[VOLG]Van wei naar equihabitat

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110786
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-23 07:52

Nou zeg, daar zou ik ze zeker op aanspreken!
Het is fijn dat het voor beide partijen een win-win situatie was, maar wanneer iets kapot gaat, is het wel zo netjes om dat even te melden.
Nu hebben jullie er weer extra werk en kosten van. Dat hoort gewoon niet.

Lys_PPA

Berichten: 1356
Geregistreerd: 30-09-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-23 22:18

Ohh is dat even een tegenvaller!

Mn vriend werkt met zwaar materieel en die liet ik de foto's zien.. Die zei meteen: contact opnemen. Enerzijds was te verwachten dat zoiets zou gebeuren omdat de graafmachine te zwaar is voor deze tegels, dit is geen kleintje. Maar anderzijds ben je aso om iets op deze manier achter te laten en hadden ze zelf ook kunnen aangeven dat dit niet schadevrij ging lukken.

Heb je ze al gesproken?

Daihyo

Berichten: 88091
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-23 22:36

Ja als het goed is gaat het opgelost worden :j

Lys_PPA

Berichten: 1356
Geregistreerd: 30-09-19

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-23 09:02

Dat is goed om te horen :)

Daihyo

Berichten: 88091
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-23 20:01

Helaas wordt er niet meer gereageerd, dus aankomende week maar weer verder achteraan. Ik baal er een beetje van, want we hebben hier echt geen tijd voor. Naast werk en paarden zijn we ook heel druk in ons nieuwe huis, dat inmiddels gestript is en waar we langzaam weer aan het opbouwen zijn. Het kost allemaal tijd (en geld en stress) zat.
Voor wie het leuk vindt:


Terug naar de paarden. Afgelopen week even een trots momentje gehad. Noura werd bekapt. En Ximo, die altijd verdoofd moest worden voor wij ermee aan de gang zijn gegaan, tilde ook zomaar alle 4 zijn voetjes op. Zonder halster of vasthouden. Gewoon omdat hij zich er okee bij voelde <3
Wat een heleboel geduld en herhaling en positieve ervaring niet kan doen :D

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Verder regende het woensdag heel hard. En regen is stom ^)
Afbeelding

Gisteren zijn ze alle 3 naar de tandarts geweest.
Jim als eerste, die kent het. Was al wel even geleden en daardoor ook echt wel nodig. Hij had aardig wat haken. En had er niet zo’n zin in. Hij is 3x bij gespoten en ging nog in protest. Een soort van. Maar uiteindelijk wel helemaal kunnen doen.
Afbeelding

Ximo vond het interessant, was nog nooit naar de tandarts geweest. En ook dat was hard nodig, want zijn kies boven groeide ongeveer door in het tandvlees van zijn onderkaak :=
Hij was heel braaf, had even een spannend momentje, maar onderging het dapper.
Afbeelding

En Noura had ik als laatste bewaard. Ook voor haar was de eerste keer. En ondanks dat ze super braaf en nuchter is, heeft ze overal een mening over. Dus dat kon ook zomaar vuurwerk worden. Niks is minder waar, ze heeft zich keurig gedragen.
Afbeelding

1 kies had ze al gewisseld. De ander was een dop en is er nu ook uit.
Afbeelding

Verder groeit alles hier goed na de regen. In deze bloemenstrook hadden we van voor naar achter lavendel, kamille, goudsbloem en esparcette gezaaid. 50% doet het :+
Af en toe knip ik wat als snack, maar ik laat ook veel staan voor de insecten.
Afbeelding

De heuvel is rijk begroeid. Wat onkruid als fijnstraal, maar ook de eetbare kruiden komen goed op zoals weegbree, kaasjeskruid, mariadistel en korenbloem. Maar ook de esparcette en luzerne doet het goed. En de zonnebloemen zijn echt enorm. Zo gaaf! Eind van de zomer mogen ze er op gaan lopen. Dan is het meeste uitgebloeid (en hopelijk uitgezaaid) en mogen ze lekker snacken.
Afbeelding

Helaas groeit ook het jkk weelderig. Ik heb al aardig wat weg gehaald, maar dit is de laatste en ergste wei. Aankomende week ga ik deze leeg trekken. Deze is het minste bemest en dat kun je zien. De andere weitjes stond ook wel, maar deze wei is echt verschrikkelijk. Dus na de zomer gaat er flink lavameel op, kale plekken doorzaaien en van het voorjaar pavo korrels.
En nee, het is geen streepzaad. Dat staat er ook wel, maar het meeste is echt jkk.
Afbeelding

Maflinger_S
Berichten: 12175
Geregistreerd: 01-07-08

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-23 21:27

Oi, aan dat huis is nog heel wat werk. Gelukkig gaan je paarden wel goed. Beetje jammer van de kapot gereden bestrating, dat dan weer wel, maar misschien komen ze dat inderdaad binnenkort voor je oplossen.

Superknolletjes heb je toch. Allemaal braaf bij de smid en de tandarts.

petraaken

Berichten: 44221
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 09:29

Die droge zomers doen het JKK echt exploderen heb ik al gemerkt. ZEker langs de bermen.

Hopelijk krijg je het volgend jaar echt onder controle maar je gaat er veel werk aan hebben.

