[VOLG]Van wei naar equihabitat

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 15:38

Daihyo schreef:
Het is goedgekeurd! :):)
Mocht iemand in de gemeente Rheden wonen en nog geen bestemming voor de ik-buurt-mee cheque hebben en deze graag willen bestemmen voor de insectenhotels: stuur me even een pb voor de link naar de actie.

Ik heb de actie gevonden. Nu nog even wachten op mn bon

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 15:44

Wat fijn dat het is goedgekeurd! Kun je weer lekker aan de slag. :D

monsera
Berichten: 3075
Geregistreerd: 15-10-04
Woonplaats: friesland

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 17:57

Oh super zeg. Het is allemaal al duur genoeg.

savieralover

Berichten: 1700
Geregistreerd: 23-03-09

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 19:53

Leuk dat het is goed gekeurd! Ik zit er zelf overna te denken om een klein insecten hotel op te hangen maar wat is nou eigenlijk goed en hoe hoog is handig en zijn er nog andere dingen waar je op moet letten? Misschien dat jij wat inzicht kan geven?

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-22 20:42

Vooral de grootte van de gaatjes schijnt belangrijk te zijn. En de voorkant niet op het zuiden in de volle zon. Verder moet ik me er nog in verdiepen. Ik heb wel bewust die van Natuurmonumenten gekozen omdat die gaatjes de juiste grootte hebben voor de bijen.
Op internet zijn ook nog wel doe het zelf tips te vinden. Dan gaan ze uit van een blok hout waar je gaten in boort.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 21:31

Wat leuk dat het goedgekeurd is.

Ik heb een bak met planten staan die insecten aantrekken (bijen en vlinders) zo'n hotel is ook interessant. Zie hier regelmatig hommels (akkerhommels vooral vanaf maart) die in mijn hooi een geschikt nestplaats willen zoeken.

Anoniem

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 21:48

Hier een tuintafel met tuinstoelen van bamboe waar ze ieder jaar weer in de gaatjes kruipen. Kan dan een tijd mn tafel niet gebruiken :+

Zertab

Berichten: 12218
Geregistreerd: 05-02-11
Woonplaats: Brabant

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-22 21:49

Fijn dat het is goed gekeurd! :D

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-22 07:41

Ja bamboe pijpjes doen het goed. Die zitten hier ook in :j

Ik ben er ook uit qua voerplaatsen. We werken nu veel met kuubskisten en frames met slowfeedernetten. Maar dat maakt best wat herrie en de nieuwe wei ligt tussen wat huizen. Dus besloten dat de kuubskisten verkocht gaan worden en we alleen met netten gaan werken.

Voor in de stal heb ik een envelopnet.
Er komen 2 palen met een hooinet (waarvan ik er 2 extra heb, dus dat is makkelijk vullen en wisselen)
Een rechthoekig net tussen palen
Een tunnelnet tussen palen van hoog naar laag

5 plekken op 2 grote pony’s en 2 shets.
En ik heb sowieso nog meer envelopnetten, dus meer plekken zijn zo gemaakt :D

We hebben 2 buizen die we horizontaal op balken kunnen bevestigen. Dus die willen we zo maken. Hier gaan het rechthoekige net en de tunnel aan. De tunnel aan 1 kant hoog en 1 kant laag. Dan kunnen de shets er ook van eten.
Afbeelding

En dan 2 plekken zo
Afbeelding

Tancreda4

Berichten: 24038
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 08:06

Leuk topic om te volgen.

Zelf zou ik niet snel de kisten weg doen maar alleen 't frame dan weglaten en netten vastmaken met karbijnen. Zonder een kist eronder krijg je toch sneller hooi op de grond en meer troep (of zand in het hooi dst op de grond valt). Is dat niet een mogelijkheid?

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-22 08:16

Nee ook de haken maken teveel herrie. Mijn haflinger is nogal eehm. Fanatiek met eten. :+
Die plukt aan de netten en slingert ze omhoog. Dus ook de haken maken dan herrie zeg maar :+
Onder elke voerplek komt iets van tegels overigens. Of stenen tegels of rubberen tegels met opsluitbanden.

Anoniem

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 09:53

Pb over de kuubskisten ;)

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-22 17:48

De schuilstal is klaar en levering en montage is in de week van 25-29 mei *\o/*
En nu gaan de twijfels over het betegelen toeslaan :+
Plan was zand in de stal en tegels er omheen in een L-vorm.
Maar nu twijfel ik of ik het zand niet nog door kan laten lopen als uitloop ipv tegels.
En dan alleen aan de zijkant betegelen.
Nog even over nadenken :j

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 22:01

Oh ik wilde juist aanraden om binnen ook te tegelen :+

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-22 22:21

Nee liever niet. We hebben het nu betegeld en daar overheen rubberen matten omdat ze anders gewoon op de kale bodem gingen liggen. Ik wil geen stalbedekking, want dat gebruiken ze vooral als wc. Vandaar de keuze voor zand.

Hilary

Berichten: 9203
Geregistreerd: 22-05-04

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 22:34

Wij hebben in 2 stallen bestrating met zand erop en 1 stal beton met rubber speeltuintegels.
Ze gaan hier eigenlijk niet binnen liggen, dat doen ze buiten in het zand. We merken dat ze het zand uit de schuilstallen deels naar buiten lopen en een deel verdwijnt met uitmesten. Het zand dat ze vanaf de paddock het straatje voor de stallen oplopen, vegen we dus af en toe expres de stallen in als nieuwe voorraad.
De 1e stal gebruiken ze minder (ik denk dat ze die te opgesloten vinden), de andere twee stallen gebruiken ze juist veel (de tussenwand is er aan de achterkant uit, zodat ze door kunnen lopen van de ene naar de andere stal). Uit de 2e stal verdwijnt het zand beduidend harder dan uit de 1e stal (de 3e stal heeft dus rubber).
Binnen plassen doen ze niet heel veel, moet ik zeggen. Af en toe mijn ruin, maar het droogt vrij vlot (beetje het droge zand erdoor mengen).

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-22 23:45

Als ik keuze had zou ik ook voor gewoon zand kiezen. Maar dan wel zeker zijn dat het geen modder kan worden en dus regenwater niet in de stal kan komen moest het echt eens zo fel regenen dat er toch water op de wei blijft staan gedurende de buien. (licht afhellend maken naar buiten toe of hoger dan de wei zelf maken).

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-22 06:00

De stal komt sowieso op het hoogste gedeelte te staan, met de open kant op het oosten. Met luifel en dakgoot. Dus de afwatering moet geen probleem zijn.

EmptyWords

Berichten: 10576
Geregistreerd: 27-02-08
Woonplaats: Wehl

Re: [VOLG]Van wei naar equihabitat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 17:59

Je donaties lopen hard zag ik

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-22 19:23

Ja gaat heel snel! Super blij mee!

Edit, kijk dan!
Nog maar een kleine 30 euro te gaan :oo
Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-22 19:52

As we speak: nog 1 cheque te gaan :):)
Afbeelding

Roquen

Berichten: 1603
Geregistreerd: 18-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 21:27

Daihyo schreef:
Vooral de grootte van de gaatjes schijnt belangrijk te zijn. En de voorkant niet op het zuiden in de volle zon. Verder moet ik me er nog in verdiepen. Ik heb wel bewust die van Natuurmonumenten gekozen omdat die gaatjes de juiste grootte hebben voor de bijen.
Op internet zijn ook nog wel doe het zelf tips te vinden. Dan gaan ze uit van een blok hout waar je gaten in boort.


Met paardenparadijsjes maken heb ik niet veel ervaring. Maar ik weet dan wel weer het e.e.a. van wilde bijen en bijenhotels. Een bijenhotel hang je het liefst wel richting het zuiden op. De warmte is juist belangrijk zodat de bijen tijdig op gang komen. Zorg ervoor dat ze wel een beetje in de luwte staan en dat het niet direct in kan regenen.

Het beste kun je in het najaar een inheems bloemenmengsel zaaien. Daar doen de Nederlandse bijtjes het beste op. Belangrijk is dat het biologisch zaaigoed is.

Leuk dat je er een paradijs voor paard en natuur van maakt!

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-22 21:41

Ik heb van die bloemenmengsels van pure horse. We gaan wel dit voorjaar nog zaaien en dan ook de hotels plaatsen. Er staat nu nergens nog een bloem. Dus om de zomer een beetje fleurig in te gaan moeten we wel zaaien :D
Het wordt op meerdere plekken gezaaid. In ieder geval de 70 meter langs de weg waar ook de hotels komen. Maar ook op het perceel komen bloembedden met bloemen, maar ook met kruiden. Hopelijk zaait het dan mooi uit over het perceel zodat we er volgend jaar weer plezier van hebben.

Maar juist wel op het zuiden? Ik dacht juist van niet omdat het te warm wordt. Maar goed om te weten dat dat kan, want dat zou de beste plek zijn op het perceel, dicht bij de bloemen :D

tamary

Berichten: 29184
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-22 21:42

Daihyo schreef:
Nee liever niet. We hebben het nu betegeld en daar overheen rubberen matten omdat ze anders gewoon op de kale bodem gingen liggen. Ik wil geen stalbedekking, want dat gebruiken ze vooral als wc. Vandaar de keuze voor zand.

Alles wat niet spettert is aantrekkelijk plassen. Na gras is dat hier zand.

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-22 21:52

Dat vind ik niet erg. Tuinslang er op in de zomer en het is weer fris. Dat zakt zo de grond in.

*\o/*
Met een aantal donaties van bokkers. Top! Bedankt! We gaan de deze week bestellen en dan kunnen ze volgende week geplaatst worden. Super!
Afbeelding