Weiland bemesten, hoe dan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Mloui

Weiland bemesten, hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-22 13:10

Na een zeer frustrerend gesprek met de RVO ben ik nog steeds niks wijzer.

Wij zijn in bezit van 1,2 hectare grond, waarvan ongeveer 1 hectare weide grond is. Hierop houd ik 3 paarden. Het mest haal ik van mijn weiland af en wordt naar het land van de boer hiernaast gebracht.

Ik bemest mijn weiland graag met vaste koeienmest, maar ik zit vast in het web der regelgeving. Als ik de tabellen volg op RVO (Tabel 4) dan produceren mijn 3 paarden samen 176,4 kg stikstof en 85,8 kg fosfaat. Deze productie moet ik mee nemen in hoeveel ik dan nog extra mag opbrengen.

Nu ben ik particulier, en dan zou ik dus maar 170 kg stikstof en 90 kg fosfaat op mijn hectare weiland mogen brengen. Dit wordt dus al volledig 'geleverd' door mijn eigen paarden. Deze mest komt nauwelijks ten goede aan het weiland, want wordt afgevoerd, maar ik mag ook niks aanvoeren? Op deze manier kan ik mijn weiland natuurlijk nooit onderhouden, tenzij ik mijn eigen geproduceerde mest weer over het land verdeel, maar dat wil ik liever niet.

Hoe doen anderen dit?

Chester (Special D x Houston) Z2+11, B+3

_Gerdien_

Re: Weiland bemesten, hoe dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 13:27

Wat vervelend! Ik heb hier nog nooit naar gekeken en laat elk jaar een vracht digestaat (uit een biovergister) komen.

Of je moet over gaan op kunstmest?

Two feet move your body. Four feet move your soul
B+11 (PR 197,5) / L1+11 (PR 188) L2+10 (PR 204)

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 13:47

Hier heb ik nog nooit naar gekeken. Elk jaar komt een boer uit het dorp mest van zijn koeien uitrijden over onze wei. Verder composteer ik de paardenmest wat er ook nog voor een gedeelte overheen gaat

Wees jezelf, er zijn al zoveel anderen.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 14:11

Waarom wil je je eigen mest niet gebruiken?
Compost van paardenmest is letterlijk zwart goud.

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-22 14:15

Matheno schreef:

Ik heb geen geschikte plaats om het op te slaan, plus het risico op wormbesmetting van het weiland neemt er mee toe. Mest moet erg lang composteren en flink warm worden willen de eitjes niet meer infectieus zijn.

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-22 14:16

_Gerdien_ schreef:
Wat vervelend! Ik heb hier nog nooit naar gekeken en laat elk jaar een vracht digestaat (uit een biovergister) komen.

Of je moet over gaan op kunstmest?

Kunstmest wil ik liever niet omdat dit de bodem weer extra verzuurt. Daarbij verandert dit natuurlijk niet dat ik al aan mijn max fosfaat en stikstof zit.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 14:19

Mloui schreef:
Matheno schreef:

Ik heb geen geschikte plaats om het op te slaan, plus het risico op wormbesmetting van het weiland neemt er mee toe. Mest moet erg lang composteren en flink warm worden willen de eitjes niet meer infectieus zijn.

In principe kun je binnen 2 maanden prima compost hebben van je eigen paardenmest. En de wormeneitjes overleven het niet door de compostering.

Hier is misschien ook nog wat meer informatie te vinden:
[VSW] Mest composteren

If you could kick the person in the pants responsible for most of your trouble, you wouldn’t sit for a month.
--
[PP] Edje heeft een nieuw baasje! *Updates vanaf pag 13*

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 14:19

Maar als je de mest afvoert hoef je toch geen rekening te houden met de opbrengst van die mest?

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-22 14:25

Duhelo schreef:
Maar als je de mest afvoert hoef je toch geen rekening te houden met de opbrengst van die mest?

Zo eenvoudig is het helaas niet. Naar wat ik begrijp telt de productie van je 'graasdieren' hoe dan ook mee. Maar goed, wellicht zie ik dingen over het hoofd. Vandaar ook dit topic ;)

Mloui

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-22 16:39

Opnieuw gebeld met het RVO en nu een andere medewerker gesproken. Zij gaf aan dat het inderdaad best complex is, maar ik denk dat ik het nu begrijp:
*mijn mest wordt afgevoerd, dus daar hoef ik inderdaad geen rekening mee te houden
*buurman mag mest aanvoeren, maar omdat ik particulier ben, mag hij maximaal 20 kg fosfaat op ons perceel uitrijden (een ruime 6 ton)
* In totaal mag ik 90kg fosfaat ontvangen, maar dat zal dan dus van verschillende boeren afkomstig moeten zijn.
*van een loonwerker mag je als particulier wel ineens 90kg fosfaat ontvangen, maar dan kost het dus geld.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie