Onderlaag piste

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

woemp

Onderlaag piste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-22 14:45

Wij gaan onze piste aanleggen. Onze grond is klei en leem dus echt verschrikkelijk moeilijk.

De GrondWerker raad aan om 30 cm grond uit te halen en af te voeren. Hij zou er dan nog enkele sleuven in maken die iets dieper liggen met daar dan buizen in.

Hij raadt aan om kiezel in die sleuven te leggen en we moeten een onderlaag bestellen van ongeveer 20 cm. Ik ben gaan kijken op de site van zandcompleet en daar kan je als onderlaag korrelzand kopen maar dat zou ons voor deze hoeveelheid ongeveer 7000 Euro kosten en dan hebben we nog niet gesproken over de toplaag van 10 cm…

Waar raden jullie aan om zand te bestellen en welke dan best ?

Indien mogelijk zou ik als toplaag een bruine of beige kleur willen in plaats van wit.

DaysOfAutumn

Re: Onderlaag piste

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 16:10

Mijn bak is aangelegd op dezelfde bodemsoort en wij hebben het ongeveer gedaan zoals jou is aangeraden. Koste 15K -O- Ik heb ook nog gronddoek onder mijn kiezels. In plaats van kiezels kun je ook nog voor schelpen kiezen, ik weet alleen niet wat dat ah prijs doet.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 16:21

Wil je de bak per se gelijk hebben met de rest van de grond? Anders zou je namelijk ook de bak verhoogd kunnen aanleggen. Hier hebben we met vette zeeklei een verhoogde bak en dat bevalt behoorlijk goed. Ook de omloop/Paddock Paradise is verhoogd aangelegd i.p.v. uitgegraven en de zandpaden zijn daardoor eigenlijk altijd goed. We kunnen er altijd gewoon overheen met de kruiwagen.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-22 20:23

Mizora schreef:
Wil je de bak per se gelijk hebben met de rest van de grond? Anders zou je namelijk ook de bak verhoogd kunnen aanleggen. Hier hebben we met vette zeeklei een verhoogde bak en dat bevalt behoorlijk goed. Ook de omloop/Paddock Paradise is verhoogd aangelegd i.p.v. uitgegraven en de zandpaden zijn daardoor eigenlijk altijd goed. We kunnen er altijd gewoon overheen met de kruiwagen.

Maar als je de zand gewoon op de klei en leem doet, kan het water dan nog voldoende weg bij jullie ? Kan je altijd rijden of is jouw bak op bepaalde momenten veel te nat ?

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-22 20:24

DaysOfAutumn schreef:
Mijn bak is aangelegd op dezelfde bodemsoort en wij hebben het ongeveer gedaan zoals jou is aangeraden. Koste 15K -O- Ik heb ook nog gronddoek onder mijn kiezels. In plaats van kiezels kun je ook nog voor schelpen kiezen, ik weet alleen niet wat dat ah prijs doet.

WoW dat vind ik best wel veel geld eigenlijk … we hebben vorig jaar al 25k geïnvesteerd in een wagen en een trailer om op verplaatsing te kunnen gaan dus nu dit nog eens erbij zou best wel pittig zijn voor een hobby

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 20:30

Bij ons blijft hij goed, maar eventueel kan je de drainage ook oppervlakkig aanleggen. Dus slangdik ingraven op het huidige niveau en zorgen dat de slangen (net als wanneer je het afgraaft) het water aan de zijkant kwijt kunnen.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 20:36

Hier adviseerden ze landbouwzeil op het bestaande zand, drainage erop en dan de zandbodem opbouwen.

