bak te kunnen trainen is voor mij mijn kleine bakje helemaal prima.

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 21:56

Ik heb jaren op een manege gereden waar ze twee binnenbakken hadden van ik denk 18x40. Daar reden we met de carrousel groep in. Het was wel lastig om de proef goed op muziek te krijgen, en je kwam anders "uit" dan in een 20x40 bak. We oefenden dan ook een aantal keren bij een andere manege en zodra het kon, werd er buiten geoefend. Maar zelfs met 16 combinaties tegelijk was het wel te doen.
Nu al jaren gewoon op een pensionstal met een 20x40 en een 20x60 bak. De laatste rijd ik eigenlijk nooit in.