Wie wil meedenken voor omheining?

Moderators: Nicole288, balance, Dyonne, Sica, Neonlight, C_arola, Coby

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Missvk
Berichten: 161
Geregistreerd: 09-10-20

Wie wil meedenken voor omheining?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-22 15:53

*\o/* Het gaat dan eindelijk gebeuren. *\o/*

Wij zijn al een paar jaar bezig met een woonbestemming op een oude stolp met 1 hectare land. Nu begint het einde echt in zicht te komen (lijkt het) en willen we onze veulens, twee hengsten daar alvast lekker op het land zetten. Ze moeten in mei weg zijn op de huidige locatie dus we zijn aan het kijken of ze alvast die kant op kunnen.

Ik heb de volgende ideeën maar alles is welkom

Ik wil gecreosoteerde palen van 200 lang en 10 dik om de 4 meter. Is dat oke?

Helaas ontkom ik niet aan gaas. :( Dit is in het verkoopcontract vastgelegd incl. Dwangsom dus dat wil ik echt niet. Nou dacht ik aan gaas wat onderaan begint met 7,5 cm.
Deze aan de buitenkant bevestigingen en de binnenzijde twee rijen bruin draad met geleiders op 18cm om ze wat verder van het hek af te houden.

https://www.gallagher.eu/nl_nl/afraster ... m-10-stuks

1 draad bovenop met dezelfde geleiders zodat het hoogste draad op 150 staan.
Er staan geen andere paarden in de buurt en ze staan niet langs een drukke weg oud.

https://www.gallagher.eu/nl_nl/afraster ... 30-korting

Ik wil stroom vanaf het net en denk aan een Gallagher. Het zal om max anderhalve km draad gaan.

De hoekpalen heb ik nog niet zoveel beeld bij. Wat hebben jullie voor ideeën? Misschien ervaringen of tips. Er is budget maar volledig met hout omheinen vind ik heel er kostbaar... Wij gaan de palen zelf zetten


Afbeelding

MallyBelly

Berichten: 3595
Geregistreerd: 23-12-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 16:03

Met de stormen die steeds meer over het land gaan heb ik zelf voor maximaal 3 meter tussen de palen gekozen. Op stukken die veel wind pakken 2,5 meter.
Dan weet je ook zeker dat je je gaas mooi kan spannen.

Mooi stuk, veel plezier!

DuoPenotti

Berichten: 31737
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 16:12

Wij hebben bewust gekozen voor een compleet hekwerk, geen hout.
Staat nu ruim 17 jaar en staat nog steeds goed.
Met afstandshouder tegen het schuren van de gaas hebben we permanentdraad gedaan.

Ik geef toe, daar hadden we de keuken ook mooi van kunnen opknappen. :+
Maar toch geen dag spijt van gehad.
Storm, ijzel waardoor lint wel eens geknapt is, dit blijft staan.

Afbeelding

Horseloverl
Berichten: 2240
Geregistreerd: 27-03-13

Re: Wie wil meedenken voor omheining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 17:07

Mijn advies is laat het proffesioneel doen dan ben je er de komende 20 jaar vanaf

Sas_Mon

Berichten: 1638
Geregistreerd: 06-04-07
Woonplaats: Ede

Re: Wie wil meedenken voor omheining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 17:12

Gaas zelf spannen is zonder groot materieel niet te doen netjes. Ik spreek uit ervaring en heb maar 25 meter gaas. Maar nooit meer dat ik dat met de hand ga doen. Verder heb ik te weinig ervaring met hekken om iets zinnigs bij te dragen.

Lola19
Berichten: 15
Geregistreerd: 14-01-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 18:37

Wat leuk! Veel succes!
Tja, wat is de beste omheining? Daar ben ik ook nog steeds niet uit.

Toen wij ons huis kochten moesten de erfgrenzen nog bepaald worden en stond er in het koopcontract dat we samen met de buurman een omheining zouden plaatsen. De buurman wilde per se Heras hekwerk (harmonicagaas) en dan ook nog de dikste die er is.
Kostte een godsvermogen, maar als nieuwe bewoners wilden we niet teveel discussiëren, dus gingen we akkoord.
Professioneel laten plaatsen en aan onze kant hadden we afstandhouders met stroomdraad geplaatst.
Het zag er super netjes uit, totdat mijn nieuwe paard te dicht op de omheining ging rollen en op de een of andere manier door dat gaas trapte.
De maaswijdte is 5cm en hij heeft enorme hoeven, dus geen idee hoe hij het voor elkaar kreeg.
Maargoed, een heel stuk hekwerk kapotgetrokken, maar zelf had hij gelukkig alleen een paar schaafwonden. Maar dat had heel anders af kunnen lopen…

We hebben nu een meidoornhaag geplant voor het gaas als extra barrière…
Het liefst zou ik overal meidoorn planten als omheining, maarja, tijd en geld…. en het bijhouden van de haag kost veel tijd.

Verder heb ik nu in de wei gecreotiseerde palen om de 3 meter. Eerst met koord, maar dat verging na een jaar of twee helemaal en er vielen allemaal losse draadjes in het gras dat de paarden eten. Leek me niet heel gezond.

Nu heb ik sinds twee jaar lint van 4cm. Dat blijft ook bij storm tot nu toe heel goed zitten. Er zit wel veel kwaliteitsverschil in het lint. Het dure lint is wel echt een stuk degelijker dan de goedkopere variant.
Ik heb twee rijen lint, de onderste redelijk hoog op 70cm. Ook weer om te voorkomen dat hij erin komt als hij rolt. (We noemen hem al de “omheining-roller”. Mijn andere paard gaat nl wel gewoon in het midden van de wei rollen).

Om de paddock heb ik een houten omheining. Maar deze vangt veel wind omdat de liggers redelijk breed zijn. Bij de laatste storm heb ik een paar palen moeten stutten, anders waaide de boel om.

Andere buren hebben een ijzeren omheining. Een soort doorsteek omheining, maar dan dus van ijzer. Mooi, onderhoudsvrij en het gaat heel lang mee. Maar een van hun paarden wilde er overheen springen en bleef hangen.
IJzer zaag je niet zomaar door, dus de brandweer moest eraan te pas komen. Ook hier had het paard gelukkig alleen oppervlakkige wonden.

Uiteindelijk ligt het miss ook aan de paarden die je hebt.
Kennissen van ons zijn hierin heel slordig (vind ik ). Zij hebben één draadje dat erg laag hangt tussen prijskaartjes en niet strak gespannen is. Vaak staat er niet eens stroom op, en toch hebben zij nooit gekke dingen meegemaakt…

Daan13
Berichten: 2869
Geregistreerd: 18-12-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-22 18:41

DuoPenotti schreef:
Staat nu ruim 17 jaar en staat nog steeds goed.

[ Afbeelding ]



Dit is een super omheining zo.

Zouden meer mensen moeten doen als gaas verplicht is.

Gaas kan zoveel ellende geven aan je paard. Daar zou je niet moeten besparen...

Missvk
Berichten: 161
Geregistreerd: 09-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 00:20

Melissa1996 schreef:
Met de stormen die steeds meer over het land gaan heb ik zelf voor maximaal 3 meter tussen de palen gekozen. Op stukken die veel wind pakken 2,5 meter.
Dan weet je ook zeker dat je je gaas mooi kan spannen.

Mooi stuk, veel plezier!


Dankjewel! Ik zal eens meten wat de afstanden zijn want ik wil het heel graag strak houden
DuoPenotti schreef:
Wij hebben bewust gekozen voor een compleet hekwerk, geen hout.
Staat nu ruim 17 jaar en staat nog steeds goed.
Met afstandshouder tegen het schuren van de gaas hebben we permanentdraad gedaan.

Ik geef toe, daar hadden we de keuken ook mooi van kunnen opknappen. :+
Maar toch geen dag spijt van gehad.
Storm, ijzel waardoor lint wel eens geknapt is, dit blijft staan.

[ Afbeelding ]


Wouw dankjewel voor iedereen zijn uitgebreide reacties! Ik kreeg je foto eerst niet geopend maar ziet er inderdaad fantastisch uit. Ook met schrikdraad op een ruime afstand ervoor zie ik. Dankjewel :)


Lola19 schreef:
Wat leuk! Veel succes!
Tja, wat is de beste omheining? Daar ben ik ook nog steeds niet uit.

Toen wij ons huis kochten moesten de erfgrenzen nog bepaald worden en stond er in het koopcontract dat we samen met de buurman een omheining zouden plaatsen. De buurman wilde per se Heras hekwerk (harmonicagaas) en dan ook nog de dikste die er is.
Kostte een godsvermogen, maar als nieuwe bewoners wilden we niet teveel discussiëren, dus gingen we akkoord.
Professioneel laten plaatsen en aan onze kant hadden we afstandhouders met stroomdraad geplaatst.
Het zag er super netjes uit, totdat mijn nieuwe paard te dicht op de omheining ging rollen en op de een of andere manier door dat gaas trapte.
De maaswijdte is 5cm en hij heeft enorme hoeven, dus geen idee hoe hij het voor elkaar kreeg.
Maargoed, een heel stuk hekwerk kapotgetrokken, maar zelf had hij gelukkig alleen een paar schaafwonden. Maar dat had heel anders af kunnen lopen…

We hebben nu een meidoornhaag geplant voor het gaas als extra barrière…
Het liefst zou ik overal meidoorn planten als omheining, maarja, tijd en geld…. en het bijhouden van de haag kost veel tijd.

Verder heb ik nu in de wei gecreotiseerde palen om de 3 meter. Eerst met koord, maar dat verging na een jaar of twee helemaal en er vielen allemaal losse draadjes in het gras dat de paarden eten. Leek me niet heel gezond.

Nu heb ik sinds twee jaar lint van 4cm. Dat blijft ook bij storm tot nu toe heel goed zitten. Er zit wel veel kwaliteitsverschil in het lint. Het dure lint is wel echt een stuk degelijker dan de goedkopere variant.
Ik heb twee rijen lint, de onderste redelijk hoog op 70cm. Ook weer om te voorkomen dat hij erin komt als hij rolt. (We noemen hem al de “omheining-roller”. Mijn andere paard gaat nl wel gewoon in het midden van de wei rollen).

Om de paddock heb ik een houten omheining. Maar deze vangt veel wind omdat de liggers redelijk breed zijn. Bij de laatste storm heb ik een paar palen moeten stutten, anders waaide de boel om.

Andere buren hebben een ijzeren omheining. Een soort doorsteek omheining, maar dan dus van ijzer. Mooi, onderhoudsvrij en het gaat heel lang mee. Maar een van hun paarden wilde er overheen springen en bleef hangen.
IJzer zaag je niet zomaar door, dus de brandweer moest eraan te pas komen. Ook hier had het paard gelukkig alleen oppervlakkige wonden.

Uiteindelijk ligt het miss ook aan de paarden die je hebt.
Kennissen van ons zijn hierin heel slordig (vind ik ). Zij hebben één draadje dat erg laag hangt tussen prijskaartjes en niet strak gespannen is. Vaak staat er niet eens stroom op, en toch hebben zij nooit gekke dingen meegemaakt…


Nou precies dit _/-\o_ je kunt zoveel van te voren bedenken maar je wordt altijd weer verrast en wijzer door ervaringen. Een slordig hekwerk vind ik een no go... Maar er zit veel ruimte tussen goed en beter. 500 meter hekwerk is echt te gek dus ik zoek naar een mooie oplossing. Ijzer hek heb ik ook hele rottige dingen mee gezien. De laspunten blijven kwetsbaar. Het liefste zou ik lint nemen maar afstand van het hek vind ik ook fijn en van de ronde isolatoren lees ik dat je lint eraan gaat.

Hoe diep zitten jouw palen?

Missvk
Berichten: 161
Geregistreerd: 09-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-22 00:21

Daan13 schreef:
DuoPenotti schreef:
Staat nu ruim 17 jaar en staat nog steeds goed.

[ Afbeelding ]



Dit is een super omheining zo.

Zouden meer mensen moeten doen als gaas verplicht is.

Gaas kan zoveel ellende geven aan je paard. Daar zou je niet moeten besparen...


Vind ik ook. Gaas is echt een hele vervelende in mijn planning hoe ik het graag zou zien

xmarliez

Berichten: 4108
Geregistreerd: 31-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 06:36

Voor de netheid zou ik door een bedrijf de palen er in laten slaan. Ik dacht ook dat ik het zelf zou willen doen maar toen toch gekozen voor een bedrijf en het staat zo netjes en recht. Kun je zelf niet tegen slaan.
Mijn palen staan 4 meter uit elkaar en dat vind ik strak genoeg.
Halverwege dit jaar laat ik een veulen wei af maken en daar komt overal permanent kabel omdat dit niet om de benen vast gaat zitten als ze er in zitten. Ik zou eerst gaas tegen de palen maken en dan 3/4 draden met stroom.
Op de hoeken moet je altijd flink dikke palen gebruiken. Anders trek je ze helemaal scheef.

Wij hebben vroeger thuis altijd het bovenstaande hekwerk (van DuoPenotti) gehad en daar hebben diverse maten paarden achter gestaan en nog nooit 1 in vast blijven zitten gelukkig.

loulou

Berichten: 14826
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 07:35

Als je gaas moet, overweeg dan eens staafmatten. Bevalt ons echt heel goed.

DuoPenotti

Berichten: 31737
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Wie wil meedenken voor omheining?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 08:55

*afkloppen*
Op de foto zie je bij ons buiten om.
Ons huis staat in het midden zeg maar met een vrij lange oprit en rondom ons huis hebben we laag hekwerk, zelfde als die andere maar dan niet gladdraden.
Daar zijn 2 keer paarden door gegaan.
1 keer toen ik een groep jonge paarden had staan in de opfok. Die zijn er denk ik met spelen in gesteigerd of. Gaas was kapot en die ijzeren horizontale palen los getrokken.
Maar heb nooit kunnen ontdekken welk paard er in gezeten heeft want na controle kon ik bij geen van alle een wondje ontdekken.

Later hebben mijn 2 tinker jaarlingen in paniek er dwars doorheen gekomen bij ons de binnenplaats op.
Hek flink kapot de permanentkabel ook mee getrokken die is geknapt in de geleiders.
Maar ook daar geen wondje op beide kunnen ontdekken.

Ook heb ik een paard gehad die in zijn jonge jaren dicht op de omheining rolde, de tussen draden die de weide scheiden daar heb ik lint en daar had hij regelmatig een draadje mee.
Hekwerk geen idee, nooit vast gezeten.

Bij ons was het overigens geen verplichting maar juist wat ik graag wilde.
Heb een groep fokmerries daar jaren veilig achter zien staan, langs een wandelgebied met honden.
En hier komen ze ook veel wandelen. Geen geklooi met andermans dieren.
Daarnaast hebben wij zelf honden en die blijven zo ook mooi op het erf.

juliomariner
Berichten: 1603
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Germanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 14:10

Per 1-1-2022 is de productie, verkoop en montage van gecreosoteerde palen verboden. Gebruik van gecreosoteerd hout dat voor 1-1-2022 is geproduceerd mag nog wel, de oude voorraad mag dus nog verkocht worden. Er is echter bijna geen oude voorraad meer dus binnen nu en een paar maanden zal er geen gecreosoteerde paal meer te koop zijn.
Alternatief zijn de groen geimpregneerde palen Celfix, Ultrafix of Tanalith of de bruin geimpregneerde palen o.a. Nobifix.
Gecreosoteerd hout dat al staat hoeft niet te worden vervangen.
Persoonlijk raad ik de Nobifix palen aan. Deze staan 25 jaar en geven niet af.