Uiteindelijk zijn we voor eb en vloed gegaan.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 21:09

Met de zandprijzen van nu is het echt abnormaal. Wij zijn een bak aan het aanleggen van ongeveer 20x60 op zandbodem, en zitten ook al snel op 40k en dan willen wij veel zelf doen.
Twijfelen tussen eb en vloed of gewoon drainage met sproeiers voor in de zomer, maar zoals het nu lijkt gaan we de kant op van eb en vloed, omdat dat makkelijker aan te leggen is. Eb en vloed heeft een kleine foutmarge hebben wij gehoord.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-22 23:46

Seventeen schreef:
Met de zandprijzen van nu is het echt abnormaal. Wij zijn een bak aan het aanleggen van ongeveer 20x60 op zandbodem, en zitten ook al snel op 40k en dan willen wij veel zelf doen.
Twijfelen tussen eb en vloed of gewoon drainage met sproeiers voor in de zomer, maar zoals het nu lijkt gaan we de kant op van eb en vloed, omdat dat makkelijker aan te leggen is. Eb en vloed heeft een kleine foutmarge hebben wij gehoord.

Als we niet voor eb en vloed gekozen hadden, waren we veel geld kwijt geweest voor een nieuwe pompintallatie en goede sproeiers. Bij eb en vloed hebben we echt gemak.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-22 01:01

Spoiler:
boemel schreef:
Seventeen schreef:

Als we niet voor eb en vloed gekozen hadden, waren we veel geld kwijt geweest voor een nieuwe pompintallatie en goede sproeiers. Bij eb en vloed hebben we echt gemak.

Hoe wordt eb en vloed dan aangelegd ?

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 06:44

Een soort kuip van landbouwzeil.
Drainage erop.
Opvulzand erop, toplaag erop.
En een put met vlotter eraan gekoppeld, die weer gekoppeld is aan de waterpomp.

Teveel water wordt via de Drainage en put afgevoerd.
Bij waterbehoefte slaat de pomp automatisch aan.

Er zitten in de hoeken ontluchtingspijpjes.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-22 06:57

boemel schreef:
Een soort kuip van landbouwzeil.
Drainage erop.
Opvulzand erop, toplaag erop.
En een put met vlotter eraan gekoppeld, die weer gekoppeld is aan de waterpomp.

Teveel water wordt via de Drainage en put afgevoerd.
Bij waterbehoefte slaat de pomp automatisch aan.

Er zitten in de hoeken ontluchtingspijpjes.

Welk opvulzand wordt dan gebruikt? Ook korrelzand? Want dat is precies echt duur geworden

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 07:00

Phoe, we hadden het volledig uitbesteed, dus weet het niet precies.
Dacht M3C zand als vulzand en toplaag quartszand.
Ik meen dat hier 13 vrachtwagens zand gestort zijn.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 08:08

Kan de loonwerker het zand niet regelen? Ik had 14 euro per kuub ex btw afgelopen december. Ja mijn banketstaaf bak kwam ook al snel op dit zelfde bedrag. Ik heb een L vormige bak omdat de paddock er aan vast zit. Bak heeft geen officiële maten, ik mis in de breedte 5m en in de lengte 10m. Momenteel geen rijpaard dus geen flauw idee of het goed uitpakt. Met de menwagen is het heel moeilijk in iedergeval. Zorg dat je genoeg sproei gelegenheid heb aangezien je bak ander loei zwaar is

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 08:22

Persoonlijk zou ik een loonwerker geen zand laten regelen.
Als het geen goed rijbakzand is, ben je veel geld kwijt en waarschijnlijk niet tevreden.

Bij ons in de buurt zit iemand die zich voor rijbakbodemaanlegger uitgeeft, maar meer een loonwerker met wat verstand van rijbakken bleek.

Bij ons was het zwaar verprutst en bij een bekende van me ook.
Was niet een kwestie van wat zwaar, was een kwestie van levensgevaarlijk.
Wij hebben leemgrond,bekende van me kleigrond.

Uiteindelijk is alles afgegraven en door een goed bedrijf alles opnieuw gedaan.
Als je veel zelf wilt doen, dan kan je bij rijbakbodemaanleggers vaak ook advies krijgen en de materialen bestellen.

