Melissa1996 schreef:Met de stormen die steeds meer over het land gaan heb ik zelf voor maximaal 3 meter tussen de palen gekozen. Op stukken die veel wind pakken 2,5 meter.
Dan weet je ook zeker dat je je gaas mooi kan spannen.
Mooi stuk, veel plezier!
Dankjewel! Ik zal eens meten wat de afstanden zijn want ik wil het heel graag strak houden
DuoPenotti schreef:Wij hebben bewust gekozen voor een compleet hekwerk, geen hout.
Staat nu ruim 17 jaar en staat nog steeds goed.
Met afstandshouder tegen het schuren van de gaas hebben we permanentdraad gedaan.
Ik geef toe, daar hadden we de keuken ook mooi van kunnen opknappen.

Maar toch geen dag spijt van gehad.
Storm, ijzel waardoor lint wel eens geknapt is, dit blijft staan.
[
Afbeelding ]
Wouw dankjewel voor iedereen zijn uitgebreide reacties! Ik kreeg je foto eerst niet geopend maar ziet er inderdaad fantastisch uit. Ook met schrikdraad op een ruime afstand ervoor zie ik. Dankjewel
Lola19 schreef:Wat leuk! Veel succes!
Tja, wat is de beste omheining? Daar ben ik ook nog steeds niet uit.
Toen wij ons huis kochten moesten de erfgrenzen nog bepaald worden en stond er in het koopcontract dat we samen met de buurman een omheining zouden plaatsen. De buurman wilde per se Heras hekwerk (harmonicagaas) en dan ook nog de dikste die er is.
Kostte een godsvermogen, maar als nieuwe bewoners wilden we niet teveel discussiëren, dus gingen we akkoord.
Professioneel laten plaatsen en aan onze kant hadden we afstandhouders met stroomdraad geplaatst.
Het zag er super netjes uit, totdat mijn nieuwe paard te dicht op de omheining ging rollen en op de een of andere manier door dat gaas trapte.
De maaswijdte is 5cm en hij heeft enorme hoeven, dus geen idee hoe hij het voor elkaar kreeg.
Maargoed, een heel stuk hekwerk kapotgetrokken, maar zelf had hij gelukkig alleen een paar schaafwonden. Maar dat had heel anders af kunnen lopen…
We hebben nu een meidoornhaag geplant voor het gaas als extra barrière…
Het liefst zou ik overal meidoorn planten als omheining, maarja, tijd en geld…. en het bijhouden van de haag kost veel tijd.
Verder heb ik nu in de wei gecreotiseerde palen om de 3 meter. Eerst met koord, maar dat verging na een jaar of twee helemaal en er vielen allemaal losse draadjes in het gras dat de paarden eten. Leek me niet heel gezond.
Nu heb ik sinds twee jaar lint van 4cm. Dat blijft ook bij storm tot nu toe heel goed zitten. Er zit wel veel kwaliteitsverschil in het lint. Het dure lint is wel echt een stuk degelijker dan de goedkopere variant.
Ik heb twee rijen lint, de onderste redelijk hoog op 70cm. Ook weer om te voorkomen dat hij erin komt als hij rolt. (We noemen hem al de “omheining-roller”. Mijn andere paard gaat nl wel gewoon in het midden van de wei rollen).
Om de paddock heb ik een houten omheining. Maar deze vangt veel wind omdat de liggers redelijk breed zijn. Bij de laatste storm heb ik een paar palen moeten stutten, anders waaide de boel om.
Andere buren hebben een ijzeren omheining. Een soort doorsteek omheining, maar dan dus van ijzer. Mooi, onderhoudsvrij en het gaat heel lang mee. Maar een van hun paarden wilde er overheen springen en bleef hangen.
IJzer zaag je niet zomaar door, dus de brandweer moest eraan te pas komen. Ook hier had het paard gelukkig alleen oppervlakkige wonden.
Uiteindelijk ligt het miss ook aan de paarden die je hebt.
Kennissen van ons zijn hierin heel slordig (vind ik ). Zij hebben één draadje dat erg laag hangt tussen prijskaartjes en niet strak gespannen is. Vaak staat er niet eens stroom op, en toch hebben zij nooit gekke dingen meegemaakt…
Nou precies dit
je kunt zoveel van te voren bedenken maar je wordt altijd weer verrast en wijzer door ervaringen. Een slordig hekwerk vind ik een no go... Maar er zit veel ruimte tussen goed en beter. 500 meter hekwerk is echt te gek dus ik zoek naar een mooie oplossing. Ijzer hek heb ik ook hele rottige dingen mee gezien. De laspunten blijven kwetsbaar. Het liefste zou ik lint nemen maar afstand van het hek vind ik ook fijn en van de ronde isolatoren lees ik dat je lint eraan gaat.
Hoe diep zitten jouw palen?