Sybelle
Berichten: 824
Geregistreerd: 04-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 15:28

Missvk schreef:
Wij gaan de palen zelf zetten


Met het loonbedrijf vlak achter je zou het dan niet net zo handig zijn om te vragen of ze die palen even met een kraan erin willen drukken?

Wat fijn dat het eindelijk rond komt. *\o/*

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-22 15:44

Zomaar benieuwd, wat is de redenering achter het verplichten van gaas?

Missvk
Berichten: 161
Geregistreerd: 09-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 09:10

Sybelle schreef:
Missvk schreef:
Wij gaan de palen zelf zetten


Met het loonbedrijf vlak achter je zou het dan niet net zo handig zijn om te vragen of ze die palen even met een kraan erin willen drukken?

Wat fijn dat het eindelijk rond komt. *\o/*[/quotes]

:D laten we het hopen :j het zou zo fijn zijn. Het is meer dat we aardig wat hulp aangeboden hebben gekregen. Lijkt erop dat er nu 5 man een weekend palen wil boren en plaatsen.... Dat scheelt denk ik wel een hoop geld. De eerste offerte was 6000 euro en dat was voor materiaal etc voor de buitenkant. Je probeert toch een beetje te kijken hoe je het kunt doen op een overzichtelijke manier. Maar ik ga het zeker opvragen en ben benieuwd wat ze kunnen doen.
Laatst bijgewerkt door Missvk op 17-03-22 09:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Missvk
Berichten: 161
Geregistreerd: 09-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 09:13

BaileyMix schreef:
Zomaar benieuwd, wat is de redenering achter het verplichten van gaas?


De vorige eigenaar van terrein houdt schapen aan de andere kant van het land. Dat heeft hij goed afgetimmerd in het verkoop contract. En dat snap ik ook hoor dus is even zoeken naar een passende oplossing
Laatst bijgewerkt door Missvk op 17-03-22 09:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Missvk
Berichten: 161
Geregistreerd: 09-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-22 09:33

Melissa1996 schreef:
Met de stormen die steeds meer over het land gaan heb ik zelf voor maximaal 3 meter tussen de palen gekozen. Op stukken die veel wind pakken 2,5 meter.
Dan weet je ook zeker dat je je gaas mooi kan spannen.

Mooi stuk, veel plezier!


Ik heb de laatste dagen angstvallig naar gaas en palen en de afstand gekeken. Ik denk dat je gelijk hebt! Ik zie het gaas veel strakker staan bij 3 meter. Mmmm dat zet een mens aan het denken. Dankjewel +:)+

Missvk
Berichten: 161
Geregistreerd: 09-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-22 19:57

Ik heb vandaag bezoek gekregen van Pado. Vermoedelijk zal het wel flink wat kosten, maar ik moet zeggen, ze hebben er wel verstand van. 1 meter gaas van 10 bij 5 cm en drie rijen kabel is het advies.
De omheining is dan 140cm en de man was er erg van overtuigd dat ze er achter blijven dus daar vertrouwen we dan op. Nu de offerte nog even afwachten. Zijn er mensen die dit thuis hebben staan?

https://www.poda-omheiningen.nl/upload_ ... g/nl/#p=41

loulou

Berichten: 14826
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 19:25

Ik weet dat pado niet goedkoop is, dus toch nog een keer de opmerking. Heb je staafmat omheining overwogen?

Ik vind het echt ideaal voor zowel schaap, paard als hond.

Ik heb even geen duidelijkere foto. Maar is zeker de overweging waard.


Afbeelding

Missvk
Berichten: 161
Geregistreerd: 09-10-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-22 19:57

loulou schreef:
Ik weet dat pado niet goedkoop is, dus toch nog een keer de opmerking. Heb je staafmat omheining overwogen?

Ik vind het echt ideaal voor zowel schaap, paard als hond.

Ik heb even geen duidelijkere foto. Maar is zeker de overweging waard.


[ [url=m/jOU1KM.jpg]Afbeelding[/url] ]


Ziet er ook super netjes uit! Snap ik helemaal dat je daar blij mee bent. Ik zoek de staafmat even op thanks!