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-22 21:17

boemel schreef:
Persoonlijk zou ik een loonwerker geen zand laten regelen.
Als het geen goed rijbakzand is, ben je veel geld kwijt en waarschijnlijk niet tevreden.

Bij ons in de buurt zit iemand die zich voor rijbakbodemaanlegger uitgeeft, maar meer een loonwerker met wat verstand van rijbakken bleek.

Bij ons was het zwaar verprutst en bij een bekende van me ook.
Was niet een kwestie van wat zwaar, was een kwestie van levensgevaarlijk.
Wij hebben leemgrond,bekende van me kleigrond.

Uiteindelijk is alles afgegraven en door een goed bedrijf alles opnieuw gedaan.
Als je veel zelf wilt doen, dan kan je bij rijbakbodemaanleggers vaak ook advies krijgen en de materialen bestellen.

Welke firma of welk zand zou jij dan aanbevelen?
Om water te kunnen geven gaan we een put laten boren aangezien dit anders onbetaalbaar is …

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-22 21:42

Ik wil een paddock van 16 bij 16 aanleggen. 30 cm grond afgraven. Drainagebuizen 15 cm drainzand daarop 15 cm toplaag. Afgegraven grond blijft op terrein. Offerte €4800.00 excl. Ik viel bijna van mijn stoel.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-22 00:39

We hadden HVL.
Echt heel blij mee. Erg aardige mensen ook.

Toen hier laatst door regenval het weiland half vol water stond, hadden we nog een plasje in de rijbak :o

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 13:05

Prijzen van materieel (dure diesel), maar ook van zand gaan momenteel door het dak. Hoe langer je wacht hoe duurder het gaat worden. Het ziet er ook niet naar uit dat het binnen afzienbare tijd goedkoper wordt. Misschien is het verstandiger om gewoon door te sparen en later iets goeds aan te leggen.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 13:05

Prijzen van materieel (dure diesel), maar ook van zand gaan momenteel door het dak. Hoe langer je wacht hoe duurder het gaat worden. Het ziet er ook niet naar uit dat het binnen afzienbare tijd goedkoper wordt. Misschien is het verstandiger om gewoon door te sparen en later iets goeds aan te leggen.

Wasiop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 13:17

boemel schreef:
Hier adviseerden ze landbouwzeil op het bestaande zand, drainage erop en dan de zandbodem opbouwen.

Mag ik vragen door welk bedrijf je de eb en vloed bodem hebt laten aanleggen? En of dat goed bevallen is?
Wij zijn aan het nadenken over het laten verbeteren van onze nu (te) zware/losse bakbodem, en dan zo dat we er ook in kunnen mennen, dus niet te zwaar. Ik vraag mij af of eb en vloed dan ook een optie is.

Of als iemand anders daar nog tips voor heeft, graag. :)

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 13:23

Wasiop schreef:
boemel schreef:

Mag ik vragen door welk bedrijf je de eb en vloed bodem hebt laten aanleggen? En of dat goed bevallen is?
Wij zijn aan het nadenken over het laten verbeteren van onze nu (te) zware/losse bakbodem, en dan zo dat we er ook in kunnen mennen, dus niet te zwaar. Ik vraag mij af of eb en vloed dan ook een optie is.

Of als iemand anders daar nog tips voor heeft, graag. :)

HVL Rijbodems heeft de bak aangelegd.
Bevalt ons echt heel goed.
Bak is gedurende deze winter nooit zwaar of te nat geweest.
Kan me eigenlijk niet voorstellen dat aangespannen rijden een probleem zou zijn.

Bij de Nieuwe Heuvel in Lunteren zagen we onlangs ook dat een eb en vloed baan aangelegd is. Ze rijden daar juist veel aangespannen.

Wasiop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-22 13:27

@ Boemel, ok super. Dankjewel voor de informatie!

woemp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-22 16:18

eldie schreef:

Is wachten en doorsparen dan wel een optie ? Soms wordt het duurder dan je bij elkaar gespaard krijgt