Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Mizora schreef:Wil je de bak per se gelijk hebben met de rest van de grond? Anders zou je namelijk ook de bak verhoogd kunnen aanleggen. Hier hebben we met vette zeeklei een verhoogde bak en dat bevalt behoorlijk goed. Ook de omloop/Paddock Paradise is verhoogd aangelegd i.p.v. uitgegraven en de zandpaden zijn daardoor eigenlijk altijd goed. We kunnen er altijd gewoon overheen met de kruiwagen.
DaysOfAutumn schreef:Mijn bak is aangelegd op dezelfde bodemsoort en wij hebben het ongeveer gedaan zoals jou is aangeraden. Koste 15KIk heb ook nog gronddoek onder mijn kiezels. In plaats van kiezels kun je ook nog voor schelpen kiezen, ik weet alleen niet wat dat ah prijs doet.
Seventeen schreef:Met de zandprijzen van nu is het echt abnormaal. Wij zijn een bak aan het aanleggen van ongeveer 20x60 op zandbodem, en zitten ook al snel op 40k en dan willen wij veel zelf doen.
Twijfelen tussen eb en vloed of gewoon drainage met sproeiers voor in de zomer, maar zoals het nu lijkt gaan we de kant op van eb en vloed, omdat dat makkelijker aan te leggen is. Eb en vloed heeft een kleine foutmarge hebben wij gehoord.
boemel schreef:Seventeen schreef:Met de zandprijzen van nu is het echt abnormaal. Wij zijn een bak aan het aanleggen van ongeveer 20x60 op zandbodem, en zitten ook al snel op 40k en dan willen wij veel zelf doen.
Twijfelen tussen eb en vloed of gewoon drainage met sproeiers voor in de zomer, maar zoals het nu lijkt gaan we de kant op van eb en vloed, omdat dat makkelijker aan te leggen is. Eb en vloed heeft een kleine foutmarge hebben wij gehoord.
Als we niet voor eb en vloed gekozen hadden, waren we veel geld kwijt geweest voor een nieuwe pompintallatie en goede sproeiers. Bij eb en vloed hebben we echt gemak.
boemel schreef:Een soort kuip van landbouwzeil.
Drainage erop.
Opvulzand erop, toplaag erop.
En een put met vlotter eraan gekoppeld, die weer gekoppeld is aan de waterpomp.
Teveel water wordt via de Drainage en put afgevoerd.
Bij waterbehoefte slaat de pomp automatisch aan.
Er zitten in de hoeken ontluchtingspijpjes.
boemel schreef:Persoonlijk zou ik een loonwerker geen zand laten regelen.
Als het geen goed rijbakzand is, ben je veel geld kwijt en waarschijnlijk niet tevreden.
Bij ons in de buurt zit iemand die zich voor rijbakbodemaanlegger uitgeeft, maar meer een loonwerker met wat verstand van rijbakken bleek.
Bij ons was het zwaar verprutst en bij een bekende van me ook.
Was niet een kwestie van wat zwaar, was een kwestie van levensgevaarlijk.
Wij hebben leemgrond,bekende van me kleigrond.
Uiteindelijk is alles afgegraven en door een goed bedrijf alles opnieuw gedaan.
Als je veel zelf wilt doen, dan kan je bij rijbakbodemaanleggers vaak ook advies krijgen en de materialen bestellen.
boemel schreef:Hier adviseerden ze landbouwzeil op het bestaande zand, drainage erop en dan de zandbodem opbouwen.
Uiteindelijk zijn we voor eb en vloed gegaan.
Wasiop schreef:boemel schreef:Hier adviseerden ze landbouwzeil op het bestaande zand, drainage erop en dan de zandbodem opbouwen.
Uiteindelijk zijn we voor eb en vloed gegaan.
Mag ik vragen door welk bedrijf je de eb en vloed bodem hebt laten aanleggen? En of dat goed bevallen is?
Wij zijn aan het nadenken over het laten verbeteren van onze nu (te) zware/losse bakbodem, en dan zo dat we er ook in kunnen mennen, dus niet te zwaar. Ik vraag mij af of eb en vloed dan ook een optie is.
Of als iemand anders daar nog tips voor heeft, graag.
eldie schreef:Prijzen van materieel (dure diesel), maar ook van zand gaan momenteel door het dak. Hoe langer je wacht hoe duurder het gaat worden. Het ziet er ook niet naar uit dat het binnen afzienbare tijd goedkoper wordt. Misschien is het verstandiger om gewoon door te sparen en later iets goeds aan te leggen.