Ir111

Berichten: 11978
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 09:43

Als ik zo de foto's bekijk is het vooral een kwestie van respect voor de mini hebben; als je maar diep genoeg buigt voor hem komt alles goed. :') _O-

Daihyo

Berichten: 88091
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-23 10:05

_O-

Punz

Berichten: 8587
Geregistreerd: 04-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-23 12:38

Ir111 schreef:
Als ik zo de foto's bekijk is het vooral een kwestie van respect voor de mini hebben; als je maar diep genoeg buigt voor hem komt alles goed. :') _O-


_/-\o_ _O- _/-\o_

Daihyo

Berichten: 88091
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-23 21:32


Daihyo

Berichten: 88091
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-23 19:24

Gewoon wat foto’s van onze plek nu. Fijn af en toe de regen, het blijft lekker groen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

monsera
Berichten: 3079
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-23 22:08

Prachtig en wat een diversiteit.

MZorro

Berichten: 829
Geregistreerd: 22-12-12

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-23 08:10

Heerlijk zomers en vrolijk {:}

petraaken

Berichten: 44221
Geregistreerd: 17-07-03
Woonplaats: Zedelgem (België) provincie West-Vlaanderen

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 08:27

Die foto van die bij vind ik super.

Punz

Berichten: 8587
Geregistreerd: 04-03-10

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 13:11

Prachtig!!!!!

Daihyo

Berichten: 88091
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 14:25

petraaken schreef:
Die foto van die bij vind ik super.

Hommel :D
We hebben een enorme stokroos staan met meerdere scheuten van zo'n 3 meter. Die zit continu vol met hommels en bijen, vol met stuifmeel. Echt zo schattig <3

Ik krijg ook geen genoeg van mijn zonnebloemen op de heuvel. Ook hier staan flinke exemplaren bij van zeker 3 meter hoog. En dat allemaal uit zaad van de zonnebloemen van vorig jaar. Dit jaar ga ik ook weer een paar koppen snellen en laten drogen voor nieuw zaad.
Afbeelding

Verder is vandaag eindelijk de mest opgehaald. Ik dacht, ik doe vandaag nog een laatste poging om een afspraak te maken. Ik belde vanmorgen en ze zijn vandaag al geweest *\o/*
Het werd wel tijd ook :+ . De oplegger van de tractor zat vol :=
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Om er goed bij te komen moest de berk wat gesnoeid worden. Vonden de paarden helemaal niet erg :D
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En terwijl ik daarna nog aan het werk moest, hebben ze even lekker op een nieuw weitje gestaan. Verwende nesten <3
Afbeelding

Ir111

Berichten: 11978
Geregistreerd: 06-04-04
Woonplaats: home is where the heart is...

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 17:38

Beter verwend dan verwaarloosd roep ik altijd! :D

Symke
Berichten: 822
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 18:13

Oh jouw zonnebloem bloeien al! Hier nog niet
Maar ben al.blij dat ik er toch paar heb
Had zakje zaad gekocht, niks
Zakje eetbare pitjes vd action ipv in de yoghurt buiten neer gegooid; jaaa

Daihyo

Berichten: 88091
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 18:45

Ik wil er best wat naar je opsturen hoor, voor volgend jaar :D. Ik heb nog best veel zaad over.
De eerste stonden een paar weken geleden al in bloei, maar sinds vorige week veel meer. En er staan er nog zeker zoveel in de knop.

Symke
Berichten: 822
Geregistreerd: 31-12-15
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 19:10

Daihyo schreef:
Ik wil er best wat naar je opsturen hoor, voor volgend jaar :D. Ik heb nog best veel zaad over.
De eerste stonden een paar weken geleden al in bloei, maar sinds vorige week veel meer. En er staan er nog zeker zoveel in de knop.


Lief!
Ik ga proberen om ze ook over te houden van de bloemen net als jij
Wanneer heb je de bloem geoogst?
En binnen bewaard?

Daihyo

Berichten: 88091
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-23 19:20

Je ziet vanzelf wanneer er in de kern zaden zitten, als ze uitgebloeid zijn. Ik heb ze net onder de kop afgeknipt en te drogen gehangen in het tuinhuis. In het voorjaar heb ik de zaden er uit gehaald en een deel weer in de grond gestopt. Ging echt heel makkelijk, ik heb echt geen groene vingers :+

monsera
Berichten: 3079
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-23 23:34

Ik had er vorig jaar ook een aantal maar in zijn geheel opgevoerd aan de paarden en konijnen. Stom volgende keer dus wat bewaren voor het zaad.
Klinkt vrij simpel.

Daihyo

Berichten: 88091
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-23 08:22

Vinden de konijnen en paarden vast niet erg :D
Maar het is echt heel simpel. En uit een grote bloem kun je echt al enorm veel zaadjes halen, dan heb je aan 1 kop echt genoeg.

Edit: kijk hoeveel zaadjes je in 1 kop ziet zitten. Ik ga er dit jaar ook maar 1 of 2 ophangen, dat is genoeg.

Afbeelding

MZorro

Berichten: 829
Geregistreerd: 22-12-12

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-23 09:15

Ooh ik hou zo van zonnebloemen en hoe leuk dat ze al bloeien! <3 Ook ik had zaadjes van zonnebloemknoppen van iemand hier op de boerderij en heb nu zelf een hele rij geplant. Eens kijken wat ik er mee wil doen!

Ik had ook een deel aan de paarden gegeven en op snackplekjes neergelegd. Ze aten het met smaak op!